"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af Florence »

Jeg har købt dette brugt, men jeg syntes godt nok der mangler noget, en membran eller h ad det nu hedder. Jeg har lige solgt mit “gamle” anlæg, det fungerede super, men ... men kan ikke se hvordan dette skal monteres?

Gode råd søges :-)
Vedhæftede filer
21525765-44E4-4F50-BCCB-2C0BAED0DE49.jpeg
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af trine... »

Vandet skal fødes gennem sedimentfilteret ( det røde) og brugsvandet skal komme ud ad resin/harpiksfiltret (med de blå endecaps). Tredje slange er til afløbet!
Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af Florence »

tusind tak skal du have, syntes bare der plejer at være et mere det skal løbe igennem :-)
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af trine... »

Og der mangler et eller potentielt flere stages af sedimentfiltre og om muligt et carbonfilter. Men alt efter kvaliteten på dit hanevand kan den konfiguration sagtens fungere, dog er slidtagen på membranen større ved højere koncentrationer af partikulært materiale som ellers ville blive helt eller delvist fanget af et array af forskellige micronfiltre.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af trine... »

Få dig en tds måler når du nu partout tør køre med brugte filtre og membran, og mål før harpiksfiltret så du ved om membranen er færdig. Skift ihvertfald harpiksen og forfiltret, så må du se ang membranen, du kan måske låne dig frem til en ledningsevne måling?
Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af Florence »

nå sådan, det giver mening, tusind tak igen :-)
Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af Florence »

nogle gange gør man da bare noget dumt, jeg skulle da have beholdt mit nye osmose anlæg, men det gjorde jeg så desværre ikke :-( køber nok bare et nyt igen....
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af crazy seahorse »

trine... skrev:Vandet skal fødes gennem sedimentfilteret ( det røde) og brugsvandet skal komme ud ad resin/harpiksfiltret (med de blå endecaps). Tredje slange er til afløbet!
@Joel Tror du ikke at det blå er sedimentfiltret. Det giver mest mening at det er i den klare beholder, så man kan holde øje med hvor snavset det er.
Den røde tror jeg må være en kulblok. Tror ikke der er en resin/harpiks filter på det anlæg. Bare et bud.
Det kan man så sætte på efterfølgende. Det er piece of cake. Monteres bare på udgangsslangen, så vandet løber igennem det efter membran og forfiltre.
God idé med en TDS måler. Rent Postevand har en der måler både før og efter harpiksfiltret. Måler godt nok i Ms, men det er til at omregne.
Hov, ser lige at han har begge dele:
http://rent-postevand.dk/shop/Digitalma ... uct_id=366" onclick="window.open(this.href);return false;
http://rent-postevand.dk/shop/Digitalma ... eter/DM2EC" onclick="window.open(this.href);return false;

De koster det samme.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af Florence »

fedt tak for det :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Osmoseanlæg ... mangler der ikke noget?

Indlæg af PoulD »

crazy seahorse skrev:
trine... skrev:Vandet skal fødes gennem sedimentfilteret ( det røde) og brugsvandet skal komme ud ad resin/harpiksfiltret (med de blå endecaps). Tredje slange er til afløbet!
@Joel Tror du ikke at det blå er sedimentfiltret. Det giver mest mening at det er i den klare beholder, så man kan holde øje med hvor snavset det er.
Den røde tror jeg må være en kulblok. Tror ikke der er en resin/harpiks filter på det anlæg. Bare et bud.
Det kan man så sætte på efterfølgende. Det er piece of cake. Monteres bare på udgangsslangen, så vandet løber igennem det efter membran og forfiltre.
Erik
Er ganske sikkker på, at Joel / Trine har ret. Der står jo med store bogstaver (1th stage) på det røde filter og det klare filter kan man da se indeholder harpiks. Endvidere sidder der jo også en brusertilslutning på tilgangen til det røde filter. Sluttelig er tilgangsiden på membranen jo forbundet til det røde filter.

Det der så er lidt besynderligt er, at hvis membranhuset er bygget som membranhuse er flest, ser det for mig ud som om man har tilsluttet harpiksfilteret til brine porten (spildvandsafgangen). HVIS det er tilfældet skal der såmænd nok komme rent vand ud - i al fald så længe DI mediet er helt nyt, men det holder ikke i mange minutter for, det er jo i så fald ikke bare spild at have en RO membran på, men langt værre end ingenting, for membranen gør jo så at tilgangsvandet til DI filteret indeholder mange gange flere salte end hanevandet. Desuden er det jo helt tosset at hælde fint RO vand i den store Bing & Grøndahl
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"