"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har i et års tid nu, kørt med kalkreaktor og vil med denne tråd slå et slag for denne gammelkendte metode til at tilføre Ca, Kh og Mg .

Jeg er tiltalt af at køre mit akvarie så naturligt og simpelt som muligt, sådan at jeg kun tilfører det, jeg rent faktisk VED bliver forbrugt.
Det jeg VED bliver forbrugt og som jeg kan måle mig ret præcist frem til forbruget af, er "de tre hellige" Ca, Kh og Mg.
Korallerne skal også bruge lys, sporstoffer og andet, men det jeg fokuserer på i denne tråd er de omtalte "tre hellige".

En kalkreaktor fungerer på den måde, at et medie opløses i en reaktor under tryk ved hjælp af Co2 (kulsyre). Det vand der kommer ud af reaktoren tilsættes i sumpen i en nøje afmålt mængde. Det er en ret kraftig væske der kommer ud (Kh på 28 - 31), derfor skal den tilsættes i sumpen.

Når man starter op med en kalkreaktor er det vigtigt at man har lidt tålmodighed og engagement (har de fleste saltvandsfolk) i opstartsfasen.
Det er en absolut fordel at sætte sig ind i hvordan en kalkreaktor virker. Jeg har haft stor hjælp af forskellige brugere her fra Forum, hvis input har hjulpet mig meget. Derudover har disse links været ret værdifulde:

http://reefkeeping.com/joomla/index.php ... een-part-1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://reefkeeping.com/joomla/index.php ... een-part-2" onclick="window.open(this.href);return false;.

Inden man starter, skal ens værdier ligge der hvor man ønsker de skal ligge. Når reaktoren er kørt ind og fungerer, skal man kun holde øje med sin Kh.
Ca vil indrette sig efter Kh. Mg plejer at følge med, men det kan dog være nødvendigt at tilføre lidt ekstra. Jeg tilfører ikke ekstra og min ligger konstant højt.
I begyndelsen vil man uundgåeligt støde på udfordringer og jeg vil her opliste de udfordringer jeg stødte på og hvad jeg fandt ud af virker hos mig.

Mediet: Jeg fandt ud af Arm mediet er glimrende, men det skal hos mig være det grove medie, ikke det ekstra grove da det hos mig var svært, så at sige, at "få hul på". Derudover fik jeg det fif at blande det med koralgrus, hvilket gør at det reagerer hurtigere. Jeg blander det 50/50

Styring: Den nemmeste og mest præcise måde at styre mængden af Co2 der tilsættes på, er ved hjælp af en Ph probe i reaktoren og en magnetventil, selve styringen klares enten med en Ph controller eller en computer. Jeg har valgt en computer. Den er lidt dyrere end en Ph controller, men kan bruges til en række andre funktioner, hvilket controlleren ikke kan, højst til Redox. Man kan køre en reaktor ved at tælle Co2 bobler i bobletælleren og tælle antal dryp på udgangsvandet, men jeg kan ikke få det til at virke. Det er for sårbart og udgangen klokker for nemt til.

Tryk: Jeg har kun erfaring med reaktorer der arbejder under tryk. Der skal et vist tryk til for at vandet kan optage og holde på Co2´en. Er trykket for lavt får man for dårlig udnyttelse af Co2. En ven brugte billedet med en dåsesodavand. Der er meget Co2 i sådan en dåse, men det er under tryk. Når den åbnes frigives trykket og Co2´en bliver til bobler. Vandet kan ikke holde på Co2 længere pga det faldende tryk. Jo højere tryk i en reaktor jo bedre er den til at udnytte Co2. Trykket opstår ved at vandet ledes ind i rektoren af en pumpe og det ledes kun ud i en tynd stråle. Samtidig sørger en pumpe på reaktoren for en konstant cirkulation, hvilket er med til at genanvende evt overskydende Co2, da den drives med rundt af cirkulationen og ikke ophobes i reaktoren.
Jeg har, som nævnt, ingen erfaring med reaktorer der ikke opererer med et højt tryk (Shuran 1 feks) De virker på en lidt anden måde, men pricippet er det samme. De skulle fungere ganske udmærket efter sigende.

At føde reaktoren: Jeg har prøvet næsten alle de muligheder jeg kunne komme på. Jeg har prøvet hævert fra min fragtank, bypass på mit uv filter, dosseringspumpe og selvsugning fra sumpen. Det eneste der virker hos mig, er en selvstændig fødepumpe. De andre metoder stoppede enten til, eller reaktoren tabte trykket. Jeg bruger en Aqua Bee 1000L som fødepumpe og det virker perfekt.

