"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

840 liters, Lukket

Forum for Akvarier 801+ Liter
Besvar
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

840 liters, Lukket

Indlæg af toni »

Vi har i længre tid gået og spekuleret på at starte et nyt akvarie op fra bunden. De fleste herinde på forum ved jo desværre hvordan det er når man har sat sig noget for, så kan det nogle gange gå for stærkt... Og i og med man skynder sig, så er det jo ikke altid det optimale hverken for fisk eller ejer. Så nu har endelig taget steget til "slow reefarming" hvis man nu skulle kalle det for noget. Og det er jo heller ikke noget bedre end at følge end process fra start til slut, så det var lidt held i uheld da tapetet i spisestuen slo en revne, før så var det jo enten at tapetsere på ny eller hvorfor ikke bygge ind et akverie når vi havde chancen :biggrin:

Vi var endnu mere heldig da vi faldt over en pent brugt akvarie med målene 2 m langt x 0,7 m bredt x 0,6 m højt. Det passede perfekt med væggen hvor det skulle bygges ind og ovenikøbet var der en luksus sump i træ og glasfiber på hele 650 liter. Det kan jo kun være godt :GO og det skulle eftersigende stamme fra Decoocen i sin tid, men det kan vi hverken bekræfte eller afkræfte, men flót er det :)

I det det hele skal bygges ind i en væg, så gik Mikkel i gang med stellet, som er lavet af solidt træ.
samsung 053.JPG
samsung 056.JPG
Det ser pisse godt ud, men Toni og hunden må lige lave et kvalitetstjek for at se om tingerne holder :wink:
samsung 062.JPG
Bordet er godkendt og klar til brug. Men inden sumpen og bordet bliver sat på plads, har Mikkel lige beklædt gulvet i området hvor akvariet skal bygges ind med havedamsplast. Plasten fylder hele gulvarealet samt ca 20 cm op på væggerne. Billig forsikring hvis det nu skulle gå galt og kan nok være med til at forminske eventuelle skader. Gulvet er også tidligere blevet løftet og forstærket i forbindelse med en renovering vi lavede sidst år, så helt bag på os kom denne indbygning nok ikke :wink: Vi har også fjerne den normale udluftningsventil på væggen med en vådrumsventil med fugtmåler, som forhåbentlig vil blæse al fugten ud av det lille værelse som er under opførelse :GO

Men nu kommer sumpen og bordet på plads. So far, so good !!
samsung 070.JPG
Og med god hjælp fra nogle venner bliver akvariet løftet ind og vi kan næsten ikke vente til next step :biggrin:
samsung 075.JPG
Mikkel hiver sig straks over montering af lys, uv, strøm og rørføring. Han er ikke til at stoppe, det hele bliver trukket, tjekket, dobbeltjekket og monteret igen og igen
samsung 101.JPG
samsungnx 002.JPG
samsung 106.JPG
samsungnx 001.JPG
Det hele så langt virker ok :GO Vi vil lige lave en vandtjek for at se om skidtet holder :be: Påfyldning med ferskvand op gennem sumpen burde gøre sagen med lidt hjælp fra vor vandhund
samsungnx 010.JPG
Returvandet laver en flot fontene :wink:
samsungnx 007.JPG
Og så kom lille juelaften :biggrin: GLS manden har ligge været forbi med 4 store kasser med døde sten fra Moby :W
samsungnx 013.JPG
Så mens akvariet nu står og hygger sig i ferskvand, så kan vi gi den loss med lidt aquascaping :GO

