"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Diverse HQI spørgsmål.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
sneppevej
Reactions:

Diverse HQI spørgsmål.

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Hvis man tager udgangspunkt i en 250 w HQI pære - er der så større lysudbytte fra en E40 type end fra en FC2 type ?

Og hvorfor er det lige at der er 2 typer ?

Mange af de 2 x 250 watt lamper der er i handelen er oftest 120 cm lange.

Jeg har et akvarie der er 150 cm langt. Ville man kunne benytte en lampe på 120 cm hertil. Er der nogen der gør det her ?

/Henrik
jolle
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 193
Tilmeldt: tirs 9. nov 2004 00:41
19
Postnummer: 3230 Græsted
Geografisk sted: Græsted nordsjælland

Indlæg af jolle »

det vil jeg mene da parabolerne oftest er større... desuden er pærene jo også tilsvarende større... så lidt ekstra skal det jo nok gi med e40 kontra fc2 fatning... har selv et 576liters på 160cm med 2x250watt med fc2 fatning og forholdsvis små paraboler dette er OK, men er dog klart tilhænger af så stor en parabol som muligt da dette giver en bedre spredning af lyset
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2267
Tilmeldt: søn 18. dec 2005 10:23
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

hvad med 2 x 400 w henrik bliver det for meget????
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Jeg har tænkt på det, men det bliver fa......s dyrt i strøm :-(
Tænkte du på dem som RNH har til salg da ?
Og jeg ved heller ikke om det måske bliver at overdrive lidt.
Der er jo op til flere herinde det bruger 250 W henover et akvarie i 800 liter's klassen.

/Henrik
Brugeravatar
hendrix
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: søn 24. okt 2004 20:12
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: nyborg

Indlæg af hendrix »

jeg bruger 2x250W HQI og 4x36W blårør på mit 800L som måler 140x100x55 uden problemer
det lyser baljen helt op
Mvh Hendrix
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Re: Diverse HQI spørgsmål.

Indlæg af Brian »

sneppevej skrev:Hej.

Hvis man tager udgangspunkt i en 250 w HQI pære - er der så større lysudbytte fra en E40 type end fra en FC2 type ?
Ikke sådan videre synligt vil jeg mene og det er oftest afhængig af lampens reflektorer da det jo kun er en brøkdel pæren selv kaster direkte ned i baljen ;)
sneppevej skrev:Og hvorfor er det lige at der er 2 typer ?
Aner det ikke men vær blot glad for at der KUN er 2 og ikke 30 :D
sneppevej skrev:Mange af de 2 x 250 watt lamper der er i handelen er oftest 120 cm lange.

Jeg har et akvarie der er 150 cm langt. Ville man kunne benytte en lampe på 120 cm hertil. Er der nogen der gør det her ?
Det ville være ganske fint !
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

sneppevej skrev:Hej.

Hvis man tager udgangspunkt i en 250 w HQI pære - er der så større lysudbytte fra en E40 type end fra en FC2 type ?
Brian skrev:Ikke sådan videre synligt vil jeg mene og det er oftest afhængig af lampens reflektorer da det jo kun er en brøkdel pæren selv kaster direkte ned i baljen ;)
Prøv at se hvad de skriver om det her:

http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... review.htm

Double ended metal halide bulbs are not inherently better than similar wattage single ended bulbs, but the integration of a reflector into a double ended lighting fixture can give the double ended system an advantage. With double ended systems the reflectors are designed for specific bulbs with known envelope geometries. This means the system designer can create a reflector that maximizes the light getting into the tank and minimize light spillage outside the tank. Too often reflectors for single ended bulbs are poorly designed misdirecting light outside the tank. Next month we will look more closely at the design of the AB reflector and compare the design to another 150 watt system to see how the reflector design impacts the light intensity of double ended systems.

Det er måske snarere omvendt !!

Set i kraft af hvad der bliver skrevet her:

http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... eature.htm

An interesting comparison is the one between 250W DE systems and the 400W lamps reflector systems. Since both used 10000K lamps (although from different manufactures, and of different styles), we could try to determine whether we can replace 400W systems with 250W DE lighting system. This would be economically quite beneficial to the aquarist, in terms of savings in power and minimizing heat additions to the tank. Interestingly when comparing the total incident light over the 3X3, 2X2 and 1X1 areas there is only a slight decrease in total incident light, while the lamp power is decreased by 37%. Why is there such a disproportionate difference? One possible explanation could be that the 400W fixtures are not as efficient as the 250W DE fixtures – the small size of the DE lamp allows for better reflector design and allows more of the light to get out of the reflector. With the 400W systems, the larger size of the lamp envelope may be causing some of the light to reflect back into the lamp envelope. Another possible explanation may be that the metric being used (sum of the total light at all the measured points in the specified region) is not capturing this correctly. A better metric may be the integration of the volume under the surface in the intensity distribution graphs. This aspect of the comparison needs to be analyzed further since it has significant practical implications. For now we can make this comparison by visually analyzing the graphs showing the light intensity and distribution.

