"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

660 liter

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Ridder-finn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 8. mar 2018 19:00
6
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2018

660 liter

Indlæg af Ridder-finn »

Jeg har et 660 liters paludarium som jeg er gået lidt død i, og havde egentlig tænkt mig at skille mig af med det.
Men efter jeg er kommet godt igang med mit 230 liters hjørneakvarium, hælder jeg nu (selvfølgelig) mest til at omlægge det store til saltvand... Hehe
Jeg har et par cirkulationspumper i overskud, en del sten, og købte en super fed brugt lampe herinde på 130cm ( med hqi, T5 og månelys)
1: Vil den lampe være tilstrækkelig til mit akvarium på 200 i bredden? Jeg tænker at man kan lave en fed opsætning, med lyskoncentrationen i midten...
2: Kan jeg bruge noget af mit sorte grus fra ferskvandet, hvis jeg sørger for at vaske det ordentligt, og så spæde til og dække med sand?
3: SKAL man have sump på så stort et akvarium? Eller kan jeg nøjes med fx en spandpumpe med ekstra levende sten i? Eller kan jeg med fordel genbruge mit bundfilter der allerede sidder i?

Jeg vil gerne køre med mimimums setup, og helst diy løsninger, da jeg er en fattig ka'l der har fundet sig en alt for dyr hobby! :D

Det blev en lidt længere smøre, men håber nogle kan/vil svare mig :)
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: 660 liter

Indlæg af Bokelund »

Hej ridder-Finn :D

Jeg vil mene at alle dine spørgsmål afhænger meget af, den måde du vil drive akvariet på.

Hvad skal der være i det- fisk, koraller mv..?

Umiddelbart vil jeg kunne svarer "ja" til alle dine spørgsmål.
Ville jeg gøre det selv?? Nej til samtlige spørgsmål.
Sidst men ikke mindst... Hvis du er en fattig kal, så burde du seriøst overveje ideen. Det er bare min mening :)
Ridder-finn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 8. mar 2018 19:00
6
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2018

Re: 660 liter

Indlæg af Ridder-finn »

Tak for svar bokelund :)

Altså jeg har jo nærmest alt der skal til for at starte det op... Jeg har bare ikke nogle intentioner om at lægge +30.000 kr, bare fordi man skal have det bedste... Der kan jeg godt fornøjes, selvom jeg skal nøjes.
Akvariet skal alligevel stå og køre ind i nogle måneder henover sommeren....
Jeg forestiller mig da at have både fisk og koraller i, men ville egentlig bare smide det i, der passer til mit udstyr... Så kan jeg altid opgradere
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 660 liter

Indlæg af Carsten »

Som Bokelund, skriver mellem linierne, så er det ikke optimalt. Det du vil lave med det grej der er til rådighed.
En spandpumpe, uanset størrelse, er ikke nok. Bundfilter, er så meget 60/70 stil. Og duer slet ikke.
Hvad er det for sten du har? og hvor mange?
Sort grus, kommer an på hvad det er lavet af. Der er ikke mange steder i verden hvor sort grus, kommer i kontakt med saltvand. Tror vist nok at Hawaii er det eneste sted.
Cirkulations pumper, hvilke og hvor store??
Hvor mange watt er lampen på?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: 660 liter

Indlæg af Ryom »

Prøv at læse denne tråd. Det er meget low tech. Men kørte i mange år.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=12057" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 660 liter

Indlæg af Carsten »

Ryom skrev:Prøv at læse denne tråd. Det er meget low tech. Men kørte i mange år.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=12057" onclick="window.open(this.href);return false;
Ved du om det stadig kører?
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: 660 liter

Indlæg af Ryom »

Det gør det ikke.

Lars døde desværre for flere år siden.
Ridder-finn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 8. mar 2018 19:00
6
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2018

Re: 660 liter

Indlæg af Ridder-finn »

Tak for svarene. :)
Gruset er alm sort akvarie grus som jeg havde tænkt mig at vaske helt i bund, lægge i bunden, med Ca 3cm hvidt sand ovenpå.
Stenene er jo alle mulige forskellige lavasten, døde sten og reef keramik. Jeg har MASSER af cirkulationspumper, så det går jeg ikke ned på...
Lyset er 200w hqi, med 2*35w T5 rør og så med månelys.
Havde tænkt mig at sætte sort folie med bitte små 'stjerner/prikker' på bagglasset, da jeg synes det fremhæver farverne rigtig flot. (også selvom det opsluger meget lys)
Men selvom bundfilter hører 60/70erne til, er det vel stadig funktionelt....?
Jeg er med på at mit setup ikke er optimalt, men som nævnt tidligere, så har jeg ingen intentioner om at bruge en hulens masse penge, når jeg alligevel har så meget brugbart udstyr til rådighed.
Har lavet en skummer med limewood iltsten til mit 230 liters (for 70kr) og det spiller altså bare...
Ridder-finn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 8. mar 2018 19:00
6
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2018

Re: 660 liter

Indlæg af Ridder-finn »

Ps, der er også sort grus i Island :) det er selvfølgelig nogle andre fisk der lever dér, men jeg har ikke tænkt mig at det skal være et biotop. Men et velkørende akvarium udefra hvad jeg har til rådighed... :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: 660 liter

Indlæg af Carsten »

