"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

kalk reagtor.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
kimjessen
Reactions:

kalk reagtor.

Indlæg af kimjessen »

Hej sad lige og læste tråden om nitrit og nitrat filter, og faldt over at udløbet fra filteret havde en ph på omk 6.5 det skulle for mit vedkommende værer nok til at ætse kalken i en reagtor, tanken var så at sæte det i serie med hinanden, er der nogen der har tænkt den tanke, og derved sparer co2 flasken væk.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Hej sad lige og læste tråden om nitrit og nitrat filter, og faldt over at udløbet fra filteret havde en ph på omk 6.5 det skulle for mit vedkommende værer nok til at ætse kalken i en reagtor, tanken var så at sæte det i serie med hinanden, er der nogen der har tænkt den tanke, og derved sparer co2 flasken væk.
Ja, det kan man da sagtens, men du kan bare ikke styre det.
De fleste har et kalkmedie i deres svovlbaseret no3 filter og får derved et kalktilskud.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Må indrømme at jeg bestemt også tænkte meget på det, da jeg installerede mit svovlfilter. Men som Ronny siger, så kan du overhovedet ikke styre det, og flowet skal ikke altid være det samme på de to filtre. Måske det er muligt at lave et slags bypass-system, men tror ikke det blive rigtig godt.

Men idet du som regel lader det sure vand fra svovlfilteret passere noget kalkmedie før det ryger ud i tanken, frigives der noget kalk på den måde og du kan derfor spare lidt på kalkreaktoren.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

jeg tror at der skal rodes lidt med den løsning.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Med mindre man har virkeligt seriøse nitrat-problemer og derved producerer meget H+ i sit svovlfilter, vil man ikke kunne opløse nok medie til at dække kalk-behovet.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Jeg målte lige en ekstra gang med iks'en og denne gang målte den afgansvandet til 6,84
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

ok det skal foståes sådan at det er nitrat reaktionen i svovlfilteret der gør at man får et basisk udløb og ikke barer selve gendemløbet af vandet. er det forstået rigtigt.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

yup:
2 H2O + 5 S + 6 NO3- -> 3 N2 + 5 SO4-- + 4 H+
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

Nu har jeg ikke noget somhelst begreb på kemi så jeg forstår ikke det nederste men yup kan jeg da forstå.
Så skridt 1 vil værer at se hvor basisk ens vand vil værer gendem filteret og så der fra se om det kan svarer sig og byge en kalkreagtor på den måde, men så meget nitrat har jeg jo nok ikke i længden, så det var nok ikke den mest pragtisk ide.
mikkel
Reactions:

Indlæg af mikkel »

Idéen er skam god nok, men det vil ikke være muligt at producere nok brint-ioner til at opløse nok medie til at dække standard-behovet for Ca.
Jeg vil skyde på at man skal have konstante nitrat-værdier på 30-50ppm før regnskabet går op.
Det er dog stadig en god idé at lade udgangsvandet passere gennem mediet for at undgå at ens pH går i spunk.
kimjessen
Reactions:

Indlæg af kimjessen »

ok det var nu også den konklution jeg kom til, projeg lagt på hylden i gang med det næste.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"