"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kauderni yngel erfaringer......

Her kan man diskutere og udveksle erfaringer med fiskeopdræt
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Kauderni yngel erfaringer......

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Nu er jeg efterhånden på det 3. Kuld Kauderni unger, så har fået en smule erfaringer jeg vil forsøge at dele..... Hen af vejen :biggrin:

Lige nu går der 2 forskellige kuld i yngel baljen. De ældste er ca 3 md og de yngste ca 1 md.

De ældste er "overlevende" fra kuldet der kom for 3 md siden, de har gået dels i overløbskammer, i sump og i DT.

Prøv at se den største på dette foto, den overlevede ved først at gemme sig i min Heliofungia og senere i de MEGET tætte koraller på denne koral.

Aften foto, så farven snyder. Den er lyserød/lilla/blålig.
image.jpg

Fisken har HELT klart "taget farve" efter korallen, dens bagdel er lilla/lyserød i en grad jeg IKKE har set på andre kauderni'er
image.jpeg
Her er den længst til højre nede.... Der er KLAR farve forskel på dem. Dét var jeg ikke klar over at de er i stand til? :smart:
image.jpeg
image.jpeg
Der vil komme en del flere indlæg om de erfaringer jeg har gjort mig omkring leg, mundruger periode, spytning, fodring af de små osv.

BYD meget gerne ind med jeres erfaringer.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Kauderni yngel erfaringer......

Indlæg af chrislolk »

Super tråd! Kan ikke byde ind med det store, men vil suge alt til mig.

Har du nogen tips til at fange den gravide han? Forsøgte på et tidspunkt, men måtte opgive. Foderfælder virker jo heller ikke når den ikke spiser.


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Kauderni yngel erfaringer......

Indlæg af nask1997 »

Spiser de deres eget yngel ?
Passer de selv deres yngel ?

Det er super spændene at der begynder at komme fokus på opdræt at saltvands fisk :-)


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Kauderni yngel erfaringer......

Indlæg af Nicki Henriksen »

Du smider lige en besked næste gang der er unger, skal helt sikkert have et par dansk opdrættet :GO


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kauderni yngel erfaringer......

Indlæg af charlie saltvand »

Hep.

Der er kommet lidt spørgsmål kan jeg se.

Mht at fange hannen, så er min DT en rumdeler, vi får han ned i den ende der ikke er proppet med sten, og så 2 net ned, et meget stort der holder ham i den ende og så et lidt mindre til at fange ham med, det er gået godt ind til videre.

Han spiser ikke ynglen, men et par dage efter han har spyttet alle unger ryger han tilbage i DT til fruen og de andre fisk. Vi bilder os selv ind at gensynsglæden er stor.... :K

Når han har spyttet er der ingen yngel pleje. Ungerne søger dækning, i naturen mellem sorte søpindsvin pigge (deraf deres farve/camouflage) de har en størrelse der gør at de aktivt "jager" foder. Det er derfor én af de nemme arter at yngle på.


Vi har lige flyttet hannen over i "yngel baljen", han spytter unger i løbet af nogle dage. Så hvis alt går vel er der unger, der er klar til at komme videre ca 1. April :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
jmsjms
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 485
Tilmeldt: tirs 25. okt 2005 15:37
18
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Rakkeby

Re: Kauderni yngel erfaringer......

Indlæg af jmsjms »

Jeg har 16 stk 14 dage gamle til at gå, ingen er døde efter "fødslen"
Vedhæftede filer
IMG_20170130_194854.jpg
IMG_20170130_194838.jpg


Mjj79
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 45
Tilmeldt: tirs 19. mar 2019 23:46
5
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2018

Re: Kauderni yngel erfaringer......

Indlæg af Mjj79 »

Jeg har et kuld som er 4 uger nu, og nu begynder de at dø for mig ... jeg fodrer stadig med rotifers og artemia og de går i et 25 liters.... nogle råd?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kauderni yngel erfaringer......

Indlæg af charlie saltvand »

Hej. Fedt du får yngel, tillykke :GO

Du skriver de dør, øv! Det er SÅ hårdt når de gør det :G

Er det parrets første/andet, måske 3. Kuld? Jeg syntes at have erfaret at når de går igang med at yngle, så er overlevelses raten på de første kuld meget lille. Du kan sagtens begynde at give dem “hakket” frost. Jeg har haft godt held med dette. I starten (den første uges tid) fik de dette og også de helt små reefpearls som de suttede i sig. Hvis du KUN bruger artemia SKAL du berige disse m diverse vitaminer.

Der er flere steder på nettet hvor der skrives om at ynglen kan få et chok af en slags “sudden fright shock”, når de har den alder dine har nu. Jeg prøver lige at finde det og sætte det ind her.

https://www.reef2reef.com/threads/breed ... um.717057/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg havde til sidst en overlevelses % på ca 70, så du skal desværre regne med at en del af ynglen går til :crybaby:

Held og lykke og fortsæt endelig, du må ikke give op. /Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Kauderni yngel erfaringer......

Indlæg af Holst »

chrislolk skrev:Super tråd! Kan ikke byde ind med det store, men vil suge alt til mig.

Har du nogen tips til at fange den gravide han? Forsøgte på et tidspunkt, men måtte opgive. Foderfælder virker jo heller ikke når den ikke spiser.
Jeg har lige haft fange min og tømt ham for unger.
Jeg fangede ham om natten med en rød lampe.. det ser de ikke rigtig..


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Besvar

Tilbage til "Opdræt (fisk)"