"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

Hej alle,

Håber I kan hjælpe mig. Har købt et osmose anlæg brugt.

Membranen er ca. 3 år og filtrene er alle 3 skiftet.

Når jeg starter det op er det ekstremt langsomt. Har set på flere videoer at trykket skal være 30-40 psi fra vandhanen og over 100 når boosterpumpen træder i kræft.

Jeg ved ikke om det er mit vandtryk (der er skruet helt op), membranen, indkøring (det har kørt + 4 timer), boosterpumpen eller hvad det er.

Nogen der kan hjælpe? Har lavet en video der viser problemstillingen:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Bh.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af crazy seahorse »

Nu er jeg ikke ekspert, men jeg havde et anlæg magen til - og det lavede også problemer.
Vi havde fat i Puratek og de fortalte, at de havde skiftet leverandør til nogle af stumperne og dem de havde fået var fejlbehæftede. Der sidder vistnok to ventiler og den ene er en low pressure valve.
Jeg kan ikke huske om det var den der lavede problemer, men de sendte en ny ventil UB og derefter kørte det.
Prøv at få fat i Moby, da anlægget muligvis stammer fra ham. Han har måske ventiler liggende, eller har et andet bud.

Har du tjekket den lille begrænser (restrictor) der sidder i afløbsslangen? Det er nok lige galt, hvad enten hullet er for stort eller er stoppet til.
Jeg fik smadret mine helt nye membraner (mener at der var to på mit anlæg) på få dage pga en stoppet begrænser.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af Carsten »

Men en membran der er 3 år, er nok ved at være godt slidt.
Og skylles den ikke godt igennem fra start af slammer den hurtigt til.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

ofre gerne en membran hvis jeg er sikker på det. Men det virker til den måler trykket inden det kommer ind i membranen og det er lavt. Har ofre en del penge på ny filtre, fittings m.m., da det var ret medtaget da jeg købte det så vil gerne hvis jeg skal ofre mere være sikker. Den siger 0 PM på den lille mængde vand der kommer ud.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

og tusind tak for svar fra jer begge i øvrigt,
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1949
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af Mikas »

Nu er det ikke det anlæg som Jennifer lige har haft til salg hvor hun skrev at pumpen nok var gået i stykker?
For så gætter jeg på det er det :)
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

nej det er ikke det :-)
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af jahn »

Mikas skrev:Nu er det ikke det anlæg som Jennifer lige har haft til salg hvor hun skrev at pumpen nok var gået i stykker?
For så gætter jeg på det er det :)
Nej det har jeg der blev skiftet en magnetventil og filtre så kørte det igen

Mener low pressure kontakten slukker for pumpen hvis vandtrykket er for lavt
Og High pressure kontakten slukker for pumpen hvis vandtrykket bliver for højt
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af jahn »

Køre pumpen ?
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

Ja pumpen kører - når jeg holder hånden på den vibrer den en lille smule og kan høre en lille smule støj fra den. Trykket ser dog ikke ud til at stige når den kører.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af Carsten »

sejeulki skrev:Ja pumpen kører - når jeg holder hånden på den vibrer den en lille smule og kan høre en lille smule støj fra den. Trykket ser dog ikke ud til at stige når den kører.
Du an heller ikke se hvilket tryk der er på vandet. Da jeg boede i København, og på 4 salt, var der da masser af vand i hanen. Men når jeg satte et osmoseanlæg på
kom der intet vand, før end at der kom en trykpumpe på.
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af jahn »

Når min pumpe danner tryk i starten så er jeg ikke i tvivl om den køre
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af crazy seahorse »

Nu granskede jeg min hukommelse.
Den ventil der var defekt på mit, var en solenoid valve. Så vidt jeg kan læse mig til, så kontrollerer/styrer den flowet. Den tænder og slukker vist.
Kunne man forestille sig, at når den er defekt, så ved anlægget ikke om der er for meget/for lidt tryk?
Da jeg fik skiftet min, så kørte anlægget fint igen.

