"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Byggetråd: DT op i stuen

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Fordelen må være at det kommer hurtigere igennem algefasen. Ulempen må så tilsvarende være at det nuværende får forhøjede næringsværdier i en periode tænker jeg. Stenene kommer dog fra samme setup og må have afgivet deres næring og er desuden rensede ekstra.

Jeg har vældig lyst til at koble det på det store setup med det samme og så måske lade en mindre mængde vand løbe igennem.

Jeg kunne nok komme om ved manglende varme og flow med lidt ekstra udstyr. Der er nok lidt i gemmerne.

Bundlaget bliver skam renset grundigt inden det flyttes. Dog i varmt saltvand så jeg beholder det levende deri. Det skal også kun være max et par cm dybt.

Bakterierne må vel også komme via vandet? Sumpen er fyldt med pods og andet småkravl.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

MortenL skrev:Det må vel alt andet lige gå hurtigere og bedre hvis du kobler vandet i kælderen på. Da du kan bruge vand der har en kultur, samt kulturen fra kældersumpen.
Enig. :y

Det er også min tanke men jeg er bare i tvivl om "rækkefølgen" og om det vil "vælte" det nuværende i udløst næring og skiftende værdier.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: tirs 2. okt 2007 17:33
16
Postnummer: 9440 Aabybro
Saltvand siden?: 2009

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af manio »

tilføj vandet langtsom


viewtopic.php?f=95&t=70305
Retur : JEBAO DC-12000
Pumpe FlowwolF v3.0 : JEBAO DC-12000
Cirkulation : 2 x JEBAO RW-15
Digital Flow Diverters : FlowwolF v3.0
Skimz Monzter SM 203 Skummer
UV : 2 x tmc proclear 55 watt
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Så er bestillingen fra Rapid LED hjemme og jeg begynde at bygge. De første drivere er sat på plads og jeg kan begynde at samle styringen til den nye lampe. 6 drivere på hver sin kanal. 28 Royal Blue, 28 kold hvide, 12 UV og yderligere 8 farvede (røde, grønne og gule).

Jeg mangler et par GHL EVG boards for at kunne styre det hele så de er også bestilt. En detalje af gangen. :y

Samler styringen helt og næste punkt er dioder på retteskinnerne.
image.jpg
De sidste 2 drivere er til lyset i kælderen.
image.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 tors 25. dec 2014 21:25, rettet i alt 1 gang.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

manio skrev:tilføj vandet langtsom
Modtaget. Det er helt sikkert det bedste.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen (slow progress)

Indlæg af FEM64 »

Så er vi ovre nytår og jeg kan komme videre. Det går langsomt fordi en træls erstatningssag mht. ejerskifteforsikringen trækker tænder ud men lidt får jeg da lavet.

Lysstyring er færdig. 8 MeanWell drivere på 4 EVG-AP boards = 8 individuelle dæmpbare kanaler. 5-6 på DT i stuen og resten på opdræt/fragtank i kælderen.

Planlægning af PVC mellem stue og kælder har også båret frugt (planen holder også efter opmåling):
2015-01-14 20.55.13.jpg
2015-01-14 20.58.33.jpg
2015-01-14 21.10.16.jpg
Nå ja, så fik min GHL også lige 4 L-porte mere (10 i alt) og er nu propfyldt. Skal der mere i så kræver det et udvidelsesmodul. Ja, jeg ved det: Tekniknørd..... :W
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af PederP »

Det ser godt ud. Spændene projekt. :GO

Dengang jeg koblede min 910L tank på, med døde søjler, baggrund og sten, havde jeg sumpen (390L - ca. 200L vand) og min fragbalje på 175L kørende i forvejen.
Jeg havde koraller og fisk i mit 175L.
Resultatet var at jeg stort set kun fik en brunalge fase i det nye DT. Den indkørte balje lod til at æde næringen fra det nye så hurtigt som den blev frigivet, og koraller og fisk led ingen skade.
Tror dog ikke det kan gøres til et universalt godt råd..
De sten jeg fik til det nye system var meget rene da jeg fik dem.

Pøj pøj med byggeriet.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af PederP »

Men du kunne da altid sætte de mest sarte koraller til pasning hos en ven, til du var sikker på at de hele spillede?


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Dem i DT står rimeligt og skal nok klare den. Fragtanken står fint men er totalt proppet og mit sidste forsøg på optælling gav ca. 40 forskellige koraller af alle mulige slags. Hårde som bløde....

Jeg sætter nok DT op "stand alone" i et stykke tid til jeg kan se hvordan det reagerer. Jeg har varme og cirkulation men mangler egentlig en skummer, så jeg skal ud på lånemarkedet og have fat i en som jeg kan køre med et par uger. Så kan jeg koble det på de 1000 L i kælderen og lade få liter i timen køre igennem det etablerede system.

