"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter. Dyrkning af pod's i sump.

Indlæg af Wiinberg »

Jeg ser frem til at høre og se dine erfaringer med en levende kultur. Jeg er selv lidt hooked på det, men ligesom dig, så gider jeg ikke skulle rode med det i tide og utide.


Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: man 9. jun 2014 18:28
9
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Re: 54 liter. Dyrkning af pod's i sump.

Indlæg af repsacc »

Hej er det ikke nemmest at købe en pose levende mysis og hælde i refugiet.
Det gjorde jeg og nu er der flere hundrede i systemet.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter. Dyrkning af pod's i sump.

Indlæg af Wiinberg »

repsacc skrev:Hej er det ikke nemmest at købe en pose levende mysis og hælde i refugiet.
Det gjorde jeg og nu er der flere hundrede i systemet.
Hvor køber du dem levende henne Casper?


Brugeravatar
repsacc
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 176
Tilmeldt: man 9. jun 2014 18:28
9
Postnummer: 5200 Odense V
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense V

Re: 54 liter. Dyrkning af pod's i sump.

Indlæg af repsacc »

Wiinberg skrev:
repsacc skrev:Hej er det ikke nemmest at købe en pose levende mysis og hælde i refugiet.
Det gjorde jeg og nu er der flere hundrede i systemet.
Hvor køber du dem levende henne Casper?
købte dem vidst nok ved enten Mrutzek eller hos den lokale forhandler. Han har dem af og til.


bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: 54 liter. Dyrkning af pod's i sump.

Indlæg af bmh »

Hej.
Sidst jeg lavede artemia , kom jeg en masse i sumpen og ser stadig mange voksne selv om det er et stykke tid siden.


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: 54 liter. Dyrkning af pod's i sump.

Indlæg af Nicklossi »

Så på et tidspunkt en forhandler på facebook solgte en flaske med levende pods, det overvejede jeg også selv at gå i gang med, da jeg selv gerne vil have en mandarin :-)


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Dyrkning af pod's i sump.

Indlæg af Jones »

Jeg går og overvejer at lave endnu et lille rum i min, i forvejen meget lille, sump. Derved kan der være skummer og rowa reaktor i første rum, derefter et lille refugie med DSB, lidt sten og makroalger og til sidst returrum. Så burde jeg være dækket ind ikke? Reaktoren tager fosfat og DSB og alger tager nitrat. Samtidig vil der være plads til pod's og andet krible krable i refugiet. Har I indvendinger til den idé?


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Dyrkning af pod's i sump.

Indlæg af Jones »

Jeg er begyndt en større oprydning i det lille akvarie. Jeg går tilbage til ATS, da denne før har virket fint for mig. Less is more som man siger, så jeg vil prøve at holde det helt simpelt. Min hammerkoral var blevet alt for stor, så den er blevet klippet lidt ned. Jeg har fået montipora samarensis og en seriatopora hvis nøjagtige navn jeg har glemt. Lyset er blevet skruet lidt op igen og alt er fortsat fint. Jeg vil gerne have lidt flere sps'er og en musling når vi når efteråret. Jeg overvejer at skifte testsæt da jeg er træt af at bøvle med Salifert. Det tager lang tid og er bare træls at gøre. Planen er derfor at få undersøgt om der skulle være et mærke, som er hurtigt og nemt at bruge og som samtidig er præcist. Overvejer stadig hvilken fisk jeg vil tilføje, men da jeg ikke er sikker endnu venter jeg bare. Til sidst kan jeg tilføje at mit varmelegeme varmer selvom vandet måler 29 grader, så nu er det slukket indtil jeg får et nyt. Temperaturen holder sig på 25-27 grader i disse dage.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: 54 liter. Nye sps'er

Indlæg af Tutter »

Rigtigt flot lille akvarie du har lavet. Har du overvejet Amblygobius hectori som ekstra fisk? De har dem i Fyns akvariecentrum. Har selv Amblygobius rainfordi smuk og fredelig lille fisk der kan smømme som et lyn forlæns og baglæns :wink:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 54 liter. Nye sps'er

Indlæg af Marco R »

Hej,

Det ser lækkert ud :GO

Jeg har selv været glad for denne http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Amblygobius_rainfordi" onclick="window.open(this.href);return false; lille sjove fisk, og min spiste nu udemærket tørfoder :happy:


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Nye sps'er

Indlæg af Jones »

Min iPhone tager ikke ret gode billeder da det er en ældre model, men det kan være at jeg tager mig sammen og får taget nogle med spejlrefleks når der er styr på oprydningen i akvariet. Mht fisk, så kan jeg slet ikke bestemme mig, så det bliver ikke endnu. Men de to i linker til er fine. a. hekctori lader til at være en fin kandidat til et småt akvarie som mit.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Nye sps'er

Indlæg af Jones »

Var inde ved Niels (Wiinberg) den anden dag for at bytte lidt koraller. Fik m. digitata, a. staghorn, pocillopora?? og en ukendt acropora med hjem. Sidstnævnte har fone hvid/grønne spidser. Når der er styr på vandpytten kommer der nogle ordentlige billeder.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Nye sps'er

Indlæg af Jones »

Der kommer lige en hurtig update.