Vi har længe overvejet designet på hvordan vil vil have vor stensætning inde i baljen. Og vi har kun lovord omkring alle de fine tråde der findes her inde i forum. I skal alle have thumbs up :GO Det bliver endelig "designet" med efter tanke på på funktionalitet, men samtidig smukt og æstetisk! De dager hvor stenene bliver smidt tilfældingt ned i baljen, ser ud til at være over mer og mer. Og med tanke på vort nuværende akvarie, så har vi selv været en af synderne. Det er kedeligt når noget så smukt, ser fladt og endimentionelt ud.
Men hold da kæft, det er heller ikke bare bare at designet og aquascape. Det tager tid og kræfter, og ja tester til og med parforhold :wink: Vi startede onsdag aften denne uge og da så det således ud....
samsungnx 026.JPG
samsungnx 029.JPG
Stenene vi har fået er lekre og super porøse og vi bruger reef bond til at lime dem sammen med. Regner med at der vil gå ca 3 kg i alt til hele opsetningen. Og eftersom aftenen skrider frem er nået så langt i processen;
samsungnx 063.JPG
samsungnx 062.JPG
samsungnx 061.JPG
Vi går lidt efter et Grand Canon look og krydser fingrene for at det vil se pisse fedt ud når der kommer saltvand i og ikke mindst fisk og koraller. Men vi står desværre over det værste og det er søjlerne i midten.... Vi vil gå i gang igen i morgen for at teste nogle design, samt begynde at blande op de 1200 liter osmosevand vi fik hentet i dag! Vi glæder os som børn begge 2 :y

Nå det var det vi havde så langt. Håber i kunne lide det i kunne se og vi vil følge op på tråden eftersom vi kommer længre. I må have en fantastisk lørdag aften :beer:

Mvh Toni og Mikkel
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af toni tors 17. sep 2015 21:07, rettet i alt 24 gange.


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af KimS »

Suuuper duper. Virkeligt et setup der vil noget det her. Flot, flot stensætning. Bliver vildt at følge det her. Stort tillykke til jer begge :GO


Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
14
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Monica&Jacob »

ser super ud.. Glæder os til og se det med vand i :-)


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3587
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
17
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af nielsk »

Super godt projekt. Bliver spændende at se jeres endelige design.
I bør lade stenene rådne/gasse af i alm hanevand noget tid før I smider dem i jeres dyre osmosevand. De frigiver RIGTIGT meget affald. Jeg har selv ladet mine rådne af i hanevand hver gang og skiftet det dagligt. Det lugter fælt de første mange dage.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Carsten »

Fjern det meste af flamingo pladerne. I vil fortryde senere, at I ikke gjorde det. .


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af toni »

nielsk skrev:Super godt projekt. Bliver spændende at se jeres endelige design.
I bør lade stenene rådne/gasse af i alm hanevand noget tid før I smider dem i jeres dyre osmosevand. De frigiver RIGTIGT meget affald. Jeg har selv ladet mine rådne af i hanevand hver gang og skiftet det dagligt. Det lugter fælt de første mange dage.
Tak for tipset Niels, men vi er lidt bekymret. Hvis man gasser stenene af i vandhane vand og der findes både fosfat og nitrit i det, bliver stenene ikke forurenet så? Er det ikke lidt skidt? :? Eller er det lige meget? Vi vil så gerne have det 110 % rigtigt denne gang så vi slipper for problemer med værdierne fordi stenene er loadet med skidt.
Carsten skrev:Fjern det meste af flamingo pladerne. I vil fortryde senere, at I ikke gjorde det. .
Vi har bare så meget flamingo i nu for at skåne bunden i processen med at finde ud hvor det hele skal stå :wink: Det er meget flytning rundt og frem og tilbage, før vi er helt enige :y Regner med at have nogle små firkanter lige der hvor stenen berører glasset til sidst.

Men du kan følge med på tråden efter som billeder bliver lagt op :happy:

Mvh Toni og Mikkel


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3587
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
17
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af nielsk »

Der er meget indtørret affald i sådan nogle sten.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af toni »

