"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Opbygning af Deep Sand Bed ?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Breuner »

Hejsa alle,
Jeg skal snart igang med at sætte mit nye 530L akvarium op, og i den forbindelse vil jeg gerne forsøge at lave DSB sammen med Caulerpa alger i mit refugie i min 126L sump, men jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal laves for det duer ordentligt.. :confused2:

Jeg har læst noget på http://www.ronshimek.com/ :smart: Men nu er skriftligt teknisk-fiskeengelsk ikke lige min stærke side :dizzy:

Så jeg ville høre jer om i kan forrtælle lidt om hvordan i har opbygget jeres DSB ?

Jeg læste mig frem til at sandlaget skal være mindst 10-12 cm dybt, og at sandet skal være meget fint, nærmest mudder. Men skal ALT sandet være fint, eller skal der være lidt grovere sand/sten i bunden eller i toppen, det syntes jeg nemlig at jeg har læst i nogle tråde her på SF ?

Og hvordan med flowet hen over sandet ? Jeg regner med at flowet igennem refugiet bliver på omkring 600 l/t vil det være okey ?

Selve refugiet bliver 30x30x35 cm (LxBxH) Så DSB'en bliver omkring 30x30x12 cm, men er det overhovedet nok til at gøre nogen virkning i et 530L akvarium ?

Håber i har nogle gode svar.. :GO

Mvh. Breuner
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Hougaard »

Jeg har stadig ikke rigtigt fundet fidusen i DSB, hvorfor vil du have det ?
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Breuner »

Det er bare noget som har været omtalt rigtig mange gange herinde, og så når jeg alligevel skal igang med at bygge ny balje, og lave refugie med alger osv, så tænkte jeg at det da skulle afprøves, det skulle jo efter sigende nedbryde både nitrit og nitrat, og skabe grobund for mange gode bakterier, det ville da osse være fint hvis man kunne droppe sit gamle nitratfilter og få nedbrudt de forskellige ting på en mere naturlig måde. :biggrin:
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Fif
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 571
Tilmeldt: lør 1. dec 2007 17:41
16
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Malmø

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Fif »

Kender 3 der har det i Sverige og de har ingen andet teknik og den ene af dem har haft sit akv. kørende i 4 år med DSB og hans akv. er 200 L og har en del fisk i (dog ingen koraller overhovdet) tror han er meget glad for det.
Mvh fif


Billede

Mit gamle akv. som nu ejes af Helena
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=21071
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Breuner »

Det er nu ikke fordi jeg har nogen planer om at køre uden teknik, jeg har bare ikke så meget af det, og ikke så meget plads til det i underskabet.. :( Men jeg har da en Deltec APH 525 skummer, rislefilter, phosfatfilter, alger, og så et nitratfilter, men kunne jeg feks spare nitratfiltret væk og få DSB i refugiet istedet, så kunne der måske blive plads til en kalkreaktor istedet, når økonomien tillader det :biggrin:
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af ole kekkonen »

det skal podes med et starter kit...helst 2
som sendes direkte fra et revområde for at få en så bred diversitet som muligt af små kravl...
kittet skal genetableres 2 gange om året...det vigtigste som jeg har forstået det er at under alle omstændigheder må der ikke indsættes dyr(STORE) der roder op i bunden
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Breuner »

Okey, jeg var ikke klar over at der sårn skal genstartes med jævne mellemrum, jeg troede at når man havde liv deri så ville det bare reproducere sig selv. Med startkit mener du så blot nyt levende sand, eller kræver det noget helt særligt ? (gerne et link til hvor det evt. kan købes)

Med hensyn til det med for store levende dyr, så havde jeg osse læst flere steder at det ikke var smart, men på Wikipedia skriver de bla. følgende:

En etableret dybe sand bed består af levende sand, der ligesom levende rock, og indeholder bakterier og andre marine organismer som orme, krabber, snegle, og stjerner. Skabninger grave sig ned og vælte det toppen 2 - 3 inches af sand i søgen efter næring, som tillader vand omsætning i dybden med sand, end det ville være muligt uden væsen's støtte.

http://translate.google.dk/translate?hl ... a%26sa%3DG

Men med hensyn til DSB så er der måske nok ligeså mange meninger omkring det, som der er meninger om hvor ofte man skal fodre sine fisk.. :)
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af ole kekkonen »

du må forhøre dig hos din leverandør hvad de kan levere..
det er værdiløst at købe en pose der står levende sand på,det er ikke at vide hvor længe det har ligget,det skal sendes direkte fra havet og skal være vådt når du for det.
ja og husk det er levende og skal fodres... :yum:
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af William Jr »

Starter Kit??
- Jeg vidste ikke at man kunne købe en sådan pose... Lyder spændende!

