"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltvand

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltvand

Indlæg af kalmar »

Jeg er ved at være blevet for doven til at løbe rundt i huset med ATO vand på dunke, fyldte vandkander, samt blande saltvand til vandskift i 25L plastic dunke. Konen er også blevet træt af at den ene af husets brusenicher, altid er fuldt op med o. osmose anlæg, salt og dunke.

Derfor er en noget smartere og mere kompakt løsning ved at blive udtænkt (det kommer nok til at tage noget tid..). Tænker at sætte osmose anlægget op på væggen i bryggers tilsluttet afløb og en 50L plastic tank som gerne må være lidt højt oppe og måske med aftapningshane, og med automatisk påfyldning når der er brugt f.eks. 25L.
Mht. ATO tank opfyldning tænker jeg skal have en lang slange direkte hen/ned i ATO beholderen og på sigt, skal opfyldningen være automatisk fra den store osmose tank. Men det skal helt være rimeligt safe :boom:

Blanding af salt skal stadig foregå i en beholder, men gerne med en slange og pumpe til akvariet som jeg heldigvis har ganske tæt på mit bryggers. Nirvarna, var hvis man så kunne skifte vand, ved både at fjerne vand, samtidig at der påfyldes vand, så pumper og alting kunne køre uforstyrret videre. Men det virker noget avanceret. :h

Inden for min branche (IT/Udvikling), er der et ordsprog der hedder, "Hvis det er svært, så gør det tit. Hvis du gør det tit, så automatiser det."
Der er nok allerede en del ganske kreative og super smarte løsninger derude. Lad os høre om nogle af dem. :yum:
GeorgGearløs.png
GeorgGearløs.png (84.15 KiB) Vist 11856 gange
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af Holmeren »

Tag en snak med Minedykkeren/Sørensen om det med automatisk :) Han har en ret lækkert setup du nok kan lære lidt af :)
Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af den_ »

Prøv evt at se på pacificere Sun kore 5
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af kalmar »

den_ skrev:Prøv evt at se på pacificere Sun kore 5
En doserings pumpe med indbygget ATO?
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af den_ »

Jep men den kan også laves så du kan lave automatisk vandskift
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af den_ »

https://pacificsun.myshopify.com/collec ... ng-station" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af kalmar »

Interessant. Gad vide hvordan/om de sikrer at der kommer lige meget vand ind og ud af akvariet?
Jeg ville nu nok bare købe 2 billige kina pumper og styre dem via en Arduino, måske kombineret med et par flow målere. Og så tænker jeg at jeg selv 'trykker på knappen' når der skal laves vandskift, f.eks. en gang om ugen. Saltvandet bør jo være relativt friskblandet?

Gad vide om der er nogle her på forum, der har automatisk vandskift?
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af PoulD »

kalmar skrev:Interessant. Gad vide hvordan/om de sikrer at der kommer lige meget vand ind og ud af akvariet?
Jeg ville nu nok bare købe 2 billige kina pumper og styre dem via en Arduino, måske kombineret med et par flow målere. Og så tænker jeg at jeg selv 'trykker på knappen' når der skal laves vandskift, f.eks. en gang om ugen. Saltvandet bør jo være relativt friskblandet?

Gad vide om der er nogle her på forum, der har automatisk vandskift?
Tror der er flere der har hel eller halvautomatisk vandskift. Mener i al fald Gnizten (Tom) har helautomatisk vandskift. Så vidt jeg husker, daglige vandskift. Og så vidt jeg husker styret efter (redundant?) salinitetsmåling i kombination med ATO sensor, således at der pumpes nogle liter ud og derefter påfyldes saltvand og evt. RO vand så både vandmængde og salinitet er lige i skabet.
(det er jo lantfra sikkert der skal lige meget saltvand ind og ud ved vandskift. Der skal måske kompenseres for ændringer i salinitet, f.eks. på af tilsætning af store mængder salte via balling eller . . . )
Senest rettet af PoulD man 24. jul 2017 09:10, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holmeren
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 123
Tilmeldt: man 4. apr 2016 17:30
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af Holmeren »