SÅDAN ser det ud når man henter 1200 l osmose :biggrin: Vi takker for hjælpen en lørdag formiddag og du ved godt hvem du er :wink:
samsungnx 005.JPG
Ellers så har søndagen stået i klippe og klistre igen og vi har da nået langt. Vi smider lige nogle sidste billeder ind på det her :biggrin:
samsungnx 001.JPG
Verktøj skal der til :GO Og Toni mejsler lige en tunnel gennem en stor død sten for at skabe en lidt anerledes effekt
samsungnx 010.JPG
Halvvejs :)
samsungnx 015.JPG
Og efter meget frem og tilbage har vi endt op med følgene stesætning i vor nye tank :biggrin: Hvad synes i??
samsungnx 044.JPG
samsungnx 039.JPG
samsungnx 037.JPG
Håber i ka li det :Peace:

Mvh Toni og Mikkel
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Rico1987
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: ons 20. mar 2013 20:45
11
Postnummer: 5400 Bogense
Saltvand siden?: 2013

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Rico1987 »

skal nok blive sprødt ;)
+1 herfra :GO


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af AndersBoerglum »

Ser godt ud, men kunne blive rigtigt fedt, hvis i "binder" søjlerne sammen i bunden med 50kg levende sten. Sådan søjlerne virker kraftigere i bunden.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Schwensen »

AndersBoerglum skrev:Ser godt ud, men kunne blive rigtigt fedt, hvis i "binder" søjlerne sammen i bunden med 50kg levende sten. Sådan søjlerne virker kraftigere i bunden.
+1. Så kunne der også komme nogle gemmesteder til fiskene. Eller ser det rigtig lækkert ud ;) glæder mig til at se det fyldt med koraller og fisk.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Carsten »

Skal indrømme at jeg ikke bryder mig om de de flade toppe.
1 måske 2 kunne gå an men så mange en masse formange.
Men det er jo så blot min smag


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af MoG »

Spændende projekt i har kastet jer ud i! :wink:

Jeg synes ligesom Carsten skriver, at der måske er for mange flade toppe mv. Det er jo selvfølgelig lækkert at kunne sætte koraller på, men problemet i min optik er, at det kommer til at se en anelse for kunstigt ud. I burde måske (som der vist også er en anden der nævner) bygge nogle af søjlerne sammen..? Nu er smag jo forskellig. Nogle går efter det æstetiske og andre går mere efter det naturlige rev. :wink: (Inkl. jeg selv).
Det lyder jo som om i har brugt en del krudt på at aquascape, så jeg håber ikke i bliver fornæmede over lidt kritik! :biggrin: )

Uanset hvad, så bliver det spændende at følge/se med liv i! :y


Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes nu ikke det ser så tosset ud med alle de plateauer.
Her i starten kan det måske se lidt forkert ud, men det giver nogle muligheder for placering af korallerne som ellers ikke er til stede.

Mange er jo tvunget til så at sige, at lægge korallerne ned når de placeres og det er ikke deres naturlige vækstform.
Hvis man ser på de koraller som vi almindeligvis får tilbudt, så står de på en sten/disk - og rækker op mod lyset. De er vant til at få lys fra toppen af og får det hele vejen rundt.
Med de søjler som mange har, incl mig selv, er der en del "skåle" som korallerne kan placeres i - men så kommer de som regel til at ligge en smule ned og det er ikke deres naturlige placering.
Skal de stå lodret i skålen, står de med ryggen op af en væg og det er der ikke ret mange koraller der gør. De får intet lys på den side ind mod væggen og polypperne dér vil gå til med tiden.
Tabelforms derimod har en vækstform som gør at de kan placeres liggende, hvilket nok er deres naturlige måde at vokse på, men de er ikke altid til at få fat på og så er de som regel dyrere synes jeg.

Toni og Mikkels aquascaping giver i mine øjne rigelige muligheder for at placere korallerne "rigtigt", så de får fuldt udbytte af det lys de står i.
Når først det er "sat til" med koraller og de er begyndt at vokse og encruste, så kan jeg sagtens se, at det har alle muligheder for at blive rigtig godt. Plateauerne bliver jo med tiden dækket af korallerne.
Der er også rigtig fine muligheder for en god cirkulation omkring korallerne, da der ikke er nogle "vægge" i form af lodrette søjler som bremser den.

