"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Flytning af Akvarie gennem København

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af tim_rn »

Jeg er blevet fattig og flytter fra Frederiksberg til Amager. Her er der et projekt om et nyt akvarie, men i mellemtiden skal mit nuværende flyttes. Der findes en del flyttetråde herinde, men jeg tillader mig alligevel lige at præsentere en plan, som I meget gerne må vejlede på. Jeg har ikke prøvet det før.

- 1. prioritet er at fiskene overlever.
- Jeg har ikke mulighed for at få et nyt akvarie sat op som de kan komme i. Det skal altså være det nuværende der flyttes.
- Der er 9,6 km, altså ca. 20 minutter i bil
- Akvariet er et 100 liters med indbygget sump, det kan altså løftes med indhold af 2 så længe vand er ude.

Min umiddelbare plan lyder:
1. Tag alle løse koraller og en enkelt keramiksøjle op og placere det i en flamingokasse med en lille bundsjat af vand. Der efterlades en stensætning i akvariet som ikke bare kan flyttes med de koraller der sidder på. (her er både blød, lps og sps)

2. tømme en masse vand, så fiskene bliver lette at fange med net. Dem vil jeg lægge over i midlertidig mini-bedroller på måske 10 liter, evt en spand med film og håndklæder over. Alle fisk samlet, kan det gå an under stress/flytning så de ikke nakker hinanden?

3. Kaste alt hvad jeg har af håndklæder og viskestykker ind mellem rude i akvariet og den lille stenstæning der ikke kan flytte, så denne holder sig på plads under flytning. Evt overdække akvarie så fugten holdes. Lægge en plade under akvariet så der er fast bund under.

4. Løbe ned fra 3. sal i bilen med dunke med akvarievand (+1 med nyt saltvand til det der mistes, spildes etc.), akvariet med lidt sten og koraller omgivet af viskestykke håndklæde (så vidt uden at berøre koraller).

5. Køre pænt men hurtigt igennem byen til den udpegede plads. Kaste akvariet på, fjerne håndklæder etc. Hælde vand tilbage, lægge koraller og søjle på plads. Reintroducere fisk og starte alt teknik.

Jeg vil ikke begynde at pille den ene stensætning fra hinanden, og jeg vil forsøge at flytte meget uden at det er i vand. Temperaturen udenfor er god for tiden, hvad end det er 20 eller 28 grader. Og så er min tanke at alt skal kunne klares på maksimalt 1 time (den vender jeg lige tilbage med en realiseret tid på. ;) ).

Så ja, jeg springer nok nogle trin over og jeg gør ikke brug af midlertidige opbevaringssteder og pakker alt og alle ned i en plastikpose for sig selv. Det er inspireret af nogle af de andre flytninger jeg har læst om herinde, men jeg vil være overrasket hvis alle koraller klarer sig lige godt. Men så er det da et forsøg

-

Nogen gode råd når det er flytning af så lille et akvarie og relativ kort afstand? Jeg kører over broen ved sydhavnen hvis nogen vil stå og heppe på en tosse med en spand med fisk på skødet og speederen i bund!


Fellov
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 120
Tilmeldt: tors 7. sep 2017 09:21
6
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2007

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af Fellov »

Hej Tim,
Ville bare lige dele min oplevelse som jeg havde med nogenlunde samme flytning.
Jeg ville ikke beholde 100% vand, tag hvad der svarer til 70%. Og undgå at få det allermest beskidte vand med. Sug os så meget vand som muligt inden du "roder" for meget.
Fiskene kan sagtens være i en beholder med lidt vandcirkulation eller luftsten i et god stykke tid. Husk varmelegeme + evt lidt sten eller lign. de kan gemme sig lidt i, det stresser dem mindre.
Mht. koraller ville jeg sørge for de er helt dækket af vand hele turen, nu skriver du ikke hvad du har af koraller, men de fleste bryder sig ikke om at være over vand.
Jeg tror ikke du behøver at være nervøs mht. den flytning, det går som regel godt.

