"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ICP test og koral-død

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

ICP test og koral-død

Indlæg af JJ »

Hej Folkens

Mine koraller har det ikke for godt! - De dør.... Eller så er de bare fuldstændig gået i stå.

Jeg har fået lavet en ICP test af både mit akvarievand og RO vand, da jeg har et problem med at holde mange af mine koraller i live.
Jeg tænkte det var en god ide for at få et udgangspunkt for at finde min "root-cause" til mine døende koraller.

Umiddelbart så er Aluminium, Zink og molybdæn højere end de burde. Men er det noget jeg burde gøre noget ved?

AL er fx. 3 gange så høj som den burde

RO testen sagde 0.0 på alle parametre, Så der kommer ikke noget "forkert" ind med det nye vand ihvertfald.

Min PO4 er også lidt høj , men det har den ikke hele tiden været. Tvært imod har den været for lav i det meste af tiden. Og korallerne opfører sig på samme måde.

Jeg ved godt man plejer at sige "hvis det kører, så lad være med at gøre noget ved det". Men det kører faktisk ikke specielt godt i min balje.
Så noget MÅ ske!

Det blev startet op i uge 29 sidste år. Dog med døde sten. Men nu har jeg i sidste uge suppleret med 40 kg. indkørte sten, så der kunne ske et eller andet med balancen i tilfælde af det skulle være en bakterie balance som ikke spillede endnu. Men det går stadig den forkerte vej.

Jeg roder samtidig lidt med grønalger hvilket jeg tror hænger sammen med den manglende balance i akvariet. Brunalger er også til at finde dagligt på min forrude.

Af udstyr kan jeg kun sige at jeg synes jeg har handlet riemlig massivt ind af kvalitets udstyr. Så det burde da være nogenlunde iorden.

576 lt. + 110 lt. sump

2 stk. AI Hydra 52HD
2 stk. Ecotech Vortech MP40 - kører ca. 60 %
Retur - Ecotech Vectra M1 - kører 40 %
Skummer - ATI powermodule 200IS
Calciumreactor - OCTO Calreact 140 med Arm medie + Ph controller
Rollermat - 100 % vandfiltrering.

Levende

5 kiruger
2 rejer
3 anthias
4 Mithrax krabber
5 Snegle

Jeg synes snart jeg har forsøgt mig med alt muligt! Og intet virker rigtig til at løse mit problem og der er dage hvor jeg overvejer at lukke ned og starte forfra

Jeg har vedhæftet et billede af testen men jeg ved ikke om I kan se den , da den er ret utydelig. (Mobil foto)
Vedhæftede filer
IMG_7325.PNG
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af Ryom »

Hvad ligger KH på. Og hvor gammelt er testsættet?

Grunden til spørgsmålet er at jeg før jeg lukkede ned også kæmpede med koraldød. Fandt så ud af efter jeg havde lukket ned. At mit KH sæt (som var under et år gammelt. Og havde 2 år til udløbadatoen) målte ca 5 for lidt. Så min KH lå på omkring 13!

Helt sikkert noget jeg skal være mere opmærksom på når jeg en gang skal have saltvand i stuen igen..
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af JJ »

Ryom skrev:Hvad ligger KH på. Og hvor gammelt er testsættet?

Grunden til spørgsmålet er at jeg før jeg lukkede ned også kæmpede med koraldød. Fandt så ud af efter jeg havde lukket ned. At mit KH sæt (som var under et år gammelt. Og havde 2 år til udløbadatoen) målte ca 5 for lidt. Så min KH lå på omkring 13!

Helt sikkert noget jeg skal være mere opmærksom på når jeg en gang skal have saltvand i stuen igen..
Den ligger på 9.0

Måler både med salifert og red sea og ICP testen siger det samme
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af charlie saltvand »

Æv, SURT det driller.

Nr 3på listen..... er det jod? Den er pænt lav, hvilket, ifølge min erfaring, godt kan drille korallerne.

Jern er også liiige til den lave side, igen, ifølge MIN erfaring, andre har andre erfaringer.

Køre du med makroalger/ refugium?

Kan se du køre med rollermate..... det ville jeg aldrig bruge, med mindre du aktivt fodre korallerne......

Laver du vandskifte?

Måske dine koraller sulter? Er det primært sps der driller, ell er det også lps?

Jeg ville ikke være nervøs ift. Zink, jeg har haft højere tal uden issues.

Held og lykke med at få det til at spille :-)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af Gringo87 »

det ikkke fordi du har for meget blus på dine lamper ? evt. tag et billede af de koraller så vi kan se dem
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af JJ »

charlie saltvand skrev:Æv, SURT det driller.

Nr 3på listen..... er det jod? Den er pænt lav, hvilket, ifølge min erfaring, godt kan drille korallerne.

Jern er også liiige til den lave side, igen, ifølge MIN erfaring, andre har andre erfaringer.

Køre du med makroalger/ refugium?

Kan se du køre med rollermate..... det ville jeg aldrig bruge, med mindre du aktivt fodre korallerne......

Laver du vandskifte?

Måske dine koraller sulter? Er det primært sps der driller, ell er det også lps?

Jeg ville ikke være nervøs ift. Zink, jeg har haft højere tal uden issues.

Held og lykke med at få det til at spille :-)

Ja jeg skifter vand ca. 1 gang om måneden. Ca. 200 lt.

Jeg kører ikke med refugium. Men jeg har kørt med biopellets i en periode. Jeg overvejer at sætte den til igen.

Jeg fodrer korallerne ca. 1-2 gange om ugen med pipette direkte på dem. Mine acans især kan godt lide det. Dog er det som om de 2 mindste frags jeg har ikke klarer den.

