"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor stort et overløb skal jeg lave ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Hvor stort et overløb skal jeg lave ?

Indlæg af jesper/aarhus »

Ja, så har jeg (endelig) fået lavet mit overløb.

I overløbet skal placeres en Deltec 1250 skummer, og iflg. producenten, skal vandstanden i kammeret være mellem 10 - 15 cm.

Den ene del af overløbet er limet næsten helt op til rammen af akvariet.
den anden del af overløbet er gjort kortere, og der skal så pålimes 2 glaslister, hvori der så skal sættes et "gitter".

Meningen med de 2 lister er, at jeg (forhåbentelig) kan regulere flowet til overløbet, ved at blokere for dele af gitteret med en tynd plast plade, som kan skydes frem og tilbage mellem glaslisterne alt efter behov.

[highlight=red]Og så til spørgsmålet. [/highlight]

Det overløb der kan reguleres bliver 18 cm. langt. Hvor mange cm. bør jeg lave gitteret under vandspejlet - jeg vil jo helst lave det så præcist som muligt.

ps.

Ja kreativitet er ikke just min stærke side, men et billede er jo lig 1000 ord..... (nå ja, og så igen, måske ikke..... :P )
Vedhæftede filer
Stor stor kunst.....
Stor stor kunst.....
Overløb2.JPG (13.11 KiB) Vist 894 gange
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Ikke at jeg har taget stilling til alt muligt andet, men Flowet til et overløb reguleres af den pumpe der sender vandet tilbage i akvariet - samme mængde som sendes tilbage skal jo over overløbet ;-)
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Hmmmmm.... ja, men 1250´eren skal jo ikke have nogen fødepumpe. Den "suger" jo selv, så jeg havde da umiddelbart ikke regnet med, at jeg skulle have andre pumper placeret i overløbet, men det kan da godt være at jeg er helt gal på den :?:


Brian :
Her må du lige spæde til, du har jo lavet et aq. med overløb og skummer i. Kan du "nøjes" med skummerens pumpe til at trække flowet gennem overløbet, eller har du ekstra pumper til dette?
100 *100 * 50 cm cube
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Du skal ha' en extra pumpe.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

hvor stor er skummerens pumpe?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Nu kender jeg ikke den bestemte skummer, men hvis du kan få indsugningen til at suge i overløbet og udgangen til at løbe ud i selve akvariet, så må det erstatte den returpumpe man ellers har i bunden af overløbet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

jesper/aarhus skrev:Hmmmmm.... ja, men 1250´eren skal jo ikke have nogen fødepumpe. Den "suger" jo selv, så jeg havde da umiddelbart ikke regnet med, at jeg skulle have andre pumper placeret i overløbet, men det kan da godt være at jeg er helt gal på den :?:
Vandet skal jo gerne UD af overløbet igen, og hvis det skal "falde" ned i overløbet skal det jo løftes ud igen !
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"