"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Svar fra MarinLab

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Svar fra MarinLab

Indlæg af Allan M »

Jeg har lavet tests på begge mine kar og overordnet ser det godt ud, MEN nogle stoffer er oppe i det røde felt.
Aner ikke hvorfor og hvad jeg skal gøre, eller OM jeg skal gøre noget for at forbedre det, men her er de stoffer der vipper over til rødt:
Boron
Bromine
Molybdenum
Lithium

Nogen der har kommentarer?


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Engelquist »

Tror mere på at du skal betragte dine koraler og se om de ser tilfredse ud,samt holde de tre hellige stabilt(ca,kh og mg) alt andet er gætterier!


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Allan M »

Engelquist skrev:Tror mere på at du skal betragte dine koraler og se om de ser tilfredse ud,samt holde de tre hellige stabilt(ca,kh og mg) alt andet er gætterier!
Tak, den er jeg helt med på. Tog testen da jeg syntes at "noget" driller.


Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Allan.... Kender ikke testen, så når du skriver “vipper over til rødt” hvad betyder dét så? Er det for lidt eller for meget der måles? Og hvor meget for lidt eller for meget? Alle stofferne er vigtige, men også giftige i for høje doser.

Så, kan du være mere specifik? :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Tykki »

Der er h2o i mit vand, hvad gør jeg rigtigt?


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Allan M »

Tykki skrev:Der er h2o i mit vand, hvad gør jeg rigtigt?
Har du røget sjovtobak nu igen!! Ingen har ringet dig op.


Life is a beach and then you dive.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af ttkthomsen »

Allan M skrev:Jeg har lavet tests på begge mine kar og overordnet ser det godt ud, MEN nogle stoffer er oppe i det røde felt.
Aner ikke hvorfor og hvad jeg skal gøre, eller OM jeg skal gøre noget for at forbedre det, men her er de stoffer der vipper over til rødt:
Boron
Bromine
Molybdenum
Lithium

Nogen der har kommentarer?
Hej Allan

Jeg har ikke prøvet Marinlab kun triton, kommer Marinlab ikke med en vejledning til hvad man skal gøre? Det eneste min fantasi rækker til er vandskifte over en periode, så indsende en ny test for at se om det har nedbragt værdierne.

Hvad er det der driller i dit kar?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Carsten »

Synes at vi har hørt den historie før, blot har det været Triton.
De der test viser af en eller anden grund altid at et eller flere stoffer er helt ude trit med resten. Om det i virkeligheden er sådan eller blot er fejl i ud læsningen er der nok ingen der rigtigt kan svare på.
Du skriver at du fik testen lavet da du synes noget driller. Hvad er det præcist du synes driller


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Tykki »

Sure stodder!!! :h


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Allan M »

Tykki skrev:Sure stodder!!! :h
Fuck dig "Smiley med fuck finger" :scream:


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:Hej Allan.... Kender ikke testen, så når du skriver “vipper over til rødt” hvad betyder dét så? Er det for lidt eller for meget der måles? Og hvor meget for lidt eller for meget? Alle stofferne er vigtige, men også giftige i for høje doser.

Så, kan du være mere specifik? :-)
Det var dåeligt forklaret. På samme måde som Triton viser de en skala fra grøn til rød. De stoffer jeg nævner, lå i den røde ende.
Rød = panik, i min verden. Men som flere af jere har skrevet, kigger jeg på mine koraller og vurderer.

historikken er at jeg for nogle måneder siden havde glemt at skifte Co2 beholder på kalkreaktor. Det resulterede i KÆMPE drop i Kh ober kun 4 dage.
Jeg mistede efterfølgende mange sps - forklarligt nok.
Det hele er ni ved at tage sig op igen, MEN jeg ser stadig ikke polypper på mine sps. For at bruge eliminationsmetoden - tænkte jeg at en test måske vil kunne give svar.

Værdierne i karret kører stabilt, ligger på ok niveau. Po4 er for høj, men de manglende farver på nogle sps og de manglende polypper, kan ikke tilskrives Po4 (Da flere af mine sps kom fra kar med lamgt højere Po4).