Udløb: Det er en balance at finde den rette mængde vand i udløbet og den rette Ph værdi i reaktoren. Hos mig fungerer det bedst ved, at jeg finder en stabil udløbsmængde, min er på 200ml/min. Denne mængde kører jeg fast med. Så regulerer jeg kun effekten af reaktoren vha Ph i reaktoren. Er min Kh for lav, sætter jeg Ph i reaktoren ned. Er den for høj sætter jeg den op. Det er ret simpelt. Og så følger Ca og Mg min Kh.
Jeg måler kun min Kh. Det gør jeg hver uge, mens jeg måler de andre ca 1 gang månedligt for lige at sikre at det virker som det skal.

Booste værdier: Det er ret simpelt at booste Kh, for Ph værdien i rektoren sættes bare ned ved at tilføre mere Co2.
Jeg har dog fundet ud af, at det ikke er så enkelt at booste Ca og Mg med reaktoren, da Kh uværgerligt vil følge med op. Derfor kan det blive nødvendigt at booste de to værdier med Balling eller, for Mg´s vedkommende med granulat. Jeg boostede min Mg med 2ml i døgnet i en uge, hvorefter jeg ikke har rørt den siden.

Selve udløbet: Min udløbshastighed styres af en nåleventil fra Vertex. De er de eneste der laver sådan en. Den koster lidt (ca 250,00) og en almindelig kuglehane kan sikkert også gøre det. Men nåleventilen er lettest at justere nøjagtigt.
Det er vigtigt at slangen fra reaktorens udgang aldrig går nedad. Den skal stige. Ikke meget, men den skal stige støt til selve udløbet fra slangen. Er der feks et nedhæng kan der samle sig luft eller evt overskydende Co2 i nedhænget og så kan reaktoren stoppe. Når den løber opad, vil luften ryge ud med vandet.

Faldende udløbsmængde: Mit udløb var uregelmæssigt fra tid til anden. Den faldt støt fra 200ml/min til 100ml/min. Mistanken gik på det omtalte tryk i reaktoren. Ved gode venners fælles anstrengelser fandt vi dog frem til, at problemet skyldtes små partikler som satte sig i nåleventilen.
Det passede med at problemet ofte opstod når der var blevet pillet ved reaktoren, at der feks var blevet efterfyldt medie. Problemet løses ved at sætte et tråd/garnfilter efter udløbet, men før nåleventilen. Gnizten (Tom) har lavet en glimrende løsning til dette ved hjælp af et 10" filterhus og diverse fittings fra Rent Postevand. Jeg har selv lige bestilt det. Det koster næsten intet og har løst problemet hos Tom.

Det eneste der herefter kræves er, at der fyldes medie på når det daler i reaktorrøret, sørge for at der er Co2 på flasken og huske at kalibrere sin Ph-probe hver gang man fylder medie på.
Herefter er det faktisk ret let. Det sammen med det ugentlige vandskift og intet andet, holder mit akvarie kørende pt. (har kørt sådan i næsten ét år) uden problemer. Der er god vækst og gode farver på korallerne.

Jeg håber at denne tråd kan hjælpe nogle, så de lettere kommer over de udfordringer der kan være ved at skifte til kalkreaktor.
Det her er mine erfaringer og det virker i mit akvarie. Jeg vil mene at det også burde virke hos andre.
Skulle der være spørgsmål til noget af det jeg har skrevet, er man mere end velkommen til at komme med dem.

Det kunne være interessant at høre om andre har gjort de samme erfaringer som jeg, eller om jeg kunne forbedre min drift af min kalkreaktor ved at anvende nogle andres kneb.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Hej Erik.

Fedt indlæg.

Har kørt to md. med kalkreaktor, så jeg er først ved et lære det ordentligt at kende. Har stabile værdier, men bøvler lidt med at få et stabilt afløb fra reaktoren, så den skal tilses morgen og aften.
Fedt at du opsummerer dine erfaringer.

Kører dit udløbsvand igennem et ekstra mediekammer hvor det kan afreagere med noget medie?
Hvordan måler du kh på udløbsvand? Kan man bare fortynde saliferts test med RO og så gange op eller?

Kan der ikke samle sig luft i dit 10" filter?

