"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Wiinbergs (lidt større) Nano

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Wiinberg »

Ja det var jo egentlig meningen at jeg skulle lukke helt ned, og jeg havde da også sat alt til salg. I sidste øjeblik kom jeg dog heldigvis til fornuft, og kunne redde nogle frags af nogle af korallerne. Men så skulle jeg jo pludselig til at finde et nyt akvarie, og valget faldt på et std. 54 liters magen til det jeg startede min saltverden i. Jeg har limet udvendigt overløb på og bruger et 45 liters til sump.

Teknik:

Ocean Revive Arctic T247 120w LED (er på udkig efter en ATI 4x24w)
Tunze 6045 (indtil jeg finder på noget andet)
Coral Box S150 skummer
Eheim Compact 1000 retur
Jebao DP4 doseringsmaskine

Vandskifte med Red Sea Pro, og så har jeg Aquaforest balling stående fra det gamle akvarie til når det bliver nødvendigt.

Akvariet har kørt en uge nu, primært med levende sten fra det gamle, en levende sten fra OceanReef og et par mindre døde sten. Har lidt forskellige zoas, en watermelon chalice, Montipora capricornis, Acropora staghorn og en anden Acropora fra det gamle akvarie. Nu skal det bare stå og finde balancen igen :) Nårh ja, de eneste beboere er 3 snegle fra det gamle.

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af Wiinberg ons 10. jan 2018 18:32, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Wiinbergs Nano

Indlæg af Jones »

Du skal have mere lys Niels :D


o_O
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Wiinbergs Nano

Indlæg af Bokelund »

Total fedt skab, det står på! :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs Nano

Indlæg af Wiinberg »

Så kom der fragmentafdeling og en mini DSB med ca. 8cm sand. Så er der plads til at jeg måske kan nasse et par kopper sand hos et par andre akvarister :)

Billede
Billede
Billede


Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Wiinbergs Nano

Indlæg af Psyk-mads »

hvor er det fedt Niels! Jeg elsker nano akvarier - så hold tråden i live, om ikke andet så for dine fans skyld :-D

p.s. Håber det går dig godt i det fynske!


dyr200
Reactions:

Re: Wiinbergs Nano

Indlæg af dyr200 »

ser sku godt ud Niels


niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Wiinbergs Nano

Indlæg af niko9260 »

Virkelig et spændende projekt du har gang i der Niels!
Du skal endelig holde gang i tråden, som de andre herre så fint også nævner :GO


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs Nano

Indlæg af Wiinberg »

Jeg skal nok sørge for at holde tråden opdateret :) Der skulle gerne komme en ny T5 lampe, nye pumper og en ny retur en af de næste dage, så bliver det forhåbentlig rigtig godt :)


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs Nano

Indlæg af Wiinberg »

Så fik jeg alligevel lavet bund i skabet, det ser sku noget kønnere ud. Men der er godt nok ikke meget plads at arbejde på nu. Nå men det skal nu nok gå, jeg skal bare have fundet på en smart placering af doseringsmaskine og balling.

Har fået min nye Sunpower 4x24w, det lys har jeg godt nok savnet. Det skal nok blive rigtig godt på den lange bane. Har nogle trådalger på den eneste døde sten i akvariet, udover det kører det rigtig fint indtil videre. Acropora resterne på den ene sten fra det gamle akvarie har fin vækst, og farverne er også begyndt at komme igen.

Har længe gået og overvejet fiskebesætning, det er jo begrænset hvad der er plads til. Har kigget et stykke tid på forskellige Trimma og Eviota arter, men de er bare ikke at finde herhjemme synes jeg. Og Dejong har endnu ikke haft nogle af dem jeg har i kikkerten på lager. Men det kan være det kommer. Jeg har tilføjet en decora, og overvejer en mere. Nogen der ved hvordan de er at få til at danne par?

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Wiinbergs Nano

Indlæg af michael26 »

Ser fint ud og lækre zoa


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Wiinberg »

Så er der sket lidt, som der jo altid gør med mine forholdsvis kortvarige akvarier. Efterhånden som resten af den hårde fynske saltvandsbande opgraderede deres akvarier, så kunne jeg ærligt talt føle mindreværdskomplekserne komme snigende. Hvad gør en fattig studerende så? Han limer da et akvarie selv!

