"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fusion Nano 20

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
Nikolajbekker
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 19:08
8
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2013

Fusion Nano 20

Indlæg af Nikolajbekker »

Hej går lidt med en ide om at starte en nano tank op. er blevet ret lun på Fusion Nano 20 men er der nogen som kender til den, syntes det er begrænset med indlæg rundt omkring,

er lyset som følger med okay eller brude jeg droppe at købe starter sættet og købe en anden lampe med det samme. gode råd modtages glædeligt:D

Mvh Nikolaj


Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1784
Tilmeldt: tors 13. nov 2008 16:05
15
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: Fusion Nano 20

Indlæg af Kenneth Jensen »

Er du helt nybegynder?
Så vil jeg fraråde at starte så småt. Hellere købe et større brugt setup, så du "nemmere" kan komme i gang og chancen for succes er større. ;-)


Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Fusion Nano 20

Indlæg af tim_rn »

Hej Nikolaj

Jeg kiggede selv på det, da jeg startede. Ser lækkert ud og er trods alt en ok størrelse i forhold til at kunne have nogle hyggelige fisk og plads til en god mængde koraller. Herudover er udgiften jo til at overleve ved nypris.

Jeg endte med at købe 30L i stedet - måske også lidt skræmt af alle udlægningerne om, at større er nemmere. Ud fra mine første 4-5 måneders erfaringer, kan jeg godt se hvorfor. Det er svært, men der er også fordele i ikke at begynde at lege i 200 liter.

Med 20g får du måske brug for at være meget detaljeret fra start og læse godt op på alt inden du går igang. Men så længe du er opmærksom på at du ikke bare kan læne dig tilbage, så er det jo en spændende hobby.

Det du til gengæld får er et akvarie, der i min verden, er til at klare i forhold til vedligeholdelse. mine 30gallons (114l som nok i virkeligheden er omkring 100), har krævet noget af en udgift. Men det er til at klare med vandskift (15-20 liter om ugen), rensning af diverse dele og ruder. Vigtigst af alt for mig handler det om at have overblik. Med 30g ser mit akvarie ikke tomt ud, selvom jeg kun har 6 koraller og 2 fisk lige nu. Der vil med 200 liter og større alt andet lige være behov for flere koraller og flere fisk, før der ikke føles dødt. Men her har vi selvfølgelig alle behov for noget forskelligt.
- jeg havde i hvert fald sagtens kunne nøjes med 20g. Men med tiden, fordi man vil have mere og mere, er flere liter og dermed muligheden for flere fisk og flere koraller trods alt godt. Så det spørgsmål du skal stille dig selv er vel, om du også vil være tilfreds med det om 6-12 måneder?

Det er samme spørgsmål i forhold til lyset. Langt de fleste herinde vil ikke kunne bruge lyset til noget, fordi de har nørdet så længe og vil have specielle opstillinger, specielle koraller der alle har brug for så og så meget. Men hvad har du?
Jeg har set masser af eksempler på 20g med startlyset som kører rigtig godt. De har bare taget nogle valg i forhold til korallerne. Og da du jo er ny, så er der ingen grund til at kaste de mest krævende i fra start. Jeg synes virkelig der er mange "lette" koraller (soft og enkelte lps) der er hamrende flotte og spændende. Måske skifter det om noget tid - men så kan man jo købe nyt lys til den tid. Så ved man også mere.

Essensen, og det tvilsomme råd fra en der selv er meget ny i faget, er, at du skal huske at du har et andet udgangspunkt og andre ønsker end mange andre herinde. Selvfølgelig skal du lytte til hvad der er godt og skidt - eksempelvis kenneths råd omkring størrelse - men du kender nu engang din egen grad af perfektionisme og dine ønsker omkring setup bedst. Og så selvfølgelig økonomi - for virkelig meget af det her handler om fravalg, fordi det er en hamrende dyr hobby. Det er det også med 20g. Så havde jeg selv skulle starte på ny, havde 20g og det medfølgende lys sagtens kunne gå an i en lang rum tid.

Held og lykke!


Nikolajbekker
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 19:08
8
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2013

Re: Fusion Nano 20

Indlæg af Nikolajbekker »

mange tak for den lange om meget omhyggelig forklaring, har været i faget sådan lidt on and off, mest pga af pengene, og tænkte at det var en god begyndelse på noget godt(forhåbenlig) at starte med en 20g, regner med at køre 20-25% vandskift om ugen og, har kigget på at få fat en en vortech mp10. ved ikk helt med lys, men har fået mange med til at jeg skal købe noget som også kan bruges på længer sigt, og derfor kigger jeg på AI Prime HD eller Radion XR15w Pro.

men den store debat jeg har med mig selv er om jeg skal købe en skummer til, da jeg har hørt og læst om flere som vælger det fra på de små bajler.

Mvh Nikolaj


Nikolajbekker
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 19:08
8
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2013

Re: Fusion Nano 20

Indlæg af Nikolajbekker »

og det andet store problem er at fruen ikke er vild med ideen om at det skal stå i samme rum som vi sover i, pga at hun mener at det larmer meget. og efter mine erfaringer er at det som regl er skummern som larmer ;D


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Fusion Nano 20

Indlæg af tim_rn »

Ok, jeg blev måske vildledt af kommentaren overfor - du er vist fint klædt på! :)

Jeg har ikke helt forstået hvorfor der skal smides så mange penge efter cirkulationspumper i et sådan setuå. Har jeg overset noget? Jeg købte selv jebao rw4 - den kan hvad den skal og jeg kan ikke høre den.

Larm er der dog helt sikkert. I en 20g har du vel begrænsede muligheder uden skummer. IM's egen som passer ind ellee tunze 9001 (eller lign). Jeg har 9001 og kan ikke forestille mig at sove i nærheden. Det er jo et åbent setup, blev meget overrasket over hvor meget det larmer uden at der er noget galt. Det er intet problem for mig i stuen, men om morgenen når man kommer fra helt stille soveværelse og ind til akvariet. Havde jeg haft mere erfaring havde jeg prøvet uden skummer. Især i 20g, men jeg havde nok slået alt ihjel på ganske få uger :D.. hvis du går med skummerløst setup, giv gerne en update.


Nikolajbekker
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 19:08
8
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2013

Re: Fusion Nano 20

Indlæg af Nikolajbekker »

Vil sige at meget at den viden jeg har omkring tingene er utallige timers læsning omkring alt, og så ved jeg jo ikk engang om jeg kan bruge det når det så kommer til stykket :)

Grunden til at jeg gerne vil have en mp10 er at jeg føler at jeg kan bruge den på længer sigt. Da jeg om nogle år gerne vil bygge mig op i en stor bajle, har bare plads problemer lige pt.

Ja tænkte nok at skummern larmer meget, plejer ihvertfald at være den man kan høre i de små åbne baljer, og du kan være helt rolig når jeg får købt tingene hjem så kommer der en tråd på det hele :)


squell22
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 35
Tilmeldt: lør 9. maj 2009 15:49
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Søborg

Re: Fusion Nano 20

Indlæg af squell22 »

Hejsa har selv lige starte et fusion 20 op i lørdags :)


Nikolajbekker
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 10
Tilmeldt: fre 25. sep 2015 19:08
8
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2013

Re: Fusion Nano 20

Indlæg af Nikolajbekker »

Startede et Fusion nano 24 i stedet :D stort set det samme :D


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"