Jeg har justeringen monteret på indløbet til reaktor, du har på udløbet. Er det rigtigt forstået?

mvh.
Peder


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Hej Peder

Ja, jeg har en såkaldt "piggybag" på, men jeg ved egentlig ikke hvor meget den påvirker det samlede billede, for jeg har ikke fået taget mig sammen til at måle på Ph før og efter.
Det er en slags neutraliseringsenhed, som skulle hæve Ph en smule. Den er bare fyldt med det samme medie som er i reaktoren.
Jeg har en Ph probe i Dt så jeg hele tiden kan holde øje med svingningerne i akvariet og de er ret stabile. Derfor har det ikke været vigtigt nok for mig, så jeg har fået målt den før/efter værdi.
Jeg fik idéen fra denne tråd: http://reefkeeping.com/issues/2008-12/totm/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Gutten her er tekniknørd og har en meget spændende teknikafdeling i sin kælder. Han har netop en sådan enhed som han kalder second cal reaktor (extra chamber)

Når jeg måler Kh i udgangsvandet, så måler jeg som normalt (Salifert). Når den første sprøjte er tom (1ml), så fylder jeg den bare igen og fortsætter til farveskiftet. Så vidt jeg husker så skulle jeg fylde sprøjten tre gange ialt. Værdierne lægges sammen og man får resultatet.
Altså 2 x fyldt sprøjte giver 15,7x2 = Kh 31,4 + den eventuelle smule fra den 3 sprøjte.
Jeg mener at jeg på et tidspunkt så det på en af indlægssedlerne i et af testsættene. Det kan også bruges til både Ca og Mg testen, som begge kan overskride én sprøjte ved målinger.
Man læser feks ofte om brugere her på forum der opgiver deres Mg til 1500+ fordi den ikke laver farveskift efter den første sprøjte.

Jeg har ikke fået mit 10" filter endnu, men jeg mener ikke det skulle blive et problem hvis trykket er højt nok. Men Gnizten (Tom) har det kørende og han har ikke omtalt det som et problem. Hvis det har givet "støj", så har han helt sikkert fundet en løsning på det. Han er meget skrap til at udtænke løsninger på den slags problemer.
For øvrigt, så er Deltec PF 601 fra producentens side monteret med et sådant filter. Det ligner et benzinfilter fra en bil, men det er ikke ret stort og stopper ret hurtigt til. Du kan tydeligt se det på billederne på denne side: http://www.theaquariumsolution.com/delt ... um-reactor" onclick="window.open(this.href);return false;.
Jeg mener også det var derfor Tom valgte at sætte det store 10" filterhus på i stedet.

Det er korrekt at jeg justerer udløbet på udgangssiden. Det er for at bevare det høje tryk.
På Shurans reaktorer anbefaler de, at man gør det på indgangen da de kører efter et lidt andet princip med deres genvindingssystem.

Måske kan de problemer du nævner med dit svingende udløb netop skyldes et faldende/for lavt tryk.
Hvad type reaktor kører du med?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Frank »

Glimrende indlæg , følger man det meste af dette så vil man have problemfri drift af CA reaktor .

jeg kan tilføje at leder man sit afgangsvand fra reaktor ind i skummeren , enten via indsugningen eller bare i låget ( som jeg har gjort ) så hæver man sit PH drop betragteligt .

dette kommer pga. kulsyren , men vaskes ud af ilt

jeg har sammenlignet ph historik på min computer før/efter jeg lavede denne manøvre og set over et døgn hæves den cirka 0,12 i min balje

jeg har gjort således :
IMG_1615 (Kopier).JPG


hilsen Frank
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af AndersBoerglum »

Rigtig fed tråd, Erik.
Er selv ny inden for kalkreaktor, så dejligt med noget læsning.
eg har heldigvis fået meget hjælp af to kammerater.
Jeg tæller bobler, og pumpen suger selv. - Og det giver mig sgu snart grå hår, da at pumpen går i stå, hvis jeg hæver C02. Så jeg skal nok ha en fødepumpe på.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af joekill »

Man kan evt bruge denne calculator når man skal trimme sin reaktor ind fra ny eller efter medie skift.

http://reef.diesyst.com/reactor/reactor.html" onclick="window.open(this.href);return false;


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Glimrende link Johnny.
Det har jeg ikke set før.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2049
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Stefan »

Fantastisk lille opsummering af dine erfaringer!

Så behøver jeg ikke være ked af, at jeg ikke tog noter, da jeg var forbi og kigge på dit setup! ;)


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af palamo123 »

Fint indlæg.
Jeg kører også med kalkreaktor og denne doseres af VarioB2 pumpe. Jeg har aldrig haft problemet med forstoppelse eller lignende :-)
Jeg har heller aldrig haft så konstant en KH og PH som jeg har nu.
Jeg kører med magnetventil og ph-styring på min.

