"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Indkøring!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Indkøring!

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa alle jer garvet gutter!
Jeg er i opstartsperioden, og har efter 2,5 uge ikke rigtig oplevet nogen algebloom!

Alle mine levende sten er kommet fra indkørt akvarie max 2 timer udenfor vand under skiftet.
Jeg er lidt bange for at der ikke er særlig meget liv i mine sten, er der en måde hvor jeg kan teste om der er liv i stenene?

Jeg så dog at der både var fireworms og lidt af hvert i stenene da jeg fik dem så er bare lidt bekymret!

Som i kan se på billederne er der lidt brunt på nogle af stenene (dem til højre er nogle nye jeg lige har puttet i så se bort fra dem).

Er det bare mig der er lidt paranoid? Skummeren skummer og skal tømme den ca. hver 4 dag den startede med det efter en uges tid!
Vedhæftede filer
Billede 18-02-2018 22.38.53.jpg
Billede 18-02-2018 22.38.47.jpg


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Indkøring!

Indlæg af Carsten »

En ting er helt sikkert, du har fået en flot samling af glasroser med!!
De er langt lettere at fjerne nu, end når der kommer andet liv i akvariet.
Hvor meget lys har du over, og hvordan ser No3 og po4 ud?


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Indkøring!

Indlæg af Jonathan93 »

Ikke særlig meget kun 15 w + dagslys midlertidig, regner med at jeg snart får lavet min. 190 W færdig om maks en uge og sat op ;) Er det kritisk at jeg ikke har mere lys eller gør det at det venter lidt?


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Indkøring!

Indlæg af Jonathan93 »

Jeg får lige tjekket NO3 og PO4 i dag engang


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Indkøring!

Indlæg af Jonathan93 »

0,5 i PO4 (nok lige over også)
0,0-5.0 NO3- (derimellem)


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Indkøring!

Indlæg af Anden »

Du har da super meget liv i de sten bare rolig nu kan du så starte med at tænke på om du har for meget liv PÅ de sten i form af pest-anemoner og så husk nu fireworms og britleworms er ik det samme og har du fireworms skal de ud da de skader fisk og koraller men britleworms er gode og tager rester af mad og andet.


Billede
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: Indkøring!

Indlæg af Jonathan93 »

Huh, godt at hører :P
Efter at havde læst lidt op på det tror jeg det er bristleworm fordi har rørt ved en del af dem og har ikke brændt mig i hvert fald haha!


Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Indkøring!

Indlæg af KasperT »

Anden skrev:Du har da super meget liv i de sten bare rolig nu kan du så starte med at tænke på om du har for meget liv PÅ de sten i form af pest-anemoner og så husk nu fireworms og britleworms er ik det samme og har du fireworms skal de ud da de skader fisk og koraller men britleworms er gode og tager rester af mad og andet.
Hvad mener du forskellen er på fireworms og bristleworms?
Mig bekendt er det to navne for samme store familie af orm.
Eucinid er lidt anderledes og kan skade andre dyr, er det ikke dem du tænker på?


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Indkøring!

Indlæg af S1m0n »

Jonathan93 skrev:Ikke særlig meget kun 15 w + dagslys midlertidig, regner med at jeg snart får lavet min. 190 W færdig om maks en uge og sat op ;) Er det kritisk at jeg ikke har mere lys eller gør det at det venter lidt?
Ja uden tilstrækkeligt lys, vil din indkøring ikke starte.
Få endelig fjerne de glasroser mens du kan :)

Og hvis jeg var dig ville jeg hurtigst muligt få lavet stensætningen som du vil ha det så akvariet bagefter kan få ro til at køre ind. For hvis du bare lader det køre ind og begynder at rode rundt med stenene igen bagefter, så starter du nærmest bare forfra, der frigives ihvertfald en masse næring på ny når du flytter rundt på det hele:) Nu håber jeg selvfølgelig ikke at det der, er din stensætning. Det ser noget rodet og ufærdigt ud og du vil komme til at savne noget sandbund og plads langs ruderne :)


Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Indkøring!

Indlæg af Anden »

KasperT skrev:
Anden skrev:Du har da super meget liv i de sten bare rolig nu kan du så starte med at tænke på om du har for meget liv PÅ de sten i form af pest-anemoner og så husk nu fireworms og britleworms er ik det samme og har du fireworms skal de ud da de skader fisk og koraller men britleworms er gode og tager rester af mad og andet.
Hvad mener du forskellen er på fireworms og bristleworms?
Mig bekendt er det to navne for samme store familie af orm.
Eucinid er lidt anderledes og kan skade andre dyr, er det ikke dem du tænker på?
Ja fireworms er også børsteorme men de brænder når man rør ved dem HVER GANG det gør de alm ikke og de alm tager kun døde ting og madrester men fireworms kan tage svage dyr og pods


Billede
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Indkøring!