Billede Billede
Billede Billede

Mit bord satte begrænsningen, og det gjorde mit nuværende udstyr sådan set også. Jeg kunne få plads til at akvarie med bundmålene 65x45, og jeg besluttede mig for en højde på 35cm. I forhold til prisen, og det faktum at jeg indtil da kun har limet skillevægge i en sump, så er jeg faktisk blevet rigtig godt tilfreds. Det var sjovt at prøve, og man får respekt for det arbejde der ligger bag alle de flotte akvarier, der står i stuerne rundt omkring.

Nu har jeg fået sat det nye op og indholdet fra det gamle er flyttet. Der er tilføjet en enkelt keramikopsats foran. Jeg endte med at fjerne skummeren på det gamle, da jeg ikke kunne måle noget næring. Så nu vil jeg forsøge at køre uden skummer på dette akvarie. I stedet har jeg ca. 20 liter refugie, ud af de i alt ca. 130 liter i systemet. Lyset er stadig min 4x24w Sunpower og cirkulationen er også stadig mine to RW4, de er bare skruet helt op. Der skulle have været sand i, men jeg har desværre modtaget det forkerte sand, så det må vente lidt.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede


Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Steffenhn »

Wuuhuuu - det ser godt ud Niller!! :HE :R


Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Jones »

Så er det sexytime.... Det ser vildt godt ud Niels. Kan man forkorte den luftslange du har på dit durso nedløb? Jeg fristes virkelig til at hælde vand i det akvarie jeg lige har købt, når jeg ser dine billeder. Klarer du dig stadig med vandskift og ingen dosering?


o_O
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af charlie saltvand »

Over fedt :GO :W :GO

Og super cool du har bikset det sammen selv :beer:

Spørgsmål: returløbet, hvordan ved pumpestop? Det sidder lidt “dybt” der ryger en del vand baglæns, har du plad til det i sumpen???? Er der små huller i eller en anden fiks løsning?

Respekt og held og lykke med balje :clap:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Wiinberg »

Jones skrev:Så er det sexytime.... Det ser vildt godt ud Niels. Kan man forkorte den luftslange du har på dit durso nedløb? Jeg fristes virkelig til at hælde vand i det akvarie jeg lige har købt, når jeg ser dine billeder. Klarer du dig stadig med vandskift og ingen dosering?
Takker :) Ja det kan man sagtens, og det skal jeg nok også lige have gjort. På et tidspunkt. En dag.. ;) Jeg doserede Aqua Forest balling indtil jeg satte det nye op, og det fortsætter jeg med når korallerne er kommet sig over flytningen og forbruget begynder igen :) Vandskift, det bliver jeg aldrig gode venner med. Det er når jeg lige husker det.
charlie saltvand skrev:Over fedt :GO :W :GO

Og super cool du har bikset det sammen selv :beer:

Spørgsmål: returløbet, hvordan ved pumpestop? Det sidder lidt “dybt” der ryger en del vand baglæns, har du plad til det i sumpen???? Er der små huller i eller en anden fiks løsning?

Respekt og held og lykke med balje :clap:
Tak Charlie :) Returen går ud lige i overfladen, jeg havde bare ikke lige flyttet den efter efter jeg kiggede ned i baljen (sku have ro i overfladen). Så den suger luft ret hurtigt ved pumpestop. Det der så kan nå at løbe gennem hullet, er der fint plads til i sumpen ;)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Anders månsson »

Cooooool du gør det selv Niller!!! Glæder mig til at følge dit projekt;-)


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Nicki Henriksen »

Flot arbejde Niels, og flotte billeder :GO

Hvilken sand er det du vente på?


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Wiinberg »

Jo tak :) Jeg havde bestilt noget Aragonit 1,2-1,7mm. Jeg vil gerne have lidt større korn end jeg ellers har haft, da jeg gerne vil have lidt mere flow i baljen. Det jeg har fået er 0,5-1,7mm. Og overvejer faktisk om det skal være større end oprindeligt planlagt.


