"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Nu kan jeg ikke strække den længere før jeg giver en introduktion til mit akvarium.

Jeg har ventet længe da jeg har haft gevaldige problemer med grønne alger, men tænker at nu kan der komme lidt bud på løsninger på bordet.

Nå men først lidt data.
160 liter (45x60x60) samt sump på 85 liter cirka (ca. 35x55x45).
SunSun 150w samt 2x24w blå T5 rør.
Aquabee 2000-1 returpumpe
ATI BM 160 skummer
2 Tunze 6045 cirkulation

Opstart i april, og det meste indhold kommer fra mit gamle Boyu akvarium som har kørt fint i cirka 6 måneder uden dødsfald, men med lidt cyano problemer til sidst.

Og det er fatisk det. Skabet er hjemmelavet i 90 cm højde samt 40 cm lyskasse. Det giver en samlet højde på lige under 2 meter. Jeg er gået efter et akvarie som er højt og fungerer lidt som et møbel/montre med masser af lys i hele spisestuen. Det er virkeligt flot i den højde, men det er jo smag og behag. Yderligere er skabet måske lige lovligt pyntet med lister og den slags, men da vi har mange øvrige møbler i samme stil passer det ret flot ind synes jeg selv. Igne smag og behag. Lyskassen skal laves om da den dels blev lidt skæv og desuden er lidt for høj. Højden er dog smart da den dækker diverse ledninger og teknik godt.

Sumpen er lavet således at returpumpe sender vandet op i højre side og altså uden for overløbskassen. I overløbskassen er der to huller og fungerer som rislefilter. I øverste del er der en lille rist som er belyst og giver en masse tykke alger. Rislefilteret består af aerobe biokaskader og larmer lidt, men er udholdeligt.

Sumpen og skummeren i skabet larmer en del, men mindre efter jeg har fået låger på og ventilation i skabet.

I sumpen har jeg cirka 10 kg sten og i akvarium cirka 15-20 kg. Der er en del skiveanemoner, polypper, sarcophyton samt Caulastrea og flere typer af Euphyllia monteret på baggrunden. Har lavet et par forsøg med SPS, som ikke er gået så godt. Alle øvrige koraller trives meget fint, pånær nogle skiver som har haft lidt svært ved at tilpasse sig det nye lys.

Af fisk er der fyldt ok op med den besætning som jeg gerne bliver ved med at have.
2 x klovnfisk (Ocellaris)
1 x seksstribet gylte
1 x Ildhalekutling
1 x Blenny bicolour
2 x Blå Chromis
1 x Kauderni

Desuden to eremitkrebs og enkelte snegle tilbage. Yderligere er der en dannebrogsreje. Der har ikke været dødsfald eller pletter på fiskene, og de trives fint sammen, pånær en enkelt chromis som permanent bor inde bag baggrunden i returrørets udhulning i keramikken.

Jeg synes måske der er lidt for meget keramik, og har overvejet at fjerne højre side. Jeg har for nylig lavet helt ny stensætning som ikke er afbildet her. Vil tage billeder snart. Dette har givet langt mere dybde og udnytter bedre baggrundens indretning.

---

Her til lidt teknik problemer og tilpasninger

Skummer: Jeg har haft lidt problemer med min BM 160 som jeg har haft lidt svært ved at få til at skumme fornuftigt af. Jeg har skiftet det tilhørende mesh wheel til et pin wheel og det har givet en hel del mere stabilitet i performance. Yderligere er problemet, at sumpens samlede vandstand falder med fordampning da alle kamre er forbundne direkte og dermed, at det er lidt svært at indstille skummeren korrekt. Har overvejet at prøve en anden skummer. Det er ellers lidt af en laban og en af årsagerne til at den ikke skummer så meget af er også at belastningen måske heller ikke er så stor i akvarium på trods af at der er mange fisk. Jeg har, for at teste, kørt en midifloater et stykke tid som absolut ikke har imponeret, så jeg er ret sikker på det ikke er skummeren der er noget galt med, og skummet er dog også væsentlig aftaget over en tre måneders periode. Hver dag hiver jeg dog lidt ud af akvarium, men det ender sjældent i koppen men lægger sig som sort slam oppe i skummerens rør.

