I den anledning er jeg tit faldet over spørgsmål vedr. rørdimensioner til og fra sump, som jeg læser det, tror jeg, at der er mange der driver deres akvarium med underdimensionerede rør.
Denne lille artikel omhandler dimensionering af trykrøret også kaldet returrøret fra sumpen. Overløbsrøret fra akvariet bør også dimensioneres men her er det mere synligt hvis det er underdimensioneret.
De næste par afsnit er måske lidt langhåret, men jeg tager dem med for forståelsens skyld.
Iht. SI-systemet (Système International d'Unités) angives tryk i N/m², som kaldes Pa (Pascal). 1 mVS (meter vandsøjle) svarer til 9807 Pa eller 9,81 KPa.
Returpumpen har to typer tryktab den skal overvinde. Den ene er rørtryktabet den anden er den energimængde der skal til for at løfte vandet en given højde, typisk fra pumpen i sumpen til udløbet i akvariet.
Når der skal foretages ”håndberegninger” af rørsystemer anvendes et nomogram for den pågældende rørtype (plast, stål, kobber m.v.). Et nomogram er en slags diagram hvor der, med en given rørdiameter og en given vandmængde, bl.a. kan aflæses et tryktab pr. m rør i rørsystemet. Udover dette skal der også tillægges de enkeltmodstande der måtte være i form af bøjninger / vinkler, kuglehaner m.v.
Jeg har prøvet at lave et meget simpelt regnestykke med kun én udstrømningsstuds. Derefter har jeg kigget på hvad resultatet har af betydning på en Aquabee UP3000 pumpe. Jeg kender ikke pumpen og vil derfor hverken udtale mig positivt eller negativt om denne. Jeg har kun valgt den fordi den tit er nævnt i forumet.
Forudsætninger:
Vi ønsker at cirkulere ca. 1500 l/time igennem vores sump, hvilket svare til 0,42 l/sek.
Rør: 20x1,5 PVC rør (indre diameter: 20-(2x1,5)=17 mm).
Løftehøjde: 1 m (fra pumpe til udstrømningsstuds).
Rørlængder:
- fra pumpe til overkant akvarium: 1,1 m
- fra kant til midte akvarium: 0,8 m
- fra overkant til 10 cm over bund i akvarium: 0,5 m
- div.: 0,2 m
Total 2,6 m rør
Antal vinkler: 5 stk.
Jeg har ikke regnet med overgangsstykke fra pumpe til rør, med derimod regnet med 5 vinkler.
Vi kan ret hurtig ud af pumpens kurveblad se at alene pga. løftehøjden er pumpens ydelse reduceret til 2000 l/time.
Ud fra mine forudsætninger og et nomogram (SBI-nomogram 11) kan jeg aflæse ca. 2600 Pa i tryktab pr. m rør.
Samme nomogram samt opslag på en vinkels modstandstal (1,0) fortæller at der ca. 1700 Pa i tryktab pr. vinkel
Det totale tryktab i vores lille system er:
Løftehøjden omregnet i Pa + tryktabet i rørene + tryktabet i vinklerne.
1x9807+2600x2,6+1700x5 = 25,1 KPa hvilket svarer til 2,56 mVS.
Som det fremgår af kurvebladet kan pumpen kun yde 2,4 mVS.
Selvfølgelig vil der komme vand ud af systemet, men ikke 1500 l/time som vi forventede.
Hvis vi ændre rørdiameteren til 25 mm vil regnestykket komme til at se således ud:
Rør: 25x1,6 PVC rør (indre diameter: 25-(2x1,6)=22 mm)
Ud fra mine forudsætninger og et nomogram (SBI-nomogram 11) kan jeg aflæse 800 Pa i tryktab pr. m rør.
Samme nomogram samt opslag på en vinkels modstandstal (0,5) fortæller at der 300 Pa i tryktab pr. vinkel
Det totale tryktab i vores lille system er:
Løftehøjden omregnet i Pa + tryktabet i rørene + tryktabet i vinklerne.
1x9807+800x2,6+300x5 = 13,4 KPa hvilket svarer til 1,365 mVS
I dette tilfælde vil pumpen yde 1600-1700 l/time.

Hvor vil jeg så hen med alt dette?
Jeg mener man skal være opmærksom inden der vælges rør og pumpe som retursystem. I dette tilfælde starter vi med en pumpe der er opgivet til at yde 3000 l/time, men pga. af løftehøjde og tryktab i rør og komponenter, ender vi op med noget der cirkulerer ca. halvdelen, hvis der vel og mærket vælges den rigtige rørdimension.
Morten