"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Strømforbrug - og metoder til at bringe det ned

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Strømforbrug - og metoder til at bringe det ned

Indlæg af Nolan »

Jeg er opmærksom på de problemer nogle af de billige power-metre har. Jeg har testet min med rigtigt mange forskellige apparater og den ser ud til at måle nogenlunde korrekt.

Ang. Lumen, PAR, Lux; om man måler det ene eller det andet er vel sådan set ret ligegyldigt, hvis formålet er, at sammenligne flere produkter.
PAR er i øvrigt bare flux indenfor et afgrænset område - 400nm til 700nm - og altså ikke en selvstændig måleenhed.

/Kim
munk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 26. jan 2008 15:34
16
Postnummer: Ikke angivet

Re: Strømforbrug - og metoder til at bringe det ned

Indlæg af munk »

Hvis du vil sammenligne to produkter må du vel vælge hvilke evner du vil sammenligne.

Hvis det er lys der skal få f.eks koraller til at gro så er PAR efter min mening mere korrekt end Lumen idet par er afgrænset til det område af spektret der kan bruges til fotosyntese og dækker et større område end lumen der er defineret ud fra det menneskelige øjes følsomhed.

en hurtig googling gav denne side der har lidt grafer der viser forskellen på spektrene.

http://www.sankey.ws/plantlumen.html
munk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 7
Tilmeldt: lør 26. jan 2008 15:34
16
Postnummer: Ikke angivet

Re: Strømforbrug - og metoder til at bringe det ned

Indlæg af munk »

Mere info om lys, ballaster, pærer etc. også skrevet/samlet af Sanjay Joshi.

http://www.manhattanreefs.com/lighting
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Strømforbrug - og metoder til at bringe det ned

Indlæg af Nolan »

Nu ér diverse tests af ballast/brænder/reflektor kombinationer ret uvæsentlige, da netop "min" ballast/brænder/reflektor-kombination absolut ikke fremgår af nogen af dem.
Jeg foretrækker, at lave min egen test. Kun derved kan jeg vurdere, om jeg har en kombination, der opfylder de behov jeg har, til belysning.

... begreberne og måleenhederne i forbindelse med lys, behøver jeg ikke belæres om. Skulle jeg være i tvivl om noget, kunne jeg rive mine gode og meget slidte lærebøger ned fra reolen :y

Ellers tak for inputs.

/Kim
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Strømforbrug - og metoder til at bringe det ned

Indlæg af Nolan »

Så kom der en elektronisk ballast ind ad døren i går ;-)
Jeg har koblet den op på en af mine lamper - altså samme brænder som tidligere "kostede" +250W - og lige hurtigt målt effektforbrug;

den bruger 153W i alt !!!

Det er jo simpelthen næsten for godt til at være sandt :W
Jeg giver mig til at måle og analysere den på kryds og tværs over de næste par dage og så kommer der lige en nærmere beskrivelse af den.

/Kim
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"