Men det er nok rigtigt at lidt LS omkring bunden af nogle af søjlerne ikke vil skade. Det ville tage lidt af det "nåleagtige" udtryk som nogle af de søjler i midten kan have.
Den store flade sten der står på højkant til højre for søjlen i midten, er der en bestemt mening med den?
Den vil bremse cirkulationen for mig at se. Det er en ret stor flade. En mindre ville måske kunne gøre det, eller det kunne måske overvejes om den er nødvendig.

Men jeg synes det ser rigtig godt ud, med masser af muligheder. Skønt at se det store arbejde I har lagt i det.
Men det er jo bare mine indput ud fra hvad jeg kan se på billederne.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af toni »

Hejse

Takker for ris og ros :GO

Der ligger pt 50 kg levende sten i sumpen, men vi har valgt at ikke bruge flere sten i opsætningen i selve indkørselen. Det er fordi der kommer nogle sten med fra det andet akvarium hvor korallerne er groet fast på, så vi må næsten se til den tid hvordan det hele bliver seende ud til sidst. :T

Er enig med at fiskene skal have plads at gemme sig på, men desværre er det ofte svært at få ordentlig flow igennem og så hober skidtet sig jo op. Og det er nettop det vi prøver å undgå. Så vi får krydre med masser af koraller de kan gemme sig bagved istedet. :)

Og tak til dit fine indlæg Erik/Crazy Seahorse, det er nøjagtig det vi har i mente med hylderne. Det ville være super fedt at set korallerne encruste omkring stenene, nogle flotte montipora vil være sagen!! Kunne også være sjovt med et Xeniatårn, selv om de nok ikke vil holde sig indenfor sine grænser. Men idet der er flere niveauer, så får vi mange flere muligheder, både med skiver, plader, favia og scolymia som kan komme op fra bunden. Det vil se fedt ud! :biggrin:

Og den stor flade, er den som er udhulet med en tunnel, men det synes desværre ikke på billederne jeg har sat op.

Men vi har jo nok 2 mdr. i nu før det kommer levende i, så der er stadig tid til at justere eller flytte lidt rundt hvis nødvendigt.

Men vi har lige et spørsmål til forum. Ved opstart med døde levende sten, vil i anbefale at putte dr. tims eller Zeostart i??? Og i så tilfælde hvornår skal det i? Fra start?? :dizzy: Mange spørgsmål, men vil så gerne have det i orden.

mvh Toni og Mikkel


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af toni »

Wuuuhuuu... Så er der vand, sand og bølger!!! Vi er officielt på dag 1 i det nye akvarium og i kan se herligheden her :)

" onclick="window.open(this.href);return false;

Lidt grumset i nu, men det er en start! Og meget af teknikken er stadig over på det andre, så vi kører på reserve indtil et flyt nærmer sig :f2:

Mvh Toni og Mikkel


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af crazy seahorse »

Det ser da rigtig godt ud og der er piv på bølgerne.
Jeg har knap så megen vippeeffekt på mit.
Man kunne godt frygte lidt, at det måske kunne arbejde sig op så det til sidst vil skvulpe ud over siderne.

Nu kan jeg godt se meningen med den store sten foran til højre for midten.
Der er jo hul i, det kunne man ikke se på de billeder i havde lagt op.
Jeg synes det er flot og glæder mig til at se det med koraller i.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af bima »

:GO Fedt :GO


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Schwensen »

Det bliver helt genialt når korallerne er vokset til over det hele og hr. Achilles indtager akvariet ;)


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3587
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
17
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af nielsk »

I bliver så glade for de fritstående søjler som lige kan hives op og remodelleres, bores i osv. når korallerne skal fastsættes/fragmenteres.


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Macdoo »

Ser skide godt ud og er vild med alle de flader der kan sættes koraller på.


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af toni »

Vi takker for alle de smukke kommentarer, vi er super glade for det :biggrin:

Nu går vi den sværeste tid i møde, nemlig ventetiden og algefasen :bounce: Vi får trække lidt på tiden med at bygge væggen færdig og drømme om flotte fisk og koraller.