Held og lykke :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af tim_rn »

Fedt, tak for input! Det kan være jeg skal smide fiskene ned til keramikken, så de kan gemme sig herunder!

I forhold til fisk tænker jeg de kan klare sig uden luftsten og cirkulation på bare at blive kastet rundt i spanden og bilen. ;)

Korallerne er jeg enig i ville være en god ting med under vand. Men jeg tror ikke det bliver muligt uden at det skal tage 10 timer, hvor hver koral pakkes ned. Det er desværre ikke "muligt" (læs: bliver ikke prioriteret). Min tanke er desuden efter en del læsning omkring koraller og fragmentering, at de kan klare sig jævnt lang tid under sådan en proces. Lige nu meget sidestillet med den mængde tid det tager for mig at flytte dem.
- Jeg er helt med på at en koral nok ikke bryder sig om det. Men jeg tænker at finde ud af om ikke der er forskel på at blive mobset, sur, ked af det over manglende vand og så til om de skulle blive syge eller i sidste ende dø. Jeg synes sgu heller ikke det er sjovt at holde vejret, men engang imellem bliver man nødt til det. Men det finder vi ud af, jeg skal nok sige til om det går godt eller skidt, og så bliver vi jo alle den erfaring rigere. :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af Carsten »

Jeg flyttede fra Nørrebro til Ølstykke - 30 kilometer.
Alle koraller kom i flamingo kasser UDEN vand. Sten kom i kasser af forskellig slags.

Alt overlevede turen perfekt.

Korallerne tager ingen skade af at være overvand, i så kort tid. I naturen står mange overvande i timevis i knaldsol. Se f.eks " onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
MGlauridsen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: lør 13. aug 2016 07:31
7
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Hadsten

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af MGlauridsen »

Hej Tim.

Sindsygt projekt du har gang i! Det mest fornuftige ville naturligvis være at bygge dit shallow reef og have det klart med det samme! ... Meeeen da du nu siger du ikke gider at gøre det så synes jeg ikke din plan er helt dum.

Med kendskab til din besætning og at du jo nærmest ikke har nogen fisk ville jeg nok bare fange dem og smide dem i hver deres pose og gøre det samme med koraller. De kan sagtens være i sådan en i nogle timer uden der sker noget så længe der lige kommer lidt luft i.

Stenen behøver du ikke have i vand når det drejer sig om så kort tid som det du skriver.

Derfra vil jeg også tænke du skal tappe 70% af dit aktuelle akvarie vand og være klar til at spæde op med frisk vand når du kommer frem og evt komme og hente min 25L dunk jeg har på altanen jeg alligevel smider ud når jeg flytter om lidt!


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af tim_rn »

Fedt fedt, godt at høre Carsten!

Og ja, man kan altid bygge først, men nu er jeg en langsom røv..

Men måske ryger fiskene i poser også, det er bare ekstra minutter hele tiden jeg prøver at skære ned på, hvis de har det fint i en 10 liters kasse med et par sten.

Jeg sørger for at have en god sjat vand til vandskifte! Og din 25 liters dunk lyder nice, jeg giver lige et kald!

Jeg drøner ned til Carsten i dag og klarer forarbejdet! Så må vi se hvornår det ikke længere flyver med støv og smadrede vægge i mit nye hjem, så fishies kan få lidt ro.

Jeg giver en update!


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af charlie saltvand »

Spændende Tim :-) og tillykke med det nye. Jeg har de samme erfaringer som Carsten mht koraller. Så bare give den gas, pas dog på fiskene, jeg ville smide sten/gemmesteder i kassen. Eller fisk i poser, så de ikke skader hinanden.

Giv den gas


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af roneld1974 »

hvad med bundlaget ?


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af tim_rn »

Tak, Charlie! Jeg tror jeg får opprioriteret de fisk i poser, så de har det ok på turen.