Indvesteringen er stor ved kalkreaktor - men synes til gengæld driften herefter er minimal. Kalkreaktor går jo under "set and forget"......... og det holder meget godt stik, hvis man ellers er tålmodig ift. indkøringen og er opmærksom på justering i takt med man tilfører koraller.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Stig Jest »

Hej Erik.
Jeg har overvejet at gå kalkreaktor vejen, et stykke tid nu. Især efter kaffemødet hos Kurt i Hillerød, hvor især Du og Tom talte varmt for systemet.
Som jeg læser de forskellige tråde, er det som om at mit ringe forbrug af Ca og Mg, ikke retfærdiggør brugen af kalkreaktor. Det er heller ikke nemt at finde en reaktor til 130 liter vand.
Jeg kan dog godt lide princippet i kalkreaktoren og vil derfor gerne prøve det.
Er det helt hen i vejret at køre med kalkreaktor i så lille et akvarie?
Skal jeg ud i noget DIY reaktor for at få det til at virke?
Gode råd modtages med stor glæde.

Mvh. Stig


Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af palamo123 »

Stig Jest skrev:Hej Erik.
Jeg har overvejet at gå kalkreaktor vejen, et stykke tid nu. Især efter kaffemødet hos Kurt i Hillerød, hvor især Du og Tom talte varmt for systemet.
Som jeg læser de forskellige tråde, er det som om at mit ringe forbrug af Ca og Mg, ikke retfærdiggør brugen af kalkreaktor. Det er heller ikke nemt at finde en reaktor til 130 liter vand.
Jeg kan dog godt lide princippet i kalkreaktoren og vil derfor gerne prøve det.
Er det helt hen i vejret at køre med kalkreaktor i så lille et akvarie?
Skal jeg ud i noget DIY reaktor for at få det til at virke?
Gode råd modtages med stor glæde.

Mvh. Stig
Hej,
Du skal enten køre balling eller bare vandskifte. Det burde du kunne holde dine værdier stabile med.


Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Stig Jest »

palamo123 skrev: Hej,
Du skal enten køre balling eller bare vandskifte. Det burde du kunne holde dine værdier stabile med.
Jeg kører Decocean Balling og 15% ugenlige vandskift nu. Jeg vil gerne prøve kalkreaktor, da jeg har hørt meget godt om metoden. Syntes det skal prøves, men mangler gode råd til hvordan det kører på et lille akvarie.

Mvh. Stig


Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af gnizten »

Super initiativ Erik, Ja jeg må tilskrive mig at jeg også er klar tilhænger af Kalkreaktoren, efter at have kørt med min i en længere periode. Den har med mine tilpasninger kørt meget stabilt, og det er minimalt hvad jeg har måttet justere på pH værdien, for at manipulere med min Kh. Og jeg skal lige hilse og sige at den reaktor jeg har kan buffe Kh hvis der skulle blive behov for det, i starten da jeg var ved at køre den ind, fik jeg hævet min Kh til 13-14 stykker på en dag, men når først den er justeret, så spiller det bare. Jeg er blot af den mening, at man nok bør vælge en reaktor der er overdimensioneret i forhold til ens akvararievolumen, da den nok er nemmere at få til at køre stabilt, da den ikke skal presses så meget for at levere varen.

Mht til tilstopning af haner, så har jeg ikke været ude for at den stopper helt til, men den skulle ofte justeres, pga. mikroskopiske fragmenter fra reaktoren, og da det er helt essentielt at udløbet er 100 % stabilt i flowet, for at man slipper for at skulle justere både udløb samt pH værdi for at få de værdier man ønsker, fik jeg ideen til at kaste et forfilter på, hvilket jeg som Erik nævner, baserede på et af Rent Postevands 10" filterhuse, monteret med et Garnfilter i. Jeg har også set deltecs lille "Brændstoffilter", men jeg ville have noget jeg ikke skulle rende og skifte/rense hver anden dag, og løsningen er perfekt. Jeg har ikke problemer med luft/Co2 som samles i filteret, på trods af at jeg faktisk havde en form for udluftning med i mine overvejelser, men det har ikke været et problem endnu.

Har købt ekstra filterhus hjem til at lave et second chamber til montering mellem reaktoren og garnfilteret, for at se effekten på pH svinget, men da dette ikke er meget anderledes, end før reaktoren kom på er det bestemt ikke et must.

