"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

balje på 91 liter - Hvilken teknik?

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
macc
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 146
Tilmeldt: man 26. nov 2012 22:13
11
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2013

balje på 91 liter - Hvilken teknik?

Indlæg af macc »

Hey i stuerne :f3:

efter en pause fra saltvandsverden, er jeg begyndt at lege med tanken om at starte en nano balje op på 91 liter.
baljen der er tale om er Fluval Reef m60. Da den ikke til salg i dk, skal jeg have den hjem fra tyskland. Desværre kan jeg ikke finde de store oplysninger om teknikken der er med, skummer, returpumpe, lys, cirkulation og den indbyggede ¨sump¨
Jeg er derfor i tvivl om teknikken er i orden, til at holde et sundt og velkørende akvarie med lidt fisk og en ¨del¨koraller :y

Der kommer selvfølgelig lige nogle spørgsmål :T

Er det nødvendigt med reaktor osv på så lille en balje? kan jeg godt bare kører med skummer, evt en enkelt filterplade til at tage det grove snavns og lidt levende sten i den indbyggede ¨sump¨?
Jeg havde tidligere en balje på 400 liter hvor jeg havde rowa, uv lys, en masse reaktorer osv tilkoblet baljen, men er det også nødvendigt i et nano akvarie på 91 liter? eller kan jeg have det kørerene helt enkelt?

Min plan er at skifte et sted mellem 10-20% vand en gang om ugen eller hver 14 dag.

hvad er jeres erfaringer med en balje på den størrelse? :beer:


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: balje på 91 liter - Hvilken teknik?

Indlæg af Anden »

Jeg har en del små akvarier og vil sige at fisk i så små akvarier og 10% vandskift hver 14 ik holder men 15% om ugen lyder bedre når der er fisk i men jeg ville mindst skifte 20% om ugen hvis du ik har reaktor til rowa kalk osv på, både for at fjerne næring med også for at holde sporestoffer op.


Billede
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"