Jeg tillader mig lige at poste et spørgsmål der er lidt udover de sædvanlige i dette forum - men måske er der nogen med viden og erfaringer som vil hjælpe os.
Historien er den at jeg for et par måneder klunsede to 112l akvarier med buet front, der var sat ud til storskrald. I samarbejde med mine børn har vi nu fået det ene op og køre med ferskvand og det fungerer rigtig godt til alle glæde (Incl. fiskene tror jeg). Jeg havde dog ikke forestillet mig fra starten at det var så dyrt at finde et gratis akvarie... Men sjovt er det. Nu er der så et akvarie i overskud og min plan var følgende:
Vi skal i sommerhus til sommer i 6 uger i vort sommerhus på en ø i smålandshavet. Her er planen at det overskydende akvarie (hvortil der er købt en luftpumpe og en luftsten samt et 18W "saltvandslysstofrør"skal lynopstartes med saltvand direkte fra havet, tang, bundmaterialer og når det er faldet lidt til ro efter en dags tid nogle krabber, muslinger, tangål, måske en søstjerne og hvad vi nu ellers kan fange. Vi vil ikke ofre dyre anlæg til det ene eller det andet når det kun skal være i drift 6 uger hver sommer. Formålet er i børnehøjde leg men i min øjenhøjde er der en skjult pædagogisk dagsorden.
Spørgsmålet er så om det er realistisk eller om det ender med en systematisk pinefuld aflivning af dyrene?
Planen var at skifte halvdelen af vandet to gange om ugen med frisk vand fra havet - er det nok?
Det er også muligt at skifte dyrene med jævne mellemrum - så kan de få en lille ferie...
Hvad skal de have at spise? - sandorm har vi nem adgang til og børnene syntes at de er sjove at grave op.
Hvor meget lys skal det have?
Hvor meget kan man sætte i? 112 cm dyr?
Bliver vandet for varmt om sommeren selvom akvariet placeres i skyggen hele dagen?
Er der andre ting som vi skal have med i vores overvejelser?
Mange hilsner
Strandkrabben
VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Sommersjov i saltvand...
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 4130 Viby Sjælland
- Saltvand siden?: 2009
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
Re: Sommersjov i saltvand...
Jeg har erfaret at temperaturen kan blive et problem.
Kunne man forestille sig at vi frøs havvand ned i små portioner f.eks. 1 liter og kølede akvariet midt på dagen og om eftermiddagen hvor vandet ville blive varmest. Om aftenen, natten og formiddagen vil temperaturen næppe komme over 20 grader?
Kunne man forestille sig at vi frøs havvand ned i små portioner f.eks. 1 liter og kølede akvariet midt på dagen og om eftermiddagen hvor vandet ville blive varmest. Om aftenen, natten og formiddagen vil temperaturen næppe komme over 20 grader?
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Det lyder som en rigtig god ide!
Ingen problemer med lynopstartede setup - det skal nok række til det behov.
De dyr, der lever på det lave vand, er ganske tolerante overfor høje temperaturer (søstjerner, hesterejer, lerkutling etc.). Men lad ikke akvariet stå i direkte sol. Småfisk kan fodres med div. små krebsdyr eller fiskefoder, søstjerner og krabber med lidt frisk blåmusling. Pas på med krabber - de jager fiskene. Jeg har selv set en krabbe klippe en levende hundestejle midt over! Glem alt om at have tang , søsalat eller ålegræs - det vil dø og rådne.
Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Strandbredsakvariet" af Kjeldsen & Springborg. Selv om den er af ældre dato, er den ganske informativ.
Held og lykke
/nbd
Ingen problemer med lynopstartede setup - det skal nok række til det behov.
De dyr, der lever på det lave vand, er ganske tolerante overfor høje temperaturer (søstjerner, hesterejer, lerkutling etc.). Men lad ikke akvariet stå i direkte sol. Småfisk kan fodres med div. små krebsdyr eller fiskefoder, søstjerner og krabber med lidt frisk blåmusling. Pas på med krabber - de jager fiskene. Jeg har selv set en krabbe klippe en levende hundestejle midt over! Glem alt om at have tang , søsalat eller ålegræs - det vil dø og rådne.
Jeg vil anbefale dig at læse bogen "Strandbredsakvariet" af Kjeldsen & Springborg. Selv om den er af ældre dato, er den ganske informativ.
Held og lykke

/nbd
-
- Copepod
- Reactions:
- 15
Tak for svaret - jeg iler ned på bilioteket og låner bogen.
Jge har lavet en beregning på hvormeget i der i givet fald skal bruges til køling - og det er egentlig ikke så galt - hvis jeg har regnet rigtigt (det er et pa dage siden jeg gik i (plante)skole))
Når faste stoffer skifter tilstand fra fast til flydende – is smelter - skal der tilføres energi.
For at smelte 1 g is ved temperaturen 0 °C til 1 g vand, der også har temperaturen 0 °C, skal der tilføres 334 joule.
Det ”koster” altså næsten 80 gange så meget energi at smelte 1 g is til 1 g vand i forhold til hvad det ”koster” at opvarme 1 g vand 1 °C.
Man kan også sige, at den energi der anvendes til at smelte 1 g is ved 0 °C til 1 g vand ved 0 °C kan opvarme 1 g 80 °C.
100 l vand ved 25 grader = 100000*25*4,2=10.500.000 joule
For at sænke temperaturen en grad kræves 420.000 joule
1 kg is ved 0 grader skal bruge 334.000 joule blot for at komme fra 0 til 1 grader.
Fra minus 18 til nul grader skal der bruges 37.800 joule (is varmekapacitet = 2,1 j/g)
Fra 1 grad til 25 grader skal der bruges 24*4,2*1000=100.800 joule
DVS at 1 kg is sænker temperaturen med ca. 1,2 grader.
Dvs at der skal 4 kg is til at sænke temperaturen ca 5 grader (alt andet lige) - det er da ikke så galt
Hvis jeg tager fejl vil jeg gerne korrigeres.
Jge har lavet en beregning på hvormeget i der i givet fald skal bruges til køling - og det er egentlig ikke så galt - hvis jeg har regnet rigtigt (det er et pa dage siden jeg gik i (plante)skole))
Når faste stoffer skifter tilstand fra fast til flydende – is smelter - skal der tilføres energi.
For at smelte 1 g is ved temperaturen 0 °C til 1 g vand, der også har temperaturen 0 °C, skal der tilføres 334 joule.
Det ”koster” altså næsten 80 gange så meget energi at smelte 1 g is til 1 g vand i forhold til hvad det ”koster” at opvarme 1 g vand 1 °C.
Man kan også sige, at den energi der anvendes til at smelte 1 g is ved 0 °C til 1 g vand ved 0 °C kan opvarme 1 g 80 °C.
100 l vand ved 25 grader = 100000*25*4,2=10.500.000 joule
For at sænke temperaturen en grad kræves 420.000 joule
1 kg is ved 0 grader skal bruge 334.000 joule blot for at komme fra 0 til 1 grader.
Fra minus 18 til nul grader skal der bruges 37.800 joule (is varmekapacitet = 2,1 j/g)
Fra 1 grad til 25 grader skal der bruges 24*4,2*1000=100.800 joule
DVS at 1 kg is sænker temperaturen med ca. 1,2 grader.
Dvs at der skal 4 kg is til at sænke temperaturen ca 5 grader (alt andet lige) - det er da ikke så galt
Hvis jeg tager fejl vil jeg gerne korrigeres.