Returpumpe: Der var et væsentligt fald i performance fra denne og den støjede mere. Jeg skilte den af og fandt ud af at der må have været et skår eller skal eller noget i magnetkammeret da den var blevet godt ridset. Over tid er den dog ligeså kraftig som før og larmer ikke mere. Så det gik i sig selv.

Lys: Udover at HQI brænderen og rørene er gamle (har netop betilt en ny 14.000 K fra Fish-street.com), så er den rigtigt god til formålet. Problemet er at den er 64 cm. Det går dog og lyskassen er bygget efter dette. Jeg overvejer stille og roligt at prøve en ny (og har sågar sat den til salg for at se om der var en potentiel køber).

Varme: Forfærdeligt med den varme her, og umuligt at holde nede. Vi har pt 27 grader i stuen, så at holde den under 30 bare om natten uden lys på er en udfordring i sig selv, og da komplet umuligt om dagen med lyskasse på. En gigantisk blæser er løsningen pt.

Værdier: Et par uger efter jeg flyttede alt indholdet fik jeg en del problemer med nitrit, som dog ikke kunne mærkes på koraller eller fisk. Algeopblomstringen var dog enorm og der var også lidt phosphat at spore. I dag er der hverken Ammonium, nitrit, nitrat eller phosphat som kan måles. PH ligger ligeså pænt og salt cirka 1.025.

Cyano: Jeg har haft problemer med cyano som faktisk gik så vidt at det slog alle mine caulerpa alger ihjel. Jeg kører red algae removal og væk var det. Jeg har ikke set det siden. Jeg vil uden tvivl gøre det samme næste gang hvis jeg får problemer og tage det i opløbet.

Alger: Her er mit helt store problem. Jeg har en forfærdelig algesuppe i form af grønne alger. Mit akvarium tog egentlig samme algerfaser som et nystartet akvarium med brunalger som hurtigt forsvandt og dernæst grønne alger som egentlig så ud som de var fint på retræte da jeg så fik cyanoproblemer. Jeg gik og ventede på at det skulle forsvinde og blive erstattet af pink kalkalger (som nu er begyndt at dukke meget op over det hele), men det skete aldrig rigtigt. Jeg har fjernet en del manuelt, men det er absolut umuligt at gøre i praksis på grund af det dækker det meste af min baggrund. Algerne er selvfølgelig opstået fordi der var for meget næring, og det har helt sikkert været fordi de sten var godt mættede med både næring og phosphat fra mit gamle akvarium da jeg skiftede. Jeg skulle desværre af med mit gamle akvarium hurtigt og flyttede alt indholdet over en uge. Jeg har naivt troet at med den øgede vandmængde og en stor skummer kunne det automatisk fjerne mine algeproblemer igennem indkøring og jeg bander mig selv langt væk for ikke at vente et par måneder til indkøringen var færdig. Suk. I dag kan jeg ikke måle næring, men noget må der være da algerne ihvertfald ikke er gået væk. Hjælp!

----

Jeg tilsætter Salifert coral grower, Salifert Phosphate remover, samt jod.

Nå, men nok brok, her akvarium. Overordnet synes jeg det er en drøm der er gået i opfyldelse og helt klart er en gevinst for vores stue.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af jakobvillien fre 14. aug 2009 08:00, rettet i alt 2 gange.


micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af micogmaj »

ser super god ud:) må jeg høre hvad du har af cirk? ...må lige sige at det er et ret cool møbel........


En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Tak!, altid rart at få et skulderklap når man har spenderet måneder på at bygge det! Jeg er bestemt ikke handymand, så det var sku en udfordring.
:)
Ja der er 2 Tunze 6045 gemt i baggrunden og så selvfølgelig returpumpen


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Her er iøvrigt billeder af alger. De er grønne alle sammen, og der er bryopsis på et par af stenene (helt fra jeg købte den i Klovnfisken dengang, var så dum ikke at fjerne det).
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Her er ldit flere billeder som viser ny stensætning. Primært venstre er fin, mens højre skal rense for alger, flyttes lidt rundt og se pyntes med en masse koraller.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af micogmaj »

supert at man kan lave sådan et lille lækkert balje :).......må jeg høre hvor du har fået lavet akv?


