"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

skimmer larmer

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

skimmer larmer

Indlæg af NielsChr »

hej jeg har købt er mini saltvands akvarie til min søn (60 liter)
det er denne model
https://www.coralandfishstore.nl/aquari ... arium.html" onclick="window.open(this.href);return false;
dvs en AIO løsning.
det er meningen at der kun skal være 2 klovnefisk, oprydningshold i form af snegle, krebs, rejer m.m.
samt nogle bløde korraler.

jeg syntes dog det larmer pænt meget...specielt skimmeren, men også cirkulationspumpen brummer en del.
pt har jeg tilføjet en enkelt ekstra
her havde jeg forventet at en ´færdig pakket` AIO løsning ville være afstemt/testet og rimmelig lydløs.
jeg har bestilt en anden cirkulationspumpe - dc2000 fra jebao med wifi som kan reguleres ned i hastighed, og lave tidsskema som køre ekstra ned om natten - tænker den så er tilstrækkelig lydløs.
dc2000 har en noget større flow hastighed end den som fulgte med, men det er jo nok kun en fordel at man kan skrue op/ned på flow hastighed.
er det dumt / forkert at køre med lavere hastighed om natten ?
eller for den sags skyld skrue godt op for flow midt på dagen

hvad med skimmeren - den kan jeg ikke regulere ned i hastighed. Kan jeg lade den køre sammen med lyset - dvs kun tændt i 10-11 timer.
eller kan man lave et mod så den bliver mere lydsvag. eller skal jeg have en anden model

lige pt. supplere jeg akvariets indbyggede lys med en led blomsterlampe fra ikea, og umidelbart ser det ud til at de bløde korraler trives med det. her kan jeg dog være i tvil om hvor lang tid der gpr før man ser en effekt af det ( i form af trivsel eller mis trivsel) - blomster lampen har mere blå og rød end normalt.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: skimmer larmer

Indlæg af NielsChr »

har kigget lidt rundt, måske skimmeren fra red sea nano kan købes som reservedel, den går jeg udfra er noget bedre i kvalitet ? og derved også et mere acceptabel lyd nivau.
https://www.coralandfishstore.nl/zeeaqu ... zwart.html" onclick="window.open(this.href);return false;
der er et billede hvor man kan se opbygningen med skimmer m.m.

jeg har dog ikke fundet skimmerens mål så jeg kan se om den passer ned i mit hul til samme formål....
hvis lydnivau er det sammer er det lige meget.

kan se at nogle siger skimmer slet ikke er nødvendigt i et nano, og ugentlig vandskift er tilstrækkelig..
I så tilfælde vil det jo løse problemet med støj, så kan jeg bare lade den være slukket og kun tænde f.eks. 6 timer midt på dagen.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: skimmer larmer

Indlæg af Mikas »

Red sea nano skummeren er ikke særlig støjsvag heller så der ville jeg ikke smide mine penge.

Hvis du skal have en meget lille støjsvag skummer kan du prøve at kigge efter en luft skummer.
hvis skummeren kun er tændt meget få timer midt på dagen så tror jeg ikke at den får skummet meget af da det tit tager noget tid fra den bliver tændt til den laver noget ordenligt skum.

Hvis du kun har to klovnfisk i ville jeg prøve bare helt at slukke den og så kun fodre minimalt i stedet.
Blødkoraller er ikke særlig sarte over for nærrig og optager det også . Så måske det kunne gå fint hånd i hånd den mængde de to fisk udskiller med det som akvariet optager..
Hold self øje med værdierne under forsøget og sørg for der er rigeligt med cirkulation hvis du køre uden skummer :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: skimmer larmer

Indlæg af Mikas »

Så lige på dit link at der vidst kun sidder en 600l retur på som standart .
Med 2000l kan du risikere at vandet vil plaske hen over overløbet.
Jeg vil mene at du skal have en lille pumpe i selve displayet også.
Jeg har en tunze 6020 i min sump. Der er rimelig knald på den med et bredt flow.
Min siger ikke noget man kan høre og den kan erhverves for cirka 250 kr


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: skimmer larmer

Indlæg af Carsten »

Jebao pumpen kan godt nok reguleres, men det sker helt manuelt.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: skimmer larmer

Indlæg af Mikas »

Ja men hvis man har købt wifi modulet er der flere muligheder.
Men han skrev jo at han mente at han ku nøjes med den da han jo har købt en større end normalt.
Det er jeg ikke helt enige i :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: skimmer larmer

Indlæg af Carsten »

Mikas skrev:Ja men hvis man har købt wifi modulet er der flere muligheder.
Men han skrev jo at han mente at han ku nøjes med den da han jo har købt en større end normalt.
Det er jeg ikke helt enige i :)
Var ikke lige klar over atder fandtes et wifi modul


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: skimmer larmer

Indlæg af PoulD »

NielsChr skrev:. . . kan se at nogle siger skimmer slet ikke er nødvendigt i et nano, og ugentlig vandskift er tilstrækkelig..
I så tilfælde vil det jo løse problemet med støj, så kan jeg bare lade den være slukket og kun tænde f.eks. 6 timer midt på dagen.
Hvis du vil have koraller i, ville jeg ikke køre uden skummer. Vær opmærksom på, at ifølge manualen arbejder skim 130 ikke effektivt hvis den ikke kører 24:7 https://aquadistri.com/wp-content/uploa ... 2-2016.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: skimmer larmer