Jeg bruger allerede indkørte sten fra de nuværende tanke. Renser dem i brintoverilte for at få det sidste skidt ud og minimere belastningen.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Johnny »

jeg havde bare rystet dem i frisk saltvand ellers er der da ikke meget indkørte sten over dem hvis du dræber bakterie flora med brintoverilte bad?


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Johnny skrev:jeg havde bare rystet dem i frisk saltvand ellers er der da ikke meget indkørte sten over dem hvis du dræber bakterie flora med brintoverilte bad?
Du har bestemt en pointe men se lige hvad jeg fandt i en sten, da jeg var ved at skære den i stykker. Den er ikke stor (endnu) men ganske behåret og jeg havde helt sikkert fået problemer med den senere.
IMG_20150327_125331.jpg
Lige nu er jeg superglad over at have fundet den død i stenen og ikke senere i akvariet. :y
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af FEM64 lør 28. mar 2015 11:05, rettet i alt 3 gange.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af MortenL »

MortenL skrev:
FEM64 skrev:Så er bestillingen fra Rapid LED hjemme og jeg begynde at bygge. De første drivere er sat på plads og jeg kan begynde at samle styringen til den nye lampe. 6 drivere på hver sin kanal. 28 Royal Blue, 28 kold hvide, 12 UV og yderligere 8 farvede (røde, grønne og gule).

Jeg mangler et par GHL EVG boards for at kunne styre det hele så de er også bestilt. En detalje af gangen. :y

Samler styringen helt og næste punkt er dioder på retteskinnerne.
image.jpg
De sidste 2 drivere er til lyset i kælderen.
Er det de nye Premium Heat Sink's fra RapidLED som du har købt. I så fald vil jeg gerne se billeder eller komme forbi. Har også kigget på dem som lys til mit 530 projekt.

Morten


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Du er velkommen men som jeg skriver bruger jeg retteskinner. 150 x 10 x 2 cm. Med aktiv køling på. Blæser luft igennem dem.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Endelig placering af dioder på køleprofilerne er nu lagt fast + styring:

Kanal 1: 14 Cold White
Kanal 2: 4 Cold White + 10 Warm White
Kanal 3: 14 Royal Blue
Kanal 4: 4 Royal Blue + 10 Deep Blue (480 nm)
Kanal 5: 11 UV

Hver driver kan tage 14 dioder og dæmpes fra 0-100%

Jeg har ændret layout på lyset efter de seneste erfaringer fra bl.a. Pederrevnørd og andre (herunder Jorg).... Alle farverne er fjernet (røde, grønne, orange dioder) og 480 nm blå er sat ind i stedet for en del af Royal Blue for at forbedre fotosyntesen. Jeg vil desuden køre på 50% det meste af dagen med et 2 timers peak til 100% (for at simulere middagssolen). Langsomt ned og en smule UV lys (mest til mig selv) om aftenen hvor jeg sikkert sidder foran og kigger på det. :)


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Nicklossi »

Er det ikke et ret højt spring at gå fra 50 til 100%?
Det gør måske ikke noget, faldt bare lige over det :)


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Jo, måske men hvis vi nu antager at jeg egentlig får ALT for meget blus på, så er det måske et godt udgangspunkt. Det bliver noget der ligner 150 watt på en forholdsvis lille overflade, så jeg er helt sikker på at det bliver kraftig nok. :y

Det tillader mig også at lave variationer hen over dagen uden at skulle tænke på overbelysning.

To be continued. :wink:


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Har i dag sendt en prøve retur til Triton. Bare for at se de nuværende værdier og om noget skal/bør ændres til det nye kobles på. Jeg har jo tænkt mig at fortsætte som jeg gør nu med Balling, 5% vandskifte 1x ugentligt og JJ prof nitrat/fosfat filtre. Sango complete dosering og ellers intet. Helt efter KISS filosofien - Keep It Simpel Stupid. :)

Når det så spiller i stuen skal Cuben jo nedlægges og en kalkreaktor sættes på i stedet for Balling.

Rodet med Ejerskifteforsikringen er ved at være afsluttet, så NU kan jeg komme videre. Det bliver fedt. :)


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: søn 29. jan 2006 20:08
18
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Johnny »

jeg går ud fra du har limet sten får i ikke et billede jeg er ret nyskærrig hvordan det er blevet med den lille brete akv


Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Det går desværre frustrerende langsomt. Der er alt for mange andre projekter i et gammelt hus herunder for mindst 125k ejerskifteforsikringssager. :G

Så er er kun sket små skridt fremad. :(

Der kommer opdateringer så snart der er mere nyt. :y


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Jones »

Hvordan ser det ud med lampen Flemming? Update :)


o_O
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 12:44
15
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Grath »

Lækkert setup du har der.!!