Bundlag er et godt spørgsmål! Overvejer egentlig om det ikke må ligge i akvariet under transport med en smule vand. Det er jo et privilegie at have et miniakvarie :)


roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af roneld1974 »

pas på med bundlaget der ligger al snavset


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Flytning af Akvarie gennem København

Indlæg af tim_rn »

Nå, som altid mener jeg, at der er plads til en hurtig update, hvis nogen på et tidspunkt søger på flytninger herinde.

Akvariet blev flyttet d. 21/7, desværre ikke helt med det overskud jeg havde håbet. Der var en del udfordringer med renovering og flytning, så nogle dele blev ikke planlagt som håbet. Mit bedste råd i en flytning er, hvis det er muligt, at planlægge de fleste detaljer før det generelle flytteræs går igang. Jeg endte flere gange med en "vi prøver bare ad" attitude. Og det gik da også ok, men..

1) En søjle og alle fritstående/liggende koraller blev enten fyldt i poser eller lagt direkte ned i en flamingokasse med lidt vand i bunden.
2) ca. 80% af vandet blev taget ud, hvorefter fiskefangsten gik igang. Det betød altså at alle koraller over den sidste femtedel stod blottede allerede herfra, og et godt stykke tid inden vi overhovedet kunne flytte akvariet.
3) fiskene kom i en plastkasse i hver deres pose, undtagen en fisk der ikke ville forlade et lille hul sten, så den blev flyttet i stenen.
4) herefter blev så meget vand som overhovedet muligt fjernet. Udfordring: jeg har indbygget sump, hvor der ikke kan komme meget ned i. Det var en tidsrøver at bruge en lille kop for at fjerne de sidste liter vand.
5) akvarie blev løftet med sand, sten og koraller (plastikposer sad i spænd mellem glas og den store sten, så det ikke væltede rundt) og en smule vand i bunden. Ærligt ville jeg her have taget større sikkerhedsforanstaltninger, men i et hurtigt "rend mig" øjeblik løftede vi bare akvariet op og så hvad der skete, da bunden var rimelig tyk.
6) ned af trapperne fra 3. sal, mig gående baglæns mens jeg hævede armene for hvert trin så det kunne holdes vandret (nok meget godt der ikke stod en vatter på..)
7) ud i flyttebil, køre igennem kbh og flytte akvarie ind på den nye plads.
8) vand blev hældt i i display først og koraller lagt i. Fisk fik lige noget ekstra tid, til det grumsede vand havde lagt sig lidt.
9) herefter den inbyggede sump og midlertidig opbygning af kabler og al teknik, til der var ro på.

Tid: jeg sigtede efter en times tid fra jeg begyndte at suge vand op. Der er nok gået 2+.
Udfordring: alt det "store" gik som forventet og tog den tid jeg regnede med (såsom fange fisk, køre ruten etc.). Der hvor det gik galt var ikke have tænkt de sidste par liter vand og hvordan jeg fik dem op - men også småting som at der pludselig var snegle og andet kravl man forsøgte at redde, da de kravlede rundt i panik og ud af akvariet, når det blev løftet. Alt i alt var den 1 time fra vand ud -> vand ind ikke realistisk på dagen.

Resultat: overraskende godt! en enkelt SPS koloni ladede livet og et enkelt hoved hist og her som stod blottet uden vand et par timer har måtte lade livet. Men jeg har haft problemer med for lav næring, og akvariet var usandsynligt glad for at der blev kastet rundt sand og sten. Nitrat blev rent faktisk målbart. ;) Og korallerne har ikke stået så flot før, så jeg har kæmpet lidt for at holde det kørende og oppe. Så må vi se hvordan det går - der kom i hvert fald en ekstra fisk i baljen (så der nu er 6 på små 100 liter). Og så må der jo fodres lidt mere henad vejen.

Så jeg overlevede flytningen, og vigtigst af alt gjorde akvariet også.

Ps. jeg flytter det ALDRIG igen. ;)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"