Så er det vist på tide jeg selv kommer på banen med at vise mit akvarium. Det har været længe undervejs, men føler nu endelig det er noget jeg kan være bekendt at vise frem. Så here goes:
Akvariet
60x30x30 = 54L
Ganske almindeligt Eheim startersæt
Akvariet har kørt siden september 2009
Møblet er en gammel sag, som er blevet malet hvidt og som passer nogenlunde til akvariet. Møblet er lidt dybere og et par cm bredere end akvariet.
Teknik
Tunze 9002 skummer
Tunze Universal returpumpe fra indvendigt overløb
Eheim Ecco Pro 200 spandpumpe, som lige et blevet tilkoblet for større vandkapacitet. I spanden er en bunke LS
Vortech MP10 ES
Hydor Koralia Nano
Phosban Reactor 150 med Phosban medie
Tunze Osmolator med 25L akvarium til osmosevand. Osmosevandet brygges af et 4trins osmoseanlæg fra Aquili
Eheim 50W varmelegeme
Lyset består af en hjemmebygget LED lampe med 20x3W dioder fra Cree. Der er 10 x Cree XP-E Royal Blue samt 10 x Cree XR-E Cool White. De bliver styret af 2 Meanwell ELN 60-48D som er justeret til 850mA. Ovenpå lampen er der monteret 2 x Enermax Cluster blæsere som køling. Det holder lampen under 30 grader

I akvariet er der ca. 7-8 kilo LS. Af levende har jeg:
Fauna:
1.1.0 Amphiprion Ocellaris
0.0.1 Cryptocentrus Cinctus
Invertebrater:
0.0.1 Tridacna Maxima
0.0.1 Fromia Milleporella
0.0.1 Lysmata Amboinensis
0.0.1 Calcinus californiensis
0.0.1 Clibanarius tricolor
Koraller:
Acropora valida (Purple)
Caulastrea furcata
Cycloseris sp. (Orange)
Euphyllia paraancora
Montipora digitata
Parazoanthus gracilis
Pavona decussatus
Protopalythoa sp.
Rhodactis sp.
Seriatopora Hystrix
Sinularia sp.
Turbinaria Peltata
Zoanthus sp.
Vedligeholdelse
Jeg bruger ingen form for sporelementer eller lignende, men holder værdierne i skak ved ugentlige vandskifte på ca. 8 liter.
Jeg har aldrig testet mine vandværdier, da jeg har det lidt svært med de høje priser på noget, jeg ikke umiddelbart føler er det værd. Har aldrig haft flere problemer end jeg har holdt det ud, og har ikke mistet noget, hverken koraller eller fisk på den konto. Lider dog af lidt alger for tiden, men har købt fosfatfjerner samt osmoseanlæg, så dette burde gå i sig selv igen snart.
I fremtiden har jeg planer om at tilføje flere muslinger samt flere SPS koraller. Jeg er også helt vild med rejer og krabber og lignende, så der kommer forhåbentlig også flere af dem i baljen. Har bl.a. bestilt en krabbe, en anemonereje samt to sexy shrimps hos Moby som skal hentes om en uge

Billederne er taget med min iPhone, så kvaliteten er ikke i top, men I overlever vel: Og jeg ved godt at hverken spandpumpen eller returpumpen fra overløbet ser synderligt sexet ud, men pusler med tanken om at lave min ferskvandsbeholder om til sump

Lad mig endelig høre, hvad I synes om mit lille projekt her. Al kritik, ris/ros, kommentarer osv. er velkomne!
Mvh Tobias!