"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lampekasse til Reefer akvarie

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Lampekasse til Reefer akvarie

Indlæg af kalmar »

Jeg kunne godt tænke mig at lave en lampekasse til mit reefer som jeg har en 300W Maxspect R420R lampe over. Dette for at der ikke kommer lys fra lampen ud i stuen, men endnu mere for at lyset fra lampen ikke blænder når man sidder i sofaen og ser over mod akvariet. Glasset er 12mm hele vejen rundt. Se billede.

Bordets ydersider, flugter med akvarieglassets ydersider, så jeg vil helst ikke have noget som stikker ud over akvariet på lampekassen og som så vil få det til at se klodset ud.

En mulighed var at lave en porsa ramme som står på overkanten af glasset, og går delvist 'ned i akvariet' hele vejen rundt så det står godt fast. Det kunne også godt nøjes med at ligge på den 8mm af de 12mm glas, hvor ydersiden så kunne beklædes af 4mm alu-PE-alu sandwichplade. Lampen vil så skulle hænge inde i denne, gerne med mulighed for at kunne skubbes frem og tilbage.
Jeg ved så ikke hvordan jeg bedst laver forpladen som let skal kunne vippes væk (foretrækkes), eller tages af. Jeg ser også potentielle pladsproblemer når man skal rense ruden (forrude og sideruder) indefra med et barberskraber værktøj.
Jeg forestiller mig ikke at der skal være noget afdækning på toppen af kassen, primært så varmen kan kommme væk.

Alternativt kunne man lave en lampekasse som kun dækker selve lampen og går lidt ned under lampe højde (som Peder). Det ville ikke dække helt så godt for lyset, men være noget simplere, være mindre 'invasivt', plus man vil ikke behøve at skulle tage noget af for at rode med akvariet og fodre fisk.

Der er helt sikkert andre med tilsvarende problemstillinger, hvor nogle garanteret har lavet forskellige lækre løsninger. Håber i kan dele ud af lidt erfaringer og pro's/con's.
IMG_1826.jpg


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Lampekasse til Reefer akvarie

Indlæg af Michael_F »

Her følger jeg lige med. Det vil jeg også rigtig gerne!


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Lampekasse til Reefer akvarie

Indlæg af kalmar »

Kom nu ud af busken og del ud af jeres gode erfaringer! Hjælp en :new:
:beer:


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: Lampekasse til Reefer akvarie

Indlæg af peder »

Kan anbefale min løsning, jeg får ikke lys i øjnene (heller ikke når jeg sidder ned :wink: ) og der er nemt at servicerer baljen lampen kan jo hæves hvis der er behov for det.
Lampekassen er 15cm høj.
Vedhæftede filer
819BF173-79B0-4E21-8453-916CDB628606.jpeg


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Lampekasse til Reefer akvarie

Indlæg af kalmar »

Ja, jeg må sgu gi dig at den virker elegant! Absolut en mulig løsning :-)


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lampekasse til Reefer akvarie

Indlæg af Carsten »

Jeg har lavet løsningen med Porsa profiler.
Rammen står på bølgebryderen.
Pladerne er lavet i opskummet pvc (Formalux)
Men løsningen er ikke optimal. Da der er 12mm fra stellet til yderkanten på rammen. Det kan løses med en tynd liste som limes på rammen og så noget magnettape. Har bare ikke lige haft energien til det.


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Lampekasse til Reefer akvarie

Indlæg af Nicki Henriksen »

Der er også alu rammen som Dennis havde fået nede fra Tyskland, meget stilrent resultat

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=39380" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"