"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Forum for Akvarier 801+ Liter
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Hej har lige sat samtlige af mine ferskvandsfisk til salg da jeg vil skifte til salt,primært vil det blive salt fiske akvarium og så må jeg se om koraller mm følger efter senere.
Første spørgsmål jeg har er kan i anbefale en skummer der kan trække 4400-4500 liter vand som ikke koster en bondegård da jeg snart bliver fyret,støj niveau er uinteresant da mit ca 1300 liter filter sump står i kælderen som ikke bliver brugt til andet udover opbevaring af skrammel så bare den ikke larmer over 100 db.

Planen er sandbund med en enkelt dynge sten i hjørnet eller i midten med en muræne og så en fritsvømmende bars/grouper samt en pudsefisk og evt en sandspisende gobbi tingest i bunden.

Akvariets mål er 300 lang 140 dyb og 75 cm højt
Sumpens mål er 240 lang 90 bred og 90 cm høj
Billede af akvariet med ferskvand i
Billede

Tak for al info i kan hjælpe med og der kommer helt sikkert flere spørgsmål undervejs.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af crazy seahorse »

Det var dog et dejligt stort akvarie og en rigtig gode mål.
Det er ret dybt, kan du komme til det fra bagsiden af?

Hvis du kun skal have et fiskeakvarie, så skal du have en god skummer som kan klare de mange liter vand.
En bubbleking af de større burde kunne klare det. Problemet med de skummere er, at de forærer dem ikke væk.
De koster noget, men de fungerer fuldstændig perfekt.

Har du huller i bunden af det til at forbinde det til sumpen?
Ellers skal du nok have det + et overløb. Ellers skal du til at bøvle med slanger frem og tilbage.

Velkommen til saltvandshobbyen og held og lykke med projektet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af nielsk »

Fede planer, du skal da have en blåpettet rokke deri. Dem kan du bl.a. købe hos Nordic reef.


SPS : Stability provides succes
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af niko9260 »

Glæder mig til og se hvad du får lavet


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 968
Tilmeldt: søn 20. jun 2010 20:30
13
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Gizze »

Jeg bliver lidt nervøs ved sætningen: da jeg snart bliver fyret!
Har du sat dig ind i, hvad det koster at have et saltvandsakvarium ?
Ikke for at provokere.. Kun for at hjælpe dig :-)


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af pederrevnørd »

Gizze skrev:Jeg bliver lidt nervøs ved sætningen: da jeg snart bliver fyret!
Har du sat dig ind i, hvad det koster at have et saltvandsakvarium ?
Ikke for at provokere.. Kun for at hjælpe dig :-)
Meget enig. Tænkte det samme.

Velkommen til hobbyen og SF, læg et budget- inden du går i gang. Sådan en balje som din kansuge skindet af din tegnebog.

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Kasper j. »

Hvis du vil have en billig og kraftig skummer og hvis støj ikke betyder noget så kig på en af de ældre generationer af Deltec. Jeg havde i sin tid en APF 600 til 375 liter og jeg vil sige at den klarede det lige så godt som Bubbleking men til gengæld larmede den noget mere og var ikke lige så gennemtænkt som Bubbleking. Til gengæld koster reservedele ikke så meget. Men køb kun en deltec hvis du vil have brugt. Som nye er de for dyre i forhold til andre mærker.

Ellers så var der da en som solgte en Bubbleking Supermarine 250 herinde ? Måske er den stadig til salg. Den vil være super.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Selvom vandkvalitetet ikke er helt så vigtig i et akvarie der kun indeholder fisk, så skal skummeren nu kunne klare opgaven ok, og med noget der ligenr 4200 liter vand, skal du kigge efter en skummer som tager mindst det dobbelte.
Store fisk sviner meget, men det ved du jo nok. Derfor en så stor skummer.

som de andre er inde på læg et budget, det er ærgeligt at strande midt i et projekt på grund af penge mangel.

Blot saltet til at fylde det op koster ca 1500 for det billigste


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Jeg kan ikke komme til akvariet fra bagsiden af og har indtil videre brugt hjemmelavet plantesaks og handikap/pensionist tang til at samle ting op fra gulvet osv,når værktøjet løber tør for evner plejer jeg at hoppe i et par shorts og så ned i akvariet,den er bygget i min stue af det tyske firma diamant aquarium med garanti for at den kan klare mine kg samtidig med at den kører,bordet den stor på har jeg selv bygget og gulvet under den har jeg selv forstærket og de to tyskere der byggede akvariet grinede af mig og lavede sjov med de aldrig før havde set så solidt og lige et bord før,noget med de mente der kunne vende en kampvogn på den uden styrke problemer ;-)

Der er lavet 2 gennemføringer i hver ende så 4 ialt,regner med at bibeholde alle 4.

