"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at en boosterpumpe er uundværlig.
Et anlæg som er opgivet til 300-400 liter om dagen, vil sandsynligvis kun kunne levere omkring 100-150 liter, uden en boosterpumpe.
Anlæggets ydeevne er som oftest opgivet ved 25 grader og et vandtryk på 5 bar. Betingelser som aldrig er til at opfylde i det virkelige liv.


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Kan du anbefale en billig booster pumpe ?
Der står den angivne mængde er ved 3-6 bar og 10 grader,de 10 grader kan jeg klare men 6 bar kan jeg ikke da jeg ifølge smeden som lavede fjernvarme anlægget kun har lidt over 3 bars tryk indenfor og ca 1 bar højere på udendørs hanen.


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Til dem der ønsker at se billeder her er nogle fra da den blev bygget af det tyske firma diamant aquarium,alt bortset fra selve tanken har jeg selv lavet,jeg vil ikke gå i detaljer med alt muligt her men spørg hvis der er noget du ønsker at vide,gulvet i et hus fra 1936 er ikke bygget til 4.5-5 tons så det måtte jeg skære istykker og forstærke.Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Billede Når man nu har et voksent akvarie er der kun en vej når der skal laves noget Billede Billede Mit gamle 1300 liter træsump i kælderen som ikke kan holde på vandet efter ombygning så er ved at lime en 530 liter akvastabil om til refugium Billede Billede Billede Billede Den gamle sump bliver skåret delvist istykker og så vender jeg resterne af den på hovedet og så bliver den brugt som bord til min nye 530 liter refugium,flere billeder kommer snart.
Senest rettet af Henrikorg1 tirs 9. jul 2013 07:40, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Bingocaller »

Sandpaddles hele vejen rundt - Nice


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Sry bingocaller skulle lige finde ud af hvordan jeg oploadede billeder herinde inden jeg gad at flytte akvarie billederne ind på photobucket,så var det nemmest lige at snuppe en af dem der lagde derinde,men ja jeg nørder med forskelligt også 3d benzin fly og en gammel yamaha streetfighter projekt jeg skal se om jeg kan tage mig sammen til at samle færdig. Billede


Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Michael_F »

Jøses for et akvarie! Shit mand ... det er godt nok stort! Må alligevel tage noget tid, hvis du skal fylde det op med RO vand når du skal have saltvand :)


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Jeg har 1000 liter ro vand stående og jeg starter produktionen op idag af mere så jeg kan komme igang,men ja 4,2 m2 svømme areal kan gøre de fleste fisk glade,og mig træt af det når jeg skal rende rundt i akvariet og fange fiskene ;-)


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Bingocaller »

Billeder af flyet!


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af nielsk »

Det er godtnok en seriøst fed balje!!


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

På et af bilederne ses en lampe der ligner en plasma lampe er det rigtigt??
Eller det er måske blot en gammel hqi?


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Carsten jeg er ikke helt sikker på hvad lampen hedder,halvdelen af lampen er en højspændings strømforsyning og den vejer ca 30 kg + vil jeg tro men sælger sagde at den trækker ca 440 watt men yder over det dobbelte antal watt lysmæssigt,jeg kan måle forbruget det passer meget godt og jeg har kørt med trapez plader (terrase tag) som dækglas og dem kan den smelte på over en halv meters afstand så at den skulle yde små 900 watt lyder meget rigtig,jeg har dog mest kun kørt med neonrør over akvariet og så bare tændt den engang imellem alene så ligner det solnedgang i akvariet og + jeg får den flimrende effekt i vandet fra en kraftig sol det ser skide godt ud og fiskene ser faktisk ud til at nyde det.
Her er 2 gamle fly billeder fra sidste år,den hvide yak 54 bagerst er stadig ikke færdig
Billede
Billede
Den lille blå fjernstyrede bil er bare for at vise størrelsen på flyene,bilen er små 45 cm lang,den lille hvid /blå fly er en extra 260 hvor jeg nu er oppe og flyve med en motor der yder lidt over 4 gange max af hvad producenten anbefaler som resulterer i at jeg rykker rorflader halevinge cockpit batteriklap ja alt muligt istykker for hver flyve tur da den er så vild, men den er skide skæg og lege med ovre på sportspladsen hvor jeg kan tiltrække næsten lige så mange tilskuere som til en fodboldkamp :-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Det kunne godt lyde som en plasma lampe.
Kan du ikke tage et billed af lampens underside og gerne et hvor navnet står


