VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Dimensionering returrør

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Dimensionering returrør

Indlæg af mantaray »

Jeg er forholdsvis ny inden for saltvand, har p.t. kun haft et nano i ca. 1,5 måned og er ved at bygge et større system op. Jeg har derfor benyttet mig meget af dette forum og efterhånden fået læst en del om teknik m.v.
I den anledning er jeg tit faldet over spørgsmål vedr. rørdimensioner til og fra sump, som jeg læser det, tror jeg, at der er mange der driver deres akvarium med underdimensionerede rør.

Denne lille artikel omhandler dimensionering af trykrøret også kaldet returrøret fra sumpen. Overløbsrøret fra akvariet bør også dimensioneres men her er det mere synligt hvis det er underdimensioneret.

De næste par afsnit er måske lidt langhåret, men jeg tager dem med for forståelsens skyld.
Iht. SI-systemet (Système International d'Unités) angives tryk i N/m², som kaldes Pa (Pascal). 1 mVS (meter vandsøjle) svarer til 9807 Pa eller 9,81 KPa.

Returpumpen har to typer tryktab den skal overvinde. Den ene er rørtryktabet den anden er den energimængde der skal til for at løfte vandet en given højde, typisk fra pumpen i sumpen til udløbet i akvariet.

Når der skal foretages ”håndberegninger” af rørsystemer anvendes et nomogram for den pågældende rørtype (plast, stål, kobber m.v.). Et nomogram er en slags diagram hvor der, med en given rørdiameter og en given vandmængde, bl.a. kan aflæses et tryktab pr. m rør i rørsystemet. Udover dette skal der også tillægges de enkeltmodstande der måtte være i form af bøjninger / vinkler, kuglehaner m.v.

Jeg har prøvet at lave et meget simpelt regnestykke med kun én udstrømningsstuds. Derefter har jeg kigget på hvad resultatet har af betydning på en Aquabee UP3000 pumpe. Jeg kender ikke pumpen og vil derfor hverken udtale mig positivt eller negativt om denne. Jeg har kun valgt den fordi den tit er nævnt i forumet.

Forudsætninger:
Vi ønsker at cirkulere ca. 1500 l/time igennem vores sump, hvilket svare til 0,42 l/sek.
Rør: 20x1,5 PVC rør (indre diameter: 20-(2x1,5)=17 mm).
Løftehøjde: 1 m (fra pumpe til udstrømningsstuds).
Rørlængder:
- fra pumpe til overkant akvarium: 1,1 m
- fra kant til midte akvarium: 0,8 m
- fra overkant til 10 cm over bund i akvarium: 0,5 m
- div.: 0,2 m
Total 2,6 m rør
Antal vinkler: 5 stk.
Jeg har ikke regnet med overgangsstykke fra pumpe til rør, med derimod regnet med 5 vinkler.

Vi kan ret hurtig ud af pumpens kurveblad se at alene pga. løftehøjden er pumpens ydelse reduceret til 2000 l/time.

Ud fra mine forudsætninger og et nomogram (SBI-nomogram 11) kan jeg aflæse ca. 2600 Pa i tryktab pr. m rør.
Samme nomogram samt opslag på en vinkels modstandstal (1,0) fortæller at der ca. 1700 Pa i tryktab pr. vinkel
Det totale tryktab i vores lille system er:
Løftehøjden omregnet i Pa + tryktabet i rørene + tryktabet i vinklerne.
1x9807+2600x2,6+1700x5 = 25,1 KPa hvilket svarer til 2,56 mVS.
Som det fremgår af kurvebladet kan pumpen kun yde 2,4 mVS.
Selvfølgelig vil der komme vand ud af systemet, men ikke 1500 l/time som vi forventede.

Hvis vi ændre rørdiameteren til 25 mm vil regnestykket komme til at se således ud:
Rør: 25x1,6 PVC rør (indre diameter: 25-(2x1,6)=22 mm)

Ud fra mine forudsætninger og et nomogram (SBI-nomogram 11) kan jeg aflæse 800 Pa i tryktab pr. m rør.
Samme nomogram samt opslag på en vinkels modstandstal (0,5) fortæller at der 300 Pa i tryktab pr. vinkel
Det totale tryktab i vores lille system er:
Løftehøjden omregnet i Pa + tryktabet i rørene + tryktabet i vinklerne.
1x9807+800x2,6+300x5 = 13,4 KPa hvilket svarer til 1,365 mVS
I dette tilfælde vil pumpen yde 1600-1700 l/time.

Billede

Billede

Hvor vil jeg så hen med alt dette?
Jeg mener man skal være opmærksom inden der vælges rør og pumpe som retursystem. I dette tilfælde starter vi med en pumpe der er opgivet til at yde 3000 l/time, men pga. af løftehøjde og tryktab i rør og komponenter, ender vi op med noget der cirkulerer ca. halvdelen, hvis der vel og mærket vælges den rigtige rørdimension.

Morten
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »

Super fed artikel og tak for at ville bruge tiden til det =) - for jeg har netop en aquabee 3000, og synes heller ikke min retur er så kraftig som den burde.
Og mit retur rør er nemlig også som det i eksemplet.
Lavede ikke min retur selv- så har ikke selv haft den store finger med i spillet der. Og det sjove er, at i overløbet har jeg 2 noget større rør. tror nok de sjovt nok også har de 2,5mm pr. stk
Men bare surt at man ikke bare lige kan udskifte røret(så skal man til at tømme akvarie osv osv.
Henrik - Stay positive
Til Salg: viewtopic.php?p=218496#p218496
mantaray
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malmö

Indlæg af mantaray »

Hej ReeZer
Tak for de rosende ord.

Uden at kende din røropbygning er det selvfølgelig svært at svare præcist hvad du kan gøre. Jeg synes dog at kunne huske at have set et billede af dit kar hvor returrøret er ført op gennem bunden af akvariet, passer det?
I så fald kan du som minimum, skifte røret fra pumpen op til lige før gennemføringen uden at skulle tappe vand af. Hvis din gennemføring ”kun” er ø20 kan du sagtens skifte rørene ud til en større dimension f.eks. ø25 eller ø32, dette gælder både overløb og returrør. Gennemføringen vil efterfølgende indgå i regnestykket som en enkeltmodstand.

Selvom du kun kan skifte 1 m rør og en bøjning eller to kan det få stor betydning. Du kan se af pumpekurven at hvis du kan fjerne bare 0,5 mVS (ca. 5,0 Kpa) i tryktab ”vinder” du rundt regnet 500 l/time.
Du kan evt. sende et par billeder af din røropbygning hvis du er i tvivl.
Jeg håber det hjalp lidt.

Morten
ReeZer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
18
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejle - Downtown
Kontakt:

Indlæg af ReeZer »