Lava i saltvand er et NO-GO. Du aner ikke hvad der er i den lava.
Igen, du aner ikke hvad det grus er lavet af. Der er jo helt andre ting i gang med saltvand end i fersk. Og så vil det blive noget underligt noget at se på, efterhånden som det lyse sand falder ned mellem det sorte. Og almindeligt akvarie sand duer heller ikke i ferskvand. 200W hqi? Det har jeg aldrig hørt om. Mig bekendt findes det i 70-150-250- 400-600 og 1000w. Der er det meget væsentligt at pæren har den rigtige farve, ellers ser det helt forkert ud. Ser ud som om nogen har tisset i vandet.
Men bundfilter, duer ikke, dengang brugte man det i mangel af andet og ikke mindst manglende viden. At der blev linket til et akvarie der har kørt med bundfilter i mange år, betyder ikke at det er noget som ret mange kan få held med
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 660 liter

Indlæg af crazy seahorse »

Alt i saltvand handler om kontrol. Du skal have kontrol med alt der sker i akvariet.
Det sorte bundlag kan indeholde metaller og de kan være ødelæggende for livet i saltvand, ikke mindst for eventuelle koraller og bløddyr.
Derfor bør man ikke bruge den slags bundlag. Vi bruger typisk bundlag af aragonit eller kalkholdigt bundlag.

Bundfilter og spandfiltre med LS i har også det issue, at du ikke kan kontrollere hvad der sker. Derfor undgår man det (jeg har selv haft begge dele)
En skummer kan du kontrollere, du kan se den virker og du kan nemt tage action, hvis det er nødvendigt.
Alt i saltvand handler om, at du kan bremse op hvis noget går galt. Det er altså svært når du ikke kan se hvad der foregår og det kan du ikke i et bundfilter feks.
Og så skal man holde det så simpelt som muligt og det gør man ikke med en masse ubekendte.
Når det er sagt, så forstår jeg godt din indgangsvinkel. Men saltvand og ferskvand er to vidt forskellige ting. Begge dele er vand i glaskasser, men det er groft sagt det de har til fælles.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Ridder-finn
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 12
Tilmeldt: tors 8. mar 2018 19:00
6
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2018

Re: 660 liter

Indlæg af Ridder-finn »

Altså jeg har da flere lavasten (sorte, fra da jeg boede på Island) i mit, og der er da intet i vejen...?
Det er derimod rød og brun lava du må tænke på, der kan udskille forskellige skadelige metaller...
Mht gruset, har jeg læst på akvastabils hjemmeside, at deres grus (undtagen de blandede varianter) er gode til både ferskvand og saltvand. Det gælder også min type der hedder Merkur. Og det er naturligt forekommende sten, der ikke er blevet kunstigt farvet. Jeg har heller intet imod at sandet med tiden synker ned i gruset.
Det vil jeg faktisk håbe at det gør, da det ser kanon flot ud...
Jeg skal selvfølgelig have en skummer i, som jeg også har i mit 230 liters, men det er jo så dér at jeg er lidt udfordret, da jeg ikke er sikker på at en diy udgave, kan følge med i 660 liter, og det var så derfor at jeg tænkte at det ville være smart at integrere bundfilter, for med to luftrør tilkoblet, må det uomtvisteligt da afhjælpe? Bundlaget bliver vel med tiden også 'levende', selvom det ikke er porøse sten?
Det kan godt være at pæren er 250w og ikke 200w (den står i kælderen) , men tænker ikke at det ligefrem er dét, der skal afholde mig fra at starte det :D
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 660 liter

Indlæg af crazy seahorse »

Du skal vide én ting, at uanset hvad vi andre siger og skriver, så er det dig der bestemmer. Det er dit akvarie og du alene afgør, hvordan du vil gribe det an.
Det som jeg og de andre skriver til dig , i hvert fald for de "ældre i gårde´s" vedkommende, er baseret på egne erfaringer.
Når noget går galt og det siger Murphys lov (og mine egne oplevelser) at der gør, så skal man fejlsøge. Jo flere muligheder der er, jo vanskeligere bliver det.
Nu kan vi jo sende vandet afsted til en Triton test og så får vi at vide, hvilken kemisk sammensætning vandet har. Det biologiske skal vi stadig gætte os til.
Får man så en test der viser, at der er metaller (det er faktisk ikke ualmindeligt, alu, jern og andre) så skal man til at kigge efter synderen.
Det ville være surt, at du skulle til at hive din stensætning og dit bundlag op fordi du til sidst ikke kan finde andre muligheder for lækken.

Det samme gælder for så vidt bundfilteret. Detritus er noget af det de fleste gerne vil undgå. Jeg fjerner selv detritus ved hvert eneste vandskift.
En stor samling af detritus kan gemme på en del No3. At have et ukontrollabelt No3 lager liggende nede under bundfilteret, er ikke et ønskescenarie.
Jeg kan huske, at der lå enorme mængder nede under mit bundfilter da jeg i min ferskvandstid tog det op. Jeg havde det ikke ret længe i mit saltvandsakvarie.

Det er blot ting som du skal have med i dine overvejelser. Det er så surt at skulle begynde forfra - men det er lærerigt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: 660 liter

Indlæg af Anden »

Lava og alm sand eller sort er slet ik noget problem i saltvand men det er den ide du har om at starte noget op på rester du har liggende, hvis du starter et op og samler noget erfaring så kan du jo lege med saltvand bagefter.
Billede
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"