"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nyos 160 vs BK 180

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af Hejmadi »

Erfaringer?

Har selv et 300 L.

Har købt en NYOS 160. Den skummer fint. Skulle lige finde ud af den. Synes dog den summer noget. Ikke meget. Men stadig noget. Den har kørt i lige under 14 dage og burde vel være ude over indkøring?

BK angives som helt tyst. Men er den det? Overvejer at skifte.

Marco og jeg har vendt dette meget. Men hvad er jeres erfarring mht lyd? Jeg er slet ikke i tvivl om begge er fantastiske.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af Mikas »

Jeg har haft en bk mini 180. Den kunne man sagtens hører.
Folk har det med at kører nogle ting helt vildt op. I sær hvis de selv ejer dem :p
Jeg har også haft en nyos 120. Den larmede alt for meget .
Har nu en skimz 163 med dc pumpe . Den er mere acceptabel til min hørelse . Måske fordi prisen også var en hel anden fra start så forventningerne var det mindre.
Tror ikke du skal sætte næsen op efter at finde en skummer du ikke kan hører .
Jeg har haft mange forskellige efter at have læst anbefalinger her inde og min erfaring er at man altid kan høre den .
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
dyr200
Reactions:

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af dyr200 »

Jeg har bk 180 og den siger noget, så den køre kun om natten, da jeg virkelig er lydfølsom
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af Jones »

Jeg har coralbox d300 og den siger dælme ikke meget. Billig skummer, som er magen til skimz. Jeg vil anbefale dig en skimz fra decocean, da Carstens service er i top og fordi det er nogle gode skummere, der ikke støjer nævneværdigt. Med dc pumpen har jeg endelig opnået at slippe af med den dybe resonans brummen. Nu har jeg bare en lysere turbinelyd, som nemt kan dæmpes med skum/tætning af skabet. Og så er den ged barberet.

Ligesom Morten (Dyr200) skal mit akvarie kun ses og ikke høres.
o_O
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af Hejmadi »

Hmm tror jeg starter med tålmod og ser hvad jeg synes om en mnd. Må hellere opleve et par i drift før jeg kaster mig ud i støtrre investeringer.

@Dyr200 det giver ikke problemer at den ikke køre 24/7. Det var jo en elegant løsning. Reelt er lyde i dette rume kun et problme 2 x 2 timer om dagen
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af Michael_F »

Jeg havde en Skimz 123 før. Synes den brummede en del. Nu har jeg købt en Nyos 160, da jeg blev anbefalet den som en af de mest lydsvage skummere.
Den larmer ikke, men den brummer da. Jeg tror ikke man i denne hobby kan få noget 100% stille :) Så må man købe sig nogle ørepropper i stedet.

Synes min Nyos er rigtig god. Når det er tid til at den skal skilles ad og renses, så begynder den at "boble" lidt mere, og så bliver den stille igen bagefter.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af StarF »

Min 120 var fuldstændiglys løs, det kan nuværende ejer bevidne..

min 220 larmede en del, selv efter 14 dage, men her efter et par mdr er det blevet bedre, og det er nu accetabelt... Den kan ikke høres når skabet er lukket, og når det er åbent er det ikke den man høre først mere.

mine bk mini 200/180 var aldrig så lydløse som andre gjorde dem til. Min submarine 250 var der imod lydløs, der var det kun boblerne man kunne høre.

Hejmadi: sør for den er samlet rigtigt, at boble pladen ikke røre kanten af skummer røret, og giv den lidt tid... (en månede eller 2) Der er nogle der har fået nogle versioner af dem, hvor der har været problemer med pumpen.
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af Hejmadi »

StarF skrev:Min 120 var fuldstændiglys løs, det kan nuværende ejer bevidne..

min 220 larmede en del, selv efter 14 dage, men her efter et par mdr er det blevet bedre, og det er nu accetabelt... Den kan ikke høres når skabet er lukket, og når det er åbent er det ikke den man høre først mere.

mine bk mini 200/180 var aldrig så lydløse som andre gjorde dem til. Min submarine 250 var der imod lydløs, der var det kun boblerne man kunne høre.

Hejmadi: sør for den er samlet rigtigt, at boble pladen ikke røre kanten af skummer røret, og giv den lidt tid... (en månede eller 2) Der er nogle der har fået nogle versioner af dem, hvor der har været problemer med pumpen.
Jeg har set en 120'er jeg slet ikke kunne høre fra 1 m afstand med åben skab. Jeg giver det tid.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af StarF »

Hejmadi skrev:
StarF skrev:Min 120 var fuldstændiglys løs, det kan nuværende ejer bevidne..

min 220 larmede en del, selv efter 14 dage, men her efter et par mdr er det blevet bedre, og det er nu accetabelt... Den kan ikke høres når skabet er lukket, og når det er åbent er det ikke den man høre først mere.

mine bk mini 200/180 var aldrig så lydløse som andre gjorde dem til. Min submarine 250 var der imod lydløs, der var det kun boblerne man kunne høre.

