YES!!! Jeg/vi overlevede de hvide pletter :D :D

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5000 Odense C

YES!!! Jeg/vi overlevede de hvide pletter :D :D

Indlæg af Dan-P »

Vil bare lige dele den gode nyhed med jer, efter uheld på uheld sluttede det lige af med en omgang hvide pletter. Men efter ordentlig behandling er de nu væk :D og ingen fisk er døde på det :D kun lige en kirug, men den døde inden de andre fisk fik pletter og den døde vist af sult.
Mit 430L mix reef.

viewtopic.php?f=93&t=59133
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Re: YES!!! Jeg/vi overlevede de hvide pletter :D :D

Indlæg af Celia »

Yes ! sådan - super godt (har selv været der og ved hvad du har været igennem)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af prezn »

tillykke, jeg havde selv haft et problem med hvide pletter, men jeg mistede min dejlige cola kirurg og en klovnfisk, så nu er den anden single :(
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

min ungkarl klovn fik i starten af mdr. en ny kone da eks konen blev sindssyg og sprang ud af akvariet :P
Mit 430L mix reef.

Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Dan-P skrev:Vil bare lige dele den gode nyhed med jer, efter uheld på uheld sluttede det lige af med en omgang hvide pletter. Men efter ordentlig behandling er de nu væk :D og ingen fisk er døde på det :D kun lige en kirug, men den døde inden de andre fisk fik pletter og den døde vist af sult.

Hej

Hva behandlede du med? alle mine går med masser af hvide pletter nu!!! bare så træls..
Vil meget gerne hører hva du gjorde?

MVH
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

Jeg skruede temperaturen 1 grad ned. Skiftede 18% vand, lod akvariet få fuldstændig ro og fjernede ikke alger fra ruden eller noget. Fodrede to gange om dagen, flagefoder om eftermiddagen og artemia om aftenen. Og det var hvad der sku til.
Jeg har dog lige fundet min lille yngling død - min pseudochromis Fridmani fra rødehavet :( :( :(
Den havde ingen hvide pletter, var aktiv og spiste fint, så ved ikke lige hvad f..... den er død af :(
Mit 430L mix reef.

Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

Dan-P skrev:Jeg skruede temperaturen 1 grad ned. Skiftede 18% vand, lod akvariet få fuldstændig ro og fjernede ikke alger fra ruden eller noget. Fodrede to gange om dagen, flagefoder om eftermiddagen og artemia om aftenen. Og det var hvad der sku til.
Jeg har dog lige fundet min lille yngling død - min pseudochromis Fridmani fra rødehavet :( :( :(
Den havde ingen hvide pletter, var aktiv og spiste fint, så ved ikke lige hvad f..... den er død af :(
Nå jeg mente man sku skrue en grad op!? skiftede også ca 20 % vand igår og nu får de bare ro:-)
men det er da trist med den lille fridmani!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Dan-P skrev:Jeg har dog lige fundet min lille yngling død - min pseudochromis Fridmani fra rødehavet :( :( :(
Jeg saa denne traad igaar og bed min tnge for ikke at sige noget der ville vaere hoert som negativt.
Men de hvide pletter er cyster hvor crypt. udklaegges. Fisken doer ikke af dette stadie.

Det er nemt at finde hurtig god information on marine ich paa nettet.
Hvis du laeser igennem bare en smule af det saa vil du nok ikke mene at du er fri for parasitten "bare" fordi der ikke er visuelle symptomer.
Billede
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Gino »

UrbanSage skrev:
Dan-P skrev:Jeg har dog lige fundet min lille yngling død - min pseudochromis Fridmani fra rødehavet :( :( :(
Jeg saa denne traad igaar og bed min tnge for ikke at sige noget der ville vaere hoert som negativt.
Men de hvide pletter er cyster hvor crypt. udklaegges. Fisken doer ikke af dette stadie.

