"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Revet i Sønderjylland. Update d. 5-11-15 :-)

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af Carsten »

Alt ære og respekt for Joakims resultater og viden.

Der findes mange former for Calicumklorid, men primært er forskellen antallet af calcium ioner, så en calciumklorid med få ioner, kræver blot mere calciumklorid end en med mange ioner.

De fleste som har kørt enten med Balling eller kalkreaktor har oplevet farve skiftet efter noget tid, og det uanset om det er den ene metode eller den anden. Akvariet skal simpelthen modne. På samme vis som at der går en rum tid før end at korallerne virkeligt sætter gang i væksten.

Nu har jeg selv besøgt flere "opdættere" - producenter af koraller i Tyskland. Og de elsker at gøre tingene mere indviklede end det ofte er nødvendigt at gøre. Nogle ofrer også store beløb fordi de har hørt om en eller anden smart måde af filtere vandet på. Som dog ofte viser sig at være helt overflødig .


Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1760
Tilmeldt: man 10. mar 2014 18:33
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Altid rart med lidt forskellige holdninger i denne vidunderlige hobby.

Nu har jeg selv stående 2 kalkreaktorer, og de er ikke koplet til. Jeg kommer ikke at sælge den ene da jeg ikke er 100% sikker på om jeg vil have koplet den til på et senere tidspunkt, så jeg siger absolut ikke NO-GO til kalkreaktorer.
På de systemer jeg nu har haft har jeg aldrig haft et rigtigt "issue" med dosering af CA, vist går der en del til men med automatisk dosering er ret nemt syntes jeg. I dag bruger jeg Balling og har i Outlook en påmindelse på hvornår jeg skal fylde på vand, det tager for CA 10 minutter (KH tager dage da det pisse pulver ikke er til at opløse :angry: ), jeg bruger Fauna Marin.

Så kort sagt ser jeg rent arbejdsmæssigt ingen forskel på reaktor eller Balling,,,,, da jeg ikke ved hvor ofte man skal vedligeholde en reaktor. Dog har jeg læst en del artikler der forguder reaktorer da man får en masse extra sporemner med som Strotium (anledningen til jeg ikke siger nej til reaktorer).

Økonomisk ser jeg heller ingen rigtig forskel, gas/granulat og pulver adskiller ikke det vilde når jeg regner ;). Her kan jeg nævne at min første reaktor brugte 4 kg gas på 1 måned, eller næsten SEK 500,- (for en påfyldning) sammenligned med 1/4 for pulver... Den nye jeg har er mere proff men den har en 3000 liters cirkulationspumpe på hele tiden som også koster strøm/vedligeholdelse.

Som jeg skriver er jeg ikke vild med ideen, og det er på grund af Murphys Lov, for piss i mit akvarie om ventilen ikke sætter sig når jeg ikke er hjemme, CA banker op og/eller PH dunker ned...

Så det har intet at gøre med hvad der er bedst, eller billigst. Blot min personlige erfaring at før eller siden så sker det uventet og uundgåelige.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af crazy seahorse »

Thomas fra Stockholm skrev:Altid rart med lidt forskellige holdninger i denne vidunderlige hobby.

Nu har jeg selv stående 2 kalkreaktorer, og de er ikke koplet til. Jeg kommer ikke at sælge den ene da jeg ikke er 100% sikker på om jeg vil have koplet den til på et senere tidspunkt, så jeg siger absolut ikke NO-GO til kalkreaktorer.
På de systemer jeg nu har haft har jeg aldrig haft et rigtigt "issue" med dosering af CA, vist går der en del til men med automatisk dosering er ret nemt syntes jeg. I dag bruger jeg Balling og har i Outlook en påmindelse på hvornår jeg skal fylde på vand, det tager for CA 10 minutter (KH tager dage da det pisse pulver ikke er til at opløse :angry: ), jeg bruger Fauna Marin.

Så kort sagt ser jeg rent arbejdsmæssigt ingen forskel på reaktor eller Balling,,,,, da jeg ikke ved hvor ofte man skal vedligeholde en reaktor. Dog har jeg læst en del artikler der forguder reaktorer da man får en masse extra sporemner med som Strotium (anledningen til jeg ikke siger nej til reaktorer).

