"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mit dream team af kirurger :-)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af T-Horn »

Så er mit dream team af kirurger ved at være samlet. (Lille video)

https://www.youtube.com/watch?v=O4YJUQ2MnXU

Senest med en hvidbrystet kirurg, der nok er min favorit kirurg. Netop den hvidbrystet kirurg har jo desværre et rimelig dårligt ry mht. sygdom/hvide pletter. Den er dog i ret god form/foder stand og spiser fint, så jeg håber det går.


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af bima »

Ser godt ud.
De ser ud til at enes godt.


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af Allan M »

Ser godt ud!
Er det en C.strigosus der lige kommer og går? Den med den gule ring om øjnene.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af MoG »

Rigtig fin kirurgsamling :GO ... synes også at ane en lineatus der suser forvirret rundt oppe i hjørnet ?

Hvor stort er akvariet? Hvor længe har det kørt?


Morten
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af T-Horn »

Ja det er helt korrekt mht. arter kirurgfisk. Den samlede bestand af kirurgfisk består af

Gul kirurgfisk (Zebrasoma flavescens)
Lilla Kirurgfisk (Zebrasoma xanthurum) (ny)
Paletkirurgfisk (Paracanthurus hepatus)
Hvidbrystet kirurg (Acanthurus leucosternon) (ny)
Blåstribet kirurgfisk (Acanthurus lineatus) (ny)
Guldringet kirurgfisk (Ctenochaetus strigosus)


Mit akvarie er på 450 liter plus 150 liters sump. Så min fiskebestand er nok på maks. Nogle vil måske sige over maks. De 3 nye kirurgfisk er ankommet knap 2 måneder efter de seneste fisk kom i akvariet, hvor jeg i denne periode (med Red Sea og Hannah tests) har målt nul i nitrat og fosfat. Jeg kører triton med en meget god algevækst og deraf følgende månedlig storhøst. Det er ikke optimalt med nul værdier, men det har endnu ikke givet problemer.

I det lykkelige scenarie, hvor de vokser som de skal/bør, vil jeg nok skulle sige farvel til nogle af dem - når størrelsen bliver for voldsom til akvariet eller belastningen for stor.

Jeg har været noget bekymret for min aggressive Gule kirurgfisk behandling af specielt den noget mindre Lilla kirurgfisk. Det ser dog ud til, at et spejl sat på forruden fuldstændigt har taget fokus væk fra de nyankomne. Jeg har lagt en lille video op af denne spejlafledning.

https://www.youtube.com/watch?v=4c9nIrSKh08


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af Carsten »

Den jeg ville være mest nervøs for er din A. Liniatus. De i andre pludseligt blive helt hysteriske ogcjage alt og alle. Mange af dem stresser sig selv ihjel. Ved netop som du at svømme hvile løst omkring konstant. Den sidste jeg havde døde efter et par måneder,uden nogen sinde at falde til ro. Så aldrig at den spiste noget, uanset hvad den fik tilbudt. Og ingen andre fisk interesserede sig for den


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af T-Horn »

Enig Carsten - A. Lineatus adfærd er bekymrende. Har arbejdet meget med bl.a. Tropheus/Diskus og kan genkende den stressede svømmeadfærd. Det er ikke et godt tegn. Det er utroligt hvor hurtigt stress kan tage livet af en ellers sund fisk! Det ser dog ud til, at spejlet har reduceret stress niveauet for alle de nyankomne. De spiser alle fornuftigt af både tørfoder og frost allerede her på 2. døgn. Så jeg er fortsat rimelig fortrøstningfuld. Retter dens adfærd sig ikke snart, må jeg finde en anden løsning til den.


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af kalmar »

Lækre fisk, og lækre 'huler' du har fået lavet i stenene. Især Guldringet ser ud til at være glad for disse.
Har selv Gul, Palet og Guldringet Kirurg som går rigtig fint sammen.
I starten gik den gule og Palet og vibrerede lidt med halen mod hinanden og knubbede sig lidt venligt? op af hinanden, men de har aldrig jagtet hinanden. Og idag passer de bare hver sit.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af T-Horn »

Tak! Min gule og gulringet har indtil de nye ankom haft et tolerabel forhold - dog med lidt ugentlige skrammer efter lidt hårdhændet interaktion. Efter de nye ankom er de blevet bedste (våben)brødre. Efter ½ døgns rimeligt koordineret angreb fra de to på den (mindst) nyankommen (lilla) var den ved at blive noget flosset i finner mv. Men ellers en sej lille gut - som ofte prøvede at slå kontra angreb - tiltrods for overmagten. Spejlet har indtil videre fuldstændigt ændret billedet - nu kan de alle tre være enige om, at spejlet er den ydre fjende, som der skal bankes på. Det spejl bliver nok hængende en del tid :-))


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af Twinks »

Hos mig er den gule kirurg den største. Da jeg smed en lilla i hjalp spejlet også meget (de er næsten lige store) idag er min achilles og min truncatus de mest agressive, men den gule er chef og afskiller ofte de andre hvis de puster sig op overfor hinanden. Især da min scarus qyoui kom i og achilles var hård ved den adskilte den gule dem meget. Det tog ca 5 dage før der igen var ro på alle og nu tøffer de alle fint rundt


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af T-Horn »

Update - På 4. dag ser det ud til, at kirurg gruppen er stabiliseret og alle spiser fint :-)

https://www.youtube.com/watch?v=dgXr5DiETaI

Fodring

https://www.youtube.com/watch?v=SFnzJ6VW_xY


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af Carsten »

Din A. linatus ser da ikke ud til at deltage i middagsmåltidet, men fiser bare hvileløst rundt


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af T-Horn »

A. linatus har betydelig bedre adfærd end tidligere - men har fortsat en del stresset svømning. Den spise nu OK - som også anes på de 10 først sekunder af videoen. Men det er klart den, som du også spottede indledningsvis, som er dårligst tilpasset.


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af T-Horn »

Update på 12. dagen :-)

[video][/video]


Brugeravatar
T-Horn
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: lør 17. feb 2018 18:25
6
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2018

Re: Mit dream team af kirurger :-)

Indlæg af T-Horn »

Efter 3-4 uger drømmestart på den nye flok kirurger kom nemesis i form af hvide pletter /(velvet?) og medførte en del dødsfald (3 kirurger(Palet, hvidbrystet og cole, 2 kardinal fisk (med munden fuld af æg) og 2 klovnefisk.

Det har været en rigtig træls omgang.

Nu (knock knock) ser det ud til at stormen er redet af og der kan ikke ses pletter eller adfærds symptomer på sygdommen (fiskene søgte mørke/huler og meget stærk strøm ved pumperne – hvilket skulle være ”marine velvet” adfærds kendetegn)

Jeg føler mig dog heldig, da der trods alt er overlevet en stor del af fiskene, hvilket typisk ikke er udfaldet i de mere underbyggede artikler jeg har læst på området. Omvendt kan man læse, at der er mange akvarister, der ikke oplever et 100 pct. dødstab. Denne sygdom/parasit er en svær størrelse at blive klog på.

Men nu er der sat karantæne akvarie op til beredskab og til nye fisk – når den tid kommer.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"