"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bøger om Nano

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Blomme
Reactions:

Bøger om Nano

Indlæg af Blomme »

Jeg er en af de mange der er blevet fanget af saltvandets verden :D
Og alligevel har jeg ikke flere tønder land at bo på :roll: , er beslutningen blevet at jeg MÅ eje et nano. :)


Men men men.. som altid skal man jo lige vide lidt om tingene, og derfor er jeg blevet medlem her på forumet, jeg har søgt på nettet osv.

men dette er dog ikke helt nok..

Er der nogen derude der kender til bøger om nano? hvor man kan finde disse??

Mine søgninger giver ikke rigtig pote :|[font=Arial] [/font]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hej Blomme,

Jeg har startet et nano (45L) op for 2 måneder siden - jeg valgte at "skalere" ting ned til min størrelse da der ikke er meget information at hente omkring nano i bøger.

"Reef Secrets" er en udemærket begynder bog og kan også læses med "nano-øjne". Jeg er også blevet meget glad for "Marine Atlas" bind 1, der absolut ikke er nano men som er meget grundig i beskrivelser af alting.

Se mine billeder på http://www.hougaard.com af hvordan vi byggede vores nano. Den er lavet med skummer og "hele svineriet".

Det som du skal være mest opmærksom på er vand-kvaliteten - nano er følsomt og let at vælte - Start med modnet vand, brug KUN osmose vand til skift og opfyldning, sult dine beboere og test, test, test.

/Erik
Blomme
Reactions:

Indlæg af Blomme »

Jeg har skam "luret" dit site før. Det ser hammer godt ud :TH

Er overløbet lavet af glas eller plexiglas?

Hvordan er det limet? Silicone eller??


Jeg havde tænkt at starte med modnet vand samt en masse gode råd fra klovnfisken da det lader til det er det sted der er tættest på hvor jeg bor hvor der forhandles saltvand.

Jeg havde tænkt at mit nano skulle være uden sump, dette har man jo set kan lade sig gøre.

Jeg er også godt klar over risikoen ved et nano, men jeg håber på at med lidt snilde, omhyggelighed og begynderheld skal det nok lykkes :wink:

forhåbentlig...



/Christa
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det er plexiglas fra Bauhaus limet med silicone (Glassilicone) - dog vil jeg næste gang finde noget sort plexiglas.

Sumpen er jo ligegyldig, den er bare et godt sted at gemme ting væk man ikke ønsker i akvariet. Jeg bruger overløbet til dette - virker fint!

Det største problem er, at de små luftskummere kræver en luftpumpe og de larmer - selv de lydløse (JBL ProSilent S-500) larmer faktisk.
Blomme
Reactions:

Indlæg af Blomme »

okay. Jeg spørger mest fordi jeg herinde et sted har læst at det kan være svært at lime plexi til glas da siliconen ikke hæfter ordentligt på plexien..

men dit ser da ud til at hæfte udmærket.

findes der alernativer til skummere? ud over hyppige vandskift selvfølgelig.

hvordan får du vandet i overløbet retur??
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Ja det med silicone<>plexiglas har jeg også hørt lidt om - nu må vi se. Men mit overløb er ikke tæt og skal ikke være tæt, det skal bare være tæt nok til at vandet vælger at løbe over kanten fremfor gennem sprækkerne. Men hvis der sker et eller andet med overløbet vil hullet pumpen sender vand ud af også tillade at noget vand løber tilbage - så jeg undgår oversvømmelser og ligende.

Den lille MiniFlotor virker ganske glimrende - jeg ville ikke køre uden skummer.

Der sidder en pumpe i overløbet der pumper vandet tilbage til akvariet. Udover den så har jeg en ekstra lille pumpe siddende gemt der giver endnu mere cirkulation i baljen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

du bor jo i københavn omegn, så prøv at tage ind i planteimporten, de har nok landets største udvalg i bøger. efter lige har have kastet et blik på deres bog liste ser det ud til at de har et par bøger som rammer det emne du søger
ENG F89 CORALS FOR THE MINI-REEF AQUARIUM TFH
ENG F118 GETTING INTO MINI-REEFS, FATHERREE TFH
ENG F52 MINIATURE REEF, DR. EMMENS, TFH
Desværre er det min erfaring at bøger fra TFH er af meget svingende kvalitet, og jeg har aldrig selv kigget i de bøger.
Blomme
Reactions:

Indlæg af Blomme »

hej Carsten.
Tak for dine fif.

Jeg vil prøve at kigge på det :D
Blomme
Reactions:

Indlæg af Blomme »

Hougaard:

Hmm jeg vil se på det. Jeg havde en forestilling om at det jeg ville have skulle minde lidt om dit, men jeg så nu helst om jeg kunne skjule skummeren under armaturet eller noget.

men det er selvfølgelig nemmere at tømme koppen hvis det sidder som dit, så vidt jeg kan se
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Problemet med at skjule skummeren er at den rager højt op over vandoverfladen for at virke. Derfor bliver dit armatur enten meget højt ellers bliver din skummer ikke særlig effektiv.

Min skummers overkant (toppen af koppen) er vel godt 20cm over vandoverfladen. Det er nemt at tømme koppen i mit setup.
Blomme
Reactions:

Indlæg af Blomme »

hmm okay..

Jeg vil prøve at finde en løsning på dette..

Er jo heldigvis stadig i planlægningsfasen så.. :wink: der er masser af ting der skal tænkes igennem en gang eller 2 før jeg begynder med opbygningen :)
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Lige af ren nysgerrighed - hvad har sådan et 45 liters setup stået dig i?
her tænker jeg bl.a. på :

*LR
*LS
*RO (hvilken type?)
*Lys
*Skummer (hvilken type)
*samt alt det løse
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Alt for mange penge ;-)

Det er ikke mængden af vand (når vi snakker nano) der afgør prisen (desværre).

* Jeg bruger en MiniFlotor200 skummer
* Jeg har adgang til osmosevand til en fordelagtig pris - der intet RO anlæg.
* Vedr. sand - så har jeg købt en pose sand plus en "kopfuld" levende sand fra Klovnfisken - Nu er det hele levende.

Men det er alt det løse der koster pengene - f.eks. har jeg da brugt over 500,- på testkits.

Jeg vil sige, at hvis man ikke er villig til at smide 5000,- (over 2-3 måneder) - så skal man ikke starte med nano - eller også er det en anden slags nano end min definition.

/Erik
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 932
Tilmeldt: søn 6. feb 2005 12:53
19
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Ahh.. mon ikke nok jeg kan finde de penge et eller andet sted.. (har lige solgt min spritnye motorcycel..) - så som trøst så ku´det jo godt være man ku få lov til at få en balje salt i stuen (hvis altså fruen får en ny kat... :lol:
Mie_Nielsen
Reactions:

Indlæg af Mie_Nielsen »

Hej Blomme.

Jeg er også lidt grøn i faget, men har lært rigtig meget af at læse bøger og søge info på nettet. Af bøger kan jeg især anbefale "The Simple Guide to Marine Aquariums" af Jeffrey Kurtz. Den gennemgår alle processer og nødvendigt udstyr meget pædagogisk.

Held og lykke med at få liv i baljen :)
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"