Økonomisk ser jeg heller ingen rigtig forskel, gas/granulat og pulver adskiller ikke det vilde når jeg regner ;). Her kan jeg nævne at min første reaktor brugte 4 kg gas på 1 måned, eller næsten SEK 500,- (for en påfyldning) sammenligned med 1/4 for pulver... Den nye jeg har er mere proff men den har en 3000 liters cirkulationspumpe på hele tiden som også koster strøm/vedligeholdelse.

Som jeg skriver er jeg ikke vild med ideen, og det er på grund af Murphys Lov, for piss i mit akvarie om ventilen ikke sætter sig når jeg ikke er hjemme, CA banker op og/eller PH dunker ned...

Så det har intet at gøre med hvad der er bedst, eller billigst. Blot min personlige erfaring at før eller siden så sker det uventet og uundgåelige.
Det var godt nok meget Co2.
Jeg bruger 6kg på 3 - 4 mdr og jeg har 2.200 L og rigtigt mange koraller (SPS + lidt LPS, få Ricordea) Kun kalkslugende koraller.
Er du sikker på, at du har indstillet din reaktor rigtigt?

Nu skal jeg ikke sige om priserne er alderledes i Sverige.
Men i DK er det anskaffelsen der er den dyre del. Herefter er det ret billigt også Co2 medregnet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:Alt ære og respekt for Joakims resultater og viden.

Der findes mange former for Calicumklorid, men primært er forskellen antallet af calcium ioner, så en calciumklorid med få ioner, kræver blot mere calciumklorid end en med mange ioner.

De fleste som har kørt enten med Balling eller kalkreaktor har oplevet farve skiftet efter noget tid, og det uanset om det er den ene metode eller den anden. Akvariet skal simpelthen modne. På samme vis som at der går en rum tid før end at korallerne virkeligt sætter gang i væksten.

Nu har jeg selv besøgt flere "opdættere" - producenter af koraller i Tyskland. Og de elsker at gøre tingene mere indviklede end det ofte er nødvendigt at gøre. Nogle ofrer også store beløb fordi de har hørt om en eller anden smart måde af filtere vandet på. Som dog ofte viser sig at være helt overflødig .
Også alt ære og respekt for din viden - men - Kalciumklorid med flere kalcium ioner???? Kalcium har en ladning på 2+ og vil da altid binde samme mængde klorid ioner og omvendt?

Enig med Mark her. CaCl2 kan man jo købe til mange private formål, så pas på renheden.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af Carsten »

PederP skrev:
Carsten skrev:Alt ære og respekt for Joakims resultater og viden.

Der findes mange former for Calicumklorid, men primært er forskellen antallet af calcium ioner, så en calciumklorid med få ioner, kræver blot mere calciumklorid end en med mange ioner.

De fleste som har kørt enten med Balling eller kalkreaktor har oplevet farve skiftet efter noget tid, og det uanset om det er den ene metode eller den anden. Akvariet skal simpelthen modne. På samme vis som at der går en rum tid før end at korallerne virkeligt sætter gang i væksten.

Nu har jeg selv besøgt flere "opdættere" - producenter af koraller i Tyskland. Og de elsker at gøre tingene mere indviklede end det ofte er nødvendigt at gøre. Nogle ofrer også store beløb fordi de har hørt om en eller anden smart måde af filtere vandet på. Som dog ofte viser sig at være helt overflødig .
Også alt ære og respekt for din viden - men - Kalciumklorid med flere kalcium ioner???? Kalcium har en ladning på 2+ og vil da altid binde samme mængde klorid ioner og omvendt?

Enig med Mark her. CaCl2 kan man jo købe til mange private formål, så pas på renheden.

Den der med ioner, var noget jeg fik fortalt af en forhandler. Ved ikke en fis om kemi som sådan


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:
PederP skrev:
Carsten skrev:Alt ære og respekt for Joakims resultater og viden.

Der findes mange former for Calicumklorid, men primært er forskellen antallet af calcium ioner, så en calciumklorid med få ioner, kræver blot mere calciumklorid end en med mange ioner.

De fleste som har kørt enten med Balling eller kalkreaktor har oplevet farve skiftet efter noget tid, og det uanset om det er den ene metode eller den anden. Akvariet skal simpelthen modne. På samme vis som at der går en rum tid før end at korallerne virkeligt sætter gang i væksten.