Jeg skifter vand regelmæssige, kører med Red Rea salt, Red sea Reef energy A og B, samt NoPox. Alt i alt tror jeg at jeg gør ting rigtigt. MEN - ingen polypper og træls farver på flere sps.


Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af charlie saltvand »

Allan M skrev:
charlie saltvand skrev:Hej Allan.... Kender ikke testen, så når du skriver “vipper over til rødt” hvad betyder dét så? Er det for lidt eller for meget der måles? Og hvor meget for lidt eller for meget? Alle stofferne er vigtige, men også giftige i for høje doser.

Så, kan du være mere specifik? :-)
Det var dåeligt forklaret. På samme måde som Triton viser de en skala fra grøn til rød. De stoffer jeg nævner, lå i den røde ende.
Rød = panik, i min verden. Men som flere af jere har skrevet, kigger jeg på mine koraller og vurderer.

historikken er at jeg for nogle måneder siden havde glemt at skifte Co2 beholder på kalkreaktor. Det resulterede i KÆMPE drop i Kh ober kun 4 dage.
Jeg mistede efterfølgende mange sps - forklarligt nok.
Det hele er ni ved at tage sig op igen, MEN jeg ser stadig ikke polypper på mine sps. For at bruge eliminationsmetoden - tænkte jeg at en test måske vil kunne give svar.

Værdierne i karret kører stabilt, ligger på ok niveau. Po4 er for høj, men de manglende farver på nogle sps og de manglende polypper, kan ikke tilskrives Po4 (Da flere af mine sps kom fra kar med lamgt højere Po4).

Jeg skifter vand regelmæssige, kører med Red Rea salt, Red sea Reef energy A og B, samt NoPox. Alt i alt tror jeg at jeg gør ting rigtigt. MEN - ingen polypper og træls farver på flere sps.

Rød kan, i min verden stadig betyde for meget, eller for lidt...... Kom nu med nogle TAL tak :BA


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:
Allan M skrev:
charlie saltvand skrev:Hej Allan.... Kender ikke testen, så når du skriver “vipper over til rødt” hvad betyder dét så? Er det for lidt eller for meget der måles? Og hvor meget for lidt eller for meget? Alle stofferne er vigtige, men også giftige i for høje doser.

Så, kan du være mere specifik? :-)
Det var dåeligt forklaret. På samme måde som Triton viser de en skala fra grøn til rød. De stoffer jeg nævner, lå i den røde ende.
Rød = panik, i min verden. Men som flere af jere har skrevet, kigger jeg på mine koraller og vurderer.

historikken er at jeg for nogle måneder siden havde glemt at skifte Co2 beholder på kalkreaktor. Det resulterede i KÆMPE drop i Kh ober kun 4 dage.
Jeg mistede efterfølgende mange sps - forklarligt nok.
Det hele er ni ved at tage sig op igen, MEN jeg ser stadig ikke polypper på mine sps. For at bruge eliminationsmetoden - tænkte jeg at en test måske vil kunne give svar.

Værdierne i karret kører stabilt, ligger på ok niveau. Po4 er for høj, men de manglende farver på nogle sps og de manglende polypper, kan ikke tilskrives Po4 (Da flere af mine sps kom fra kar med lamgt højere Po4).

Jeg skifter vand regelmæssige, kører med Red Rea salt, Red sea Reef energy A og B, samt NoPox. Alt i alt tror jeg at jeg gør ting rigtigt. MEN - ingen polypper og træls farver på flere sps.

Rød kan, i min verden stadig betyde for meget, eller for lidt...... Kom nu med nogle TAL tak :BA
Skulle tro du havde hængt ud med Tykki idag - med den tone du fører.
Men ja, rød kan være i begge ender.
Resultat af de røde tal:
Boron 1.74 mg/l For højt
Bromine 47,8 mg/l For højt
Molybdenum 0,017 mg/l For lavt
Lithium 0,12 For højt


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af crazy seahorse »