Indlæg af KasperT »

Anden skrev:
KasperT skrev:
Anden skrev:Du har da super meget liv i de sten bare rolig nu kan du så starte med at tænke på om du har for meget liv PÅ de sten i form af pest-anemoner og så husk nu fireworms og britleworms er ik det samme og har du fireworms skal de ud da de skader fisk og koraller men britleworms er gode og tager rester af mad og andet.
Hvad mener du forskellen er på fireworms og bristleworms?
Mig bekendt er det to navne for samme store familie af orm.
Eucinid er lidt anderledes og kan skade andre dyr, er det ikke dem du tænker på?
Ja fireworms er også børsteorme men de brænder når man rør ved dem HVER GANG det gør de alm ikke og de alm tager kun døde ting og madrester men fireworms kan tage svage dyr og pods
Ok fair nok, har bare aldrig oplevet nogen differentiere mellem dem. Har heller aldrig hørt at de skulle gøre nogen skade i akvariet.
Dem jeg normalt forbinder med fireworms er dem i denne familie: https://en.wikipedia.org/wiki/Amphinomidae" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg ved ikke hvordan man skulle kunne skelne mellem arterne.

Men hvis du med bristleworm mener hele klassen af de her orm (https://en.wikipedia.org/wiki/Polychaete" onclick="window.open(this.href);return false;) inkl. fanworms mm., ja så er jeg enig :-)

Tilgengæld er de her (https://en.wikipedia.org/wiki/Eunicidae" onclick="window.open(this.href);return false;) træls :wc:


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Indkøring!

Indlæg af Carsten »

Den almindelige "fireworm" er Eurythoe complanata
https://www.meerwasser-lexikon.de/tiere ... lanata.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
ikke derved sagt at andre ikke kan brænde.
De bliver jo heller ikke til sande monstre som Eunice


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Indkøring!

Indlæg af Anden »

Lol det er lidt ligesom fisk nogle gylter er reefsafe og nogle gylter er ikke og som med anemoner nogle er reefsafe og andre anemoner er ikke de er en pest ligesom nogle slags børsteorme er ik reefsafe men en pest som fireworms de er ik safe hverken for dig eller dit rev men det er de alm børsteorme og med alm mener jeg dem der ik brænder, jeg kan ikke formulere det mere klart og selv om jeg kunne ville det jo nok ik hjælpe.

Jeg har ildorme/fireworms i min mangrove tank og vil du forstå helt kan du komme og nusse lidt med dem men de brænder hver gang og det kan mærkes


Billede
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Indkøring!

Indlæg af KasperT »

Anden skrev:Lol det er lidt ligesom fisk nogle gylter er reefsafe og nogle gylter er ikke og som med anemoner nogle er reefsafe og andre anemoner er ikke de er en pest ligesom nogle slags børsteorme er ik reefsafe men en pest som fireworms de er ik safe hverken for dig eller dit rev men det er de alm børsteorme og med alm mener jeg dem der ik brænder, jeg kan ikke formulere det mere klart og selv om jeg kunne ville det jo nok ik hjælpe.

Jeg har ildorme/fireworms i min mangrove tank og vil du forstå helt kan du komme og nusse lidt med dem men de brænder hver gang og det kan mærkes
Jeg spurgte sådan set for at blive klogere på, om du havde fundet noget ny viden som var spændende og som jeg ikke selv var faldet over.

Men lad os bare slutte den her, jeg har ikke tænkt mig at røre ved dem for at identificere dem ud fra din metode :-)
Kan heller ikke se hvad man skulle bruge det til, så kan man lige så godt smide dem alle sammen ud.

Det lød bare på din første kommentar som om du kendte til en måde at sortere de gode fra de dårlige.
Om de brænder eller ej har formentlig heller ikke ret meget at gøre med hvad de spiser eller hvor store de bliver.


/Kasper

Website: Reef App
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Indkøring!

Indlæg af Anden »

Ja jeg kan godt se forskel og det kan andre nok også det er bare at se efter på nettet og sammenligne men fireworms er normalt meget farverige og deres børster ser og ondere ud alså korte pigge i stedet for lange bløde børster.

Her er en tilfældig video som kom op på youtube som den første. " onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af Anden man 19. feb 2018 16:35, rettet i alt 1 gang.


Billede
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Indkøring!

Indlæg af KasperT »

Beklager at jeg fik kørt din tråd af sporet :-)

På med noget lys så du kan få gang i algerne. Så snart det er på plads og det er fri for nitrit og ammoniak (PO4 må også gerne være fornuftig), så ville jeg smide et par små fisk i hvis det var mig.
Så har du lidt du kan fodre på så din næringscyklus kan komme i gang.
Evt en fisk som både spiser alger og foder, så den både kan holde algerne lidt nede men gerne skal kunne overleve hvis der ikke er nok alger til den.


/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Indkøring!

Indlæg af trine... »

Du kan sagtens begynde dit systems bakterielle cyklus uden brug af lys, lys accelererer blot næringsomsætningen via øget næringsforbrug igennem algevækst. Dine bakteriestammer er allerede etableret og skal nu til at tilpasse sig dit systems belastning/fødemængden mht antal. Så belastning vil være en god ting på nuværende tidspunkt eller ihvert fald efter scaping. En anden ting er, se at få scapet færdigt så systemet kan få lidt ro og der ikke ligger et stengærde på bunden og skaber døde zoner og detritusfælder mellem stenene. Jo mere du roder jo længere tid går der før det bliver klar.


Brugeravatar
Florence
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: fre 27. apr 2018 16:57
5
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aarhus C

Re: Indkøring!

Indlæg af Florence »

Hvordan går det med din indkøring?


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"