Jeg har en lille ide om hvad det koster da jeg lige har hjulpet en kammerat med at få sat en 900 liters op hvor vi selv modificerede bord og byggede sump ud af en lille 250 liters akvastabil akvarium osv,jeg har jo akvariet og min 1300 liter sump i kælderen som allerede indeholder 400 + liter biobolde + 3 m2 skumplader der vil blive genbrugt.

Michael ejeren af tiptop fisk er ved at kigge efter en brugt skummer til mig med tilhørende rørfilter ved siden af med flere biobolde i magen til den der driver hans butik som har en kapacitet til 15000 liter vand,så i kombination med min store sump burde jeg være på sikker grund.

Jeg vil komme til at mangle lidt kroner undervejs det er jeg ikke i tvivl om og koraller og store mængder levende sten samt led lys vil komme sidst i rækken af indkøb.

salt til 1500 kr til mit akvarium ?
Jeg har budgeteret med 3500 kr til salt alene så jeg er sikker på at få noget ordentligt der virker.

I første omgang skal jeg lige have solgt fiskene der er bud på over halvdelen af dem da jeg har sat dem til gode priser mod at jeg bestemmer hvem der må købe dem så jeg ved de får det godt,det er vigtigere en penge for så presset er jeg ikke.
Så skal akvariet bare startes op med skummer i sumpen og koralsand bund i akvariet med saltvands blanding i og have lov til at køre en måned eller 2 selfølgelig tilsat noget indkørt vand så jeg hurtig får en god bakterieflora i akvariet men vigtigst af alt i sumpen,så har jeg den tid til at kigge efter fisk og levende sten til den.
Eneste fisk jeg sådan delvist har bestemt mig for er en moon grouper (Variola louti),jeg kan bare ikke finde ud af om det er synd at holde så stor en aktiv fisk i mit lille akvarium ?


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af AndersBoerglum »

Til et så stort akvarie ville jeg helt sikkert finde eller bygger en stor luftskummer. De er effektive.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af dyne »

flot men også en stor fisk


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Anders B har du links til den type byggeri eller nogle tegninger eller noget da ud fra hvad jeg har læst om den type diy projekter kræver nogle specielle dimensioner på rør tragt højde antal liter osv.


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af AndersBoerglum »

Henrikorg1 skrev:Anders B har du links til den type byggeri eller nogle tegninger eller noget da ud fra hvad jeg har læst om den type diy projekter kræver nogle specielle dimensioner på rør tragt højde antal liter osv.
Uha der er flere herinde sim har bygget skummere incl mig selv.
Jeg byggede en ud af et guldfiskerør. Og med seks store Sander luftsten. Den er dog aldrig blevet testet, da den fysisk er meget stor.
DecOcean producerede engang luftskummere som er meget effektive.
Prøv at søg herinde, der er lidt forskelligt at se på :)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har også selv bygget luftskummere.
Det var jo egentlig ikke andet end det du kan se på Anders´s billede.
Et stort lukket rør med en reduktion i toppen som ender op i en kop og en slutmuffe i bunden.
I min blev vandet blæst ind i toppen, hvor der var boret en slangestuds ind i røret i siden af røret sådan, at vandet blev blæst ind ude i siden og derved fik en cirkulerende bevægelse ned gennem skummeren.
Det var så i denne malstrøm boblerne (det er vel nærmest et fint brus) løb op igennem skummeren og dannede skummet i det stigrør som løb fra reduktionen op i koppen.
Luften blev dengang ledt ind gennem et tyndt rør boret ind i toppen af reduktionen, som vha endnu et rør blev ledt til bunden.

Gav det mening?
Det er faktisk ret simpelt og giver mening når man ser det.
Jeg kan prøve at lave en skitse hvis du vil have det. Men der må ligge tegninger på det et sted på forum.

