Nu har min balje været igang siden 31. maj, så nu er det vidst på tide at få den her ind

Jeg har ganske vist stadig alger, men de er godt på vej væk

Akvarie: Juwel Vision 260l (buet front) 120x60x(25-40) 44kg indkørte levende sten fra Indonesien
Teknik: 2xTunze 6045, Deltec mce600, 2x150w HQI, 2x T8 rør (har købt ind så jeg kan ændre det til T5), Månelys, kalkreactor (svovlkugler+Ca IKKE monteret), osmose anlæg, refraktometer + det løse

Jeg er 100% begynder, har dog læst og læst og læst om emnet og prøver at være tålmodighed.
Jeg har aldrig haft akvarie før, da ferskvand ikke har rigtigt har sagt mig noget, men blev smittet med saltvand for ca. 5 måneder siden, og har nu brugt 3 x så mange penge som jeg forventede i starten, tror vist det er meget normalt

Min kære hustru ville oprindeligt ikke have noget med akvariet at gøre, men tror hun bruger mere tid derhenne end jeg gør efterhånden, og det siger en del

Første stenopsætning:

Den virkede ikke helt for mig, så jeg prøvede igen (der er også kommet sand i, derfor lidt uklart)

Så var vi på ferie i Kreta imens svigermor passede baljen (dvs. tømte skummeren), da vi kom
hjem mente hun at der havde været alger, men at de var forsvundet igen, da jeg er nybegynder tænkte jeg jubii jeg var en af de få der kun fik en lille algefase. Det skulle dog senere vise sig at det ikke var tilfældet

Ca 1 måned efter opstart, var der lidt alger, så efter snak med en forhandler kom der et lille cleaner crew i bestående af et par dannebrogsrejer, 4 turbo, 3 eremit krebs samt en hugo, de 2 dannebrogsrejer, gik på mystisk vis til, og der kom et par ild rejer i stedet for, med stor success, de er utroligt flotte, akvariet ser på dette tidspunkt således ud:

Nå ja har en svagstrømsbaggrund, så kan godt lide at rode med el. Derfor skulle jeg da lige lave en 230V tavle til alt mit udstyr:

Alle mine værdier har været stabile og de har lagt hvor de skulle, så en venlig forhandler lokkede mig til at få en koralvogter i, dette har vi dog aldrig fortrudt, det er en utrolig karismatisk lille fisk, med sin helt egen "personlighed"
Meeeeeeen set i bakspejlet måske lige tidligt nok. Lige da vi fik den havde vi ingen koraller i endnu, så den vogtede mine powerheads

og så skal der da også lige et billede ind af den første beboer Hugo, super fin lille fisk, der senere får alt det at spise den kan

Nu er der ved at være gået knap 1½ måned og vi har fået en stjernepolyp i, samt et par fragmenter rundt omkring fra et par af de flinke akvarister her opkring Randers

Dog som man kan se, er vi nu ved at få den rigtige algefase, ja blev lidt snydt tidligere, måske også fordi der kun var 2 T8 rør over baljen i starten, ihvertfald er den på vej nu, det bliver værre senere

Nu er der gået en uge mere og algerne blomstre rigtigt op, heldigvis er vores beboerer stadig glade for deres nye hjem, og div. koraller står ganske fint

Nu er der gået præcist 2 måneder og algerne er der stadig, de er dog så småt på vej væk, Vores ildrejer kan godt lide at blive fotograferet, der er altid mindst 1 fremme som man kan se, med der er nu 3 ialt

Et par dage senere da jeg var nede og fixe noget i akvariet, opdagede jeg at de kære ildrejer, ikke er så sky enda, her er der en som er oppe og rense min hånd, man kan faktisk godt mærke at de tager lidt ved med deres kløer, det er meget hyggeligt og dette gør de altid hvis vi kommer i nærheden af dem med vores hånd

Nu er det 2½ måned siden opstarten og de første sten der fik alger er nu helt rene, de sidste af stenene der kom alger på er der dog stadig nogen på, her er vores nyeste indkøb, den er kun 4-5cm men meget flot

Her er et billede af akvariet som det ser ud nu, og bemærk har stadig ikke tilføjet flere fisk i 1½ måned nu, og venter stadig, jeg tror jeg er ved at lære det med tålmodigheden

Og et par close up af lidt blandet taget her til aften

Djævlehånd:

Rørorm, Søstjerne, Koralvogter og ildreje:

Coco Rørorm:

SPS fragment samt grøn stjernepolyp:

Grøn stjernepolyp igen samt turbosnegl:

Ild reje:

Ja det var en af de længere, jeg skal nok forsøge at holde den opdateret med billeder, er der nogen spørgsmål og eller kommentarer, så bare kom med dem