En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Det er faktisk købt brugt af hyldager. Sump og baggrund er fra JJ fra Fredericia. Men akvarium er speciallavet af Tropeakvarier. Det passede bare perfekt ind i det lille hak i min stue. Jeg synes pladsen er ganske optimalt udnyttet med 240 liter cirka på meget lidt plads. Problemet var, at i min stue var der ikke rigtigt plads andet sted (eller ikke ifølge min bedre halvdel ihvertfald).

Tanken er, at det må kunne lade sig gøre at lave et lille akvarium og få fine koraller og fisk til at trives. Men det vil vise sig. Det er jo ikk meget større end et RSM selvfølgelig.

Jeg kan nu godt se efterfølgende at det blev lidt dyrt, alt taget i betragtning på en 13-15.000 kr. Jeg synes nu det har været det værd.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Hej Alle,

Tanken med tråden var også at få diskuteret problemerne med algerne. De er godt nok ved at drive mig til vanvid. Jeg har målt nitrit, nitrat og phosphat, og de er så tæt på nul som jeg kan måle. Spørgsmålet er, om alt næring der ligesom kommer til rådighed bare går direkte til algerne. Jeg kører jo med en del caulerpa, som heller ikke vokser særligt hurtigt.

Nu begynder jeg at køre med osmose vand, og så må vi se om det gør en forskel, ellers aner jeg ikke hvad jeg skal gøre, og går så småt og overvejer at starte forfra, sælge koraller og fisk og så vente et par måneder og stille og roligt starte forfra. Jeg vl ihvertfald ikke give helt op.

Det næste jeg prøver er en søhare, men forsinker algerne, men fjerner ikke problemet. Jeg har ligeså problemer med at holde SPS som simpelthen ikke trives, selvom det forekommer mig noget sært da både lys cirkulation og værdier burde være ok.

Er der nogen der har input?

Jeg vil sige, at mine alger er grønne trådalger og bryopsis.


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af Musiker »

Hej Jakob
Tag en slange og start hævert og sæt i sumpen, med en nylonstrømpe på . Pluk alle de alger du kan komme til/orker og sug dem op med slangen..
Få fat i noget der æder alger. Søhare var en mulighed, eller flere snegle. Men ellers så tror jeg det er et spørgsmål om at få brændt den smule næring de har væk. Bryopsis kan leve af det de kan trække ud af sten og keramik..
En anden mulighed er at få fat i noget Kent Magnesium og hæve din magnesium til 1600+ Det skulle også virke i mange tilfælde.
Jeg prøvede med BioMarin MG, det virkede ikke hos mig. Men jeg fandt senere ud af at det skulle være Kent MG...

/Henrik


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Hej Henrik,

Jo tak, jeg prøver at lave hævert tricket i morgen når jeg har lidt tid. Dernæst, så må magnesium være eneste udvej.

Mvh, Jakob


HerrO
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 444
Tilmeldt: lør 25. nov 2006 22:11
17
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Ørestaden

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af HerrO »

Hej Jakob,

Ville blot sige at det var sq et fint stykke møbel du har skruet sammen der. Godt at se "live" efter de par gange vi har snakket sammen om projektet.

Håber du får fjernet dien agle problemer.

Hilsen
HerrO


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Hej Henrik (HerrO). Ja tak for kommentaren! Det er lidt anderledes møbel, men passer ret godt i vores stue. Iøvrigt kommer samtlige sten i akvarium og sump fra dit gamle akvarium. De er ret fede synes jeg! Lampen over sumpen er jeg også meget glad ofr, og er imponeret over at den kan klare at få nogle enkelte skiver samt caulerpa til at gro på kun 6w.


Brugeravatar
Crown-of-thorns
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 19:52
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Midt Jylland

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af Crown-of-thorns »

Hej. Uha, en lækker balje!
Så slemt ser alge-problemet da heller ikke ud, men bare rolig, en stor søhare skal nok gøre kål på det i løbet af ganske kort til! :GO
Bliver spændende at se det live :beer:


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Efter et lille uheld med 15 liter cirka på gulvet (d'oh) fik jeg renset stenene. Man skal lige huske at købe en slange som er MINDRE end kapaciteten på returpumpen! For pokker det var ubegavet. Slangen var stripset fast og det hele og så kørte det bare.

