"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bundlag - Hvad ville I vælge?

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar

Fint eller groft bundlag.

Fint bundlang
28
64%
Groft bundlag
3
7%
Fint og groft sammen
5
11%
BB (bare bottom)
8
18%
 
Afgivne stemmer: 44

Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af Marco R »

Jeg overvejer at få lidt bundlag i mit akvarie, da jeg lige nu selv kører BB. Så derfor laver jeg en afstemning, om hvad I kører med, og hvad I synes er bedst :happy:

Skriv gerne hvad I har stemt, og hvorfor at I netop har valgt at køre med dette, og hvilken størrelse (mm) og mærke (gerne link) som I bruger, og hvad fordele og ulemper der er ved dette :y


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af Anden »

Alle mine akvarier har dyb sand bund eller noget der ligner og jeg bruger blandet men mere groft end fint og nogle gange kun groft og når jeg bruger fint er det kun når det er blandet med groft og ikke fint alene da jeg ik kan lide ren sand bund uden småsten pga udsene alene.

Jeg blander gerne det helt fine coral sand i mineral mudder men så kommer jeg helt groft oven på for at holde på det men det er kun i akvarier uden fisk eller andet der graver.


Billede
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af martinknorr »

Jeg kan bedst lide det fine sand ala fijipink.

Hovedsagligt for udsendets skyld og har altid haft cerith snegle til at grave rundt i det. Det har virket super fint for mig og har aldrig haft problemer med at det ikke vil blive liggende.

Desuden kan jeg godt li' symbiose par med rejer og gobyer. Den konstante flyttende rundt med sand gjorde at der kom lidt foder rundt i akvariet til de forskellige koraller. Det er i hver fald min teori :hehe: 8)


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af PoulD »

Jeg har fint sand, primært af æstetiske årsager. Men også fordi det klistrer også bedre sammen end groft sand når først der er etableret en bakteriekultur. Med mindre man har ekstremt dybt bundlag tror jeg også bedre man kan opnå lidt iltfattige zoner til de NO3 respirerende bakterier, i fint sand end i groft sand


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af Marco R »

Jeg har lige rettet mit første indlæg, da jeg har glemte og spørge, hvilken størrelse (mm) og mærke (gerne link) som I bruger :happy:

Der tegner sig et tydeligt spor, at de fleste har det fine bundlag i deres akvarie :)


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af MoG »

Fint, som fiji pink eksempelvis. Evt. Størrelsen lige over dette.
Ulempen ved det fine er jo som bekendt, at det kan blæse rundt..
Har selv haft døjet med, at der flere steder blev ved med opstår bare områder, uanset hvor meget jeg rettede på pumperne! :wink:
Men efter min mening , er det fine sand klart det flotteste!


Morten
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af Marco R »

MoG skrev:Fint, som fiji pink eksempelvis. Evt. Størrelsen lige over dette.
Ulempen ved det fine er jo som bekendt, at det kan blæse rundt..
Har selv haft døjet med, at der flere steder blev ved med opstår bare områder, uanset hvor meget jeg rettede på pumperne! :wink:
Men efter min mening , er det fine sand klart det flotteste!
Hej Morten,

Ja det er lige præcis det, som er irriterende :hehe:

Men tænker lidt at købe en mindre pose grovere sand og så lægge det der, hvor der skulle opstå de bare områder, og tænker, at det vil virke fint? :happy:


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af Jones »

Jeg vil helst have fint sand da det ser pænest ud, men pga cirkulation har jeg grus. Jeg har to Vortech MP10 QD, der sidder på bagruden og peger frem i akvariet, hvorfor fint sand ikke kan blive liggende. Grus har også den fordel at pod's kan gemme sig i det. Jeg kan se at mit er fyldt med pods. Og der lever orme og andet godt i bunden af det.


o_O
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af Marco R »

Jones skrev:Jeg vil helst have fint sand da det ser pænest ud, men pga cirkulation har jeg grus. Jeg har to Vortech MP10 QD, der sidder på bagruden og peger frem i akvariet, hvorfor fint sand ikke kan blive liggende. Grus har også den fordel at pod's kan gemme sig i det. Jeg kan se at mit er fyldt med pods. Og der lever orme og andet godt i bunden af det.
Jeg har samme tanke som dig :y Hvor groft er dit?

Men da jeg kan se, at der selvfølgelig samler sig lidt detritus på bunden, så tænkte jeg at komme en søpølse i, men jeg ved ikke, om den æder dette, og om den kan klare lidt grovere grus?


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af Marco R »

Marco R skrev:
Jones skrev:Jeg vil helst have fint sand da det ser pænest ud, men pga cirkulation har jeg grus. Jeg har to Vortech MP10 QD, der sidder på bagruden og peger frem i akvariet, hvorfor fint sand ikke kan blive liggende. Grus har også den fordel at pod's kan gemme sig i det. Jeg kan se at mit er fyldt med pods. Og der lever orme og andet godt i bunden af det.
Jeg har samme tanke som dig :y Hvor groft er dit?

Men da jeg kan se, at der selvfølgelig samler sig lidt detritus på bunden, så tænkte jeg at komme en søpølse i, men jeg ved ikke, om den æder dette, og om den kan klare lidt grovere grus?
Til mit ovenstående spørgsmål er der nogen, som ved, om en søpølse kan holde et lidt grovere bundlag som dette http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... -6-kg.html" onclick="window.open(this.href);return false; rent? :happy:

Kan man bruge dette http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... -0-kg.html" onclick="window.open(this.href);return false; sand først, som det primære, og så der hvor at sandet blæser væk, så lægge noget af det grovere der, hvad siger I til dette?


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af Mikas »

Prøv at se min gamle 530l tråd :)
Jeg havde 3 søpølser i og de ku sagtens tag mit grus :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Bundlag - Hvad ville I vælge?

Indlæg af Marco R »

Mikas skrev:Prøv at se min gamle 530l tråd :)
Jeg havde 3 søpølser i og de ku sagtens tag mit grus :)
Hejsa Mikas,

Okay lyder super :GO

Det grus som kom ud i den anden ende af søpølsen, var alle flader helt rene/hvide på gruset? :happy:


Besvar

Tilbage til "Dekoration"