(250 W DE fixtures = Double Ended = FC2)

Måske er det bedste valg af lamper 250 w FC2 fremfor 400 w E40.
Kim og Ramses fra Nordic Reef Forum har også beskrevet skuffelse over netop 400 w lamper.

/Henrik
Brugeravatar
Sir-DeltA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 324
Tilmeldt: fre 17. jun 2005 18:51
18
Postnummer: 7700 Thisted

Indlæg af Sir-DeltA »

Hey...

Jeg har lige købt 2x Aqua Light 250W lamper med E-40 fatning (850L), de har samme store parabol som Geissmann system 400 så det giver et kanon godt lys syntes jeg. Jeg havde også tænkt på 2x 400W men det er efter min mening også lidt for dyrt.

Lamperne hedder Aqualight GIGA 250W-E40
880L Woha + 200L sump, Deltec Gear: AP702 / PF601 / FR616 / NF511 -Tunze Gear: 2x 6201 / CO2/temp controller / 7095. 2x 400W HQI E40 @ Reeflux 12.000K, Red Dragon 8400 L/T retur.

--- Deltec kick ass ---
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kommer jo an på hvor dybt akvariet er. Jeg ville da også helst have beholdt mine 3 x250 W, men da akvariet er 70 cm dybt, blev det lagt lidt mange bånd på anbringelsen af koraller i de nedre lag.
Men jeg må da sige at der kom noget mere blus på, oppe under lamperne.
Ville da gerne have nok en 400w da dem jeg har sidder lidt upraktisk, på grund at afstivningen på akvariet, hvorimod 3 lamper kan komme til at sidde mellem stiverne.
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

sneppevej skrev:Prøv at se hvad de skriver om det her:

http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... review.htm

Double ended metal halide bulbs are not inherently better than similar wattage single ended bulbs, but the integration of a reflector into a double ended lighting fixture can give the double ended system an advantage. With double ended systems the reflectors are designed for specific bulbs with known envelope geometries. This means the system designer can create a reflector that maximizes the light getting into the tank and minimize light spillage outside the tank. Too often reflectors for single ended bulbs are poorly designed misdirecting light outside the tank. Next month we will look more closely at the design of the AB reflector and compare the design to another 150 watt system to see how the reflector design impacts the light intensity of double ended systems.

Det er måske snarere omvendt !!

Set i kraft af hvad der bliver skrevet her:

http://www.advancedaquarist.com/issues/ ... eature.htm

An interesting comparison is the one between 250W DE systems and the 400W lamps reflector systems. Since both used 10000K lamps (although from different manufactures, and of different styles), we could try to determine whether we can replace 400W systems with 250W DE lighting system. This would be economically quite beneficial to the aquarist, in terms of savings in power and minimizing heat additions to the tank. Interestingly when comparing the total incident light over the 3X3, 2X2 and 1X1 areas there is only a slight decrease in total incident light, while the lamp power is decreased by 37%. Why is there such a disproportionate difference? One possible explanation could be that the 400W fixtures are not as efficient as the 250W DE fixtures – the small size of the DE lamp allows for better reflector design and allows more of the light to get out of the reflector. With the 400W systems, the larger size of the lamp envelope may be causing some of the light to reflect back into the lamp envelope. Another possible explanation may be that the metric being used (sum of the total light at all the measured points in the specified region) is not capturing this correctly. A better metric may be the integration of the volume under the surface in the intensity distribution graphs. This aspect of the comparison needs to be analyzed further since it has significant practical implications. For now we can make this comparison by visually analyzing the graphs showing the light intensity and distribution.

(250 W DE fixtures = Double Ended = FC2)

Måske er det bedste valg af lamper 250 w FC2 fremfor 400 w E40.
Kim og Ramses fra Nordic Reef Forum har også beskrevet skuffelse over netop 400 w lamper.

/Henrik
Ja det læser jeg netop som at det er vigtigt med nogle gode reflektorer - at de så siger at de konsekvent skulle være bedre lavet til dobbelt endede brændere syntes jeg er taget lidt ud af den blå luft !

Hva understøtter den påstand ??

Er det ikke 110% afhængig af hvordan det er lavet og ikke en selvskrevet sandhed efter fatnings typen ?

Jeg har hvertfald set både gode og dårlige reflektorer til E40 OG Fc2/Rx7s :D
Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"