"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

For lille sump?

Her kan der snakkes om alle former for akvarier der ikke er med saltvand.
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

Jeg købte den ikke det sted jeg linkede. Jeg googlede bare lige navnet på den. Købte faktisk fra der du linker til :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: For lille sump?

Indlæg af PederP »

Tja..
Det med "drift vandstanden". Der mener jeg, at dit vandniveau i akvariet vil stige når pumpen er tændt, til et stykke op på overløbskammen. Den er den volumen der også skal være plads til i sumpen, når pumpen er slukket.
I mit 900L er det lidt over 1½cm med en 3000l/t.
Og så skal du huske at sikre røret fra retur pumpen mod "hævert effekt".

8000L/t retur ville være voldsomt i en 700L saltbalje - i fersk er det helt uhørt ;)


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

PederP skrev:Tja..
Det med "drift vandstanden". Der mener jeg, at dit vandniveau i akvariet vil stige når pumpen er tændt, til et stykke op på overløbskammen. Den er den volumen der også skal være plads til i sumpen, når pumpen er slukket.
I mit 900L er det lidt over 1½cm med en 3000l/t.
Og så skal du huske at sikre røret fra retur pumpen mod "hævert effekt".

8000L/t retur ville være voldsomt i en 700L saltbalje - i fersk er det helt uhørt ;)
Grunden til at jeg har købt en overdiminsioneret pumpe var at der stort set ingen prisforskel var på den og nummeret mindre. Og med 10 hastigheder kan man jo altid sætte den på fx halv kraft. Jeg har også læst at de Jebao pumper er en smule overdrevne i max effekt. Tror jeg læste mig til at jeg nærmere skulle regne med 6000l/t. og hvis man også lige skal tage højde for at maskineriet kan "tabe pusten" lidt over tid, syntes jeg at man er lidt bedre garderet.

Tak for dit råd mht. til sikring mod "hævert effekt". Hvordan gør man dette smartest? Jeg har læst følgende råd her på forum som virker ganske fornuftigt:
For ikke at tømme sumpen op i akv, så sæt returpumpen omvendt med sugesiden opad.
Monter pumpen lige under overfladen i sumpen, så suget blot er nogle centimeter under overfladen. så løber pumpen tør allerede efter få minutter, hvis flowet fra akv sku svigte.

Sæt et grovmasket net over dine retur rør, så der ikke kravler al mulig ned og sætter sig fast. Jeg har selv brugt den slags plastic net man lægger i tagrender for at undgå blade.

Retur udløbet bør monteres over overfladen eller lige under, så kan der kun ske en
begrænset hævert effekt. Man kan også købe en modløbsventil og sætte på returløbet.
Den med placering af sugningen lige under overfladen lyder som en rigtig fornuftig måde at sikre at hele sumpen ikke bliver tømt op i akvariet :beer:

Returrøret havde jeg tænkt mig at placere lige omkring overfladen (hader konstante plaskelyde :shifty: ), så er måske alligevel nødvendigt med en modløbsventil så man er sikret 100%.

Hvis jeg skal have fat i en ordentlig modløbsventil, er der så noget særligt I kan anbefale over noget andet? Kan se der fx er en hel del muligheder her: http://koiimport.dk/category/pvc-kontraventil-148/ Nogen skriver også at man ganske simpelt kan bore et 3mm hul i returrøret over overfladen som sikring. Men hvis dette hul så stopper til, har man jo balladen :wink:


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: For lille sump?

Indlæg af Carsten »

Den ide med at montere indsugningen med sugesiden opad, er jeg ikke sikker på duer er. Pumpen er ganske kraftig, og tror den vil lave vortexer som sender kaskader af bobler op i akvariet. Også selv om pumpen bliver droslet ned.
Modløbsventiler har det med at sætte sig fast, lige den dag den skal bruges. Så det ville jeg ikke turde binde an på.
Det er den bedste måde at sikre sig mod hæverteffekten ved at bore et lille 3-4 mm hul. Og det skal være meget stoppet for ikke at der kan komme luft ind. Og det er jo bare at prikke det åbent hver gang du roder i akvariet. Til at regulere vandstanden i overløbet bruger du en almindelig kuglehane


Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 13. sep 2014 20:19
9
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Re: For lille sump?

Indlæg af Mildow »

Carsten skrev:Den ide med at montere indsugningen med sugesiden opad, er jeg ikke sikker på duer er. Pumpen er ganske kraftig, og tror den vil lave vortexer som sender kaskader af bobler op i akvariet. Også selv om pumpen bliver droslet ned.
Modløbsventiler har det med at sætte sig fast, lige den dag den skal bruges. Så det ville jeg ikke turde binde an på.
Det er den bedste måde at sikre sig mod hæverteffekten ved at bore et lille 3-4 mm hul. Og det skal være meget stoppet for ikke at der kan komme luft ind. Og det er jo bare at prikke det åbent hver gang du roder i akvariet. Til at regulere vandstanden i overløbet bruger du en almindelig kuglehane
Det kan jeg godt følge dig i. Så også nogle kommentarer lidt senere i tråden hvor der stod at det ikke kunne lade sig gøre. Tror bare jeg prøver løsningen med hullet.

Har allerede haner på alle gennemføringshuller :)


Besvar

Tilbage til "Ferskvandsakvarier"