For at følge med i flowet, har jeg ligeledes monteret en flowmåler (Købt hos B2B shop på nettet), så jeg kan følge med i at reaktoren holder sig på det flow jeg ønsker, den måtte dog ombygges lidt, da fittings var af messing, selvom de reklamerede med at indvendige dele var af syrefast rustfrit, Klarede dog problemet med lidt plastfittings fra Rent Postevand, og lidt silikone. :-), (Jeg har i øvrigt bygget en super RoWa reaktor af selv samme filterhus, og skal lige hilse at sige at det fungerer, og er nemt at skifte medie i pga filterpatronen inden i, men lad os tage denne i en anden tråd.)

Jeg må sige at jeg kan konstatere at jeg har nemmere ved at holde min værdier med reaktoren, end da jeg kørte med væsker, jeg syntes jeg skulle justere hele tiden, og det på 3 forskellige tilsætninger. her kan jeg stort set nøjes med at justere på min pH i reaktoren, og det er helt klart billigere i drift på sigt, for os som har større akvarier.

Korallerne tager vel imod, de vokser og viser farver, så jeg er sikker på at de får det de har behov for...

Jeg kører som Erik med 50% arm (Den helt grove) og 50% meget groft koral grus (det kan egentligt ikke kaldes grus, da det mere er knuste stykker koraller, på op til 3-4 cm), mit flow fra reaktoren er pt. 100 ml/min. Kh på udløbet er længe siden jeg har kontrolleret, men da jeg startede lå den på de 32.


Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Stig Jest skrev:
palamo123 skrev: Hej,
Du skal enten køre balling eller bare vandskifte. Det burde du kunne holde dine værdier stabile med.
Jeg kører Decocean Balling og 15% ugenlige vandskift nu. Jeg vil gerne prøve kalkreaktor, da jeg har hørt meget godt om metoden. Syntes det skal prøves, men mangler gode råd til hvordan det kører på et lille akvarie.

Mvh. Stig
Hej Stig.
Jeg tror godt det kan lade sig gøre at køre med kalkreaktor på et 130L.
Allan, som har bygget den jeg har, købte min lille Koralin C1501 og satte den på sit 250L og den kørte uden problemer.
Er forbruget lille pga et mindre antal koraller, så skal man jo ikke køre så hårdt på med Co2.
I et mindre akvarie skal man være obs på Ph i akvariet. Så den skal måles jævnligt vil jeg mene.
Har du en computer på?
Men jeg skal nok hjælpe dig med råd og fif. Du er også velkommen til at komme forbi her for at se hvordan det kører.
Så kan vi også drøfte mulighederne.
Skriv evt en Pb

Erik

Edit: Hvis du skal ud i noget diy eller modifikationer af en eksisterende reaktor, skulle du prøve at tage kontakt til Gnizten eller Frank.
De to kan en masse hokus pokus med den slags.
Senest rettet af crazy seahorse ons 12. jun 2013 21:38, rettet i alt 1 gang.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

@ Tom

Rigtig fint indlæg Tom. Dejligt at høre at det kører som vi forventede.
Tråden manglede lige den del med dit filter på udløbet.
Tak for det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af AndersBoerglum »

palamo123 skrev:Fint indlæg.
Jeg kører også med kalkreaktor og denne doseres af VarioB2 pumpe. Jeg har aldrig haft problemet med forstoppelse eller lignende :-)
Jeg har heller aldrig haft så konstant en KH og PH som jeg har nu.
Jeg kører med magnetventil og ph-styring på min.

Indvesteringen er stor ved kalkreaktor - men synes til gengæld driften herefter er minimal. Kalkreaktor går jo under "set and forget"......... og det holder meget godt stik, hvis man ellers er tålmodig ift. indkøringen og er opmærksom på justering i takt med man tilfører koraller.
Hejsa.
Hvilken styring bruger du?
Jeg tæller selv bobler, og det er sgu ærligt talt ved at give mig grå hår!
Bruger der fine arm, og har puttet de døde koraller i, som jeg havde.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Stig Jest »

crazy seahorse skrev: Hej Stig.
Jeg tror godt det kan lade sig gøre at køre med kalkreaktor på et 130L.
Allan, som har bygget den jeg har, købte min lille Koralin C1501 og satte den på sit 250L og den kørte uden problemer.
Er forbruget lille pga et mindre antal koraller, så skal man jo ikke køre så hårdt på med Co2.
I et mindre akvarie skal man være obs på Ph i akvariet. Så den skal måles jævnligt vil jeg mene.
Har du en computer på?
Men jeg skal nok hjælpe dig med råd og fif. Du er også velkommen til at komme forbi her for at se hvordan det kører.
Så kan vi også drøfte mulighederne.
Skriv evt en Pb

Erik

Edit: Hvis du skal ud i noget diy eller modifikationer af en eksisterende reaktor, skulle du prøve at tage kontakt til Gnizten eller Frank.
De to kan en masse hokus pokus med den slags.
Hej Erik.
Jeg takker for tilbuddet om råd og tips og vil gerne komme forbi og sludre med dig om mulighederne.
Jeg har ikke nogen computer på akvariet, men jeg har en Seneye og den måler Ph værdien løbende.
Hvis du har læst tråden om mit RSM130, vil du have bemærket at DIY nærmest er en religion for mig :K
Det vil derfor garanteret blive et voldsomt modificeret, alternativt helt hjemmebygget system.