Heg måler stadig for at finde ud af hvor meget balling, der skal tilføjes med maskinen, hvorfor jeg jo buffer op manuelt. Alene det har gjort en forskel på en af korallerne. Min "unknown" acropora står pludselig med polypperne ude, hvilket jeg er super glad for. Samtidig er den begyndt at lave en ny arm, så der sker jo allerede lidt, som følge af det dosering. Klovnene bor stadig hver for sig. Den ene i anemonen og den anden i hammerkorallerne. Det er liiiidt irriterende, men der er vel skår i alle ægteskaber :D Mine paly's som var ved at gå til er på forunderlig vis blevet flotte igen, så det har nok været vandet, der har bragt dem i så dårlig fatning, sammen med de underlige hvide rørorme, der havde bosat sig under dem. Min ATS fungerer af helvedes til, så den ryger ud. Jeg har macroalger i sumpen, så de kan vel udrette noget af det samme? Eller har I indskydelser der? Ønsket er at de skal holde po4 nede og samtidig lave en masse pods, som enten af sig selv eller ved at blive flyttet med "pod piles", kommer op i akvariet.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Kan det nu passe?

Indlæg af Jones »

Kan det virkelig passe at mit ca kun falder med 5 ppm i døgnet når Kh falder med 1. Dvs at jeg skal tilføre 1 ml Ca og 10 ml Kh for at opretholde de rette værdier.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Kan det nu passe?

Indlæg af Jones »

Et billede af akvariet som det ser ud til aften.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
dyr200
Reactions:

Re: 54 liter. Nyt FTS.

Indlæg af dyr200 »

Ser godt ud


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Nyt FTS.

Indlæg af Jones »

Ja det begynder at tage form. Har dog alger og begyndende cyano udbrud, hvilket er træls. Af samme grund har jeg købt chemi pure, som faktisk kom med posten i dag. Nu skal jeg bare finde ud af hvor meget jeg skal bruge og hvor jeg bedst placerer posen i sumpen, så det kan få gennemstrømning.

Følgende plan er lagt for akvariet:

1. Fjerne xenia og nogle af skiverne.
2. Tynde ud i hammerkorallen.
3. Få styr på ledningerne igen. (Har lige flyttet akvariet i dag)
4. Flere sps'er og en musling.
5. Købe snegle, reje og evt en lille fisk.
6. Hold rutinerne og hold øje med vandet.

Andre gode idéer?


o_O
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: 54 liter. Nyt FTS.

Indlæg af Kimkjaer »

opgradere :devilish:

Spøg til side - få solgt alle dine LPS og kør ren SPS !! :GO


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Nyt FTS.

Indlæg af Jones »

Ja det foreslog du jo i dag. Jeg kunne godt fristes til at gøre forsøget, men tiden må vise hvad der sker. Lige nu glædes jeg ved at se hvordan korallerne vokser. man skulle tro at de er på speed :D


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Nyt FTS.

Indlæg af Jones »

Et par billeder. Der er ordnet kabler i skabet. Nu skal der bare bedre lys op derinde. Og så skal jeg have lavet en holder til en pose chemipure på en eller anden måde.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter. Nye billeder

Indlæg af Jones »

Jeg vil gerne sætte min rowa reaktor på systemet og på sigt også en rektor til aktivt kul. Jeg påtænker at købe en Eheim compact 300 til formålet, da denne pumpe kun koster 100 kr. Samtidig tillader det mig, nemt, at fjerne den ene eller begge reaktorer efter behov. Spørgsmålet er så om jeg behøver, at købe haner for, at mindske gennemstrømningen i reaktoren, Er den for kraftig vil noget af mediet vel blive skyllet med ud? Pumpen kan neddrosles til 150 liter i timen, men kører i starten kun på én reaktor. Bør jeg købe en hane ? Vil gerne holde det low budget.