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af bima »

Sååådan der :GO


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 350
Tilmeldt: tirs 12. feb 2013 21:42
11
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af niko9260 »

Super fint arbejde!!
Og rigtig fine billeder du får taget :GO

Er kæmpe fan af Diy projekter så du får et Stort Stort 5 tal af mig :K

Ser meget frem til at følge med i udviklingen :W

God aften derude i stuerne til saltnørderne


mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af christiantt »

Begge akvarier så/ser rigtig godt ud! :GO

Hvordan så dine indstillinger ud på din LED lampe?? Hvad kørte du feks med i maks intensitet om dagen??


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Wiinberg »

niko9260 skrev:Super fint arbejde!!
Og rigtig fine billeder du får taget :GO

Er kæmpe fan af Diy projekter så du får et Stort Stort 5 tal af mig :K

Ser meget frem til at følge med i udviklingen :W

God aften derude i stuerne til saltnørderne
Takker :) Lige nu kører det ikke optimalt, efter et uheld med dosering af nitrat. Jeg havde blandet opløsningen for kraftigt, og var ikke lige opmærksom på det. Så min nitrat steg til over 50. Det bøder jeg lidt for nu.
christiantt skrev:Begge akvarier så/ser rigtig godt ud! :GO

Hvordan så dine indstillinger ud på din LED lampe?? Hvad kørte du feks med i maks intensitet om dagen??
Jeg mener at jeg kørte med 30% på hvid og 45% på blå :)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Jones »

Hvaaaa Niels, kommer der ikke en udførlig update over det nuværende system? Så har jeg noget at kigge efter nu hvor jeg skal til at opsætte mit :)


o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Wiinbergs (lidt større) Nano

Indlæg af Wiinberg »

Jones skrev:Hvaaaa Niels, kommer der ikke en udførlig update over det nuværende system? Så har jeg noget at kigge efter nu hvor jeg skal til at opsætte mit :)
Ja jeg fik vist aldrig skrevet en update, men her 5 måneder senere fik jeg sørme lige tid til det. Bedre sent end aldrig :T Kort fortalt, eksisterer akvariet ikke mere. Min bedre halvdel ringede til mig en aften, imens jeg var på arbejde. Det var begyndt at dryppe fra akvariet. Hmm, det var ikke godt. Hun lagde nogle håndklæder osv ud, så den smule vand der kom, kunne holdes på plads indtil jeg kom hjem.

Jeg valgte at køre lidt tidligere hjem, heldigvis. Fra kl 23-04 stod jeg med våde fødder, de fleste af huset håndklæder, spande, et gennemblødt 2x3m langluvet gulvtæppe og en ikke særlig behagelig dunst af hav i hele lejligheden. En af fugerne i akvariet slap, og der var løbet måske 30-40 liter vand på gulvet da jeg kom hjem :G

Jeg behøver vel ikke nævne hvilken farve fruen havde i ansigtet.

Jeg fik reddet alle korallerne og fisk, og det meste blev solgt hurtigt. Jeg startede et lille 25 liters op med de sørgelige rester, som jeg faktisk endte med at blive helt glad for.
44362700_299681304188141_4255067543741399040_n.jpg
Efter nogle måneder, fik jeg så lov til at opgradere lidt igen, så nu er jeg endt med et 128 liters glasakvarie, på et Akvastabil møbel. Hjemmelavet akrylsump (TÆT!!), Aqua Medic Power Flotor S, ATI 4x24w, Jebao cirkulation, retur og dosering. Fauna Marin balling, og fra i fredags er jeg begyndt på No3 og Po4 dosering fra DSR.
46685081_587143325084102_6162103280240427008_n.jpg
Hen over sommeren har jeg desværre ikke haft tid til akvariet, så værdierne har sejlet som de selv havde lyst til. Det har sat sine spor på korallerne, og lige pt. har jeg en brun belægning af alger på sten og sand, pga. næringsmangel. Deraf doseringen fra DSR. Billeder af akvariet som det står nu, kommer en af dagene :y
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"