"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

hvordan fjerner man calsium

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

hvordan fjerner man calsium

Indlæg af faanaes »

Min balje var færdigindkørt - troede jeg - og var klart til at få de første koraller når jeg kom hjem fra ferie. Stor var skuffelsen da der mødte mig en balje med ret ugennemsigtig vand. Der må være sket en eller anden reaktion medens jeg var væk for der er frigivet en masse Calsium og jeg måler det nu til 530 - det var 425 før jeg tog på ferie. Kalium var faldet fra 9 til 8 og jeg har nu tilsat så det kommer op på 10 i håb m at det kunne reducere Calsium. Magnesium er 1300, PH 8,2 salt 1,025, jod 0,06 nitrat, nitrit og amonium er alle 0.
Kan jeg få det overskydende Calsium væk uden at skifte al vandet og kan dette høje calsium være en showstopper for at der kan komme noget i baljen. På forhånd tak for gode råd


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af trine... »

Hvor ligger din kh?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af trine... »

Og hvorfor måler du kalium på en nyindkørt balje? Er det ikke kh du taler om istedet?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af trine... »

Hvis det er din kh så giver det lidt mere mening. Du ville i så fald kunne prøve at hæve din mg til 1400-1450 og se om ikke det retter problemet lidt. Er et forsøg værd ift at skifte det meste vand nu når du ikke har noget videre levende.


faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af faanaes »

øhh - På testsættet står KH - jeg troede det var Kalium - der er vist noget jeg har misforstået ??


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af trine... »

:)


Brugeravatar
Macdoo
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 731
Tilmeldt: søn 4. sep 2011 08:52
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Kastrup

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af Macdoo »

Det lyder som om du har fået en bakterie opblomstring. Den kan godt ha sat gang i lidt kalkudfældning i dit vand. Hvilke test sæt bruger du?
Doserer du noget til dit vand af noget fx balling eller noget?


Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af faanaes »

Har lige brugt det sidste fra mit Colombo og skiftet til et nyt fra Salifert. Begge testsæt gav samme resultat. Jeg har prøvet at dosere manuelt med Mg+ Ca+ og K+ da jeg har haft et forbrug under indkøringsperioden. Har brugt i alt 5 l Mg+ og 4 l ca+ og kun en halv K+.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af crazy seahorse »

Hvordan tilsætter du?
Hvis den du kalder K+ i virkeligheden er Kh og du hælder dem i samtidig, så kan der ske en udfældning.
Ca og Kh reagerer med hinanden og det kan muligvis give lidt uklart vand. Der skal altid gå nogle minutter mellem tilsætning af Ca og Kh.
På en dosseringsmaskine er det heller ikke muligt at tilsætte fra to væsker samtidig. Der er en delay på, så vidt jeg husker, 5 min. Det er af samme grund.

Erik

Edit: Hvis det er en almindelig kalkudfældning, så sker der ikke noget ved det. Det forsvinder af sig selv igen.
Man kender det også når man blander saltvandet. Hvis blandepumpen kører for længe, så KAN varmen fra pumpen får vandet til at blive helt mælket.
Det er det samme der sker, det udfælder. " onclick="window.open(this.href);return false;


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af JOJ »

Hej,

Det er jo fint at spørge - men du bruger det ikke rigtigt til så meget vel http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 24#p793043" onclick="window.open(this.href);return false; eller hur? Eller også er vores velemenende & konstruktive forslag og kommentarer bare ikke letforståelige nok.. :wink:
Du bliver nok nødt til selv at sætte dig lidt mere ind i de basale begreber (som andre også har foreslået dig tidligere), hvis du skal få rigtig glæde af diverse input herinde - held & lykke med det + akvariet.

Mvh
J-O


Jørn-Ole Jokumsen
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af trine... »

Problemet er jo bare at hvis ca og/ eller kh bliver for høje så hæmmer det korallernes vækst ved at hæmme sekretionen af karbonat . Hvillet jo er et kedeligt punkt at starte hele sin karriere fra, altså et punkt med skæve værdier helt fra starten af. Men giv det lidt tid til at stabilisere sig selv og så må du bedømme om værdierne er nogle du kan og vil bruge som basis for din opstart. Dit eneste forbrug pt vil jo være i småtingsafdelingen såsom hvad der måtte forbruges af diverse karbonatsekreterende organismer, men giv det tid og se hvor langt du når på naturlig vis. Jeg syns ikke at det lyder så farligt når man tænker på at du er i opstarten.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af Carsten »