Foruden reaktor har jeg genindsat min store Bubble Magus Curve 5 skummer. Jeg døjer med for meget næring, hvilket har givet alger.


o_O
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 54 liter. Nye billeder

Indlæg af Marco R »

Jones skrev:Jeg vil gerne sætte min rowa reaktor på systemet og på sigt også en rektor til aktivt kul. Jeg påtænker at købe en Eheim compact 300 til formålet, da denne pumpe kun koster 100 kr. Samtidig tillader det mig, nemt, at fjerne den ene eller begge reaktorer efter behov. Spørgsmålet er så om jeg behøver, at købe haner for, at mindske gennemstrømningen i reaktoren, Er den for kraftig vil noget af mediet vel blive skyllet med ud? Pumpen kan neddrosles til 150 liter i timen, men kører i starten kun på én reaktor. Bør jeg købe en hane ? Vil gerne holde det low budget.

Foruden reaktor har jeg genindsat min store Bubble Magus Curve 5 skummer. Jeg døjer med for meget næring, hvilket har givet alger.
Hej,

Jeg vil for en sikkerhed skyld købe en eller to kuglehaner, så du har en til hver, og det derved bliver nemmere at justere flowet. De koster ikke så meget, og er nu altid gode at have, hvis det skulle blive nødvendigt :happy:

Jeg er specielt glad for Two Little Fishies' Ball Valves (nr.4 fra bunden af), da de er meget nemme at indstille præcist på :y


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed. Skummer upgrade og reaktor.

Indlæg af Jones »

Var så heldig at finde to kuglehaner i kælderen, hvorfor jeg lader den få vand fra returpumpen. Dermed skal jeg kun 4 x 45 grader bøjninger. Billigere bliver det ikke :D


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed. Skummer upgrade og reaktor.

Indlæg af Jones »

I skal ikke snydes for et billede af sumpen. Jeg har skåret akryl, så der nu er dækglas igen. Så mangler jeg kun at tilslutte den lille rowa reaktor, som hænger på ydersiden af sumpen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: 54 liter mixed. Nu med dækglas

Indlæg af Michael_F »

Det ser godt ud. Jeg har en del fordampning, også fra sumpen. Har du blot købt et stort stykke akryl (og hvor?), og så selv skåret det til med en nedstryger eller lignende?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed. Nu med dækglas

Indlæg af Jones »

Har købt akryl i Bauhaus. De havde en kasse stående med rester, der hvor man kan få skåret plader på mål. Købte en akrylplade for 75 kr. Har skåret det ud i 3 stykker og lavet huller med kopbor. Resten er skåret i hånden med en almindelig nedstryger. Resultatet er blevet godt nok, men det kunne være pænere. Heldigvis ses det ikke når det blot er til sump. Når reaktoren er tilsluttet er næste projekt at få dækglas på akvariet. Så mangler der nærmest kun en køler til at holde temperaturen nede om sommeren. Så skulle tekniklisten også være konkurrencedygtig med nogle af de store akvarier her på forum :D


o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed. Nu med dækglas

Indlæg af Jones »

Da jeg har haft travlt på arbejdet har jeg forsømt akvariet længe og sat min lid til at teknikken kunne klare jobbet for mig. I dag har jeg målt værdierne og som forventet var de helt ude i skoven.

Po4: 0,0

Mg: 1455

Ca: 425 ppm

KH: 11

Jeg har derfor slukket doseringsmaskinen og buffer manuelt op for, at måle det daglige forbrug over et par uger. Så kan jeg starte doseringsmaskinen op igen. Jeg har observeret luft i slangerne, der går fra doseringsmaskinen og ned til sumpen. Hvorfor dette sker ved jeg ikke, men det er vel ikke at foretrække? I skal ikke snydes for et billedet af katastrofen, for det er lidt hvad jeg tænker om mit akvarie i disse dage. Jeg ville også have sat Rowaphos reaktor på systemet, men den var utæt i bunden og nu har jeg limet den, så den, forhåbentligt, er tæt og kan komme på i næste uge. Har I andre gode forslag?
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


o_O
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: 54 liter mixed. Skæve værdier og alger. Tilbageskridt.

Indlæg af Tutter »

Ja man kan ikke altid stole på elektronikken. Jeg syntes nu stadigvæk det ser fint ud. Hvor lang tid tror du at du kan beholde din palet?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed. Skæve værdier og alger. Tilbageskridt.

Indlæg af Jones »

Sikkert ikke længe, men så må jeg opgradere eller sælge den. Den er allerede vokset, så den tager da på og trives. Mine to percula klovne er endelig begyndt at acceptere hinanden. Var begyndt at tro at det var to hunner.


o_O
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 883
Tilmeldt: man 11. maj 2015 14:42
8
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: 54 liter mixed. Skæve værdier og alger. Tilbageskridt.

Indlæg af Tutter »

Ja jeg tænkte nok at den vokser ret hurtigt. Godt at høre der er fred hos familien klovn.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"