Det er jo meget små mængder der måles i. Et microgram = en milliontedel af et gram = μg
Disse icp tests er rigtig gode, men kan også skabe unødig bekymring. Jeg tror at man først skal være bekymret, når/hvis en værdi over flere målinger stiger elle falder uforklarligt.
Du har jo en mulig forklaring på dine liiiidt skæve værdier som jeg ser det. Dit Kh drop over få dage, tager lang tid for et system at forvinde. Det er ikke gjort med at få Kh op i niveau.
Der dør nogle koraller, de frigiver nogle stoffer, det reagerer hele systemet så på. Det er derfor det nemmeste er, hvis man kan undgå at det kommer ud af sync. Nemmere sagt end gjort, ved det.
Jeg ville fortsætte med de faste vandskift og de daglige rutiner og så evt sende en ny test afsted om 3-6 mdr. Der kan det hele se anderledes ud, selvom du ikke laver drastiske forandringer.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Carsten »

Nu er det ikke et krav for at en SPS trives at den står og stritter med polypperne ude. Det gør korallerne ikke i naturen. Hop op og fald ned på de 4 ting.

Synes det virker mærkeligt.
Triton foreskriver for:
Bor - Boron 4,50 mg pr liter
Brom - bromine 62,0 mg pr. liter
Molybdenum 12 microgram pr. liter
Lithium 200 microgram pr. liter


At der kan være forskel i hvilke mængder de mener der skal være opløst pr. liter undrer mig.


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Allan M »

Carsten skrev:Nu er det ikke et krav for at en SPS trives at den står og stritter med polypperne ude. Det gør korallerne ikke i naturen. Hop op og fald ned på de 4 ting.

Synes det virker mærkeligt.
Triton foreskriver for:
Bor - Boron 4,50 mg pr liter
Brom - bromine 62,0 mg pr. liter
Molybdenum 12 microgram pr. liter
Lithium 200 microgram pr. liter


At der kan være forskel i hvilke mængder de mener der skal være opløst pr. liter undrer mig.
Deres skema er sat lidt mystisk op og jeg kan se at jeg har aflæst forkert mht for hæjt/for lavt.
MarinLab anbefaler:
B 4.05 - 5.00 mg/l. Min er 1.74. altså for lav
Br 55.00 - 74.00 mg/l. Min er 47.8 altså for lav
Mo 0.0045 - 0.012 mg/i. Min er 0.017 altså for høj
Li 0.15 - 0.20 mg/l. Min er 0.12 altså lidt for lav.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af Allan M »

crazy seahorse skrev:Det er jo meget små mængder der måles i. Et microgram = en milliontedel af et gram = μg
Disse icp tests er rigtig gode, men kan også skabe unødig bekymring. Jeg tror at man først skal være bekymret, når/hvis en værdi over flere målinger stiger elle falder uforklarligt.
Du har jo en mulig forklaring på dine liiiidt skæve værdier som jeg ser det. Dit Kh drop over få dage, tager lang tid for et system at forvinde. Det er ikke gjort med at få Kh op i niveau.
Der dør nogle koraller, de frigiver nogle stoffer, det reagerer hele systemet så på. Det er derfor det nemmeste er, hvis man kan undgå at det kommer ud af sync. Nemmere sagt end gjort, ved det.
Jeg ville fortsætte med de faste vandskift og de daglige rutiner og så evt sende en ny test afsted om 3-6 mdr. Der kan det hele se anderledes ud, selvom du ikke laver drastiske forandringer.

Erik
Kh drop og den efterfølgende restituering forklarer rigtig rigtig meget. Denne gang bygger jeg stille og rolig bakterie flora op, kører mere stabilt en nogensinde OG har tilført flere fisk - noget der jo også bevirker den generelle sundhed. Stensætningen er propfuld af gule og hvide svampe, så det tager jeg som et sundhedstegn :GO :GO


Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Svar fra MarinLab

Indlæg af charlie saltvand »

He, Allan... Sorry, jeg ville ikke lyde som ham vores lille sure ven ;-).

Jeg er forøvrigt i Sitges og har været her længe, den by er jeg sikker på at du kender ;-)

Mht prøven, så tænkte jeg bare at det var vigtigt at få at vide om der var for lidt eller for meget af de der mikro stoffer i, det er jo ikke u-relevant.

Det lyder godt at du tror på det nu.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"