"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ecosystem sump 3616 (960 liter) -- uden MUD vel at mærke

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
LarsD
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 82
Tilmeldt: tors 21. feb 2008 11:53
16
Postnummer: 4320 Lejre

Ecosystem sump 3616 (960 liter) -- uden MUD vel at mærke

Indlæg af LarsD »

Halløjsa,

Mit første indlæg på jeres forum - selvom jeg efterhånden føler jeg har læst det meste herinde :)

Lad mig derfor hurtigt introducere mig selv. Mit største ønske på akvariefronten er at få et saltvands-akvarie indendørs. Jeg siger indendørs, fordi min bedre halvdel allerede på forhånd har nedlagt veto mod den plan :(

Vi flyttede for et år siden til et hus med have, hvor der er (eller rettere var) en 4.500L havedam med å og det hele - fedt nok! Problemet var bare, at skidtet smed 100L vand om dagen og det var umuligt at finde fejlen. Derudover var vores datter på 1.5 år i fare for at plaske i. Vi besluttede derfor lidt rask at anskaffe en tank på 660L, som nu står i vores uopvarmede udestue med 8 gule suder og 10 blå emder i + et par muslinger.

Så langt så godt. Det har siden vist sig lidt af en udfordring at holde et koldt ferskvandsakvarie - især i forhold til alger (solen kigger ind i akvariet i ny og næ) og planter (de fleste er vist ret kuldskær).

Med al respekt for dette forum skal jeg forsøge at undlade at bede om hjælp til at drive min ferskvandstank. Dog er jeg kommet så langt i min læsning herinde og andre steder, at jeg kan se en fidus i at smide en sump (uden skummer+ozon) ind under tanken. Dels for at øge volumen, men ligeså meget for at lege lidt med en 'automatisk vandskift system' jeg har haft i tankerne et stykke tid.

Huset er udstyret med regnvandsopsamling på alle tagflader, som jeg vil kanalisere igennem sumpen, som udstyres med et solidt overløb, der leder overskydende vand ud i en ferskine i haven.

Da jeg har et koldt ferskvandsakvarie med havedamsfisk skulle regnvandet ikke blive noget problem. Ved at lede regnvandet gennem sumpen får jeg et godt skift i vandet når det regner. Det burde skære ned på de mange vandskift.

Jeg har brugt den sidste uge på at se på sumpe. Der er mange gode links der ude til DIY sumpe (Do It Yourself).
Eksempelvis: http://reefkeeping.com/issues/2008-01/newbie/index.php og http://www.melevsreef.com/allmysumps.html.

Desværre er jeg hverken i besiddelse af talent eller værktøj til sådan en omgang. Jeg har derfor kigget lidt på et par af de forhandlerhjemmesider, jeg har kendskab til. Fandt kun noget brugbart hos http://www.akvarieudstyr.dk og faldt over deres forskellige sumpe, herunder EcoSystem:
http://www.akvarieudstyr.dk/database/pr ... uppe=fersk

Jeg har læst mig til, at MUD er noget slagsfidus – desuden har jeg et ferskvandsakvarie. Men selv udformningen af sumpen fejler vel ikke noget?

Kender I til andre forhandlere af sumpe – evt. en privatperson der laver den slags. (Jeg bor i nærheden af Roskilde).

Min tanke var at bore tre huller i bunden af tanken. Et til overløb, et til tømning (går kun halvt op i tanken – stærkt inspireret af en løsning jeg så på dette forum vist – der involverede MANGE tanke:) og endelig et til returvandet. I sumpens intake lægger jeg en bunke lavasten under vandspejlet, som overløb-, tømnings- og tagrenderør løber ned til. I midten vil jeg have lidt planter og andet som ikke lige passer ind i selve tanken – en slags plantebørnehave :) I nederste del af siden på midtersektionen vil jeg laver et hul til en stophane som tilsluttes afløbet ud i haven (så kan jeg nemt tømme sumpen).

I returkamret laves som sagt et solidt stort overløb, som kan håndtere vandmasserne fra regnvandet.

Pust, lang historie.

Mit understel kan rumme op til to sumpe med maks mål: B:95, H:50, D:45 eller en sump med maks mål: B:190, H:30, D:45.

Håber I kan hjælpe med et par fif, min skumle bagtanke er naturligvis at alt jeg installerer på et tidspunkt kan konverteres til saltvand, men schhh… don’t tell my wife!
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"