Her er et par billeder efter sten er renset. Baggrund er absolut umulig pt. SUk. Men dejlig lyst blev det.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af Musiker »

Typisk med vand på gulvet når man ikke lige tænker.. Men det ser sku godt ud nu!


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Jo tak for hjælpen. Algerne kommer ligeså stille igen, men skal nok vinde over dem.

Du (Henrik) kommenterede desuden at der var meget lidt lys på da du var og se akvarium. Jeg har købt en 14.000 kelvin brænder og jeg må sige at den giver et helt andet lys. Udover at der er mere smæk på. Alt er ligesom mere klart. Meget meget flot, selvom jeg desværre også synes den fremhæver mine alger for meget :rolleyes:


Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2586
Tilmeldt: man 30. apr 2007 18:02
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af Musiker »

Det lyder godt Jakob! Tyder på at din brænder var for gammel som vi også snakkede om..
Lyset kan også være en årsag til flere alger.. Håber du får has på dem!
Kører du egenligt med aktivt kul? Ellers kan det også hjælpe, især med at holde vandet klart. til 160L ville jeg bruge 50-100ml i en filtersok i sumpen - Ælt det for at undgå der dannes "tunneler" i det og skift det hver måned - Jeg plejer lige at hælde kogende osmosevand over og lade det køle af inden jeg kommer det i sumpen (Skulle aktivere kullet bedre).
Hvis du vælger at køre med aktivt kul vil jeg også anbefale at lave 2-4 vandskift a 5-10% om måneden.. igen fortrækker jeg osmose vand (undskyld hvis du allerede bruger det ;-) )
/henrik


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Jo jeg kører med lidt aktivt kul, men det er gammelt. Jeg skifter det snart og bruger den fremgangsmåde du nævner.

Jeg bruger pt osmose vand for at se om jeg kan se forskel i alger, men indtil videre uden resultat. Det er tungt at hente fra klovnfisken :)


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Det der tilgengæld er lidt trist ved den nye brænder er at den meget hvid/gul. Det skulle ellers være 14.000 K. Har skrevet til dem og hørt om de har puttet den forkerte i. Der står nemlig intet på den. Det er fra Fish Street, HK.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Nå, hermed en lille anekdote.

Jeg kørte forbi petsupply i Fredericia på vej til Sønderborg weekenden over. Blot for at se forretningen, da jeg jo selvfølgelig ikke kunne købe koraller med. Low risk tænkte jeg indtil jeg så en fantastisk sten med 5 styk ricordea Florida i Orange/gul/blå. Den kostede en fin pris af 450, men der var så yderligere 30% rabat. Det kunne jeg ikke stå for, men da der er fri mandag pga grossist indkøb kunne jeg heller ikke hente den der.

Jeg købte stenen og satsede lidt, hvor jeg gættede på det væsentligste var at jeg kunne holde temp nogenlunde konstant. Jeg ankom til svigerforældrene hvor de havde en gammel fiskebowle jeg lagde den i. Nu synes jeg det var lidt koldt i værelset og tændte for radiatoren og gik ud og fik mig en sludder. Jeg er lidt vandt til Nørrebro radiatorer som tager timer om at varme op. Da jeg vendte tilbage ti minutter senere for at tjekke var det fuldstændig som en sauna og udover at jeg nok har spoleret for 10.000-vis kroner dyr vin som blev opbevaret i rummet (ups :clap: ) så var det jo cirka 35-40 grader i den lille 5-liter bowle. TIl min overraskelse var der ikke det store at se. Jeg luftede ud og informerede selvfølgelig om min bummert. Ikke populært. Bowlen kom ned i temp og jeg var lidt spændt. SÅ i løbet af natten er vinduet blevet åbnet og jeg v¨bnede ved at der var temmeligt koldt. Satans.