Nu har jeg selv besøgt flere "opdættere" - producenter af koraller i Tyskland. Og de elsker at gøre tingene mere indviklede end det ofte er nødvendigt at gøre. Nogle ofrer også store beløb fordi de har hørt om en eller anden smart måde af filtere vandet på. Som dog ofte viser sig at være helt overflødig .
Også alt ære og respekt for din viden - men - Kalciumklorid med flere kalcium ioner???? Kalcium har en ladning på 2+ og vil da altid binde samme mængde klorid ioner og omvendt?

Enig med Mark her. CaCl2 kan man jo købe til mange private formål, så pas på renheden.

Den der med ioner, var noget jeg fik fortalt af en forhandler. Ved ikke en fis om kemi som sådan
He he Carsten. Du plejer selv at slå til lyd for, at man skal tage det forhandlerne siger med et gran salt, da de jo helst skal have solgt deres produkter :T
Men jeg har nu også altid selv lyttet til det forhandlerne siger - men plejer lige at efterprøve det, enten hos mig selv eller ved søgninger på nettet.

Jeg studsede godt nok over det du skrev, men er heller ikke nogen kemi ørn og jeg kunne huske, at der var noget med tungt vand en gang, så måske var der noget om det.
PederP er derimod skarp på den slags, så det han skriver plejer at passe.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af Carsten »

Da jeg fik det at vide, var det nu ikke i et forsøg på at få mig til at købe noget. Det var mere en almindelig samtale om priser og sådan nogle kedelige ting


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:
PederP skrev:
Carsten skrev:Alt ære og respekt for Joakims resultater og viden.

Der findes mange former for Calicumklorid, men primært er forskellen antallet af calcium ioner, så en calciumklorid med få ioner, kræver blot mere calciumklorid end en med mange ioner.

De fleste som har kørt enten med Balling eller kalkreaktor har oplevet farve skiftet efter noget tid, og det uanset om det er den ene metode eller den anden. Akvariet skal simpelthen modne. På samme vis som at der går en rum tid før end at korallerne virkeligt sætter gang i væksten.

Nu har jeg selv besøgt flere "opdættere" - producenter af koraller i Tyskland. Og de elsker at gøre tingene mere indviklede end det ofte er nødvendigt at gøre. Nogle ofrer også store beløb fordi de har hørt om en eller anden smart måde af filtere vandet på. Som dog ofte viser sig at være helt overflødig .
Også alt ære og respekt for din viden - men - Kalciumklorid med flere kalcium ioner???? Kalcium har en ladning på 2+ og vil da altid binde samme mængde klorid ioner og omvendt?

Enig med Mark her. CaCl2 kan man jo købe til mange private formål, så pas på renheden.

Den der med ioner, var noget jeg fik fortalt af en forhandler. Ved ikke en fis om kemi som sådan
Der var han galt på den.

Ioner er delt op i positive og negative, også kaldet kationer og anioner, som har ladning af forskellig styrke.
Et salt, som jo er sammensat af ioner, har en neutral ladning. Ca som har 2+ i ladning binder derfor 2 Cl ioner som har -1 i ladning. Er det f.eks. karbonat (som er 2-) der er bundet til Ca, så er der lige mange af hver.
Dvs. ved du hvilke ioner der er i, og hvilken renhed saltet er, så kan du regne dig frem til den præcise mængde af stoffet.

Det er det der er det "sjove" ved at holde værdier ved at tilsætte opløste salte. Hvis du har registreret en mangel på et element, så kan det ikke lade sig gøre at lave en tilsætning uden at der er et andet element med.
Det var også den problematik den gamle hr. Balling rodede med, brugte Na og Cl som passive kat/anioner til Ca og Co3, og så den med "mineralsaltet" til at holde ratio.

Undskyld Mark for off-topic. Fede koraller.


Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af apfolmer »

Der ku evt bære tale om
Calciumchlorid
Og
Calciumchlorid dihydrat

Førstnævnte skal man bruge mindre af, end sidstnævnte, til Ca blandingen i Balling


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af PederP »

Det er da rigtigt nok. Men hvor finder du vandfrit Calciumchlorid i food-grade (tungmetalfri)?
Reaktionen mellem vand og hygroskopisk kalciumklorid er voldsomt exoterm, og kan give egentlige forbrændinger. Det er et ubehageligt salt at arbejde med. Derfor er dihydrat standart, men mindre det skal bruges i en form hvor netop de fugtsugende egenskaber er ønsket.
Jeg har en sæk vandfrit stående i stalden til støvbinder/affugtining, her er renheden nede på 75-80% da det jo ikke er så vigtigt til formålet.