Kalmar : Ja Minedykkeren har :) fuldautomatisk så det passer sig selv :) Man skal jo lige ha i tankerne at et vandskift ikke bare er vand ud, og osmosevand i, men at der også lige skal salt i det vand den skifter ud :) Ellers er det jo bare alm ATO :)
Trigon350 - RedSea Reefer170
http://Www.Cnv-smeden.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af PederP »

Jeg har bygget en simpel relæ boks, som styrer osmoseanlæg og magnet ventiler, med flydekontakt i osmosekammer og vandskiftetank.
Jeg fylder med et tryk på en kontakt, eller et fast indstillet tidspunkt på ugetimer.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af crazy seahorse »

Så vidt jeg husker så findes der nogle dualpumps, hvor det er den samme pumpe der laver begge dele (ind/ud).
Den bruges på de tråde jeg fulgte på de amerikanske fora, primært til daglige vandskift. Jeg fandt et link frem på den type som RFH anvender.
http://www.championlighting.com/product ... 113&page=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Der er flere modeller at vælge i mellem og de er ikke engang voldsomt kostbare.
http://www.championlighting.com/home.php?cat=1113" onclick="window.open(this.href);return false;

RFH lavede en artikel om emnet: http://reefkeeping.com/issues/2005-10/rhf/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af minedykker »

Har et sæt op, som køre tæt på fuld automatisk.

mit osmose anlæg er koblet ind på vores vandforsyning med en magnetventil, den er styret af min ghl. den køre 100 % automatisk på osmose tanken, men der skal trykkes på en kontakt for at fylde saltvandstanken. der bruges to magnetventiler som åbner om det skal i den en eller anden tank. og så er der top og bund føler i både osmosetanken og i saltvandstanken og i sumpen, for så kan jeg også køre vandskift automatisk, det eneste jeg skal gøre at tryk fyld saltvandstank og når det er gjort så skal der salt i og så køre det igen uden jeg skal gøre noget, andet ind holde øje med de forskelige følger. det er betyder at jeg bruger utrolig lidt tid på de mere kedelige ting hehe
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af kalmar »

Mange tak for de interessant tilbagemeldinger

Jeg har netop i dag fået en magnetventil til mit osmose anlæg som sidder direkte tilsluttet vandforsyningen. Tænker at lave en automatisk opfyldning af en 50L beholder (som jeg ikke har endnu) med en 'min' og 'max' niveau flyde sensor, så jeg har noget 'hysterese' til osmose anlægget. Herfra vil jeg så lave en hane eller på sigt en magnetventil til at fylde vand direkte på ATO tanken.

Erik, tak for den interessante artikel, der er mange rigtig gode argumenter for at skifte relativt tit fremfor f.eks. månedligt. Absolut værd at gå efter. Og fin dobbelt pumpe, desværre for dyr til mit første POC forsøg. Vil starte med nogle kina pumper og se om jeg kan få det til at køre. Bliver det fuldautomatisk senere, skiftes nok til bedre komponenter.

Problemstilingen, som jeg ser det, er at pumpe lige så meget vand ud, som man kommer ind, ellers skal man til at måle salinitet løbende, og jo mindre vandskift man foretager, des større bliver problmet da en lille fejlmargen bliver forstørret flere gange. Og så bliver det mere avanceret, med mulighed for fejl og det som er værre. Det er selvfølgelig primært et problem, hvis man pumper vand i / og henter vand fra -samtidig