Jeg er enig med Ole iøvrigt, undtaget det med fodringen. Den bliver fødet fra overløbet! (Dette er selvfølgelig undtaget om skummeren tager det hele!)

- "Større" dyr er forbudt i din DSB, da de gerne ernærer sig på dine nyttedyr. Og så er du ligevidt!

- Jeg kører selv med DSB, og kan kun anbefale det! Men det MEGET vigtigt at dit vand iltes grundigt før returen til dit akvarie... Jeg "By Pass' er" noget af vandet fra overløbet direkte til DSB'en, resten ledes til skummer kammeret.
By Pass er en måde at få vandet til at opholde sig længere i sandkammeret, og denne opholdstid er vigtig for at din No3 når at sive ned. Denne nedsivning er pointen, da No3 nedbrydes anaerobt...

Jeg har skummeren placeret umiddelbart før returen, jeg lader denne være ansvarlig for iltningen.

- Du er meget velkommen til at komme og lure det af...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Bosse »

Breuner, det skulle du have sagt da du kiggede forbi i går. Jeg kører med DSB i sumpen. Og er MEGET tilfreds. DSB'en hjælper med nitat nedbrydning, samt generer naturligt zooplankton og virker som en god buffer på din ca og kh værdier (argoniten opløses langsomt).

Med hensyn til podning, så gjorde jeg det, at jeg lånte en håndfuld sand fra 4-5 forskellige akvarier og smed der i for at få en god bacteriediversitet og forskellige makrodyr. Derudover kører jeg med probio bacterier som en del af VSV metoden.

I DSB'en har jeg kun cerithsnegle, INGEN sandsøstjerne, da den graver sig for langt ned i sandet og vil forstyrre de anerobe bacterier. Dette kan få DSB'en til at crashe.

Af sand har jeg brugt argonite 0.1-1.5 mm hvilket ligger i 12 cm tykkelse.

Til dem der ikke tror på det virker, så vil jeg sige, jeg kommer ikke til at køre uden igen. Om det er placebo eller ej ved jeg ikke. Men jeg er vist ikke den eneste der har det sådan. Er dog ikke mange akvarier her i landet jeg er stødt på med DSB.

Men her er nogle gode links:
http://www.miniaturereef.com/Deep%20Sand%20Beds.htm
http://www.reeferscafe.com/new-hobby/21 ... -fact.html
http://www.ronshimek.com/deep_sand_beds.html
http://saltaquarium.about.com/od/filter ... ussion.htm

desuden søg på Reefcentral, der er der et hav af tråde om emnet.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af ole kekkonen »

Bosse,hvordan går det med at blande prodibio og DSB?,du ved som de siger"jo flere kokke i køkkenet des mere.....................................................................................?
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Bosse »

det går helt fint, har en ide om at ved at tilsætte probio, så sikre du at du ikke for dannet en monokultur ved vodkadoseringen. Probioen sikrer der hele til er et bredt spectre af bacterier også i DSB'en. Så indtil vidre kører det helt efter planen.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Breuner »

Pu-ha det lyder godt nok langt mere indviklet end jeg havde regnet med. Jeg troede at det blot var noget med at hælde 10 cm helt fint sand i refugiet, hælde en håndfuld levende sand deri, og så ville det ellers bare passe sig selv (sårn mere eller mindre) Men jeg kan da høre på jer at det ikke er helt så "bare lige" :dizzy:

Anagenys: Min plan var osse lidt ligesom dig, at lade vandet igennem DSB'en løbe langsomt, mit overløb løber næsten direkte ned til returpumpen i den ene ende af sumpen, igennem et par boblefældre først selvfølgelig. Men så i den anden ende af sumpen sætter jeg skummerens fødepumpen i et kammer, den kommer til at gi omkring 600 liter i timen, og i kammeret imellem de 2 kammere er så refugiet, hvor de 600 l/t flyder igennem. :y
Jeg syntes bare ikke rigtig at jeg kan læse mig frem til det optimale flow nogen steder ?

