"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Blå Cromis muligvis lagt æg

Her kan man diskutere og udveksle erfaringer med fiskeopdræt
Besvar
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af Mikki »

Her for 4 dages tid siden var min ene Cromis med stor mave enda den mindste af dem, nu er den slank som en ål igen. mistænker at den måske har lagt æg, men kan selvfølgelig ikke se dem, har 3 Cromiser og siden den fik maven og til et par dage efter den forsvant har de holdt sig godt skjult, Har den mon lagt æg og hvordan forgår det med den art?? hvor mange dage ligger æggende og hvad så når de klækker(hvis dette er tilfældet) har aldrig haft avl før
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af Schwensen »

Du får en god gang foder til dine fisk :) opdræt er utroligt omfattende af de fleste arter, hvorfor det ikke bare sker som med f.eks. Ferskvandsfiskene. Så vidt jeg ved er fiskene af arten kauderni nogle af de nemmeste, mens stort set al andet opdræt kræver en besværlig og langvarig proces før der er nogen chance for overlevelse af ungerne.
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af Mikki »

Så et lille 30 ltr med luft pumpe og så disse 2 link. http://saltvandsudstyr.dk/index.php/2-F ... -30-l.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://saltvandsudstyr.dk/index.php/2-F ... word=yngel" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvad slags fodder er vi ude i
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af crazy seahorse »

Mikki skrev:Så et lille 30 ltr med luft pumpe og så disse 2 link. http://saltvandsudstyr.dk/index.php/2-F ... -30-l.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://saltvandsudstyr.dk/index.php/2-F ... word=yngel" onclick="window.open(this.href);return false;

Hvad slags fodder er vi ude i
Formodentlig nogle rotiferer. De kan sikkert ikke tage nyklækkede artemia.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 413
Tilmeldt: tors 28. jun 2012 15:15
11
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af kodyl »

Mikki skrev:Har den mon lagt æg og hvordan forgår det med den art?? hvor mange dage ligger æggende og hvad så når de klækker(hvis dette er tilfældet) har aldrig haft avl før
Tvivler på du har æg hvis du ikke kan se dem... se her " onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af Mikki »

kodyl skrev:
Mikki skrev:Har den mon lagt æg og hvordan forgår det med den art?? hvor mange dage ligger æggende og hvad så når de klækker(hvis dette er tilfældet) har aldrig haft avl før
Tvivler på du har æg hvis du ikke kan se dem... se her " onclick="window.open(this.href);return false;
Grunden til jeg ikke kan se det er at jeg ikke vil flytte på stenopsætningen og det er bag stenene de har stået de dage.
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af Carsten »

Hvis 2 af fiskene har stået samme sted i et par dage, så er det bestemt ikke umuligt at de har lagt en klump æg.
Og som Schwensen skriver, får dine andre fisk incl forældrene en god lille snack når larverne klækker. Hvad de går kort efter at lyset er gået ud.

Når du ikke har nogle hjuldyr kulture klar nu, skal du ikke forvente at kunne opfodre dem.
Det kræver en hel del mere end blot et 30 liters akvarie.
Prøv at se om du kan finde Saras tråd om opdræt af klovnfisk
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af Mikki »

Okay. jamen de går jo pt i et 440 ltr. mente bare at hvis jeg kunne få larverne eller ynglet op i et 30 ltr hvis de ikke blev spist inden. har kun pt en okay pods kultur. men må hellere få et hjuldyrs kultur for planen er at jeg vil prøve med designer klowne når jeg har fundet den rette model;) Men takker for de gode svar
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af Carsten »

Larverne er så små at de ryger i skummeren lige så snart de kommer op til overfladen. Larverne bevæger sig nemlig ikke aktivt i begyndelsen
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: tirs 2. okt 2012 17:46
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af Mikki »

Okay så er der jo ingen chance den her gang ;) hvad gør folk når?? slukker skummeren i en uge elller
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Blå Cromis muligvis lagt æg

Indlæg af Carsten »

Der en nogle som har lavet en larvefælde. Larverne tiltrækkes af lyset, og så på den måde indfanges de. Hvordan den fungerer i praksis husker jeg ikke.
Besvar

Tilbage til "Opdræt (fisk)"