Erik

Edit: Nu er jeg ude på dybt vand, men min gode ven Thomas, "lusede" den, så vi kørte uden om den indtil vi fik en ny.
Om jeg husker rigtigt er jeg ikke sikker på. For hvis man kan det, hvorfor er den der så :rolleyes:
Senest rettet af crazy seahorse lør 10. dec 2016 20:11, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af Han$en »

Fordi magnetventilen styrer den automatiske skyllefunktion anlægget har, af membran samt filtre.

Har selv omtalte model. Umiddelbart lyder din membran ret gammel.
Prøv som start at tage membranen ud således huset er tomt og se om ikke der pisker noget mere vand igennem.

Hvis ikke det gør en umiddelbar forskel er magnetventilen nok stedet at fejlsøge.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3790
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af crazy seahorse »

Fik fat i oraklet der er til familie tam tam.
Han siger, at man helst skal stå med anlægget, for at kunne fejlsøge. Er der ikke en vvs mand i nærheden?
Umiddelbart, ud fra det jeg fortalte, så kunne det tyde på en defekt boosterpumpe. Når den laver masser af spildevand, så kunne fejlen ligger der.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 374
Tilmeldt: ons 2. maj 2012 18:35
11
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af jahn »

Der skulle os være mere tryk på når pumpen køre og den starter ikke hvis der er gådet en solenoid Valve det var fejlen på mit
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

med membranen pillet ud er trykket 0 og der kommer fint vand igennem.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af Kasper j. »

Hej. Jeg har også sådan et anlæg. Anlægget har 2 flow restrictor. Den store hvide hvor nogle af slangerne bliver samlet og så en lille der sidder i enden af slangen til spildvandet. Den lille restrictor sidder i den ende af slangen der vender ind/presses ind i den store restrictor. Den lille restrictor skal pilles ud og du skal ikke bruge den. Prøv at sætte anlægget til og se om det løser problemet. Der sker nemlig det at der kommer kalk i den lille restrictor og den bliver derfor stoppet til.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

hvis det er en der sidder i slangen til spildvandet ligesom denne:

http://media.fotki.com/1_p,rstbtdtwfdbs ... 025-vi.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

så er den der ikke - da der ikke var en slange med til spildvand og jeg har sat en ny på.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af christiantt »

Jeg kom til at stoppe begrænseren efter jeg havde skiftet kulfilter. Jeg havde ikke skyllet filteret, som så resulterede i en stoppet begrænser.
Jeg fandt den på nettet til næsten ingenting:
https://www.aliexpress.com/item/550cc-R ... 0.0.M35gl2" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er dog et 200 GPD anlæg jeg har, så det skal være en anden begrænser. Der burde stå på den hvor meget den begrænser :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af PoulD »

Hvis begrænseren skulle være stoppet ville vandet vel næppe vælte ud af spildevandsslangen som man ser på videoen.
Umiddelbart lyder det for mig mere sandsynligt som Han$en siger, at skyllekredsløbet af en eller anden grund er konstant åbent. Det burde være let at teste. Jeg kender ikke anlægget, men forestiller mig det må være muligt enten at demontere en slange sidst i skyllekredsløbet og se om der kommer vand ud der, eller klemme en hvilken som helst slange i skyllekredsløbet sammen, med f.eks. en skruetvinge, og se om dette øger mængden af rent vand.
Hvis der konstant løber vand igennem skyllekredsløbet er fejlen dermed indsnævret til enten skyllemagnetventilen eller det elektriske kredsløb / timer som styrer ventilen. At magnetventilen er groet fast i åben stilling er måske nok det mest sandsynlige.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af MoG »

Poul:
Han skriver at der mangler begrænser i spildevandsslangen..

Sker der ikke noget med trykket i anlægget, når denne mangler og vandet fosser ud af spildevandsslangen? = derved manglende effekt? Er ikke 100 meter mester i osmoseanlæg .. Så det var Bare en tanke ... :biggrin:



Jeg har ligesom Erik fået futtet membraner af på mit puratek 200gpd, da den lille begrænser i slangen var helt stoppet til... Så den er vigtig at tjekke med jævne mellemrum! :wink:
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:Poul:
Han skriver at der mangler begrænser i spildevandsslangen..