Bosse: Ja det var da lige lidt øv at vi ikke snakkede om det, men jeg kigger jo nok forbi igen når du får lavet fragmenter, så kan jeg måske lige se det dér. Men kører du med vodkakuren for at holde liv i kulturene eller bakterierne nede i din DSB, eller er det et supplement til nedbringningen af nitraten ? Hele ideen med det her håbede jeg jo osse ville være, at der blev mindre arbejde med akvariet, i og med at jeg regnede at nitrit/nitrat nedbrydningen ville køre automatisk, så jeg ikke hele tiden behøvede at tjekke dråbeantallet, og skrue op og for flowet i nitratfilteret, og så selvfølgelig osse for at spare pladsen i underskabet til nitratfiltret. Men hvad sker der når man når 0 i nitrat, så har bakterierne i DSB'en vel ikke noget at leve af mere, dør de så eller ?
Det var nogle gode links du havde dér. I det første skriver han, at han kom ca 2 cm levende sand i, ventede til dyerne havde fordelt sig rigtigt i dybden, inden han lagde endnu 2 cm på, osv, men så skriver han osse at han fandt ud af at man skulle bruge helt fint sand, men kun 5 mm ad gangen, ellers kunne man kvæle alt livet i sandet. Men det bar bare lidt svært at blive klog på hvor stor en del af sandet skulle være helt fint i kornstørrelse, og hvor meget blot skulle være "fint", og måske noget lidt grovere. I det sidste link skriver de så igen at det er vigtigt med dyr som sandsøstjernen i DSB'en for at grave sig ned og frigive de giftige gasser i små mængder, inden gasserne når et kritisk niveau. Tror det er svært at finde én "rigtig" måde at gøre det på, ellen en facitliste på hvordan det skal laves.. :confused2:
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af William Jr »

Jeg læste om et forsøg i biologisk spildevands rensning, at filtrene med blandet sammensætning af kornstørrelser gav dårligere resultat; end de med ensartet kornstørrelse. Så jeg vil ikke anbefale dig at blande...

Sukker korn størrelse vil jeg anbefale!

- DIt planlagte flow lyder fint, men dette kan du jo justere via "By Pass" princippet til du opnår de ønskede værdier!

Ja, det er kompliseret for" almenheden" hvis man vil i dybden med emnet. Men de lærde har udført dette stykke arbejde, så hvis man følger deres forskrifter. Så sparer man hovedbrud...
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af nielsk »

Jeg tror heller ikke DSB er nogen let løsning. Det kræver mere pasning end nitratfilter og der er meget større sandsynlighed for noget går galt. Ville aldrig prøve med DSB og koraller.
Det er også dyrere end nitratfilter, et godt nitratfilter fra nyt koster 1000-2000 kr - i min verden skal det være med intern cirkulation. Svovlkugler koster 35 kr/L og en aquabee 1000 som de fleste kvali-mærker har installeret bruger 10 watt.

Men aqua-bee kan sagtens løfte vandet retur i sumpen, dvs. der skal ikke ekstra flow-pumpe på.

Hvis du vil have mange fisk er et godt nitrat-filter et must for at korallerne kan trives - tror ikke på DSB til det.

Men jeg har også sand i refugiet, 3 cm tykt lag med caulerpa og kun 2 krabber og en dværg drage fisk og det myldrer med pods i alle størrelser..
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Bosse »

Breuner:"Men kører du med vodkakuren for at holde liv i kulturene eller bakterierne nede i din DSB, eller er det et supplement til nedbringningen af nitraten"

Nej kører VSV primært for at lave et meget næringsfattig miljø i min tank. Indtil nu er jeg meget tilfreds. Helt som Glassbox foreskriver.

Med hensyn til DSB'en så tilføjede ALT sandet på en gang. Men dødt sand som du skriver. Så skal bacterierne nok arbejde sig ned i sandet med tiden. Det er værre at tilføje noget sande og så smider 2 cm ekstra sand ovenpå. Dermed kan du dræbe bacterierne, da de lever i forskellige dybder i sandet. Dette kan give Crash.

Her var min fremgangsmåde.