Men hvis jeg slukker for min ATO sensor (til automatisk påfyldning), kan jeg uden problemer fjerne f.eks. 5L vand fra mit retur kammer, for så herefter at hælde 5L frisk saltvand tilbage, alt imens returpumpe (og alt andet) kører uforstyrret videre. Hvis man pumper vand ud i en beholder med en sensor, burde man kunne måle 5L ret præcist, og tilsvarende den anden vej. Kunne også være 2x2,5L eller lign.
Endnu nemmere var nok blot at have 2 niveau sensorer direkte i returkammeret, også så først fjerne vand til nederst niveau nås, og tilføje igen til øverste niveau blev nået igen.
Igen alternativt kunne dette køres manuelt, så man blot skulle fjerne noget vand ved at trykke på en knap og se vand niveauet falde til et givet punkt, og tilsvarende fylde nyt vand på igen ved en anden knap. Dette skal så blot gøre nogle gange afhængigt af hvor tit der skiftes. Dette kunne godt lyde som første version :newspaper:
Ihvertfald kan alle pumper kører videre mens man skifter vand, hvilket er et stort krav.

Minedykker, lyder super spændende med, som jeg læser det 3x2 niveau sensorer. Hvor meget vand skifter du så adgangen, eller fylder du på samtidig med at du tapper? Måske skulle du give en kop kaffe en dag :beer:

Endelig er der spørgsmålet om hvor lang tid man kan have en tank med blandet saltvand stående. 3 dage, 1 uge, 2 uger, 1 måned? Det involverer noget manuelt arbejde (dosering af salt) og jo længere det kan stå, des mindre arbejde ;-).
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af PoulD »

Jeg tror ikke man kan køre det helt automatisk på den lange bane ved at pumpe samme mængde saltvand ind og ud. Tror ikke man slipper for at måle salinitet og tilpasse mængden der pumpes ind efter det. Hvis ikke vil salinineten med en til vished grænsende sandsynlighed ændre sig over tid. Sandsynligvis skal der pumpes en smule mindre saltvand ind end man pumper ud i kloakken.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af Tykki »

Hvis vandet ikke lugter er det ikke dårligt og kan vel bruges, uanset om det er et år eller to gammelt? Jeg har brugt vand som var blandet og stået mørkt på over to måneder i alder, og ikke nogen problem her. Brug næsen!
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af minedykker »

kalmar skrev:Mange tak for de interessant tilbagemeldinger

Jeg har netop i dag fået en magnetventil til mit osmose anlæg som sidder direkte tilsluttet vandforsyningen. Tænker at lave en automatisk opfyldning af en 50L beholder (som jeg ikke har endnu) med en 'min' og 'max' niveau flyde sensor, så jeg har noget 'hysterese' til osmose anlægget. Herfra vil jeg så lave en hane eller på sigt en magnetventil til at fylde vand direkte på ATO tanken.

Erik, tak for den interessante artikel, der er mange rigtig gode argumenter for at skifte relativt tit fremfor f.eks. månedligt. Absolut værd at gå efter. Og fin dobbelt pumpe, desværre for dyr til mit første POC forsøg. Vil starte med nogle kina pumper og se om jeg kan få det til at køre. Bliver det fuldautomatisk senere, skiftes nok til bedre komponenter.

Problemstilingen, som jeg ser det, er at pumpe lige så meget vand ud, som man kommer ind, ellers skal man til at måle salinitet løbende, og jo mindre vandskift man foretager, des større bliver problmet da en lille fejlmargen bliver forstørret flere gange. Og så bliver det mere avanceret, med mulighed for fejl og det som er værre. Det er selvfølgelig primært et problem, hvis man pumper vand i / og henter vand fra -samtidig