Et Ca indhold på 530 er ikke kriminelt, og det vil med tiden falde. Og jeg tvivler stærkt på at et lidt for højt Ca indhold giver en udfælding. Bakterie opblomstring er nok mere sandsynligt. Er vandet mindre tåget om morgenen end op ad dagen, er det helt sikkert bakterier der er på spil


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af PoulD »

Ud over det som JOJ påpeger synes jeg også vi mangler svar på i hviken form du tilsætter Calcium. Du skriver et par gange i den anden tråd, at det er Calciumkarbonat (endda også efter Jørn-Ole har forklaret, at det kan det næppe være). Er det en væske du selv har blandet? I så fald, hvor mange gram af hvilke kemikalier pr. liter? Eller er det købt færdigt?

Du må undskylde, men noget af det lyder næsten utroligt i mine ører. Du måler nu 530 ppm Ca i vandet, hvilket jo er en del. De andre skriver det uklare vand nok skyldes udfældninger, hvilket heller ikke er usandsynligt, men udfældninger vil i al fald næppe hæve calcium i vandsøjlen, tværtimod.
Både den meget høje Ca værdi og udfældninger lyder såmænd i sig selv plausibelt for du skriver jo også, at du har tilført 4 liter Ca+. Hvis det er Balling light du har tilsat svarer det vel til omkring 1.600 gram calciumclorid. Der skal omkring 1,8 gram CaCl2 til at hæve calcium med 1 ppm i 500L vand. Så 4L er altså nok til at hæve Ca med små 900 ppm.

Det der for mig lyder underligt er (måske mig der har misforstået), at du har tilført de 4L inden du tog på ferie, uden at Ca derved blev øget? Du har jo næppe en hulens masse stenkoraller, så hvor forsvinder så store mængder calcium hen? Endnu mere mærkeligt synes jeg det lyder, at efter du stoppede med at tilføre noget og tog på ferie steg Ca pludselig voldsomt, helt af sig selv, til 530 ppm (efter udfældninger)?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af faanaes »

Nej Poul de 4 l er under hele indkøringsperioden på nu 5 måneder. At jeg først prøvede med Calsiumkarbonat - for det havde jeg stående i anden anledning - var en stor fejl, så jeg måtte udskifte (næsten) al vandet og starte forfra hvor jeg brugte de dunke jeg nu købte hos Carsten i Greve og er de officielle Ca+ og Kh+ og Mg+ fra Aquaforest.


faanaes
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: man 12. jun 2017 12:31
6
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2017

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af faanaes »

Da jeg har læst at det optimale Ca indhold er 415 +/- 35 tilsatte jeg CA+ manuelt inden jeg tog på ferie således at indholdet før ferien var 450 og regnede så med at baljen ville holde sig indenfor det optimale område medens jeg var væk


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af Carsten »

Tilsatte du det uden at checke resultatet?
Hvor meget tilsatte du mængde mæssigt?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: hvordan fjerner man calsium

Indlæg af PoulD »

Jeg er med på det er tilsat igennem indkøringsperioden, men det calcium der er i det salt du har blandet i vandet burde være nok til at bringe Ca til rette niveau, og det burde ikke være nødvendigt at tilsætte yderligere calcium før du har et biologisk forbrug (stenkoraller / kalkalger). Hvis der alligevel er et "forbrug" er det fordi calcium ioner sammen med karbonat ioner (fra din KH+) udfælder som calciumkarbonat. Dette sker typisk hvis du tilsætter reativt for meget af den ene af de 2.

Jeg gætter på det der er sket er, at du har tilsat alt for meget Ca+ (relativt). Det har skabt udfældninger som får din KH til at falde fra 9 til 8.

Du kan evt. tilsætte endnu mere KH+ indtil (midlertidigt) 11 dKH. Derudover tror jeg du kun vanskeligt kan gøre ret meget andet end at vente.

PS: Når du nu engang får en masse flotte koraller vil det nok være en god ide, at anskaffe en automatisk doserings enhed. Man kan ikke bare booste værdierne i top inden man tager på ferie. Det svarer lidt til at sove på forskud så du kan være på ferie i 14 dage uden at sove. Det vigtigste er næsten, at værdierne ikke svinger fra dag til dag


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"