1. Tilføjede 12 cm Sugarsized Argonite.
2. Tilføjede omkring 50 cerith snegle til at grave i sandbunden.
3. Podede sandet med sand fra 4-5 forskellige kørende tanke.
4. Gav mig til at vente på DSB etablerer sig selv. :D

og det var sådan set det. Har nu kørt med DSB'en i 2 måneder og kan se at den er langt fra fuldt etableret og regner da også med det kommer til at tage næsten et år før den kører helt optimalt. However kan jeg godt se at det vrimler med pods samt begynde at se de foskellige bakterielag i DSB'en. Så så svært er det ikke. :)

Men INGEN Sandsøstjerne i DSB'en. Den graver så dybt at den forstyrrer de anerobe bacterier der dannes i de lavere lag af DSB'en. Dette vil gøre de frigives i vandet, hvilket kan få tanken til at Crashe.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af William Jr »

Niels skrev:

Jeg tror heller ikke DSB er nogen let løsning. Det kræver mere pasning end nitratfilter og der er meget større sandsynlighed for noget går galt. Ville aldrig prøve med DSB og koraller.
Det er også dyrere end nitratfilter.

- Tværtimod!

Og hvad jeg mente med svært var kun at at forstå det til bunds, altså reaktionerne i forhold til hinanden... Men så er det kompliserede også hørt op! "Professorater" har taget sig af at forklare disse ting, og gør man som beskrevet så er det på ingen måde svært. Tvært imod...!

- Jeg kan kun tilslutte mig fremgangsmåden som Bosse beskriver. Jeg har kun een kommentar til dette:

Men INGEN Sandsøstjerne i DSB'en. Den graver så dybt at den forstyrrer de anerobe bacterier der dannes i de lavere lag af DSB'en. Dette vil gøre de frigives i vandet, hvilket kan få tanken til at Crashe.

- Jeg er desuden enig i detaljen til søstjernen. Men der er ingen grund til at frygte at noget frigives til vandet... Denne gas produktion sker og frigives uden hjælp fra stjernen, og bevægelsen ser således ud:

Billede

- Der er ingen grund til at frygte et crash som følge af denne bevægelse. Men det er nødvendigt at gen opfriske vandet ved iltning før retur til akvariet, som jeg har beskrevet i et andet indlæg!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af William Jr »

- NISSER... Jeg hader Nisser!! :T

:lipssealed: I indlægget ovenfor ses tilsyneladende kun engang imellem det billede med animation som jeg indsatte med bevægelsen/ reaktionen. Se den istedet her:

http://lh4.ggpht.com/__xoolVViGp4/SLdVx ... Ncycle.gif

- Hav en god jul... :biggrin:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af exzos »

Linket dur ikke Anagenys
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af William Jr »

exzos skrev:Linket dur ikke Anagenys
- Takker!

Prøv dette istedet:

http://picasaweb.google.com/flemming.pi ... rVvnLmBltI#

- Måske det ikke skyldes Nisser, men rettere min Avatar?? :T

Fortsat Go' jul... :clap: :biggrin:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Breuner »

Det er sku nogle rigtig gode indlæg i kommer med der.. :GO

Bosse: Vil det være muligt at køre med alm. nitratfilter, istedet for vodkakuren, for at skabe det næringsfattige miljø som du snakker om. Vodkakuren er jo vist noget som helst skal passes hver eneste dag, og jeg er ikke hjemme hver dag, og selv hvis jeg var, så ville jeg sikkert tit glemme at hælde skidet i vandet.. :biggrin:

Vil det her sand være brugbart til formålet:

http://www.korallen.dk/product.asp?product=1560

Og det med sand fra 4-5 forskellige kørende tanke, er det bare lige en håndfuld fra hver, eller skal der mere til ?
Og er det DSB sand du poder med, eller er det bare sand fra andre ""hoved" akvarier ?

Anagenys: Det er sku ikke nemt med de drillenisser.. :T
Men det er et fint link, stadig lidt for teknisk til mig :oops: Men det kommer nok stille og roligt, man kan jo ikke lære alting på én dag.. :K
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Bosse »

Det ville være fint sand, og bare en håndfuld fra hovedakvarierne ville være fint. Behøver måske heller ikke vare 4-5 stykker, men måske bare 2.
Du kan godt bare køre med Nitratfilter, for at få nitraten ned. Du kan også sagten køre uden noget overhovedet.
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
Hvam
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4736
Tilmeldt: ons 12. okt 2005 12:58
18
Postnummer: 8541 Skødstrup
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Hvam »

Hej jeg er lige med på en lytter :-) da jeg før har snakket en del med flemming om det!

jeg har en plan om at opbygge DSB med alm stransand i kornstørelse 0,1-0,2 mm det har den fordel at stenen er runde og derved støre overflade, Kan i se noget forkert i det?
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!

Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af William Jr »

Hvam skrev:Hej jeg er lige med på en lytter :-) da jeg før har snakket en del med flemming om det!

jeg har en plan om at opbygge DSB med alm stransand i kornstørelse 0,1-0,2 mm det har den fordel at stenen er runde og derved støre overflade, Kan i se noget forkert i det?
- Det vil virke, og ikke noget forkert i det... Du har set mit, men når jeg skal lave et til det nye så vil jeg istedet anvende "Aragonit" sand. Du vil herved drage nytte af buffer effekten, grundet den lavere Ph som er i bunden af en DSB...

Jeg vil afprøve i mit det nye om det kan afgive rette (nok) mængde Ca. som en "Biologogisk styret Kalkreaktor", via Ph sænkningen som sker naturligt i de nederste lag!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
Breuner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 233
Tilmeldt: man 19. nov 2007 19:39
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Breuner »

Det lyder godt Bosse, jeg er ihvertfald helt sikker på, at jeg vil prøve det nu, og få det til at køre når jeg får gang i den nye balje her engang efter jul. Og hvis så alle de værste spådomme omkring DSB endelig skulle gå i opfyldelse (hvilket jeg nu ikke tror på) Jamen så må man jo bare lige lukke kuglehanerne oppe fra hovedtanken, og så tømme sumpen fra sand, så er det jo kun 10 min arbejde der går tabt.. Så der må da siges at være en hel del mere at vinde end at tabe.. :y

Tak for alt den gode feedback der har været på tråden :GO Jeg er ihvertfald blevet klogere, og der er der sikkert osse andre "smugkiggere" som er.. :y :K
Mvh. Breuner.

Fragmenter i stærke farver købes i nærheden af Aalborg :)

190 L Juwel hjørneakvarie - Nedlukning igang.
130 L Red Sea Max - Nedlukning igang.
126 L DIY projekt - Kører.
530 L Helglas - Under konstruktion.
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Anagenys skrev:
Hvam skrev:Hej jeg er lige med på en lytter :-) da jeg før har snakket en del med flemming om det!

jeg har en plan om at opbygge DSB med alm stransand i kornstørelse 0,1-0,2 mm det har den fordel at stenen er runde og derved støre overflade, Kan i se noget forkert i det?
- Det vil virke, og ikke noget forkert i det... Du har set mit, men når jeg skal lave et til det nye så vil jeg istedet anvende "Aragonit" sand. Du vil herved drage nytte af buffer effekten, grundet den lavere Ph som er i bunden af en DSB...

Jeg vil afprøve i mit det nye om det kan afgive rette (nok) mængde Ca. som en "Biologogisk styret Kalkreaktor", via Ph sænkningen som sker naturligt i de nederste lag![/quote

Intrisang teori ja Flemming :yes: ,men det blir jo ett spennende regnestykke å finne ut av hvor mye argonittsand en vil trenge,for å opprettholde forbruk av kalsium,evt. Kh..
På ett rent fiskeakvarie kansje,men som jeg ser det ligger vel det største problemet her i om en har en del steinkoraller i systemet,og etter som disse vokser til,og ditto vekst,vedlikehold av kalkalger,skulle en rett og slett annta at en kommer til ett kryssningspunkt,hvor ikke tilførselen via bunnlaget greier å følge med forbrukerne i karet,eller? :BA :rolleyes:
Tenker bare høyt her nu... :y
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
17
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af William Jr »

Knut-Arne Berg skrev:
Anagenys skrev:
Hvam skrev:Hej jeg er lige med på en lytter :-) da jeg før har snakket en del med flemming om det!

jeg har en plan om at opbygge DSB med alm stransand i kornstørelse 0,1-0,2 mm det har den fordel at stenen er runde og derved støre overflade, Kan i se noget forkert i det?
- Det vil virke, og ikke noget forkert i det... Du har set mit, men når jeg skal lave et til det nye så vil jeg istedet anvende "Aragonit" sand. Du vil herved drage nytte af buffer effekten, grundet den lavere Ph som er i bunden af en DSB...