Kalciumklorid-dihydrat vil stadig kunne binde mere fugt. (fåes også i hexahydrat) Jeg vil tro at det er mere sandsynligt at finde salt, som har fået suget lidt ekstra under ompakningen, hvis man lige skal tænke hydrat problematikken til ende..


Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af apfolmer »

Hvor køber man en sæk til affugtning af garagen ?


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af PederP »

apfolmer skrev:Hvor køber man en sæk til affugtning af garagen ?
Hov - undskyld jeg missede det. Den lokale korn og foderstof. :)

Og undskyld offtopic..


Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af TNielsen »

Over et halvt år med vand i skal vel fejres med nogle nye billeder ??? :D


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg vil prøve at tage nogen i weekenden og få lavet en opdate. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Så blev det tid til en lille update. :-)

Systemet kører yderst stabilt og problemfrit, så det er jo bare dejligt.
Mine værdier:

Kh: 8,6
Ca: 430
Mg: 1395
No3: 0
Po4: 0,02

Jeg fodrer meget hårdt med frostfoder hver dag for at få noget næring i systemet. Synes det fremgår tydeligt på korallerne at de trænger til den næring med det kraftige lys.
Har ikke så vildt mange fisk i, men det er planen få en flok Anthias i til at omsætte noget mere foder.
Synes at korallerne vokser bedre og bedre efterhånden som baljen begynder at få lidt alder.
Har planer om at sætte en 3-4 stk meget små søjler mere i, som skal stå i forgrunden og være dækket med sps koraller. Tror det vil blive rigtig pænt.
Jeg skifter ca 60 liter vand om ugen, hvor jeg skifter imellem saltmærker for hvert vandskifte.
Lige nu kører jeg med Red Sea pro og Tropic marine. På denne måde formindskes chancen for ophobninger af de forskellige elementer som iblandes vores salte...
Ellers kører jeg fast med 150 gram Rowa i reaktor som skiftes 1 gang om måneden.
Min skummer som er en Bobbleking Supermarin 250 med justerbar DC pumpe, kører kun på 70%. Synes det er helt vildt fedt at man kan skrue den op og ned i styrke.
Jeg har før haft en RD 5000 retur pumpe på. Det er en rigtig fin pumpe, men gud hvor den larmer og giver mega resonans i rør mm.
Er nødt til at slå et slag for Jebao her. Har fået denne Jebao 6000 DC pumpe på nu her. Den er også justerbar og siger ikke mere end en Tunze silence cirkulationspumpe. Synes det er meget imponerende at den kan flytte så meget vand uden at sige en lyd. :-)

Hvis i har nogle spørgsmål eller konstruktivt kritik, så fyr endelig løs.

God Søndag

Ps: Jeg har et rigtig fint kamera (Canon eos 500D) med macro objektiv og det hele. Jeg mangler rigtig hårdt et program hvor jeg kan behandle billeder og få stillet den hvidbalance osv.
Hvis nogen kan hjælpe mig, så ville jeg blive glad. :-)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Revet i Sønderjylland. Nye koraller :-)

Indlæg af TNielsen »

Som altid ser det fantastisk ud


Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af Bokelund »

Rigtig flot!! :)

Hvordan kan det egentlig være at du kører med rowa, når din næring er så lav?


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Det er et godt spørgsmål. Har da overvejet at køre det længere ned i dosis, men er bare nærvøs for at Po4 pludselig ryger op... :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
apfolmer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1697
Tilmeldt: tors 28. feb 2008 10:47
16
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: vejle

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af apfolmer »

Bokelund skrev:Rigtig flot!! :)

Hvordan kan det egentlig være at du kører med rowa, når din næring er så lav?
Et gæt :
Fordi den mindste stigning over "grænseværdierne" af Po4, vil resulterer i mindre vækst, samt blegere farver ...


