"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

demineraliseret vand tds

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

demineraliseret vand tds

Indlæg af Mikas »

Jeg har fået et par 25 l dunke der har været brugt til demineraliseret vand.
Der var en lille sjat tilbage som jeg ik lige ku ryste ud så da jeg tænkte at det jo også bare var rent vand fyldte jeg dem bare op. Har lavet 3 dunke. Måler så lige for sjov tds på dem og finder ud a de er alle mellem 48 og 53.
Det undre mig lidt? Burde tds ik være 0 på sådan noget vand?
Har målt på den sidste dunk jeg lavede som sagde 1 der kun bliver brugt til det :)
Vedhæftede filer
F3E7ACD2-F8F3-4947-8C4F-3A08C6F76E7F.jpeg


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 641
Tilmeldt: søn 9. mar 2008 17:00
16
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: demineraliseret vand tds

Indlæg af kanstrup »

Så vidt jeg har forstået, så er demineraliseret vand kun frit for kalk. Det er beregnet til maskiner osv. Ikke til akvarie brug. Men det er vele bare at skylle/vaske dunken med en højtryks renser? Det har jeg gjort med min egen, og jeg har ingen problemer ihvertfald.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: demineraliseret vand tds

Indlæg af PoulD »

Der nå da næsten være nogen der har haft brugt dunkende til noget andet end DI vand?
Demineraliseret vand har en TDS på ca. 0
Hvis du har efterladt 1 deciliter i dunken og det har forurenet 25L vand til ppm TDS skal det der har været i dunken jo have haft 12.500 ppm TDS (saltvand har som bekendt 35.000 ppm)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: demineraliseret vand tds

Indlæg af Mikas »

Ja jeg mente også at demineraliserende vand skulle være helt rent eller tæt på. Synes at ha læst at det i princippet er det samme som osmose vand men bare lavet på en anden måde men blev alligevel i tvivl da jeg tjekkede tds.
Det var da mærkeligt at de så har været så forurenet så :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: demineraliseret vand tds

Indlæg af trine... »

Demi vand er ikke nødvendigvis ligeså rent som deioniseret eller osmosevand, demi vand kan oftest have en tds på op mod 10 da demineraliseringen som regel foregår ved at udskifte de uønskede salte/mineraler med Nacl.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: demineraliseret vand tds

Indlæg af Carsten »

trine... skrev:Demi vand er ikke nødvendigvis ligeså rent som deioniseret eller osmosevand, demi vand kan oftest have en tds på op mod 10 da demineraliseringen som regel foregår ved at udskifte de uønskede salte/mineraler med Nacl.
Nacl kan da være lige så uønsket som så mange andre mineraler


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: demineraliseret vand tds

Indlæg af PoulD »

trine... skrev:Demi vand er ikke nødvendigvis ligeså rent som deioniseret eller osmosevand, demi vand kan oftest have en tds på op mod 10 da demineraliseringen som regel foregår ved at udskifte de uønskede salte/mineraler med Nacl.
Demineraliseret vand og deioniseret vand er det samme (se beskrivelse: https://www.silvan.dk/borup-demineralis ... 63-1975473" onclick="window.open(this.href);return false; eller https://da.wikipedia.org/wiki/Demineraliseret_vand" onclick="window.open(this.href);return false;). Det har været igennem et DI filter med kationbytter medie og anionbytter medie der fjerner elektrisk ladede ioner (herunder også Na+ og Cl-).

Det skal være et møg hamrende elendig DI rmedie der er brugt hvis udgangsvandet skal lige helt oppe på 10 ppm TDS (formentlig et svagt basisk medie)

Faktisk har demineraliseret vand fra de bedste DI resins (polishing mixed bed) en renhed på ca. 0,055 μS / cm (0,035 ppm tds). Dog kan det i modsætning til destileret vand indholde bakterier, så derfor er det kun til teknisk brug.

Jeg ville nødig rense kostbare gramofonplader i demineraliseret vand som indeholdt 10 ppm NaCl. Det bruges også til mange laboratorie formål der absolut ikke ville kunne tåle skyggeen af NaCl.

I øvrigt er 10 ppm jo hamrende uinteressant i denne forbindelse. Det væske Mikas har problemer med må jo indeholde mininmum 12500 ppm TDS (med mindre han har efterladt mere end 0,1 liter i dunken).

Edit: https://www.fileder.co.uk/water-treatme ... -mixed-bed" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af PoulD man 26. feb 2018 15:13, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: demineraliseret vand tds

Indlæg af Mikas »

Det var som sådan ikke et større problem end at hælde vandet ud og fylde på ny.
Jeg var bare i tvivl da jeg så tds måling om hvad tds ville være på det da jeg er ret sikker på der ikke har været andet i dunkene men det må der jo så ha været.
Nu er de i hvertfald skyllet igennem tænker jeg


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: demineraliseret vand tds

Indlæg af trine... »

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Purified_water" onclick="window.open(this.href);return false; 

Nu laves demi vand velsagtens i flere grades ligesom så meget andet, feks tvivler jeg på at vand til efterfyldning af eksempelvis bilbatterier kræver 0 EC/TDS etc der er det feks nok at der ikke er kalk i vandet grundet batterisyren. Hvorimod lab grade selvfølgelig skal være fuldstændigt buffet og poleret for at forhindre interferens og diverse uønskede reaktioner. findes jo flere metoder til deionisering hvoraf nogle er mere rentable og effektive end andre. Jeg kender umiddelbart kun til hvad vi selv bruger i autobranchen og det er ikke nul vand.
I Mikas' s tilfælde kan vi hurtigt blive enige om at her er tale forurening.


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"