Det skal lige siges, at det heller ikke er helt billigt at lave sådan en selv. Pvc koster noget og acrylrør er heller ikke billige.
Jeg brugte 110mm rør og du skal nok lidt op vil jeg tro. En union og en reduktion til sådan en er nok det dyreste, udover røret selvfølgelig.
Så skal der bruges lidt alm pvc rør til udgangen, et kuglehane til samme og noget fastgørelsesgrej. Her er rørbærere det nemmeste.
Det er vel det. En fordeler til det fornødne antal luft sten skal du også bruge, men der sidder jo noget i Anders´s som du kunne planke fra.

Erik

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Henrikorg1 skrev:


salt til 1500 kr til mit akvarium ?
Jeg har budgeteret med 3500 kr til salt alene så jeg er sikker på at få noget ordentligt der virker.


Eneste fisk jeg sådan delvist har bestemt mig for er en moon grouper (Variola louti),jeg kan bare ikke finde ud af om det er synd at holde så stor en aktiv fisk i mit lille akvarium ?
Salt idag er heldigvis faldet meget i pris.
Kvalitets salt kan idag fåes i 20 kilos pakninger til under 200 kroner.

Angående den bars du havde kigget på så vil jeg mene at det tangerer dyrplageri at smide en fisk der kan blive over 80 cm ned i et "så lille" akvarie.
Det er en fisk der kræver enorm med plads.
Tyskerne skriver om den "Nicht für Heimaquarien geeignet!"

Men heldigvis findes der andre som ikke bliver nær så store


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Kan ikke huske navnet på den salt type men min kammerat bruger den og synes den er vild god og den er den jeg er blevet anbefalet ved tiptop fisk,det er en hvid 25 kg spand med noget blåt logo på til 500 kr pr spand.

Jeg er ikke helt sikker på det kan betale sig at rode ret meget med hjemmelavet skummer byggeri i forhold til den pris jeg har fået oplyst jeg skal give for den ved tiptopfisk + det er rart med en ved sin side som kender modellen hvis jeg får problemer med den,og så nævnte han et 280 watt uv lys system magen til det han selv bruger også til en god pris som passer sammen med skummeren,de priser jeg har fået har jeg ikke kunne finde ved nogen forhandler eller ebay som jeg også har kigget på.
Senest rettet af Henrikorg1 man 3. jun 2013 04:06, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af MoG »

Det salt du omtaler kunne godt være De Jong salt, efter din beskrivelse. Det findes til 300kr hos eks. Deepocean. Ultraled har også god salt til billige penge. Ligeledes har carsten, DecOcean også billig salt til en 50 krone i forsendelse ..!! Så der er muligheder nok..!:-)

Det et da ellers et dejligt stort akvarie du har dig! Bliver godt nok spændende at følge.. Hvad har du gjort dig af tanker omkring Cirkulation?


Morten
Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Jeg har ikke lagt en fast plan for cirkulations pumper endnu,med de nuværrende filtre og powerheads kører akvariet ca 23500 l/t,så 2-3 stk 10000-12000 l/t powerheads mere burde cirkulation være på plads ?
Igen jeg regner med nogle måneder fra opstart til at de første dyr skal i selvom jeg får noget indkørt vand og blande med så jeg får lidt tid til at rode med den slags og da jeg ikke skal have store dynger levende sten i da jeg vil have bølle fiske akvarium så kommer der ikke så mange døde zoner i den,når alle pumper kører nu i ferskvand renser jeg lidt over en meter lang stykke langs forruden for sand som bliver blæst ned i den ene ende så ved ikke hvor langt længere jeg skal op i antal l/t?


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Kasper j. »

Du kunne jo overveje at bygge et kæmpe refugium i din sump. Måske lave refugium'et på 1 meter eller mere og så sætte en 60 - 80 watt led over, foreksempen en max spect nano på 60 watt. Så kan du høste macro alger en gang om ugen og derved eksportere en masse nitrat og fosfat.

Du kan også ringe til Carsten fra Decocean. De luftskummere han lavede hed Mean Midget og det er nok den billigste løsning.

Men jeg synes virkelig at du skal overveje et kæmpe refugium nu hvor du har pladsen til det.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

Hovedreglen ved cirkulation, er minimum 30x akvariet størrelse og gerne meget mere. rigtig mange her på forum kører med 40+ i cirkulation.

Hvad skulle du bruge det uv anlæg til??
Det bruger man kun til når der kommer nye fisk i akvariet, og et anlæg på 280w er totalt overkill.
Du kan ikke bruge det til ret meget at en forhandler kører med sådan et.
Der er langt større belastning i hans akvarie rent parasit mæssigt.