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Nemlig ja. :-)
Har det godt med at køre det så sikkert som muligt.
Ville være træls at pille ved noget som virker... :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af Bokelund »

for lav Po4 giver da også mindre vækst og blegere koraller? Jeg troede bare at man kun skulle gøre ting der var "nødvendige". At Fodre hårdt og at man faktisk kan se at koraller mangler næring og så samtidig kører med rowa i en reaktor der bruger strøm, fylder i sumpen og varmer. For at fjerne noget man faktisk gerne vil have til at være der (po4). Det forstår jeg bare ikke.... hehe :)

Men jeg synes det ser SKIDE godt ud !! :) Rigtig stilet og flot.


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af hellfish »

Glæder mig til at se det gro til!

Har selv lige fjernet rowa reaktoren for kunne simpelthen intet po4 måle!


Lækkert lækkert


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af PoulD »

Det ser superflot ud Mark :GO

@Bokelund: Jeg lagde mærke til, du skrev i Jen's gamle fosfattråd, at du har 0,008 i PO4. Det er, med en til vished grænsende sandsynlighed, fosfor (P) du har 0,008 mg/L af Det svarer til en PO4 på ca. 0,024 ( P x 94,971 / 30,974 = PO4). En PO4 på 0,02 som Mark har, er vist så optimalt som det kan blive. Det er kun hvis man har 0 i PO4 det er et problem. Det kedelige er så, at mange testsæt ikke viser rigtigt nede på så små værdier. Selv en mikroskopisk forurening af prøven vil give udslag.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af Bokelund »

Okay, det må jeg da lige kigge på næste gang jeg tager testsættet frem. Så er min godt nok stadig lav! :)
Jeg tænkte bare stadig, at har hvis man har en skummer der kører på 70% og man synes der mangler næring. Gud vide om man som ikke kunne undvære reaktoren med rowa og måske sætte styrken på skummeren op. Keep it simple :)
Men det ved jeg ikke, det var kun et spørgsmål til at starte med :)


Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 19-10 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg er ikke på jagt efter mere næring i form af po4. Den rowa jeg kører med er det som får min værdi til at ligge meget konstant på 0.02. :-) Jeg gad godt have mere nitrat. Så derfor ryger der nogle flere fisk i. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 27-12-14 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Så blev det tid til en lille update fra det lille hjem i det sydjyske. :-)

Synes det hele kører super godt.
Har dog haft lidt alger på bunden som skyldes at der ikke lige var den rette balance i import/eksport, men det er der ved at være styr på igen.
Har lige bestilt 4 stk nye rør til lampen der gerne skulle komme en af dagene. Det bliver spændende med lidt nyt lys. De sidst 4 rør bliver først skiftet om et par måneder, da de ikke kører så mange timer om dagen. De rør som er tændt i længst tid, bliver skiftet hver 10 måned. De andre 4 kan sagtens køre 1 år af gangen. :-)
Har ikke købt så mange nye koraller på det sidste, da jeg gerne vil give de nuværende plads til at vokse sig store. Har dog planer om 2-3 nye små søjler på ca 20 cm som skal dækkes af sps og stå i forgrunden. Tror det vil blive rigtigt pænt. :-)
Udstyret kører super godt. Er MEGET MEGET imponeret af min Jebao retur pumpe. Den er 100% lydløs. Før havde jeg en dyr RD retur pumpe, som jeg stadig har i reserve. Men denne larmer helt vildt synes jeg.

Her er lige et par billeder. :-)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 27-12-14 :-)

Indlæg af pederrevnørd »

Rigtigt smukt Mark,

Flot arbejde :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 27-12-14 :-)

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg er også selv rigtig tilfreds. Det er dejligt når tingene lykkedes. :-)

Har dog planer om at skifte de 4 stk tunze 6095 ud med en Gyre, da jeg har lidt et indtryk af, at de nuværende ikke gør det 100% i min balje. Om ikke andet så kan jeg altid beholde de 2 stk 6095 på bagvæggen hvis det bliver nødvendigt.
Hvis det fortsat gror så godt det hele, så vil jeg vurdere at de nuværende kun kan bruges i max 6 mdr endnu. :-)


Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 27-12-14 :-)

Indlæg af toni »

Uuhhh lækkert :)

Glæder mig til at se det vokse til :GO


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
TNielsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 361
Tilmeldt: fre 15. maj 2009 19:39
14
Postnummer: 6500 Vojens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vojens

Re: Revet i Sønderjylland. Update d. 27-12-14 :-)

Indlæg af TNielsen »

Som altid klasse balje!


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"