Men hvis jeg slukker for min ATO sensor (til automatisk påfyldning), kan jeg uden problemer fjerne f.eks. 5L vand fra mit retur kammer, for så herefter at hælde 5L frisk saltvand tilbage, alt imens returpumpe (og alt andet) kører uforstyrret videre. Hvis man pumper vand ud i en beholder med en sensor, burde man kunne måle 5L ret præcist, og tilsvarende den anden vej. Kunne også være 2x2,5L eller lign.
Endnu nemmere var nok blot at have 2 niveau sensorer direkte i returkammeret, også så først fjerne vand til nederst niveau nås, og tilføje igen til øverste niveau blev nået igen.
Igen alternativt kunne dette køres manuelt, så man blot skulle fjerne noget vand ved at trykke på en knap og se vand niveauet falde til et givet punkt, og tilsvarende fylde nyt vand på igen ved en anden knap. Dette skal så blot gøre nogle gange afhængigt af hvor tit der skiftes. Dette kunne godt lyde som første version :newspaper:
Ihvertfald kan alle pumper kører videre mens man skifter vand, hvilket er et stort krav.

Minedykker, lyder super spændende med, som jeg læser det 3x2 niveau sensorer. Hvor meget vand skifter du så adgangen, eller fylder du på samtidig med at du tapper? Måske skulle du give en kop kaffe en dag :beer:

Endelig er der spørgsmålet om hvor lang tid man kan have en tank med blandet saltvand stående. 3 dage, 1 uge, 2 uger, 1 måned? Det involverer noget manuelt arbejde (dosering af salt) og jo længere det kan stå, des mindre arbejde ;-).
Du er velkommen forbi det funger sådan at de to føler der sider i sumpen. Både køre osmose påfyldning, men når jeg laver vandskift bliver de til top og bund føler.
Først for at tømme vand af, ned til den nederste føler og når den bliver aktiveret stopper den med at pumpe vand ud af systemet, og så bruger den topføleren til at køre nyt saltvand ind til den er fyldt op igen, og så skifter den tilbage til at køre osmosevand. De andre føler i osmose tanken er til for at se når tanken er tom, og derved selv tænder for osmosevand og den i toppen slukker det igen når tanken er fuld og det er det samme i saltvandsmand.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af minedykker »

Tykki skrev:Hvis vandet ikke lugter er det ikke dårligt og kan vel bruges, uanset om det er et år eller to gammelt? Jeg har brugt vand som var blandet og stået mørkt på over to måneder i alder, og ikke nogen problem her. Brug næsen!
Du har helt ret, osmosevand kan tåle at stå længe under de rigtig forhold.
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af kalmar »

Osmosevandet skal produceres automatisk løbende. Det var mere blandet saltvand jeg er usikker på holdbarheden af. Det skal naturligvis være lukket til (efter) det er blandet, så der ikke fordamper noget vand som så vil ændre saliniteten, eller der kommer urenheder ned til vandet. Nogle mener også det skal røres for at holde sig frisk, hvilket jeg ikke kender begrundelsen for, men det kunne også nemt klares. Men så brude det vel også sagtens kunne klare en måned..

Anyway, tilbage til min første idé, men eksterne afmålingsbeholdere. Her er en ret smart løsning, hvor der ikke bruges sensorer, men blot overløb. Keep it simple :-)
[video][/video]

Kræver kun to pumper med hver en kontraventil, 2 sensore (usikker på hvilke, måske flow målere) til dobbeltcheck på at der rent faktisk løber vand ud af overløbet, samt 2 magnetventiler til at lukke vandet ud af beholderne, samt noget styring. Her kunne det faktisk give god mening med et dobbelt hovedet pumpe, så man var sikker på at "begge pumper" altid virkede.