Om morgenen så alt dog fint ud og jeg tænkte jeg hellere måtte få lidt lys over skiverne. Jeg satte pænt to lamper over med en 50 watt i alt i behøring afstand. Jeg gik ligeså ud af værelset, og da jeg kom tilbage en ti minutter senere var lampen poppet af dens holder og væltet ned på glasbowlen hvor den har stået direkte op af og heldigvis ikke sprængt glasset med ihvertfald gjort det glohedende endnu engang. :GO

Dvs: Vaqrmt - koldt - varmt og dårligt lys og stadig står de fint og åbner sig når der kommer lys over og der er en masse pods der svømmer rundt, en styrthjælmssnegl der har kastet sig over glasset og en enkelt søstjerne der klatrer rundt på glasset. Endnu mere mystisk er det når jeg ikke engang kan få mine blå skiver til at trives i min 160 liters, når så sådan nogle skiver ikke ser ud til at tage skade af ekstrem temepraturer og dagevis i en bowle. Men for pokker det var da en omgang.

Jeg krydser fingre for de klarer sig for de er godt nok smukke. :h


Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 18. sep 2008 18:10
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af Limatho »

Det var noget af en weekend. Håber det går!
Thomas


Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af peder »

Læg den på wikii, ny opskrift på hvordan man holder Ricordea;-)


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Yes helt sikkert.

Well, de står noget så smukt nu, på trods af tre dage undervejs og hård transport og ekstrem temperatur eksponering. ikke noget jeg vil anbefale, men dejligt de klarede det.


Brugeravatar
Crown-of-thorns
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 19:52
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Midt Jylland

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af Crown-of-thorns »

Hej..
Hva så, hvordan går det med haren?


AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
15
Postnummer: 8000 Århus C

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af AndersNT »

Skulle vi så ikke lige have et billede af de små stakler? :D


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Jo må lige få taget et billede. Er sjældent hjemme når der er lys over for tiden.

Søharen kravler rundt og har det vist ok. Men den er emget stor til mit lille akvarium ;) Den ahr fået ryddet ldit op men har indtil videre hverken taget de grønne trådalger eller bryopsis. Det er nok bare når den er sulten nok. Der kommer ihvertfald en strimmel pølse ud af den konstant så noget spiser den da. Jeg synes nu egentlig den er meget fascinerende den lille snegl.


Brugeravatar
Crown-of-thorns
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 19:52
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Midt Jylland

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af Crown-of-thorns »

jakobvillien skrev:Jo må lige få taget et billede. Er sjældent hjemme når der er lys over for tiden.

Søharen kravler rundt og har det vist ok. Men den er emget stor til mit lille akvarium ;) Den ahr fået ryddet ldit op men har indtil videre hverken taget de grønne trådalger eller bryopsis. Det er nok bare når den er sulten nok. Der kommer ihvertfald en strimmel pølse ud af den konstant så noget spiser den da. Jeg synes nu egentlig den er meget fascinerende den lille snegl.
Hmm... Men som du siger, så skal det nok komme før eller siden, bar rolig! Den bliver kun større nu når den har masser af føde, tror den voksede med flere centimeter om uge, da jeg fik den ind i akvariet! :beer:

Glemte forresten at sige, at du nok skal tænke på at afskærme indsugningen til dine pumper! Den har det nemlig med at sidde og græsse ved indsugningen til pumperne, når der ikke er så meget andet føde tilbage. Hvis det skulle ende med at den bliver suget ind i pumpen, så kunne jeg forestille mig at det ville blive meget grimt! :BA


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Ja, jeg har tunze 6045 og den sidder meget af dagen op af disse. De har bred insugning så den kan vist ikke blive suget ind. Det er lidt umuligt at afskærme, så jeg håber det går, men den kravler på selve pumpen så der er ikke sket nogen endnu ihvertfald. Kan godt anbefale Tunze serien af samme årsag.

Ja den kan nu ikke blive meget større tror jeg ;) Jeg er spændt på at se resultatet når den fortsætter arbejdet.


Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af jakobvillien »

Et lille opdateret billede. Alger er alle væk, men har solgt søharen så de kommer nok hurtigt igen. Så må vi på den igen!

Det jeg skal til nu er at købe korallerne, for det er lidt tyndt besat, men jeg har taget det stille og roligt. Nu har det da kørt siden maj.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Crown-of-thorns
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 394
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 19:52
15
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Midt Jylland

Re: Jakobs 160 liter med 80 liter sump

Indlæg af Crown-of-thorns »

Hej Jakob!
Dejligt at høre haren har gjort sit arbejde, akvariet ser jo ud til at være helt algefri? :beer:


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"