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Jones skrev:Hvordan ser det ud med lampen Flemming? Update :)
Lampen er semifærdig. Jeg mangler en stænkplade men ellers er den OK. Der er virkelig smæk på med alle kanalerne kørende. Den endte med en vandret del og en som kan knækkes 45 grader via et hængsel. Den vandrette belyser bunden (måske med linser på) og den skrå skal belyse dekorationen forfra så man får max lys på alle korallerne.
2015-03-28 09.14.13.jpg
Det hele styres fra GHL i kælderen og er samlet med disse "vandtætte" stik. 5 kanaler på Meanwell drivere. Fuldt dæmpbar via 0-10V.
stik.jpg
Linser eller ej tænker jeg stadigvæk over. Tænker at uden så spreder de 120 grader og må give noget mere diffust lys a la T5. Starter ud med linser på ca. halvdelen af de vandrette dioder så jeg får meget lys direkte ned mod bunden.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Johnny skrev:jeg går ud fra du har limet sten får i ikke et billede jeg er ret nyskærrig hvordan det er blevet med den lille brete akv
Planen er at jeg vil skære de fleste sten over så de får en flad side. Den flade sides limes så mod glasset så jeg får en slags væg. Bag og sideruder skal være sorte og med tiden kommer der vel kalkalger på og det sorte erstattes af noget der ligner rev. Ideen er at jeg på få cm kan lave noget der ligner en rev væg. Det samme med bunden. Der skal sand i men de få sten der skal være der er skåret over så det ser ud som om de kommer op gennem noget tykt bundlag.

Pga. de få cm i dybden skal der nok arbejdes en del med det før jeg er tilfreds. Nu har jeg skåret en del LS over og så skal der limes. :y


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Seneste status: Bordet er lavet og er helt lige. Akvariet hælder så desværre ca. 2-3 cm ud i rummet fordi gulvet i det her gamle hus er RET skævt. Så bordet skal ud igen og saves skævt, så akvariet kommer til at stå rigtigt. Intet er nemt i et ældre skævt hus. :(

Skelet til inddækning er lavet og 2 ud af 3 rør til sumpen i kælderen er også færdige.

Forsikringssagerne er ved at være færdige nu, så endelig kan jeg lægge lidt tid i projektet.
2015-03-28 09.13.09.jpg
Jeg tror det bliver rigtig godt men min fødselsdag som var målet for vand i stuen når jeg vist ikke. Der er kun en uge til. :(
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Jones »

Smart med vandtætte stik. Det gør det meget lettere, at tage lampen ud og udskifte en diode eller ledning. Er de fra eBay?


o_O
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Jep. De er sat på 50 cm fra lampen og igen få cm fra driveren i kælderen. Så lampen kan testes i kælderen og så flyttes ovenpå via forlængere.

http://www.ebay.com/itm/2-Wire-Waterpro ... 07&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af palamo123 »

øjjjjj....... gid jeg havde de diy evner.
Det ser godt ud.
Bliver interessant at følge


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Jones »

Tak for link. Sådan nogle må jeg have :)


o_O
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af Nicklossi »

Jeg skal også så småt i gang med at bygge sump i min kælder.
Har du nogle gode råd til det, eller er det "bare" at bore hul i gulvet, trække rør og så montere som man ellers plejer? :-)


Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Byggetråd: DT op i stuen

Indlæg af FEM64 »

Nicklossi skrev:Jeg skal også så småt i gang med at bygge sump i min kælder.
Har du nogle gode råd til det, eller er det "bare" at bore hul i gulvet, trække rør og så montere som man ellers plejer? :-)
Afhængig af dit gulv hvor akvariet skal stå, så vurder bæreevne grundigt. :wink: Flere herinde har prøvet at gulvet giver sig og akvariet så også giver sig og vand på gulvet er IKKE fedt. Det giver sig selv men jeg nævner det alligevel. :y Jeg får omkring 300 L i DT ( 500 kg i alt gætter jeg på) men har alligevel understøttet gulvet i rummet nedenunder. Det er et ældre hus (fra 1950) med trægulve på strøer. De bumber lidt når man går rundt på dem men er sikkert stærke nok. Jeg tager bare ingen chancer her. Har sat 2 reglar lodret og to kraftige brædder mod loftet. En dunkraft på til det er godt stramt og så reglar ind under. Så sidder den i spænd når du sænker donkraften igen og du skal ikke slå alting på plads.

Bor det første hul 20 cm fra væggen, så burde du være forbi den første gulvstrø (afhængigt af hvordan de er placeret selvfølgeligt). Så kan du få fingrene op og føle dig lidt frem hvor de andre 2 skal være. Tag dig god tid og check løbende. Du ved mål 2x og sav 1x. :GO

Bortset fra det er der vel ikke de store forskelle på en kældersump og en under DT? Jo, måske en. Vær ekstra grundig med samling af PVC rør for trykket i dem er noget højere fordi vandet skal løftes mere.
Senest rettet af FEM64 lør 4. apr 2015 07:55, rettet i alt 1 gang.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"