"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af T-Horn »

Hej

Jeg har problemer med at få mine overløb/retur gennemføringer tætte. Det drejer sig ikke om selve akvariet, men overgangen mellem gevind på pvc tankgennemføringen og næste led (en union med gevind).

Det er ikke lykkes med paktape. Overvejer at lime union med gevind fast med pvclim – men det er lidt en skod løsning mht. fremtidig fleksibilitet. Måske akvarie silicone kan anvendes ?, men er denne løsning ok i længden pga. akv. silicone langsigts klæbe egenskaber til PVC.

Jeg kan læse (US), at der findes en special tætningspasta til pvc gevind. Det lyder som sagen :-)

– er der nogen som kan hjælpe med at finde dette produkt i DK ?

https://www.youtube.com/watch?v=prsgzY7aypE


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af Mikas »

Sidder der ik en o ring på?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af T-Horn »

Jeg har en O-ring i unionen! - men selve tankgennemføringen (på ydersiden) er med gevind. Dette gevind havde jeg tænkt skulle forbindes med en union med gevindmuffe. Det er i denne samling (mellem muffe og tankgennemføringens gevind) jeg har udfordringer med at få det tæt.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af Carsten »

Er det ikke fordi du er for nærig med gevindtapen?


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af T-Horn »

Du har nok ret Carsten - jeg giver det et skud mere med ekstra gevindtape - Det gevindtape er jeg ikke så gode venner med.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af Carsten »

T-Horn skrev:Du har nok ret Carsten - jeg giver det et skud mere med ekstra gevindtape - Det gevindtape er jeg ikke så gode venner med.
Når jegharskulle skrue noget sammen, så har det fået så meget tape, at gevindet næsten er væk. Det har endnu ikke fejlet.


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af T-Horn »

OK tak.
Er det bedst alene at "håndstramme" muffen på gevindet - eller må kommer der så meget tape på at ser skal bruges en tang ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af Carsten »

T-Horn skrev:OK tak.
Er det bedst alene at "håndstramme" muffen på gevindet - eller må kommer der så meget tape på at ser skal bruges en tang ?
Har aldrig brugt tang.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af kalmar »

Jeg ville aldrig bruger værktøj på pvc, men du kan smøre lidt smørelse/fedt/vaseline yderst på tape'en, så det skruer bedre i og glider bedre sammen. Men hvad er det for et gevind? Det burde været tæt fra starten?
Jeg ville nok lime det med pvc lim, så det blev helt tæt og så montere en union (gevind) lige efter, så du istedet kunne skille det ad her. Så ville det være tæt fra starten. Eller er det fordi at gevindet er oppe i hullet i akvariet?
Har du et billede af gevindet?


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af T-Horn »

Jeg har vedhæftet et billede af tankgennemføringen som jeg gerne vil have en gevindmuffe på. Nu prøver jeg tape løsningen her i weekenden og kommer med en tilbagemelding :-O

Har også overvejet at lime et rør inden i tankgennemføringen - er dog lidt ærgerlig over at skulle reducerer dimensionen på systemet på den bekostning, da rør/hul dimensionen i forvejen ikke er imponerende. Men giver det mening at lime en gevindmuffe(union) fast i tangennemføringen ?
tank.jpg


Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af Stig Jest »

T-Horn skrev:Jeg har vedhæftet et billede af tankgennemføringen som jeg gerne vil have en gevindmuffe på. Nu prøver jeg tape løsningen her i weekenden og kommer med en tilbagemelding :-O

Har også overvejet at lime et rør inden i tankgennemføringen - er dog lidt ærgerlig over at skulle reducerer dimensionen på systemet på den bekostning, da rør/hul dimensionen i forvejen ikke er imponerende. Men giver det mening at lime en gevindmuffe(union) fast i tangennemføringen ?
tank.jpg
Det gevind der er på gennemføringen er IKKE konisk og derfor er det svært at tætne med teflon og lign.
Det rigtige er at lime et rør i og lime din Union på røret. Du reducerer ikke dimensionen da røret der går ind i din tankgennemføring jo allerede er mindre. Desuden er der en krave inde i tankgennemføringen der svarer til rørdimensionen.

Mvh. Stig


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af kalmar »

Ah, så giver det mening. Det får du aldrig ordentlig tæt!

På min (frag) tank har jeg vendt gevindet op i tanken, så gevindsiden er inde i tanken/overløbet, her kan du så sætte et rør uden på, eller inden i hvis du kan nøjes med denne diameter. Den anden (lim) del skal så vende nedaf, og en stump rør og et union skal limes på.
På denne måde vil du altid kunne skille det ad igen, ved at fjernet røret inde i akvariet, skrue omløberen af og trække det ned.
Husk at gummipakningen skal sidde på modsatte side end omløberen, så den presses sammen, og ikke vrides rundt. Den hvide skive skal du bare smide væk.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af kalmar »

Fandt lige nogle stumper rør ude i garagen og har skubbet dem sammen for at illustrere ovenstående. Den nederste rørstump er her alt for lang, men det var den jeg lige havde.
Viskelæderet skal symbolisere akvarie glasset, og det vigtige her er netop rørgennemføringen ved viskelæderet/glasset.
Vedhæftede filer
IMG_2253.jpg


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af T-Horn »

Tusind tak for svarene og illustrationen!
Lars - Jeg kan godt se, at den viste tilgang bevare fleksibilitet mht. at kunne fjerne det hele fra akvariet (igen) uden at skulle skære i noget.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af kalmar »

En fornøjelse, hvis det kan bruges :GO


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af sydsjælland »

En klog akvariebygger sagde en gang til mig - tank gennemføringer skal silikoneres godt og grundigt i så er der ikke noget der kan løsne sig over tid og blive utæt. så er det bare liges tæt og langtidsholdbart som selve akvariefugerne :-) og glem alt om pakke tape -siger det bare af erfaring.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af kalmar »

Jeg ville nu aldrig bruge silikone til PVC samlinger. Silikone er super godt til glas, men ikke til PVC.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af Jesper Krogh »

Bare lige en side info. Når man bruger pak tape, så skal man tager 12 omgange på det sted man vil have tæt. OBS man må ikke kører tilbage så bliver det utæt.


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af T-Horn »

Jeg har nu prøvet tape udgaven - med ca 10 omgange tape. Det betød, at muffen blev ret stram at skrue på, men det lykkedes med håndkraft.

Indtil videre er det vandtæt :-) Jeg giver det lidt loctite, hvis det fortsat er tæt om et par dage, for at undgå, at muffen bliver løsenet når jeg arbejder med sumpen.

Tak for alle bidragene - og nu har jeg jeg alternativer klar, hvis denne løsning ikke holder.


Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
7
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af Holmeren »

Lige et hurtigt spørgsmål.. har du både gummipakning og fiberpakning på undersiden af tanken ?
Hvis ja, så får du det aldrig tæt :) gummipakningen skal være på indersiden :) Du kan aldrig få dem til at pakke omkring et gevind på den måde, så du vil altid ha dryp derfra :)

Afmonter den, smid gummipakningen på indersiden, fiber på ydersiden og så stram den godt op :)


Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Utætte PVC gevind pakning (Tankgennemføring)

Indlæg af T-Horn »

Hej - Kan godt forstå du spørger herom, da det kunne se ud til, at gummopakning er på ydersiden. Men den er nu på indersiden - modsatside af "omløberen/pvcmøtrikken"). Dvs. mit afløbskammer i akv. er tæt. Mine problemer har været i monteringen mellem pvcgennemføringen og næste muffe (union). Denne ser ud til, at være tæt (nu) efter en ordentlig omgang tape


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"