Jeg sender dig en PB en af dagene, vedr. et besøg hos dig.

Mvh. Stig


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

AndersBoerglum skrev:
palamo123 skrev:Fint indlæg.
Jeg kører også med kalkreaktor og denne doseres af VarioB2 pumpe. Jeg har aldrig haft problemet med forstoppelse eller lignende :-)
Jeg har heller aldrig haft så konstant en KH og PH som jeg har nu.
Jeg kører med magnetventil og ph-styring på min.

Indvesteringen er stor ved kalkreaktor - men synes til gengæld driften herefter er minimal. Kalkreaktor går jo under "set and forget"......... og det holder meget godt stik, hvis man ellers er tålmodig ift. indkøringen og er opmærksom på justering i takt med man tilfører koraller.
Hejsa.
Hvilken styring bruger du?
Jeg tæller selv bobler, og det er sgu ærligt talt ved at give mig grå hår!
Bruger der fine arm, og har puttet de døde koraller i, som jeg havde.
Forstår godt at du får grå hår af det med at tælle bobler, jeg droppede det selv.
Jeg kunne ganske enkelt ikke få det til at fungere med, at jeg hele tiden skulle holde øje og justere.

Virker det over en længere periode med det fine Arm-medie?
En af udfordringerne ved dette er, at der kan danne sig "kanaler" i mediet som vandet cirkulerer i og det giver en dårlig udnyttelse af CO2 og en nedsat effekt i reaktoren. Det sker ikke med et grovere medie.
Måske skal du ikke "læne" dig for meget op af dine egne døde kalkskeletter. Ofte er korallerne døde af feks. for lav Kh, Ca eller Mg. De kan jo ikke tilføre andet end det de har optaget gennem tiden. Der sker nok ikke så meget andet end at de ikke tilfører så meget, men du har mere glæde af feks Arm.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af AndersBoerglum »

crazy seahorse skrev:
AndersBoerglum skrev:
palamo123 skrev:Fint indlæg.
Jeg kører også med kalkreaktor og denne doseres af VarioB2 pumpe. Jeg har aldrig haft problemet med forstoppelse eller lignende :-)
Jeg har heller aldrig haft så konstant en KH og PH som jeg har nu.
Jeg kører med magnetventil og ph-styring på min.

Indvesteringen er stor ved kalkreaktor - men synes til gengæld driften herefter er minimal. Kalkreaktor går jo under "set and forget"......... og det holder meget godt stik, hvis man ellers er tålmodig ift. indkøringen og er opmærksom på justering i takt med man tilfører koraller.
Hejsa.
Hvilken styring bruger du?
Jeg tæller selv bobler, og det er sgu ærligt talt ved at give mig grå hår!
Bruger der fine arm, og har puttet de døde koraller i, som jeg havde.
Forstår godt at du får grå hår af det med at tælle bobler, jeg droppede det selv.
Jeg kunne ganske enkelt ikke få det til at fungere med, at jeg hele tiden skulle holde øje og justere.

Virker det over en længere periode med det fine Arm-medie?
En af udfordringerne ved dette er, at der kan danne sig "kanaler" i mediet som vandet cirkulerer i og det giver en dårlig udnyttelse af CO2 og en nedsat effekt i reaktoren. Det sker ikke med et grovere medie.
Måske skal du ikke "læne" dig for meget op af dine egne døde kalkskeletter. Ofte er korallerne døde af feks. for lav Kh, Ca eller Mg. De kan jo ikke tilføre andet end det de har optaget gennem tiden. Der sker nok ikke så meget andet end at de ikke tilfører så meget, men du har mere glæde af feks Arm.

Erik
Ved ikke om det virker over en længere periode, da jeg er helt ny i kalkreactor. Min lokale forhandler sagde godt nok, at det kunne ske, at der kom kanaler i det. Han sagde også, at jeg ikke bare må toppe op, men jeg skal skifte det når tid er, da det nok bliver til "mel" i bunden af reaktoren.
Mht de døde koraller, er ARM ved også bare døde koraller og ls som enten er knust grovt eller fint, ikke?

