"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Søheste og andre fisk

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Søheste og andre fisk

Indlæg af Lars R »

Er der nogle, der har gode ideer med, hvilken alger spisende fisk der kan være sammen med søheste,
jeg skal fjerner en del trådalger ca. 2 gang om ugen. ( vand skift 30 l. hver 2 uge 10 % o.m. vand)
Jeg har prøvet med en del snegl, søhare men de døde langsomt for mig.
Jeg vil prøve at måle om der er kobber i vandet, men kan det fjernes med aktiv kul. Eller skal jeg bruge rowaphos.
Lars


Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Søheste og andre fisk

Indlæg af S1m0n »

Bruger du osmosevand eller bare vand fra vandhanen? Her mener jeg både til vandskift og det vand du hælder på når der fordamper vand..


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: Søheste og andre fisk

Indlæg af Lars R »

Vandet er osmosevand med harpiks filter til. Filter m.m.v og harpiks bliver udskifte hver 8 måned så min TDS-måler EC-3 aldig er over 5 ppm. både til vandskift og fordampning genfyldnings vand. Men jeg bruger jo en del frosten mysis til alle de søheste jeg har. ( der er 3 fors. art ) Jeg lave over 100 stk. sidst året, mest til de tyske forhandler ) så jeg åben for ideer hvad jeg så skal have af andre filter/medier. Jeg har skummer + biofilter materiale , måtte, hule keramiske ringe. I akvarierne er der en hel del levende sten i.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Søheste og andre fisk

Indlæg af Carsten »

Hmm! synes jeg svarede på et tilsvarende indlæg i går.
Der er mig bekendt ikke andre fisk der kan gå sammen med søheste og samtidig tage alger. De fisk som tager alger, tager dem kun i den helt korte udgave. Så en manuel fjernelse er nok vejen frem.
Eneste dyr jeg kender tager lange trådalger er søharer. Lyder helt underligt at snegle og søharer dør i akvariet, når der er foder nok.
"vand skift 30 l. hver 2 uge 10 % o.m. vand" hvordan skal det forståes? Vandskifte 30 liter hver 2 uge er klart nok, men 10% o.m. vand???

Kobber i vandet kan ikke fjernes med hverken aktivt kul eller rowaphos. Der er kun vandskifte eller en fysisk fjernelse af kobberen fra akvariet.

Alger kommer fordi der er noget de kan leve af. Og her er foderet nok synderen. Hvad ligger dine vand værdier på??

En forøgelse af vandskifte til hver uge vil nok også hjælpe


Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: Søheste og andre fisk

Indlæg af Lars R »

De søharer jeg har haft (små og stor) falde ned når de prøve at komme op. Cypraea tigris Porcelænssnegl kan det, men når den så kommer over i en nyt akvarie døde den så i løbet af ca. 14 dage. 10% o.m. vand er mit forkortelse af 300 l akvarie, 30 l vandskift af saltvand der er lavet af osmosevand med harpiks filter til.
Jeg bruge i dag ca. 120 L saltvand. hver 2 uge + 60L til fordampning genfyldnings vand, så det bliver til meget vand.
Min vand værdier ligger næsten nede ved nul po4 0,00 - 0,02 ppm og no3 0,00 - 0,25 ppm, men der hjælpe tråd alger også til. så jeg tilfører sango nutri-complete + lidt jern ellers går makroalgerne i stå ( jern er når de bliver lidt hvide i toppen )
Vedhæftede filer
erectus 180418.png
Moppe (2).JPG
hyt 005.JPG


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Søheste og andre fisk

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg stoppede med at holde søheste, da jeg syntes det var for besværligt at holde næringsværdierne nede.
Mange af de billeder jeg ser af søheste akvarier og opdræt, er med næsten "nøgne" tanke og så bruger de plast koraller og planter/alger.
Hvis du er på FB, så kan du prøve at spørge i gruppen Seahorses, help and advice. Der må være nogle der har de samme udfordringer som dig.
http://www.facebook.com/groups/seahorsehelp/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: Søheste og andre fisk

Indlæg af Lars R »

Det er måske ligesom at høre hvad andre gør. Det jeg har lærte er at det er VANDET det hele udfordringer med saltvand er.
Alt det jeg har lavet med akvarie, har været til for at søheste føler sig hjemme. I opdrætakvarie skal der jo støvsuger så der er der ikke andet i plastik planter og ingen bundbelægning.
Jeg vil prøve at høre "Seahorses - Help and Advice" hvad de gør.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Søheste og andre fisk

Indlæg af Twinks »

Fördereefer i flensborg har også et ret pænt udstillingsakvarie med søheste, knivfisk, nålefisk og en filfisk


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lars R
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: tirs 28. jul 2015 14:38
8
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2015

Re: Søheste og andre fisk

Indlæg af Lars R »

Butikken Fördereefer se spændende ud. De har jo også phytoplankton & zooplankton.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Søheste og andre fisk

Indlæg af Twinks »

Den er hurtigt set igennem, men fin fyr der gør hvad han kan for at skaffe det man mangler


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"