"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pumper, skummer mv

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

Jeg skal opstarte et eheim incpiria 300 (300 L/ 60 L sump). jeg er helt grøn.
Skal bruge en returpumpe, osmolator, skummer og et par powerheads.
Det SKAL være meget stille, da akavariet kommer til at stå i vores køkken/daglig stue.

Meget af udstyret koster fra få hunded kr. til 1 mio. (eller ihvertfald pænt der oppe ad)
Meget brugt koster 50-80% af ny prisen. Det ser ud til holde værdien helt pænt, hvis man senere vil opgraderer eller alligevel ikke var til salt(gud forbyde det).

Hvad vil I anbefale:
Pumpe:
Skummer: tanke: nyos quantum 160 - men det overkill?
Powerhead:
Osmolator:

Hvad kan man købe brugt og hvad skal man købe fra ny? Hvis man købe det fra ny - hvorfra?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Carsten »

Med hensyn til osmolator, er der ingen over og ingen ved siden af, end Tunzes 3155 sæt https://www.aquapro2000.de/Mess-und-Reg ... ::410.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Linket er kun til info. Køb det hos den lokale forhandler eller hos Decocean. Han er importør af det i DK


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af MortenL »

Hvis du er helt grøn, er det jo bare om at læse så meget som muligt her på forum, samt hvad du ellers kan læse her og der. Ikke alt hvad du læser er sandt.

Vedr køb at diverse, så er brugte ting ikke noget dårligt sted at starte, da der ofte er ganske mange gode år tilbage i pumper og lamper. En del går kold i saltvand, andre flytter og bliver skilt altsammen noget der gør at der er et brugtmarked.

Som Carsten skriver så køb lokalt hvis der skal handles nyt, det kan godt være du kan spare 200kr på et eller andet, men garantien er ofte ikke noget værd da porto'en æder alt for meget. Desuden kan man jo ikke købe fisk, hvis der ikke er nogen forhandlere.

Nyos Quantum 160 er en ganske lækker skummer, jeg har selv den samme på mit 530l+50l setup, den vil ikke være for lille til din tank, men jeg købte selv min brugt fra en der havde samme størrelse tank som dig.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af PederP »

Hej.

Vil klart anbefale at gå efter brugt kvalitets udstyr. Som du selv er inde på, så kan det sælges stort set uden tab.
Har du tålmodigheden så se efter de samlede sæt, og så sælg baljen bagefter du har taget alt udstyret.
Jeg skal til at bygge et ekstra setup til klovne, og købte til det et aflagt sæt med alt i kvalitetslys, red dragon, bubble king skummer osv. til 5500.- Udstyr i den ende af skalaen kan køre mange år, og så opfylder det dine støjkrav som intet andet.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af StarF »

cirkulation: 2x Tunze 6095 eller 1x vortech mp40qd. (afhænger også lidt af placering osv)

skummer: umildtbart vil jeg sige et godt valg.. det er en kvalitets skummer til gode penge. Jeg har selv haft 120 modellen, der har været lydløs, og har nu selv 220 versionen, som tog et månedes tid før den blev ordenlig lydløs. Eneste alternativt kunne være en Buble king 160 eller 180, men så er vi også op i en pris på 3x...

ellers gør som PederP foreslår, hold øje med udstyr til salg, der kan tit fået kvalitets udstyr til gode penge.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af PoulD »

Enig med næsten alt foranstående. Dog er prisen på en Mini Bubble King ikke 3 x Nyos Quantum 160. En Mini Bubble King 180 kan i hvert fald købes for under 6.000 kr. i DK og Nyos Quantum 160 ligger vel på omkring 3.700, så en faktor 1,5 er tættere på.

Endvidere kan man ofte spare flere penge ved køb af en brugt BK skummer end så mange andre skummere. Ikke fordi BK taber mere i brugsværdi - tværtimod! Men dels fordi man jo sætter mere til på en brugt BMW i8 end man gør på en brugt Aygo og MÅSKE fordi en del af de mennesker der kører med BK skummere prioriterer et hurtigt salg meget højere end at få mest muligt for varen.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

@Poul det er et godt eksempel. Hvorfor koster en bubleking x 2-3.
det ville ikke bryde budget at købe en bubleking. Men jeg har omvendt brug for lidt gode argumenter for at ligge 2-3 K ekstra for den.

@starF jeg havde umiddelbat tænkt mp10qd x 2.

@peder P tror ikke jeg har tålmod til at vente på at det rigtigte set kommer på. Det er hårdt nok at skulle vente de 30-45 dage på at baljen er klar til fisk og koraller :)


Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

Jeg er ved at ligge mig fast på:
Returpumpe Ecotech Marine Vectra VM1
Skummer Nyos Quantum 120
Osmolator Tunze Osmolator Universal (5017)

der hvor jeg er usikker er Cirkulationspumpe Ecotech Marine VorTech MP10QD x2 hvad står W for? Ville en MP40WQD være meget bedre? Skal jeg bruge to?