Det er nemt at finde hurtig god information on marine ich paa nettet.
Hvis du laeser igennem bare en smule af det saa vil du nok ikke mene at du er fri for parasitten "bare" fordi der ikke er visuelle symptomer.

Hej

Du må meget gerne uddybe dit svar hvis du gider.. er vi ikk enige om at hvide pletter kan være tyve former for parasitter??
Du mener ikk at fisk dør af hvide pletter?

tak for dit indlæg:-)

MVH
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

Ja det vil jeg også gerne høre mere om. Det vil sige at det hvide pletter er en form for æg fra parasitternen som så klækker og det som kommer ud af æggene er skyld i fiskens død ? For min fridmani var den der var mindst ramt af pletter, og døde så først. min store klovn var næsten helt hvid af pletter, men virker til at have det rigtig godt nu :S
Mit 430L mix reef.

Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Hvis fisken ligner den er blevet rullet i salt, saa er det hvide pletter, marine ich, Cryptocaryon irritans hvilket er navne for det samme. En lille parasit der har fine betingelser i vores akvarier hvor der er langt flere fisk per liter vand end der er i havet.

Jeg har skrevet foer her paa siden om alt det her saa gider ikke igen :)
Men jeg laver lige en hurtig oversaettelse fra denne hjemme side: http://joejaworski.wordpress.com/2007/0 ... -epidemic/

Livs cyklus:
-Frit svoemmende. Parasitten svoemmer rundt for at finde en fisk. Hvis dette ikke lykkedes inden for 6-8 timer saa doer parasitten af sult.
-Fastgoerrelse. Her finder den en fisk og fastgoerrer sig paa skael eller gaeller. Her bliver den mens den lever af fisken vaesker i fire dage.
-Cyste dannelse. Parasitten er maet og glad i en haard (hvid) skal. Den falder af fisken og leder i op til 18 timer efter et sted at slaa sig ned.
-Formering. Cysten begynder at reproducere sig ved celle delelse. Den deles 9 gange hvilket resulterer i 500 nye parasitter. Dette tager 28 dage. Gaa til punkt et og start igen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cryptocaryon_irritans
http://joejaworski.wordpress.com/2007/0 ... -epidemic/
http://reefkeeping.com/issues/2003-08/sp/index.php
http://reefkeeping.com/issues/2003-10/s ... /index.php
Billede
Rygaard
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
17
Geografisk sted: København

Indlæg af Rygaard »

Hvad gik den behandling ud på? -står nu med problemet efter at være kommet hjem fra ferie... :devilish:
Dan-P skrev:Vil bare lige dele den gode nyhed med jer, efter uheld på uheld sluttede det lige af med en omgang hvide pletter. Men efter ordentlig behandling er de nu væk :D og ingen fisk er døde på det :D kun lige en kirug, men den døde inden de andre fisk fik pletter og den døde vist af sult.
Dan-P
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Dan-P »

jeg fodrede et par gange om dagen, skruede 1 grad op for varmen (selvom det normalt er med 1 grad NED) og proppede ikke fingre i akvariet, listede stille forbi akvariet og fjernede ikke alger på ruden, så det fik total fred.
Mit 430L mix reef.

JayArcher
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af JayArcher »

Hej,

Hvis det er Ich du har fået, er det efter min erfaring kun en ting at gøre, det er at få en god kraftig UV på akvariet. Jeg har en gang mistet alle mine fisk efter en omgang hvide pletter. Og ja jeg troede desværre også at de var væk, men de kom talstærkt igen efter en 3 dage til en uge. Som sagt så døde de alle, og ikke alle af dem havde hvide pletter da de døde.

Har efterfølgende haft et udbrud i mine bestand. Denne gang tændte jeg for min UV og kørte med den i 2 måneder. Jeg mistede kun den første fisk med symptomer, resten overlevede.
360 l + 80l sump. Kører med Ati Powercone 200 skimmer, vortech 20 pumper og IKS.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"