"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Valg af lys

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Trine_TD
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 11:09
10
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Valg af lys

Indlæg af Trine_TD »

Vil en Ecotech Marine Radion XR15W G4 Pro (90W) være nok til et akvarie på 70x60x60 (252 liter)?


Trine_TD
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 11:09
10
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Re: Valg af lys

Indlæg af Trine_TD »

Ingen, der kan svare på dette?


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Valg af lys

Indlæg af Mikas »

Jeg vil ikke mene at den kan dække mere end 50x50 maks 60.
Tror du vil få problemer i toppen af akvariet rundt i kanten. At det vil se mørkt ud når fiskene svømmer der..
Med mindre du hænger lampen højere end normalt :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Trine_TD
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 11:09
10
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Re: Valg af lys

Indlæg af Trine_TD »

Hm, øv det var jo ikke lige det svar, jeg havde håbet på. Manden er ikke så begejstret for strømforbruget på et saltvandsakvarie, og lyset bruger jo en del. Så derfor jeg tænkte at denne lampe var fin. Men så må jeg jo prøve at finde et mindre akvarie. Syntes bare de 250 liter var en fin str.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Valg af lys

Indlæg af crazy seahorse »

Det kommer jo an på, hvad du vil have i akvariet.
Skal du bare have fisk, så vil den nok kunne dække. Du kan bare hæve den så den belyser det hele.
Skal du derimod have koraller, så skal der nok mere til, medmindre du vil sætte dem lige neden under lampen.
Ellers kan du gå en størrelse op, til en 30w g4. Der er 2 clustere på, men den er selvfølgelig også dyrere i indkøb.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Valg af lys

Indlæg af Mikas »

Næsten alle led lamper kan dæmpes så de har et mindre strøm forbrug end angivet.
Særligt radion g4 skal dæmpes for ikke at brænde korallerne af.
Mine kører pt kun på 50% at hvad de kan.

Jeg har sagt det før men siger det gerne igen.
Hvis man er bange for elregningen ved et saltvands akvarium så skal man nok ikke kaste sig ud i det. Det er sjældent i nærheden af at være den dyreste post :p


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Trine_TD
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 11:09
10
Postnummer: 7100 Vejle
Saltvand siden?: 2017

Re: Valg af lys

Indlæg af Trine_TD »

Men hvis jeg vælger den med 2, bruger den jo desværre også dobbelt strøm. Men skal lige forstå det korrekt - hvis den kun kører med 50 %, bruger den så kun 95watt? (Maks jf. Specifikationer er 190 watt.). Og hvor meget tid er den slukket? Ved godt, det er en dyr post, men prøver at overbevise ham derhjemme om, at det er en god ide... det er bare lidt svært :)


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Valg af lys

Indlæg af NielsChr »

du har helt ret i at man fråser med strømmen i et saltvands akvarie..
jeg bruger med god success blomster led skinner fra ikea til at suplere op.
de bruger 10 watt hver, er relativ billige og så har de et lysspektrum som passer fint for de alger som lever i koraler - dvs primært rødt og blåt lys og en anelse grønt.
deres 'led lamper' har IKKE helt samme farve spektrum.

du vil hvis du kan leve med lampe forvirringen lave det så evt mørke områder kan suppleres op med 1,2,3 eller 4 af disse - evt ikke tændt på samme tidspunkter som din primære lampe.

jeg bruger selv 3 stk af disse til at supplere den lampe som fulgte med til mit 60 L AIO pico, den medfølgende var alt for svag (10 watt) og det har givet et væssentligt løft at opgradere lyset til sammenlagt 40 watt - alle mine koraler trives både de bløde og hårde har det fint og bliver pænere og pænere dag for dag. har nu haft det i 2 mdr som nybegynder.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Valg af lys

Indlæg af StarF »

Mikas skrev: Hvis man er bange for elregningen ved et saltvands akvarium så skal man nok ikke kaste sig ud i det. Det er sjældent i nærheden af at være den dyreste post :p
sjovt som os der var i hobbyen da LED blot var noget man snakkede om, som kørte med hqi nærmest tænker nu at det jo intet koster i strøm i forhold til før :D


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"