"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klækning af artemia - nyt ell. gammelt vand

Forum til snak om foder til fisk og koraller
Besvar
Dixen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 33
Tilmeldt: man 1. jun 2009 14:47
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2010

Klækning af artemia - nyt ell. gammelt vand

Indlæg af Dixen »

Hej alle.

For hyggens skyld skal jeg igang med at lave artemia - jeg er dog stødt på et lille dilemma.
Jeg er i tvivl angående hvilket vand de skal gå i. På pakken anbefaler de, at man tager køkkensalt uden jod, og blander op med hanevand.
Jeg tænker dog, at det saltvand vi alligevel har i akvarierne er bedre?
Men er der så forskel på om det er brugt akvarievand, eller helt nyt friskblandet saltvand?
Er der fordele/ulemper ved nyt/gammelt vand?

På forhånd tak.

Michael


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Klækning af artemia - nyt ell. gammelt vand

Indlæg af Carsten »

Du kan da sagens bruge det brugte vand fra akvariet, som alligevel skal hældes i kloakken.
Helt friskblandet saltvand, kan være noget krast noget, så jeg ville vælge det brugte

Men artemia, er også nogle MEGET hårdføre små rejer. De kan leve i de mest forskellige miljøer.

Så jeg vil mene du blot skal gøre som det falder dig lettest.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Klækning af artemia - nyt ell. gammelt vand

Indlæg af charlie saltvand »

Hep. Jeg hiver vand ud af min balje for at holde saltnivauet på plads. Har brugt dette flere gange til artemia flasken :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Klækning af artemia - nyt ell. gammelt vand

Indlæg af Han$en »

Jeg har også blot brugt akvarie vand.. Det gør jobbet fint :happy:

Som Carsten påpeger er Artemia ekstremt hårdføre.. De kan klare stort set så meget salt man orker at kaste efter dem, og temperaturer der næsten er urealistiske..

Her er en god beskrivelse af dem og deres grundlæggende biologi der lige forklarer det basale.. Spændende små dyr :happy:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brine_shrimp" onclick="window.open(this.href);return false;


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Klækning af artemia - nyt ell. gammelt vand

Indlæg af PoulD »

Hvis du bruger skiftevand fra akvariet kan det være en god idé at iblande omkring 0,3L hanevand for hver 1L akvarievand. Derved kommer saliniteten ned omkring a. 26 ppt som er mere optimalt.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Klækning af artemia - nyt ell. gammelt vand

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har lavet en del artemia og Phytoplankton, og vil helt klart anbefale nyblandet saltvand. Har prøvet begge dele, og der er meget større klækning i nyblandet vand. Vær opmærksom på hvad salt du bruger.
Jeg har haft bedst resultat med middelhavs salt uden jod.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Klækning af artemia - nyt ell. gammelt vand

Indlæg af PoulD »

Til phytoplankton giver det god mening at anvende nyblandet saltvand (akvarievand kan dog bruges hvis det koges først).

Forudsat akvarievandet fortyndes med en passende mængde ferskvand, kan jeg derimod ikke umiddelbart få øje på nogen som helst saglige argumenter for at nyblandet saltvand skulle give større udklækningsmængde af artemia.

Jeg har også prøvet begge dele og ikke konstateret nogen forskel. Ikke at man kan konkludere noget ud fra det, da der jo er tale om enkeltstående sekventielle og helt uvidenskabelige forsøg. Der kan derfor være mange andre faktorer der kan spille ind.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Foder til fisk og koraller"