"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

tanglopper - levetid?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

tanglopper - levetid?

Indlæg af NielsChr »

mig og min søn har i et stykke tid haft mistanke om at vi havde 'gæster' i min søns pico (60l).
han har haft det i lidt over 1 md nu og vi har set ham fra tanglopper flyde rundt i vandet - har tænkt det nok bare var rester og de var døde/væk..
i dag fik vi dog bevis på at de/den stadig er levende da der sad sådan en fyr på væggen som var levende.

da vi ikke har tilføjet noget siden start må der dog være tale om en 'ældre' fyr - sandsynligvis kommet med sammen med de LS/modnet vand.
en enkelt gang syntes jeg at jeg så en pile ud fra noget søgræs, men skød det hen som synsbedrag da det gik hurtigt.
klovnefiksene har tilsyneladende ikke spist den/dem - måske de er for stor en mundfuld.

nogen som ved hvor gamle de bliver ?
er det samme art som findes ved danske strande ?
yngler de i fangeskab ?
og kan man få flere af dem - selv indfange/købe
skal man undgå dem ?

da denne har overlevet i baljen i 1 md tænker vi at det kunne være sjovt at have flere - måske er der flere da vi har set ham af forskellig størrelse flyde rundt på samme tid.
Vedhæftede filer
IMG_1142.JPG


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: tanglopper - levetid?

Indlæg af Carsten »

Du skriver søgræs. Noget I selv har hentet på standen?? Hvis ja, så har i sandsynligvis fået den/dem ind på den måde.
Har ingen ide om levetid på sådanne små dyr.
Ja, de yngler i akvarier. Og bruges i stor stil som foder. som oftest er det et problem at have nok af dem.
Ja du kan got få flere af dem. Lad blot tiden gå så burde der komme flere. I starten er de ganske små og de ser dem ikke.
PODS som de også kaldes findes i et utal af størrelser. lige fra noget vi ikke kan se med det blotte øje, til tingester på 30 cm. Men generelt er de gode at have, da de er med til at nedbryde affald i akvariet og samtidig tjener som foder


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: tanglopper - levetid?

Indlæg af NielsChr »

søgræs er nok ikke det rigtig navn, men det vokser som en plante i lange tråde - ikke slimede som søgræs på standen, mere som en plante - vi har ikke selv importeret det men er kommet af sig selv...tror det er en meget normal slag i saltakvarier - ser egentlig flot ud når det bølger og kun er der man vil have det.

vil prøve at se om vi kan fange lidt ekstra tanglopper på stranden og hælde i baljen - ku være sjovt med lidt flere - kan de dansk klare den relativ høje temperatur


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: tanglopper - levetid?

Indlæg af Carsten »

Det du nok tænker på er, som du mener kan være slimet, lyder enten som en ålegræs eller søsalat. Men ingen af delene, og slet ikke ålegræs kommer af sig selv.
Et billede vil hjælpe gevaldigt


Kan de klare den høje temperatur i vandkanten, kan de nok også klare samme temperatur i akvariet.
Muligvis kan levetiden være lidt kortere


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: tanglopper - levetid?

Indlæg af Twinks »

Langhårede grønne alger ku være opstartsalger??

Jeg ville ikke tage chancen at tilføje tanglopper fra de danske stramde, hvad med sygdom? Hvad med hvis de alle dør på en gang pga. For høj temperatur ?

Mine klovne har jeg aldrig set hapse pods, så dem
Su har skal nok blive til flere


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"