Sker der ikke noget med trykket i anlægget, når denne mangler og vandet fosser ud af spildevandsslangen? = derved manglende effekt? Er ikke 100 meter mester i osmoseanlæg .. Så det var Bare en tanke ... :biggrin:


Jo, en manglende begrænser kan også få vandet til at fosse us af spildevandsslangen (begrænseren sidder parallelt med skyllekredsløbet) - men en stoppet begrænser som christiantt mener det skyldes, vil have den modsatte effekt.

Ved ikke hvofor der er 2 begrænsere i anlægget, men et gæt kunne jo være, at den ene begrænser passer til et 200 GPD anlæg, men hvis er tilfældet, er det da en meget dårlig ide, at køre uden den ene begrænser sådan som KasperJ foreslår.

En begrænser til en 100 GPD membran bør som udgangspunkt være på omkring 1000 mlm (mL pr minut)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af Carsten »

Vandet løber den letteste vej. Og mangler der en begrænser i spildvands slangen opnår man ikke det ønskede tryk i membran huset. Derved presses vandet ikke gennem membranen
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af MoG »

Poul: måske du misforstod hvad jeg mente, eller også har udtrykt mig uklart. Ang. Lav effekt, trykket i anlægget mv...

Det jeg mente var, det som Carsten så fint har formuleret i ovenstående indlæg! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:Poul: måske du misforstod hvad jeg mente, eller også har udtrykt mig uklart. Ang. Lav effekt, trykket i anlægget mv...
Hverken heller, tror vi er helt enige :-)

MoG skrev: Det jeg mente var, det som Carsten så fint har formuleret i ovenstående indlæg! :biggrin:
Mener da også jeg skrev det samme som Carsten :-)

Når vandet ikke kommer igennem membranen er der kun 2 andre mulige veje vandet kan tage, enten via begrænseren (mangel på samme) eller via et skyllekredsløb som fejlagtigt står åbent :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

Hej alle,

Først og fremmest tak for al hjælpen. Jeg har målt med et multimeter på lav- og højtryksventilen. De ser begge fine ud. Så har jeg skiftet membranen til en ny. Derudover har jeg skaffet en begrænser: https://1drv.ms/i/s!AqQK_Gi0dHwega90DRoK-zJyPCc3Qg" onclick="window.open(this.href);return false;

den har jeg sat her:

http://media.fotki.com/1_p,rstbtdtwfdbs ... 025-vi.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

nu får jeg masser af rent vand. Og trykket er flot! Den måler 0PP, men syntes jeg får meget lidt spildevand. Membranen er lige ved at blive indkørt. Sidder der kun en begrænser eller er der også en i udløbsvandet?

En opdateret video:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Bh.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

begrænseren var der meget lidt gennemgang i så rensede den med en fin nål.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af Carsten »

sejeulki skrev:Hej alle,

Først og fremmest tak for al hjælpen. Jeg har målt med et multimeter på lav- og højtryksventilen. De ser begge fine ud. Så har jeg skiftet membranen til en ny. Derudover har jeg skaffet en begrænser: https://1drv.ms/i/s!AqQK_Gi0dHwega90DRoK-zJyPCc3Qg" onclick="window.open(this.href);return false;

den har jeg sat her:

http://media.fotki.com/1_p,rstbtdtwfdbs ... 025-vi.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

nu får jeg masser af rent vand. Og trykket er flot! Den måler 0PP, men syntes jeg får meget lidt spildevand. Membranen er lige ved at blive indkørt. Sidder der kun en begrænser eller er der også en i udløbsvandet?

En opdateret video:

" onclick="window.open(this.href);return false;

Bh.
En osmosemembran bliver ikke "indkørt" Er den sprit ny, så skal den første spand kasseres. Men ellers ikke.
Små og billige anlæg har et uforholdsmæssigt stort spildvand ratio.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 742
Tilmeldt: fre 30. nov 2007 22:52
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Re: Puratek DELUXE 100 GPD meget langsomt

Indlæg af sejeulki »

Troede dette ville køre 1:1 men ser ud til det stort set ingen spildevand producer pt?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"