Krydser fingre for at der bliver ny dejong tur i juli/august, der skal jo pyntes lidt til den tid :celebrate:

Mvh Toni og Mikkel


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af toni »

Videoupdate .... 14 dages indkørsel = bobler over det hele :propeller:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi har ikke set disse bobler i tidligere indkøringsfaser med levende sten. Er der nogen der ved om det er normalt eller ej?

Mvh Toni og Mikkel


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Mikki »

Super lækker sten opsætning Toni


Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Gino »

Hej. Det er cyano og muligt lidt dinoer også! Kan godt komme lidt i indkøring og kan godt være lidt træls at komme af med.


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af toni »

Vi håber de går i sig selv igen, vi er jo bare 14 dage hen. Men vi har bare ikke set sådan intensivt bobletæppe før. Lidt sjovt, ligner en masse gøl troldhoveder med brunt hår på toppen, der står at nikker i bølgene. :HA

Mvh Toni


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af crazy seahorse »

Det ser supergodt ud med den stensætning.

Jeg ville lade der gå lidt længere tid, men hvis det ikke blev bedre, så ville jeg begynde stille og roligt at suge lidt af det ud.
Det på stenene må være lige til at få væk med en slange. Bare tage lidt bid for bid og så lidt friskt vand i.

Jeg tror jeres wavebox kører en anelse for hurtigt. Medmindre I godt kan lide det sådan.
Det ser ud som om bølgen går fra boksen, hen til den anden ende. Når den så er på vej retur har boksen sendt den næste bølge afsted, så de mødes på midten.
Derfor får I den vuggende bevægelse hen over midten. Bølgerne modarbejder hinanden lidt.
Jeg tror I vil få mere glæde af den ved at justere lidt på den.
I mit der gynger hele overfladen i takt og vipper ikke hen over midten. Det giver et flow frem og tilbage i hele akvariets længde og ikke kun til midten og tilbage igen.
Håber ikke I synes det er utidig indblanding. Det er venligt ment.

Jeg tror det bliver et rigtig flot akvarie når det er indkørt og I begynder at komme koraller og fisk i.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af toni »

Tak Erik.

Vi bliver ikke så nemt fornærmet os nordjyder og (nordmænd), så kom endelig med (konstruktiv)kritik, det er det eneste man kan tage lære af. :GO

Men vi prøver å la det køre en lille uge til for at se udviklingen før vi blander os, ville være så træt af ødelægge prossesen, nu som vi er startet på scratch igen.

Målingerne ser fine ud:

PH 8,3
KH 13,0 er for høj, men kan det ha noget med indkøringen at gøre??
Fosfat 0,0
Nitrit 0,0
Ammonia 0,0
Nitrat 25 er jo også en naturlig del av indkøringen.

Det hele er målt med salifert.

Det med waveboksen, så er det noget med at hvis man har er akvarie der er 2 m eller længre, så kan man indstille til en dobbel effekt, altså twinwave... gir det mening?? Men det er det den er indstillet på. Vi ved ikke om det er bedre eller skidt, før vi har jo ikke prøvet waveboks før... Men det giver et alround flow hele vejen rundt... Så vi vil teste effekten når korallerne en gang kan komem i. og det virker jo som en evighed til lige nu...

Mvh Toni


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af Schwensen »

Det bliver fantastisk, når det er fyldt med SPS koraller på stenene og LPS på bunden ;)


Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Det ny indbygnings 840 liters projekt inkl 650 liter sum

Indlæg af toni »

Schwensen skrev:Det bliver fantastisk, når det er fyldt med SPS koraller på stenene og LPS på bunden ;)
Tro mig Peter, det er svært at holde igen og vi :be: til at dagene skal gå hurtigere.

Men det skal nok passe med at når det endelige er klart til at fylde op, så er det igen som skal køre til dejong i nærmeste fremtid... Jeg krydser alle fingre for at det passer, så vi kan få nogle nye lækre koraller hjem.

Ps. Achilles siger hej :f3:

vh Toni


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"