Hejmadi: sør for den er samlet rigtigt, at boble pladen ikke røre kanten af skummer røret, og giv den lidt tid... (en månede eller 2) Der er nogle der har fået nogle versioner af dem, hvor der har været problemer med pumpen.
Jeg har set en 120'er jeg slet ikke kunne høre fra 1 m afstand med åben skab. Jeg giver det tid.
Min 120 stod i et åbent akvarie (Der var sump i et bagkamrer på akvariet), den første uge larmede den og jeg var skuffet.. efter den uge, var den lydløs. så lydløs at jeg i starten måtte over og kigge til den. Mine tunze 6095 pumper larmerede mere.. Sådan er min 220 desværre ikke, men den rykker jo også en DEL mere vand og luft, den tog længere tid om at falde til ro, og begyndte først sådan for alvor at være på et lyd nivue man havde forventet efter 1½ månede.. Men jeg har hørt om folk der har fået nogle modeller hvor der har været problemer med pumpen, så den skabte en masse resodans, har også oplevet at den holder, der skal holde om pumpen, ikke holder pumpen stramt nok, således pumpen kan lave resodans. Sådan var det på min 220 model, her har jeg sat et stykke luft slange imellem pumpen og klammen der holder den, så pumpen sidder helt stramt til, det er lidt en skuffelse at det har været nødvendigt, men ud over det, er det nogle kanon skummere de laver, de skal bare have mere styr på support og kvalitets tjek, så "deffekte" modeller ikke kommer ud.
dyr200
Reactions:

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af dyr200 »

Altså lige nu går det fint, men har os over dimensioneret min skummer hehe

Hejmadi skrev:Hmm tror jeg starter med tålmod og ser hvad jeg synes om en mnd. Må hellere opleve et par i drift før jeg kaster mig ud i støtrre investeringer.

@Dyr200 det giver ikke problemer at den ikke køre 24/7. Det var jo en elegant løsning. Reelt er lyde i dette rume kun et problme 2 x 2 timer om dagen
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af ejsing86 »

Jeg har haft præcis de to skummere..
Min erfaring:
Samme lyd, samme byggekvalitet nyos bedre og mere stabil afskumning over en længere periode..
NYOS halv pris ag BK.. har stadig min nyos og solgte min BK :-)
Brugeravatar
Thomaas
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 602
Tilmeldt: ons 3. dec 2008 21:55
15
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2006

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af Thomaas »

Alle de nævnte modeller, er de ikke med indbygget pumpe?

Alle de modeller jeg har set/hørt med indbygget pumpe. Larmede eller raslede, alle sammen. Tænker at vibrationerne skal jo ud på en måde og det er så gennem skummer kroppen. Måske det derfor de larmer og dem med ekstern pumpe er støjsvag.
Med en DC pumpe er der kun luft støj tilbage. Det kan fjernes hvis man isolere indsugnings slangen.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af ejsing86 »

Jeg har haft en skummer med dc pumpe udvendig - den larmede mere end min NYOS gør :)

Tænker det har rigtig meget med pumpens kvalitet at gøre, men ingen tvivl om, at hvis du køber en af de nyere royal exclusive speedy dc pumper, får du en støvsvag pumpe :D
dyr200
Reactions:

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af dyr200 »

Den nye Ati med ekstern pumpe er ikke lydløs det lover jeg jer for, den har jeg prøvet og røg afsted med det samme igen, magen til lort
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af Mic4700 »

Har også haft en Nyos 160 lige da den kom frem , havde masser af bøvl med den , 2 pumpe skift , masser af mikro bobler i sumpen , en luftskrue i dårlig plastik der var utæt og skulle have paktape på for og køre bare nogenlunde , skummede over hele tiden , den var Total ustabil , og stod med hele møjet selv p.g.a forhandler ville have skummeren sendt over til ham i jylland , uden og sende anden låne skummer først , det var 6 meget lange måneder med den , fik nok og kom af med den med stort økonomisk tab desværre , så jeg skal Aldrig mere have Nyos skummer. :BA
Køre nu med Bk 180 Mini , købt fra ny , Bedste skummer jeg nogensinde har haft , så det bliver jeg ved med. :GO
ejsing86
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 352
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 18:53
12
Postnummer: 7800 Skive
Saltvand siden?: 2012

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af ejsing86 »

Sjovt hvordan oplevelser af skummere er så forskellig.. Måske man kan være heldig / uheldig med den pumpe som medfølger den individuelle skummer..
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Nyos 160 vs BK 180

Indlæg af Hejmadi »

Update: Efter 4 uger er NYOS 160 blevet meget stille. Den skummer virkelig godt og jeg tænker ikke over den er længere.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"