Hvilken styring kan anbefales?


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

@ Anders.
Det din forhandler siger er ikke helt ved siden af. Vand vil altid tage den letteste vej og det er igennem de kanaler som kan dannes i mediet i reaktorrøret. Meningen er, at det skal presses igennem hele mediet for at få en så stor kontaktflade som muligt. Kanalerne er vel at sammenligne med et sugerør fra ind- til udløb. Så skal du tilføre mere Co2 for at få den fornødne effekt.
Det med melet hænger også meget godt sammen, da det ofte dannes hvis du bliver nødt til at køre med en Ph i reaktoren på under 6,10. Du "slider" også mere på mediet, da det opløses hurtigere.

Arm skulle være fra meget gamle koralrev - fundamentet tror jeg nok det var. Det kan ikke sammenlignes med de skeletter vi får fra vores akvarier. Jeg kunne ikke lige finde et link til det, men det er hvad jeg har fået fortalt.
Desuden tror jeg at du skal være meget skrap med saksen for at få klippet dem i så små stykker, at du ikke får den samme "kanal effekt" som ved det fine Arm. Den grovere Arm er næsten som småsten at se og mærke på.
Men som sagt - så sker der ikke noget ved at anvende dine gamle skeletter, men det er ikke ret effektivt.
(jeg havde selv en hel kirkegård, men dem har jeg smidt ud)

Jeg bruger selv en GHL computer til styring. Den er jeg glad for. En Ph controller kan også anvendes, men den duer ikke til andet (måske også til redox), hvorimod en computer kan bruges til en mængde andre funktioner i akvariet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af AndersBoerglum »

crazy seahorse skrev:@ Anders.
Det din forhandler siger er ikke helt ved siden af. Vand vil altid tage den letteste vej og det er igennem de kanaler som kan dannes i mediet i reaktorrøret. Meningen er, at det skal presses igennem hele mediet for at få en så stor kontaktflade som muligt. Kanalerne er vel at sammenligne med et sugerør fra ind- til udløb. Så skal du tilføre mere Co2 for at få den fornødne effekt.
Det med melet hænger også meget godt sammen, da det ofte dannes hvis du bliver nødt til at køre med en Ph i reaktoren på under 6,10. Du "slider" også mere på mediet, da det opløses hurtigere.

Arm skulle være fra meget gamle koralrev - fundamentet tror jeg nok det var. Det kan ikke sammenlignes med de skeletter vi får fra vores akvarier. Jeg kunne ikke lige finde et link til det, men det er hvad jeg har fået fortalt.
Desuden tror jeg at du skal være meget skrap med saksen for at få klippet dem i så små stykker, at du ikke får den samme "kanal effekt" som ved det fine Arm. Den grovere Arm er næsten som småsten at se og mærke på.
Men som sagt - så sker der ikke noget ved at anvende dine gamle skeletter, men det er ikke ret effektivt.
(jeg havde selv en hel kirkegård, men dem har jeg smidt ud)

Jeg bruger selv en GHL computer til styring. Den er jeg glad for. En Ph controller kan også anvendes, men den duer ikke til andet (måske også til redox), hvorimod en computer kan bruges til en mængde andre funktioner i akvariet.

Erik
Hvor finder man sådan en Ph controller som kan styre sin Co2?

Synes bare at kunne huske, at der er en her fra forum, som kun bruger døde koraller i sin reaktor :)
Nu må jeg se om den mister effekt, for så må jeg udskifte til det grove ARM. - Men jeg kan sagten hæve mine værdier med den nu, men synes bare ikke jeg kan få dem stabile. Min kh er 13 nu!! mens min Ca kun er 400. Har givet lidt Kh sænker nu.


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Aqua Medic sælger en Ph controller som kan måle både Ph og redox.
Man kan vist sætte den til at måle 2 x Ph, så du kan måle Ph i både reaktor og Dt, men det må du ikke hænge mig op på.
Du må kunne finde en forhandler på nettet. Tror at en af tyskerne Aqua Fair har dem.
Jeg mener at en Ph conroller koster omkring 2.000,00. En Ghl koster, alt afhængigt af hvad du skal have med, lidt mere.
Du kan få nogle færdige sæt til ca. 3.300,00 og der er Ph, temp, og strømskinne + computer i sådan et sæt.
Den kan styre lys, osmolator, pumper, aut. vandskift, ja alt hvad du næsten kan komme på.
Ghl kan du købe hos Moby. Der købte jeg min. Jeg kan godt finde modellen frem jeg købte hvis du vil have det.