Har du læst den e-bog Joakim skrev som ligger et sted her på forum?


Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 725
Tilmeldt: tirs 24. jul 2012 10:02
11
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Bobbe88 »

Carsten skrev: Har du læst den e-bog Joakim skrev som ligger et sted her på forum?
Ta da:
http://iloapp.gteck.dk/blog/www?ShowFil ... 740939.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af hellfish »

Desuden så ville jeg overveje det ikke var en ode at fjerne biobolde og filtermåtter.. Nu er målet jo ikke koraller men de bliver alligevel bare en kæmpe nitrat og fosfat bombe.. Brug hellere pladsen på et refugium og måske en enkelt tynd filtermåtte som kan fange svæv ..


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Kasper j. »

Ud over fisk så kunne du jo også overveje at holde div. blødkoraller og alger så som flammealge. Der er masser af alger som er flotte og algerne og blødkorallerne er meget nemme at holde og man skal ikke bruge en formue på lys, strøm og tilsætninger, og så bruger de også en del nitrat fra vandet.


aducia
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 10. feb 2013 20:36
11
Postnummer: 7490 Aulum
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af aducia »

Det salt som Henrik skriver om, hedder Reef Salt og kommer fra Aqua Medic.
Jeg ved det er et lang siget projekt Henrik har gang i, og det bliver spændene at følge.. Men jeg ved også at Henrik vil gøre alt for at det bliver perfekt for fiskene. Heller leve af havergrød et par mdr end fiskene skal mangle noget :D


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Carsten »

aducia skrev:Det salt som Henrik skriver om, hedder Reef Salt og kommer fra Aqua Medic.

Aquamedic salt er hverken bedre eller dårligere end billigere salt. Der er ingen grund til at spilde penge på det når man kan få noget lige så godt til den halve pris


aducia
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 10. feb 2013 20:36
11
Postnummer: 7490 Aulum
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af aducia »

Det er rigtig Carsten :)


Henrikorg1
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 135
Tilmeldt: søn 2. jun 2013 10:28
10
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2013

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Henrikorg1 »

Såså Aducia hvad er der nu galt med havregrød og leverpostej ?
Det smager godt når man har nogle glade fisk som danser rundt og venter på dagens rations af rejer fiskefileter blækspruttearme og muslinger.

Carsten det var ikke meningen at have sådan et kæmpe uv anlæg kørende hele tiden men bare at have muligheden for at tænde for det hvis jeg skulle blive uheldig,kan lige så godt lave et ordentligt anlæg fra starten som kan klare evt uheld en at stå og mangle det på et senere tidspunkt,desuden tror jeg prisen var god.
Men smid evt gerne links til godt billigt salt til fiskeakvarium.

Hellfish sumpen er på 1300 liter og der er et refugium i starten på den på 90x90x50 cm
Bobbe tak for link gerne mere af den slags.

Kasper J flammealger osv smid gerne et link eller flere evt beskrivelse af pasning og krav de slags stiller,eneste grund til jeg ikke vil have koraller mm i starten er for at kunne komme igang mens jeg sparer op til ca 4 m2 led lys armaturer ;-)


Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af hellfish »

Okay helt fint med refugium.. Men gennemtænkt lige biobolde og filterplader igen.. Dem er der vist ikke rigtigt nogle af os der bruger!


Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
13
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af Bingocaller »

Og så ville jeg bok smide bogen penge efter et godt nitratfilter


Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp til skifte fra fersk til salt 3000+ liter

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis det er førtse gang du skal til at rode med saltvand og hidtil har været feskvandsmand - og måske på et lidt højere niveau end bare et stueakvarie med kun Guppyer (undskyld Kim Bauer og Dyhr) og sværdragere i, så har du nok en udfordring yderligere.

Meget af det du kender fra ferskvand kan ikke bruges i saltvand. Ikke grej nødvendigvis, men metoder og viden.
Kvaliteten af vandet er helt anderledes, ihvert fald hvis du vil have koraller. Fisk er mere tolerante.
I saltvand måler man væsentlig mere og for flere ting end i ferskvand. Og kvaliteten af målingerne skal være højere.
Feks er JBL et ganske udbredt testsæt i ferskvand, hvor der næsten ikke er nogen der bruger det i saltvandshobbyen da det er for upræcist.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"