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Bingocaller »

Nu spørger jeg lige til prisen på lampen - for så vidt jeg husker så koster plasma KASSEN!

HAr du film med fly?


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Ham jeg købte lampen af havde brugt den som kombineret sol og varmelampe til afrikanske landskildpadder indendørs og sagde han næsten lige havde skiftet en pære i den som kostede de 1000-1200 jeg gav for lampen,det er det eneste jeg ved om den udover at den giver så meget lys at den næsten blænder når man kigger ind i akvariet i den ende den sidder,den er måske kraftig nok til at man kan gro koraller under den ?
Farven fra lyset er meget gulligt og minder mest om de neonrør man kalder varm hvid,fra jeg tænder den til den er oppe på fuld styrke går der næsten 10 minutter,hvis det er noget info der kan hjælpe til id af den ?
Billede
Billede

Jeg har desværre ingen video af mine fly,jeg flyver altid lige på grænsen til crash eller lige over da jeg knuste 3 fly bare sidste år og derfor bygger jeg gerne flere af gangen så der altid er en backup,så jeg kan desværre ikke styre et kamera på samme tid.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af PederP »

Det er en højtryks natrium lampe (HPS), også kaldet en gartner lampe.. Pærerne bør ikke koste ret meget.

Du kan køre kviksølvs pærer i den for et mere hvidt lys. Men de yder kun ca. 60-70% af de lumen du får fra hps'en.

Jeg er bange for at HPS spektrum er den direkte vej til alger i saltvand. Lampens orange skær kommer af en kæmpe top i det røde spektrum..


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Peder ok havde nu også regnet med at den skulle væk og så få fat i nogle led lamper her efter d1.

Så der gang i osmose anlæg og vand opfyldning,hældte nogle sække salt i for sjov og salinitet passer næsten,smed lige en luftpumpe i med 6 luftsten og testede et af de nye powerheads.
Billede
Billede


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Så er akvariet næsten halvfuld,men det er ikke et kønt syn alt det affaldsvand der løber fra osmose anlægget tilbage i afløbet i døgndrift :-(
Spørgsmål : Har læst et sted man kan bruge calciumbicarbonat som ph buffer men jeg kan ikke finde artiklen igen så ville lige høre om der er nogen af jer herinde der har erfaring med den slags ?
Jeg ved mit ledningsvand ligger under 7 i ph så de 8,2-8,4 jeg skal op på er jo lidt af en hævning i så mange liter, og har adgang til næsten ubegrænsede mængder af calciumbicarbonat så det ville jo være nemt hvis det bare er det jeg skal blande op og så dosere i akvariet.
Fandt tråden igen men den vækker lige så mange spørgsmål hvis ikke flere en den giver svar
http://www.fishgeeks.com/tropicalfishfo ... hp?t=47879" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er limet de første 4 plader i mit nye refugium og de sidste 2 kommer i imorgen,det endte med den simple løsning med 2 bobel fælder en i hver ende af den 530 liter akvastabil akvarium hvor yderste plade er 28 cm fra endegavlen så der lige er plads til teknik,midterkammeret bliver så en lille meter hvor der nok ender koralsand og alger,biobolde ideen droppet så er der nogen der mangler har jeg 400-500 liter moving bead type biobolde liggende,der er 2 typer som er blandede og skyllede.