Jeg vil afprøve i mit det nye om det kan afgive rette (nok) mængde Ca. som en "Biologogisk styret Kalkreaktor", via Ph sænkningen som sker naturligt i de nederste lag![/quote

Intrisang teori ja Flemming :yes: ,men det blir jo ett spennende regnestykke å finne ut av hvor mye argonittsand en vil trenge,for å opprettholde forbruk av kalsium,evt. Kh..
På ett rent fiskeakvarie kansje,men som jeg ser det ligger vel det største problemet her i om en har en del steinkoraller i systemet,og etter som disse vokser til,og ditto vekst,vedlikehold av kalkalger,skulle en rett og slett annta at en kommer til ett kryssningspunkt,hvor ikke tilførselen via bunnlaget greier å følge med forbrukerne i karet,eller? :BA :rolleyes:
Tenker bare høyt her nu... :y
- Hmm... Ja, du har ret! :GO Det var nok for meget en interresant teori, jeg havde ikke lige regnet væksten på korallerne med! :oops: (Jeg har som du ved, ingen koraller... Så det var en dårlig ide' :biggrin: )

Men bortset fra væksten på Koraller... Så fungerer reaktionen som beskrevet, med Ph sænkning og afgivelse af buffer! Denne er IKKE betinget af vækst... Så på det punkt var jeg for hurtig på aftrækkeren, det beklager jeg!
Dog vil jeg alligevel anbefale Aragonit, fremfor strandsand... Vel om ikke andet, så stabiliseres Ph :clap: :biggrin:

- Tak fordi at du pegede på det som en problemstilling! :y
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg er enig med anagenys heller aragonit end sillica sand,det kan sagtens lade sig gøre men der må påregnes endel algebekæmpelse....
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 2. mar 2007 16:15
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Thomas »

Hej DSB folk og her mener jeg ikke dem i togene.

har et par spørgsmål om DSB.
er der noget effekt ved at bruge mere end 12cm sand dybde ?? har set en som kørte med 25 cm.
har læst et sted på nettet om DSB at det kunne være en fordel at blande svovl kugler i de nedreste 2-4 cm for at give de bakterier som nedbryder nitraten til nitrogengas med "foder" så at sige.
De spørgsmål udspringers sig i at jeg er meget facineret af princippet og ser hellere at man bruger "naturlige" midler til nedbrydningen af affaldsstoffer i akvariet.
Det grunder også i at jeg skal til at lave et lille akvarie på omkring 120L til et par søheste og her vil vi så lave en sump til hvori der er et rum til refugium og et til DSB.
da søheste er meget følsomme overfor små bobler så kunne det være lækkert hvis man kunne slippe for skummeren. men den er selvfølgelig uundværlig i opstarten men efter 2-3 måneder burde macroalgerne og DSB'en jo være lidt oppe at køre og vil så måske kunne overtage nedbrydningen af skiddet.
planen var at der skulle være en masse macroalger i selve akvariet og så lidt i sumpen, hvorpå lyset køre asynkront med hovedelyset. så Ph'en bliver stabil og en konstant naturlig tilførelse af ilt til vandet. hvis det altså er muligt at køre uden skummer.
hvis ikke dette er muligt må man jo bare designe sumpen sådan at boblerne skulle forsvinde inden de kommer til retur pumpen og lave en effektiv bobbelfælde.
på forhånd mange tak for en fantastisk god tråd med masser af rigtige gode og nyttige informationer. :GO
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 786
Tilmeldt: fre 23. mar 2007 15:59
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Opbygning af Deep Sand Bed ?

Indlæg af Bosse »

Knut-Arne: Jeg har ville starte Baliing op de sidste 2 måneder, men har ikke oplevet fald i Ca og KH overhovedet. Og der er bestemt ikke fordi mine akroer ikke skyder i vejret. Enten har jeg 2 defekte testsæt eller også Virker Argoniten efter hensigten :D Mine værdier ligger på ca 430, KH 7,8 konstant.

Thomas: HAr aldrig hørt om iden med svovlkugler, har du et link? Meningen er vel at "fodret" er nitrat fra Akvariet, ellers kan jeg ikke lige følge dig :) Med hensyn til dybden, så anbefaler de fleste omkring 6-7 inches altså 15-17 cm. Hvis det bliver dybere kan der opstå lommer med Mystiske ting længere med i DSBen :) Noget tjæreagtigt noget mener jeg. Mht skummeren og microbobler, så findes der nogen der ikke udsender dem ;)
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"