Men nu skal jeg først lige have mit osmose anlæg til at køre automatisk :-)
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af crazy seahorse »

Man bruger samme princip, når man laver tidevandsakvarier.
Har man Dyndspringere er de vant til ebbe og flod. Det jeg har set, fungerer på samme måde.
Tø rør i forskellig højde, et til højeste vandstand og et til laveste. Vandet pumpes fra sumpen til vandet når max (så begynder det at løbe retur til sumpen)
Det reguleres så vidt jeg husker med kuglehaner, så det langsomt siver ned. Når det når til minimum, startes pumpen igen og det begynder forfra.
Nu er det længe siden jeg beskæftigede mig med det, men jeg mener at der bare er et tænd/sluk ur på pumpen.
Så kører det i 4 (eller 6) timers intervaller. Fungerer helt lavpratisk, med kun en lille pumpe.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af MortenL »

Hvis man har RO anlægget koblet direkt til systemet og en Conductivity måler på GHL'en, kan man vel sagtens kører med en mættet saltopløsning (ca 26% salt, alt efter temp) i en tank ved siden af, som så tømmes mindre ofte, da det er saltvand med højere saltkoncentration, vandet spædes op med RO vand så ledningsevnen passer.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af kalmar »

Simpel og effektiv metode at bruge overløb. Det skulle bare have været bygget ind i sumpen fra starten og så skulle den have stået lidt højere oppe. Ellers super lækker løsning, der er forholdsvis sikker.

Jeg kan ikke lidt ideen i at hælde koncentreret saltvand i akvariet først og så osmose bagefter, uanset hvad, må det hoppe noget i saliniteten og tilføre risiko. Hellere hælde i med rigtig salinitet fra starten. Selvfølgelig kan det lade sig gøre at blande i akvariet, men det kan også nemt gå galt. Og jo mere failsafe man kan designe, jo bedre.
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af PederP »

Man bør heller ikke blande salt op i en koncentration meget over 35 promille. Mange af ionerne i saltet vil meget gerne danne tungtopløselige salte, hvis koncentrationen er til det. Så værdierne bliver skæve og upålidelige.
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
7
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af kalmar »

Nu fik jeg lavet et semi automatisk test saltvandsskift.

En lille pumpe pumpede vand væk fra sumpen hvor overløbet kommer ned. En tilsvarende pumpe i saltvandsbeholderen pumper nyt saltvand ind i sumpen i retur kammeret.
Måtte selv regulere og justere flow lidt, men ellers kørte det fint. Ikke en dråbe spildt. Det skal der helt sikkert arbejdes videre på.

Det fik mig til at tænke på følgende.
En lille pumpe, som pumper vand direkte ud i afløbet, f.eks. 1 minut om dagen, så kan man have en Tunze osmolator til at fylde på igen fra en saltvandstank parrallelt med den eksisterende osmolator.
I princippet kunne man også bruge den samme Tunze osmolator, den skal blot have dirigeret strømmen (f.eks. via et relæ) over til en sekundær pumpe, som er placeret i saltvandstanken, mens vandudskiftningen foregår.

Det ville kræve minimal udstyr og kunne laves temmeligt failsafe.
Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3789
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Smart påfyldning af ATO vand, blanding og skift af saltv

Indlæg af crazy seahorse »

kalmar skrev:Det fik mig til at tænke på følgende.
En lille pumpe, som pumper vand direkte ud i afløbet, f.eks. 1 minut om dagen, så kan man have en Tunze osmolator til at fylde på igen fra en saltvandstank parrallelt med den eksisterende osmolator.
I princippet kunne man også bruge den samme Tunze osmolator, den skal blot have dirigeret strømmen (f.eks. via et relæ) over til en sekundær pumpe, som er placeret i saltvandstanken, mens vandudskiftningen foregår.

Det ville kræve minimal udstyr og kunne laves temmeligt failsafe.
Det er sådan set en god idé, men så skal du finde ud af en måde at suspendere den almindelige Ro påfyldning (osmolatoren) på.
Ellers laver den ged i det.
Tom (Gnizten) har lavet sådan en suspendering, mens hans vandskift kører. Han har vistnok programmeret hans Ghl så, den gør det automatisk.
Han kan også bruge det, når han laver lidt ekstra rengøring. Så suger han bare løs, mens pumpen løbende supplerer med saltvand fra beholderen.
Når det er overstået, så slår osmolatoren til igen.
Måske kan du også programmere dig ud af det.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"