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Har lige målt vandet
hane vand ph 6,2
ro vand ph 6,8
Hvad gør jeg ?
Skal hente de første 250 kg koralsand på tirsdag som ryger i akvariet kan det trække ph lidt op ?
Sump limet færdig så nu skal køkkengulvet lige saves istykker så den kan komme i krybekælderen.


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Schwensen »

Du skal ikke gøre noget med hensyn til pH. Når du blander salt i, så skulle pH'en gerne stige.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af PederP »

Indtil videre behøver du ikke gøre noget.
RO vand er så rent at det har nul buffer kapacitet, det antager den pH det skal når du blander salt i.

(hov det var vi enige om)


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Har lidt for høj salinitet i akvariet og målt med mit ferskvands test sæt siger ph 7,8.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af PederP »

Hmmm.

Jeg vil påstå at er dit salt bare af nogenlunde kvalitet, så må dit testsæt være lidt off.. Har i hvert fald aldrig målt lav ph på frisk blandet?


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg syntes før jeg har hørt om mærkelige pH-værdier i ikkeindkørte akvarier. Jeg kan ikke lige gennemskue hvad der skulle påvirke det, men jeg tror nu jeg ville vente med at gøre noget til det havde kørt lidt. Så længe der ikke er dyr i akvariet burde det jo ikke gøre noget at pH er lidt lav.

Edit: men ja, som Peder skriver: hvilket salt bruger du? For det lyder da sært.


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Der er red sea coral pro salt og blue treasure salt i,har blandet lidt af dem begge for lige prøve hvordan de var at arbejde med,fremtidigt tror jeg det bliver de joon salt der kommer i ?
Skal dog først have brugt de sidste 80-90 kg jeg har stående af red sea coral pro og blue treasure saltet.

Testen er udført med esha aqua quick test til ferskvands da jeg ikke har købt salt test sæt endnu,så det er måske der problemet ligger ?

Har ikke planer om der skal fisk i den første måned eller 2 ?


malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 163
Tilmeldt: tirs 21. okt 2008 09:57
15
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af malawicarsten »

Testsæt beregnet til ferskvand er ubrugelige til ferskvand.
Mange producenter har f.eks 2 serier af pH test, den ene til fersk den anden til salt.

Teststrips er det samme og så vidt jeg erindrer er Esha's kun til ferskvand ??


http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af PederP »

Begge de salte du nævner plejer at have en god pH buffer.
I min verden: Er kh. og iltning som den skal være, og har du ikke problemer med nedbrydningen af affaldsstoffer (eller en kalkreaktor der spytter for surt vand ud), så bør pH'en også være som den skal være. Så i en tom balje kan jeg kun tro på at et nyt testsæt er vejen frem..
Men ingen panik. Som du selv skriver er der lang vej endnu. Den første periode er refraktometeret den eneste relevante test :)


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Takker for svar tager det stille og roligt,mit bundlag udebliver også på ubestemt tid nu så gider ikke gøre mere før det dukker op.

Hvor meget kan der gå galt ved at have en akvarist i huset ?
Billede
Knap 90x90 cm hul i køkkengulvet :-)
Min 530 sump skulle jo i kælderen på en eller anden måde ;-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Sandet er ikke så vigtigt, om overhovedet nødvendigt.
Det er langt vigtigere at du får fat i de levende og døde sten du skal bruge først.


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Var oppe og besøge miksbiks og der er måske basis for nogle hundrede kg levende sten når han lukker sin 2000 liters hvis jeg kan vente så længe,ellers er der en nordpå aalborg området som har nogle hundrede kg døde sten i tønder,han kalder dem dog for levende men ud fra hvad jeg har læst så dør stenene af sådan en tur ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Henrikorg1 skrev:som har nogle hundrede kg døde sten i tønder,han kalder dem dog for levende men ud fra hvad jeg har læst så dør stenene af sådan en tur ?
Hvis de er i saltvand, så burde de være levende nok. Bakterier er nogle pokkers hårdføre tingester.
Højere liv så som orme, snegle osv. skal man nok ikkeregne for meget med.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"