"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

pletter på klovnfisk???

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 685
Tilmeldt: søn 11. feb 2007 20:42
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

pletter på klovnfisk???

Indlæg af Andreas S »

Hej

Mine ene klovn ud af to, har fået nogle små hvide pletter på hele kroppen - hva kan dette være???

Det underlige er at den anden klovn ser sund og rask ud.. Det er formentlig hannen der har fået pletterne...
Anden

Saltvandspausen er startet
Brugeravatar
Andreas S
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 685
Tilmeldt: søn 11. feb 2007 20:42
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Geografisk sted: 2600 Glostrup

Indlæg af Andreas S »

Er der ikk nogen der kan hjælpe hvad dette kunne være???
Anden

Saltvandspausen er startet
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Sjovt nok så har jeg samme problem. Min ene klovn, som jeg også tror er hannen, har også jævntligt pletter, men de er dog mere mørke i det.

Den anden, formentlig hunnen, har aldrig skyggen af noget.

Hunnen bor i en quadricolor mens hannen er forment adgang, så den har slået sig ned i en LBS.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
iiiiaaaaiiii
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 86
Tilmeldt: ons 8. aug 2007 20:38
16
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7100 Vejle

Indlæg af iiiiaaaaiiii »

Jeg ved ikke om det kan sammenlignes, men min erfaring med ferskvandsfisk der får små hvide pletter kan du læse her:

Beskrivelse/Symptomer: Alle fisk indeholder denne sygdom, men kan bla. fremprovokeres ved at der kommer nye fisk i akvariet, ved temperaturfald, eller hvis der er for meget nitrat eller ammoniak i vandet. Sygdommen kan også komme ved at fisken bliver stresset, f.eks. under transport.

Sygdommen gemmer sig under huden og den er beskyttet af et tyndt lag hud, den kan først ses af det blotte øje, når den begynder at blive mellem 0,2-1 mm. Sygdommen tager i tropisk vandtemperatur ca. 3-7 dage om udvikle sig.

Det er sådan at selve moderdelen af den hvide prik forlader fisken, for så at ligge et æg, der forvandler sig til 1.000 små unger af den hvide prik, der så derefter angriber fiskene i akvariet.

Sygdommen kan kendes ved, at det ligner at fisken har små stykker sukker på kroppen, det er nogle hvide prikker som er ca. 1 mm. store, prikkerne vil sætte sig overalt på kroppen og finnerne.

Fisken vil prøve at befri sig for prikkerne ved at gnubbe sig mod sten og andet hårdt materiale. Hvis gællerne er hårdt angrebet vil fisken hurtig blive sløv og udmagret.

Fisken går ofte med sammeklappede finner og kan have vejrtrækningsproblemer, samt hænger i overfladen eller på bunden.

Behandling/Medicinforslag: Man kan med fordel benytte disse medicintyper:

TetraMedica ContraIck er et lægemiddel mod hvidpriksyg og andre former for hudparasitter. Den skader hverken filteret eller planter.
Faunamor, gør at den både helbreder sygdommen, og forhindre at fisken skal få nogen former for bakterie infektioner.

Hvis fiskene kan tåle det, tilrådes det at man har lidt højere temperatur i akvariet under behandlingen på ca. 28-30 grader. Man skal ikke kun behandle enkelt angrebne fisk. Hele akvariet skal behandles, og man bør ikke sætte nye fisk akvariet før 2-3 uger efter endt behandling.

Forebyggelse: Man kan forebygge denne sygdom ved at man lader sine nye fisk gå i et karantæneakvarium i mindst 7 dage.

Planter kan også bære denne sygdom, og de bør derfor gøres effektivt rene inden at man sætter dem i sit akvarium.

Sørg for at rode så lidt rundt i dit akvarium som muligt, en af de hyppigste måder at denne sygdom kommer i udbrud er pga. stress.

Sørg for at brug et foder af høj kvalitet, f.eks. Tetra eller Dr. Bassleer's Biofish Food.


Håber det MÅSKE kan hjælpe bare lidt... sygdommen hedder på latinsk Ichthyophthirius
Asbjørn
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
17
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Det lyder lidt som stress pletter?
Er den anden meget efter den med pletterne?
Eller er de udsat for anden stress?

Mine klovne fik lidt af det lige da de kom i. Jeg fodrede mange gange om dagen i meget små mængder og prøvede på at skræmme dem så lidt som muligt. Tror der gik 2 eller 3 dage. Så var de væk igen.

/henrik
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

iiiiaaaaiiii skrev:Jeg ved ikke om det kan sammenlignes, men min erfaring med ferskvandsfisk der får små hvide pletter kan du læse her:

Beskrivelse/Symptomer: Alle fisk indeholder denne sygdom, men kan bla. fremprovokeres ved at der kommer nye fisk i akvariet, ved temperaturfald, eller hvis der er for meget nitrat eller ammoniak i vandet. Sygdommen kan også komme ved at fisken bliver stresset, f.eks. under transport.

Sygdommen gemmer sig under huden og den er beskyttet af et tyndt lag hud, den kan først ses af det blotte øje, når den begynder at blive mellem 0,2-1 mm. Sygdommen tager i tropisk vandtemperatur ca. 3-7 dage om udvikle sig.

Det er sådan at selve moderdelen af den hvide prik forlader fisken, for så at ligge et æg, der forvandler sig til 1.000 små unger af den hvide prik, der så derefter angriber fiskene i akvariet.

Sygdommen kan kendes ved, at det ligner at fisken har små stykker sukker på kroppen, det er nogle hvide prikker som er ca. 1 mm. store, prikkerne vil sætte sig overalt på kroppen og finnerne.

Fisken vil prøve at befri sig for prikkerne ved at gnubbe sig mod sten og andet hårdt materiale. Hvis gællerne er hårdt angrebet vil fisken hurtig blive sløv og udmagret.

Fisken går ofte med sammeklappede finner og kan have vejrtrækningsproblemer, samt hænger i overfladen eller på bunden.

Behandling/Medicinforslag: Man kan med fordel benytte disse medicintyper:

TetraMedica ContraIck er et lægemiddel mod hvidpriksyg og andre former for hudparasitter. Den skader hverken filteret eller planter.
Faunamor, gør at den både helbreder sygdommen, og forhindre at fisken skal få nogen former for bakterie infektioner.

Hvis fiskene kan tåle det, tilrådes det at man har lidt højere temperatur i akvariet under behandlingen på ca. 28-30 grader. Man skal ikke kun behandle enkelt angrebne fisk. Hele akvariet skal behandles, og man bør ikke sætte nye fisk akvariet før 2-3 uger efter endt behandling.

Forebyggelse: Man kan forebygge denne sygdom ved at man lader sine nye fisk gå i et karantæneakvarium i mindst 7 dage.

Planter kan også bære denne sygdom, og de bør derfor gøres effektivt rene inden at man sætter dem i sit akvarium.

Sørg for at rode så lidt rundt i dit akvarium som muligt, en af de hyppigste måder at denne sygdom kommer i udbrud er pga. stress.

Sørg for at brug et foder af høj kvalitet, f.eks. Tetra eller Dr. Bassleer's Biofish Food.


Håber det MÅSKE kan hjælpe bare lidt... sygdommen hedder på latinsk Ichthyophthirius

Gør du bare det i et saltvand, så skal du se løjer.

Det du skriver virker som noget du har sakset et eller andet sted.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"