Det er svært at booste Ca med en kalkreaktor da Kh altid vil følge med op.
Skal jeg hæve min Ca, gør jeg det med Balling. Når den ligger der hvor jeg gerne vil have det, holder kalkreaktoren den der.
Jeg ville sænke min Kh ved at skrue ned for Ph i reaktoren (tilføre mindre Co2). Det koster på Ca fronten, men det justeres så med Balling.
Har du én gang for alle fået dine værdier til at ligge hvor de skal, så skal du bare regulere din Kh og Ca følger med op og ned. Mg er lidt for sig selv og lever sit eget liv. Den afhænger af Ca, men det er beskrevet flere steder her på forum.

Som jeg skrev kan du godt bruge dine skeletter, det er bare ikke så effektivt. Men det er da en god måde at genbruge på :wink:

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Schwensen »

Jeg har købt en pH controller på ebay til ik ret mange penge, men blev nødt til at købe en ny pH-probe. Købte en ghl hos Moby til 275 kr eller der omkring.
Det er sådan en her: http://www.ebay.de/itm/PH-CONTROLLER-Re ... 53f9eb8c92" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandt den bare på auktion fra en tysk forhandler til 57 euro eller sådan noget.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af crazy seahorse »

Schwensen skrev:Jeg har købt en pH controller på ebay til ik ret mange penge, men blev nødt til at købe en ny pH-probe. Købte en ghl hos Moby til 275 kr eller der omkring.
Det er sådan en her: http://www.ebay.de/itm/PH-CONTROLLER-Re ... 53f9eb8c92" onclick="window.open(this.href);return false;
Vandt den bare på auktion fra en tysk forhandler til 57 euro eller sådan noget.
Kan den styre en magnetventil?

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Schwensen »

Yep :) har den på mit system.


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af AndersBoerglum »

Schwensen skrev:Yep :) har den på mit system.
Fedt. Må jeg lige tjekke ud :)


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Så fik jeg udskiftet min kalkreaktor med en ny Grotech. Den første nåede at køre sig selv ihjel.. :Peace:

Nå men - jeg er også blevet den lykkelige ejer af et stabilt gennemløb i reaktoren :) Har prøvet at følge instrukserne nøje.
Har selv bikset en "ph stabilisator" sammen, hvor jeg også fik lavet en dråbetæller. Den sidder på udløbsrøret fra skummeren, så afløbet drypper ned og bliver iltet igennem.
Måler 8,2 i ph i akvariet.

Min "dims":
phneu.jpg
Tak for gode råd


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Schwensen »

PederP skrev:Så fik jeg udskiftet min kalkreaktor med en ny Grotech. Den første nåede at køre sig selv ihjel.. :Peace:

Nå men - jeg er også blevet den lykkelige ejer af et stabilt gennemløb i reaktoren :) Har prøvet at følge instrukserne nøje.
Har selv bikset en "ph stabilisator" sammen, hvor jeg også fik lavet en dråbetæller. Den sidder på udløbsrøret fra skummeren, så afløbet drypper ned og bliver iltet igennem.

Tak for gode råd
Risikerer du ikke blot at skumme den Ca, KH mv. af igen? Så du i sidste ende blot skal tilføre det ekstra for at holde dine værdier, men hvis du så slukkede for skummeren ville opleve et boost i værdierne?
Blot en tanke :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af Carsten »

Schwensen skrev: Risikerer du ikke blot at skumme den Ca, KH mv. af igen?
Blot en tanke :)
Det tvivler jeg stærkt på at man kan.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kalkreaktor, erfaringer, drift og udfordringer.

Indlæg af PederP »

Schwensen skrev:
PederP skrev:Så fik jeg udskiftet min kalkreaktor med en ny Grotech. Den første nåede at køre sig selv ihjel.. :Peace:

Nå men - jeg er også blevet den lykkelige ejer af et stabilt gennemløb i reaktoren :) Har prøvet at følge instrukserne nøje.
Har selv bikset en "ph stabilisator" sammen, hvor jeg også fik lavet en dråbetæller. Den sidder på udløbsrøret fra skummeren, så afløbet drypper ned og bliver iltet igennem.

Tak for gode råd
Risikerer du ikke blot at skumme den Ca, KH mv. af igen? Så du i sidste ende blot skal tilføre det ekstra for at holde dine værdier, men hvis du så slukkede for skummeren ville opleve et boost i værdierne?
Blot en tanke :)
Nej, jeg tror nu heller ikke på at man kan "skumme" ioner ud. Men man kan ilte CO2 ud af vandet.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"