Indlæg af NielsChr »

tak for alle svarene, det er meget nyttigt at vide red sea skimmer også larmer.
der er ikke fordi jeg vil undvære, jeg kan godt se der kommer en del tis gult vand i den nuværende skimmer. jeg overvejer mest om man kan nøjes med den i ca 10 timer om dagen - det må alt andet være bedre end ingen skimmer.
min udfordring er at det står på et børneværelse og her er natte larmen ikke så populær.

hvad med tunze 9001 eller 9004
jeg kan lige få plads til 9004, men måske 9001 er bedre da der så stadig er plads til andet rense sjov ?
kan se 9001 bliver rost for at være støjsvag.
syntes også hydra nano ser spændende ud men er i tvivl om den også støjer - lyd nivau er alfa omega


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: skimmer larmer

Indlæg af NielsChr »

jeg har for øvrigt 3 rum bag i akvariet, første rum er 9x6 og ca 35 cm vanddybde, og har 5 cm luft over
næste rum er beregnet til skimmer og er 9x12 med ca 33 cm vanddybde og 7 cm over
sidste rum er 9x8 og er beregnet til cirkulationspumpen.

jeg kan se at nogle skimmerer placeres i første rum istedet for filter? og man så har filter materialer (aktivt kul, bio sten m.m.) i det midterste rum.
bør jeg overhoved have det medfølgende skumfilter i det første rum ?
Senest rettet af NielsChr søn 20. maj 2018 20:54, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: skimmer larmer

Indlæg af Mikas »

De nye tunze skummere med dc skulle være ok støjmæssigt. Jeg ville gå med sådan en. Så kan du også skrue ned for den hvis den larmer for meget på maks.

Der er ikke nogle skummere der er lydløse desværre.
Man kan altid høre boblerne eller luft indtaget men det vigtigste er helt klart at der ikke er noget resonans i min verden.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: skimmer larmer

Indlæg af Florence »

Hvordan går det med din larmende skummer?

jeg har et Red Sea Max nano og er på udkik efter en anden da det er umuligt at være i stue med :-)


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: skimmer larmer

Indlæg af NielsChr »

jeg er ikke kommet videre endnu.
jeg har i første omgang koncenteret mig om cirkulations og retur pumpen som ligeledes ikke er så super gode i lyden...de larmer så man ikke kan sove i samme rum....
jeg har i dag lige modtaget en ny jebao cirkulation og returpumpe med wifi controller.
når de er testet ved jeg om jeg skal gå efter en af disse til skimmeren
forløbig er jeg tilfreds med jebao cirkulations pumpen, på ca 30 % er den pæn stille og der er massere flow til mit lille nano - har nok købt den lidt for stor (rw-15)
den kan automatisk gå ned i hastighed om natten !

mht skimmer tænker jeg at gå efter enten
1. tunze 9001 dc
eller
2. en jebao pumpe med enten den nuværende skimmer eller en s150

9001 har i hverfald fået nogle gode anmeldelser mht. støj

begge disse kan være i min lille bag sump.


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: skimmer larmer

Indlæg af NielsChr »

tak for alle råd indtil nu.
måske en dårlig plan, men kan se at flere andre på nettet skriver man fint kan nøjes med 10 timer om dagen, dvs samtidig med lyset er tændt.
det vil jeg lige prøve i en periode.
det må alt andet lige vel være bedre end slet ikke at bruge skimmer.

lige pt. er det en `gratis` test og det smerter lidt at skulle bruge 1000 kr på en tunze 9001 dc og så ikke vide om det løser støjen tilfredsstillende.
at slukke vil med 100% sikkerhed give nattero.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: skimmer larmer

Indlæg af Carsten »

Så fond en der bruger samme summer, og tag ud og hør den inden du smider guldet efter den.
Og du er sikker på at den skummer du har er rigtigt indstillet? Hvad er det for en larm? Vibrationer? Slupren? Eller?


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: skimmer larmer

Indlæg af NielsChr »

det lyder som det er hjulet som pisker luft, tænker det er ´by design´.
det er ikke resonans, selve motoren eller fra luft indtaget.
har forsøgt at justere både vandflow og luftflow - her kan jeg godt lukke så meget ned så den ikke larmer men så ser den heller ikke ud til at skumme længere..
så snart der kommer luft ind i pumpen larmer den.


Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: skimmer larmer

Indlæg af Casper T. »

Havde samme problem min Innovativ Marine skummer. Den larmede helt vildt pga luftmængden. Eneste mulighed var lukke af for luftmængden, hvilket betød væsentlig nedsat effektivitet. Jeg endte med at droppe den, og købte en lille meget lydløs skummer istedet.


Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: skimmer larmer

Indlæg af Florence »

jeg har også fået flere gode råd fra andre og Red Sea, men intet har hjulpet, jeg fik en til at kikke den efter og han sagde at der sidder en lille roterende dims på pumpen og den sidder enormt løs og gør at skummeren larmer. Når jeg ikke har cirkulationspumpen tændt, er summeren ikke så larmende, men den larmer alligevel. Min løsning er med tiden at gå over til at kører akvariet uden skummer, jeg er heller ikke helt sikker på tunze 9001, da jeg også syntes den larmer lidt.

Men nu her efter noget tid, har jeg også vænnet mig lidt til den konstante brummen :-) måske jeg ender med ikke at kunne hører det :-)


NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: skimmer larmer

Indlæg af NielsChr »

kan se flere tråde på nettet med "skimmer mods" hvor de netop modificere hjulet - formålet er at lave flere micro bubler, men kan det evt. afhjælpe støjen ? - nogen som har prøvet om disse mods giver lyd forskel (i en positiv/negativ retning)
tænker at mange små bobler laver en "finere" og mere jævn lyd, end store bobler


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"