"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lys i sump til

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Lys i sump til

Indlæg af StarF »

Jeg overvejer at bruge det første rum i min sump til en lille fragment hylde, da jeg ikke gider have en masse fragmenter i display tanken.

Hvad har folk gode erfaringer med at lys til koral fragmenter i sådan et setup? Det skal nok være noget led, da jeg ikke gider varme fra rør osv. Har selv overvejet at bygge noget af: https://www.ledgroupbuy.com/cree-lumia- ... -cree-led/" onclick="window.open(this.href);return false; men findes der billigere/bedre løsninger?

Hvad har i andre gjort for at undgå kalk alger i skummer osv? det er træls at skulle have den op tit, for at fjerne kalk alger.

Det er sps fragmenter,.


Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Lys i sump til

Indlæg af Kasper j. »

Du kunne overveje en GHL lightbar 2 nu hvor du i forvejen kører med GHL. Det er måske lidt billigere at bygge selv men jeg tror ikke at man spare mere en et par hundrede kr.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Lys i sump til

Indlæg af Mikas »

Jeg har smidt en maxspect lampe i toppen a mit skab. Det fungere godt da den jo er helt flad så den ik går i vejen nogle steder. men jeg har meget hurtigt fået kalk alger alle steder. Den har kun været på en måned og min skummer er helt lilla på den side hvor lyset er. Tror ik du kommer uden om det.
Ham Per der laver de der studio reef videoer har en fragment tank med den store tunze led over og holder sps. Den er jo vandtæt og kan sidde helt nede så der ik er så meget lys ud i hele sumpen. Den overvejede jeg selv men tror dog man vil få nogle start problemer når man kommer fra sådan nogle kraftige lamper i display til sådan en lille en i sumpen men den er smart synes jeg


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lys i sump til

Indlæg af StarF »

Kasper j. skrev:Du kunne overveje en GHL lightbar 2 nu hvor du i forvejen kører med GHL. Det er måske lidt billigere at bygge selv men jeg tror ikke at man spare mere en et par hundrede kr.
Jeg havde faktisk overvejet den, den er bare 40cm lang for den mindste, så det er måske lidt overkill, men kan se sådan en koster ca det samme som at bygge det selv, så det er ikke en dum ide.. Tak!
Senest rettet af StarF ons 28. mar 2018 07:57, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lys i sump til

Indlæg af StarF »

Mikas skrev:Jeg har smidt en maxspect lampe i toppen a mit skab. Det fungere godt da den jo er helt flad så den ik går i vejen nogle steder. men jeg har meget hurtigt fået kalk alger alle steder. Den har kun været på en måned og min skummer er helt lilla på den side hvor lyset er. Tror ik du kommer uden om det.
Ham Per der laver de der studio reef videoer har en fragment tank med den store tunze led over og holder sps. Den er jo vandtæt og kan sidde helt nede så der ik er så meget lys ud i hele sumpen. Den overvejede jeg selv men tror dog man vil få nogle start problemer når man kommer fra sådan nogle kraftige lamper i display til sådan en lille en i sumpen men den er smart synes jeg
Tunze led må jeg lige se på..

Vi snakker nok et område på 14x30cm hvor der kan være fragmenter, så en hel maxspect er nok overkill :)


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Lys i sump til

Indlæg af MoG »

Du kan da dække rummet af med sort akryl og lave en “ramme” af sort akryl på toppen af rummet rundt om lampen, som skærmer for lyset?


Morten
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lys i sump til

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har jo igennem år kørt med makro alger og kraftigt lys modsat DT. har afskærmet lyset med lampeskærme af tynd formalux plade 2mm som er nem at skære i m en hobby kniv. Mange kalk alger hvor der er kommet lys, men ikke i fx skummer rum og på skummer ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lys i sump til

Indlæg af StarF »

MoG skrev:Du kan da dække rummet af med sort akryl og lave en “ramme” af sort akryl på toppen af rummet rundt om lampen, som skærmer for lyset?
Ja havde tænkt noget hen af sådan noget, havde håbet nogle havde nogle billeder af hvordan de gjorde :)
charlie saltvand skrev:Jeg har jo igennem år kørt med makro alger og kraftigt lys modsat DT. har afskærmet lyset med lampeskærme af tynd formalux plade 2mm som er nem at skære i m en hobby kniv. Mange kalk alger hvor der er kommet lys, men ikke i fx skummer rum og på skummer ;-)
Har du billede af hvordan dit ser ud?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lys i sump til

Indlæg af charlie saltvand »

Nej det tror jeg ikke jeg har, desværre.

Da det er bøjeligt, især hvis det lige får en tur m en varme pistol og NEMT at skære i med en hobby kniv og limes fint sammen med lim til pvc rør, så er det bare at gå i gang ;-). Start evt med at lave 1eller flere skabeloner i pap. Sæt igang Jørgen Klevin :W . Det er både nemt og sjovt at rode med!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Lys i sump til

Indlæg af StarF »

Tak for input, jeg tror jeg har fået et par gode ideer :)

Nu skal jeg bare lige bestemme mig for hvordan sumpen skal laves om.... Har flere ideer på tegne brættet...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lys i sump til

Indlæg af Carsten »

En sort sæk rullet om skummeren, kan holdes sammen enten med nogle strips eller et stykke Gaffa tape. Fylder intet og koster stort set heller intet


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"