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Mikas »

Jeg vil mene at 120 skummeren er alt for lille..
Det er en 8w pumpe den kører med. Det kan godt være fabrikantens tal er højere men vil mene at de 8w sætter en begrænsning i forhold til et 300l akvarie ..
Ville holde mig til 160eren.
To mp10 vil kunne klare det men jeg har selv valgt at købe to 40. Da der ik er særlig meget forskel i pris og en stor pumpe der kører lavt lyder af mindre end en lille pumpe der yder meget .
Ville altid fortrække to pumper frem for en da du kan lave flow fra flere retninger .


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

Mikas. 120'er skulle kunne trække op til 1000 l? 160'er op til 2000 L! Jeg vil helst ha den mest stille. vil 160'eren betyde at jeg ville kunne ha flere fisk? eller er der anden gund til at gå helt der op?


Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

Jeg kan hellere ikke helt lure om M eler VL modellen vil være den bedste.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Mikas »

Jeg ved ikke hvor du læser de tal henne ..
Jeg har kun læst på deepoceans

NYOS® Quantum® 120 Tank Size 100-500 Liter Pump Quantum® 1.0 Air max. 500 l/h Power 8 W Dim. 15 x 21 x 46.5 cm NYOS® Quantum® 160 Tank Size 250-1.000 Liter Pump Quantum® 3.0 Air max. 1.500 l/h Power 18 W Dimensions 18.5 x 25 x 53 cm NYOS® Quantum® 220 Tank Size 500 - 2.000 Liter Pump Quantum® 3.0 Air max. 2.200 l/h Power 22 W Dimensions 23.5 x 31 x 60.5 cm

Det er en 1000 l pumpe der sidder i den lille.. det kan helt sikkert ikk trække et 1000 l akvarie..
Som du kan se der . Skriver de 100 til 500 l på den lille
Og fra 250 l på 160eren.
Jeg ville som sagt gå med den sikre og tag 160eren.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

@Mikas mange tak for rådet! Det er en stor hjælpe for en nybegynder.


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Birkefeldt »

Et generelt råd jeg tror de fleste er enige om er, at det er en god ide at overdimensionere det meste teknik lidt. De fleste producenter er lidt for optimistiske i deres angivelser. Så jeg ville også vælge 160'eren.

Og ja, den vil kunne trække en større bio-load = lidt flere fisk.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af PoulD »

Misforstå mig ikke, jeg forsøger på ingen måde at fremhæve BK over Nyos. Jeg ville blot præcisere at BK ikke koster 3 x mere, men kun 1,5 x mere.

Jeg har ingen erfaring med Nyos overhovedet, så kan ikke sige hverken godt eller skidt om den

Det jeg kan sige om BK er, at det er en af de mest lydløse skummere på markedet. Den er i høj kvalitet og holder i mange år (min er foreløbig kun 4,5 år så at den holder i mange år må jeg tage andres ord for). Det er efter sigende også en af de få skummere der kan trække en balje i den størrelse den er rated til (for mange skummere er man efter sigende nødt til at købe en der er rated til noget mere end den baljestørrelse den skal bruges til)Det er da ikke utænkeligt at Nyos, på trods er en betydeligt lavere pris, er fuldstændig på højde med BK.

Til en 300L balje ville jeg dog ikke vælge en NYOS 120. Den er rated til en en 500L balje men den bruger kun 8 watt. Tro mig, hverken Nyos eller andre i denne verden kan få en pumpe til at yde mere end den energi den optager. Til sammenligning bruger en BK 180 ca. 35watt og den har en vandgennemstrømning på 2000L/t Jeg kan mærkeligt nok ikke finde nogen specs. på hvor meget vand sådan en Nyos flytter igennem, men jeg tvivler meget på det kan være mere end 400-450 L/t ved 8 watt.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af MoG »

Du skal være opmærksom på at vortech mp10qd højst sandsynlig ikke vil fungere ordentligt, såfremt glastykkelsen på dit Akvarie er over 9mm.. Så skal du vælge dig en mp40qd i stedet.


Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Carsten »

Der findes en del andre skummer producenter end lige dem som er nævnt her. Og af dem er det værd at nævne ATI og Deltec. Deltec var tidligere toppen af poppen. Og er stadig et stort mærke, blot ikke i Danmark.
Jeg havde tidligere en Deltec, som jeg var yderst tilfreds med. Og nu har jeg en gammel ATI bobblemaster 250.
Generelt så er producenterne lidt vel positive overfor skummerenes ydelser. Men tager en skummers opgivne ydelse og trækker 50 % fra så er du på sikker grund.
BK er superfine skummere, men alt for dyre. Acrylen er tyk, men det er jo slet ikke nødvendigt at den er så tyk, det halve er vel nok. Det er jo egentligt den pumpe som sidder på der er afgørende for skummeres effektivitet.


dyr200
Reactions:

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af dyr200 »

Du skal holde dig væk fra ati, for de har smidt en jebao dc pumpe på deres og den larmer, så den kan jeg ikke anbefale, jeg er os ret lun på vectra retur pumpen, har du fundet dem til en fornuftig pris ??


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Birkefeldt »

Der er også et mærke som ATB, som går for at lave nogle af de mest lydløse skummere på markedet.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

Spændende hobby:

Indkøbs listen er nu øget til:
NYOS QUANTUM 160
ECOTECH MARINE VECTRA VM1
ECOTECH MARINE VORTECH MP40WQD
PROFILUX 3.1T PREMIUM-SET
PL-0627 LEVEL-SENSOR, CONTACTLESS
PURATEK DELUXE 100 GPD
Dosringsmaskine?
BALLING MIX
Salt?
RED SEA MATURE SET


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af PederP »

Med alt det lækre grej, hvad er tankerne så mht. lys?


Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

Jeg starter med det medfølgende


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af MoG »

Fin grej-liste! :y

Du skriver puratek 100gpd? Er det nyt eller brugt?
Jeg har selv haft 200gpd modellen. Super lækkert anlæg! Dog vil jeg sige, at hvis du påtænker at købe et nyt, så bør du evt. Overveje sådan et her.. http://rent-postevand.dk/shop/Omvendt-o ... SideStream" onclick="window.open(this.href);return false;

Det koster 500kr mere, men så får du et 500gpd anlæg! Der er også et 300gpd til samme pris som puratek'en...


Morten
Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

Det var fra nyt. Spændende! Tak


Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Birkefeldt »

Nu kan jeg se du bor i Odense. Det er ikke voldsomt langt fra Horsens. Så jeg tror da du vil få en del ud af at besøge Fiskehulen. De har rigtig meget teknik på hylderne. Så kan du måle og veje de forskellige ting.


Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Carsten »

Hejmadi skrev:Det var fra nyt. Spændende! Tak
Der kan være en fordel ved at tage et af de større osmoseanlæg frem for et lille.
De har typisk et bedre forhold mellem spildvand og rent vand end de små anlæg.
Foruden den fordel at man ikke skal vente i evigheder på at få lavet vand til et vandskifte


Hejmadi
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 24. mar 2017 20:05
7
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Odense

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Hejmadi »

Er der nogen forskel på mærkerne


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af Carsten »

Hejmadi skrev:Er der nogen forskel på mærkerne
Det tror jeg ikke der er, eller så er forskellen så lille at det ikke er værd af bemærke.
I dagligt brug kommer vi aldrig op på den opgivne mængde vand alligevel.
De membraner der sidder i anlæggene er mere eller mindre de samme.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af PoulD »

Hejmadi skrev:Er der nogen forskel på mærkerne
Jeg er ikke enig med Carsten lige på det punkt. Der er helt sikkert forskel fra anlæg til anlæg.

Alene RO membraner findes i alle mulige klasser fra billige kinesiske membraner til et par hundrede kr. og til nogen der koster langt på den forkerte side af 1000 kr. De fleste billige membraner har en salt rejection rate på måske 96-98% fra ny, og lettere brugt måske 90%, hvor de bedste typisk ligger på 99,5% i lang tid.
,
Ikke mindst er der meget stor forskel fra anlæg til anlæg på dimensioneringen af restrictor. I dele af verden hvor man af misforståede miljøhensyn prioriterer mindre spildevand højere end økonomi, er der tendens til at man bruger en underdimensioneret restrictor. Dette giver mindre vandforbrug /mindre spildevand, men på bekostning af, at membranen skal skiftes hyppigere samt en mindre salt rejection rate, hvilket medfører at DI filteret også skal skiftes hyppigere.

Med mindre man vil acceptere et slutprodukt som efter et relativt kort tid har en TDS på >1 så får man nok den bedste økonomi på den lange bane med en restrictor der er dimensioneret så faktor for spildevand:slutprodukt ligger på omkring 3,5:1 for et anlæg med en enkelt membran.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Pumper, skummer mv

Indlæg af dyne »

Ville som udgangspunkt ikke vælge ecotechs retur pumpe da der er mange i udlandet der har problemer med dem
Nyos er en Mega fin skummer (har selv haft Nyos 120 og en Bubble king mini 180) men har Atb nano b og Fuck den skummer meget bedre end de andre


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"