Jeg doserer Red Sea reef energy A+B hver 2.-3. Dag. Dog prøver jeg at holde lidt igen pt. da jeg ellers får for mange grønalger.

Hvorfor vil du ikke bruge Rollermat? Tror du at vandet bliver FOR filtreret? Altså at meget af fodret/næringen ryger i filtret? Har selv haft tanken nemlig.

Mine lamper kører på 90 watt ud af 120. Jeg synes det lyder vildt at det skulle være for meget. Der er ingen koraller som har vist tegn på de var blevet blege.

Det er hovedsageligt sps som ikke overlever. Næsten med garanti. De bløde har jeg mistet både hammerkoraller, acans, anemoner, Golden torch. Det er desværre lidt bredt...

Min PO4 er ellers lidt derop ad. Og de får godt med mad! Så helt sultede er de vel ikke? Eller det er måske ikke helt sådan det hænger sammen?
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af KasperT »

Jeg synes det lyder som om du gør for mange ting :-)
Min anbefaling vil være at forsimple den måde du køre akvariet på indtil det er stabilt.

- stoppe alt tilsætning undtagen KH, Ca og Mg. (tænker du får det fra kalkreaktoren)
- Fjerne filtre bort set fra skummeren.
- Undlade at fodre med Reef Energy eller lign.
- Undlade at pille ved sten eller sand.
- Fortsætte med at fodre dine fisk og koraller med frost og hvad du nu bruger.
- Fortsætte med vandskift hvis du gerne vil prøve at fjerne nogle af metallerne.
- Lad det køre sådan et par måneder.

Når akvariet forhåbentlig bliver stabilt på et tidspunkt, så bliver det meget nemmere at gennemskue effekten af de ændringer du laver.
Der skulle gerne komme en fornuftig vækst i koraller og alger så de fjerner næring for dig. Algerne skal dine kirurger gerne kunne holde nede på sigt.
Hvis det ikke er tilfældet vil jeg mene at du fordre for meget eller at du har for lidt lys på.

Det er egentlig ikke fordi jeg synes de ting du gør er ufornuftige på nogen måde, men lige nu tror jeg egentlig bare de skaber ustabilitet og flere fejlkilder end man kan overskue.
Man kan sagtens holde SPS med et meget simpelt setup, bare der er nogen lunde balance i akvariet så værdierne ikke svinger.

Som altid er akvarier forskellige, så du må vurdere om det er noget du kan bruge i den situation du står i her.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af trine... »

+1...
Som jeg sagde da du var her efter sten, så er dit system stadig meget nyt og startet op på døde sten så der kan meget vel gå noget længere tid ift hvornår det er modnet ind og dermed potentielt er klar til bla sps koraller. Hvor fint mesh kører rollermat'en med? Hvis det er for fint vil den jo ligeledes tage en del af din bakterioplankton og selvfølgelig andre potentielle foderpartikler/fødeemner. Jeg er derudover hudløst enig med Kasper, selvom du har indkøbt rigtig meget super fedt udstyr i en god mening, så KAN det ihvert fald på nuværende tidspunkt være med til at overkomplicere din problemstilling.
Tror dog at din største udfordring er tiden, dit system skal have tid til at blive rigtig klart.
Jeg var selv overrasket over hvor længe det tog mig at få balance i mit efter denne gang at være startet op med tørlagte sten. Et år til halvandet er ikke unormalt selvom man poder regelmæssigt, før end der er en stabil nok balance til at man kan holde de flest koraller.
KISS mht udstyr/ubekendte ift fejlsøgning, stabilt fodringsmønster og stabile vandparametre samt tørre fingre i en laaang periode indtil det med tiden finder sin balance.
Hvor tungt er det stocked mht fisk? Kører du stadig med zeo?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af charlie saltvand »

Sikke du knokler.
Som Kasper og Joel skriver, så er mit bedste råd lige nu også at du skal sætte dig på dine hænder i en periode og også evt. Skrue ned for flere af dine rutiner, tilsætninger, osv. Din po4 er lidt høj, men INTET alarmerende i et forholdsvis nyt system. hvad siger din No3? Den syntes jeg ikke jeg kan se på testen..... :smart:
Jeg ville ikke sætte bioballs til nu, de vil bare konkurrerer med dine “døde” sten ift bakteriekultur.

Fedt du er så ambitiøs, men ro på i en periode, det er mit bedste råd lige nu :GO
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af trine... »

Forresten, hvad siger saliniteten og hvilken salt kører du med? First things first, du ved! Billeder af de sløje specimenter ville formentlig kunne sige noget omkring hvad problemet evt kunne være.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af trine... »

Jeg ville ihvert fald personligt aldrig køre diverse additiver som supplement til kalkreaktor medmindre jeg fik taget omfattende icp tests med jævne intervaller, da der derved ifølge min optik alt for hurtigt kan ske en akkumulering af diverse uforbrugte elementer, bla visse metaller osv som let skaber ubalance i vandkemien da nogle i større mængder er direkte toksiske.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af charlie saltvand »

Salt står på testen. Den er PIV skarp, som det meste andet ;-) og eller helt enig med dig Joel.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af JJ »

Tak for jeres super gode svar! Hvor er det godt med noget støtte! :clap:

Jeg prøver virkelig at gøre en indsats for at få det til at spille! Der er bare ikke noget endnu som har givet mig en "a-ha oplevelse".
Men alle kommentarer og bud er kærkomment!

Jeg har nu fjernet slangerne til rollermatten. Så må jeg køre med det over en periode for at se om det har nogen ændring.


Salinitet: er på 1.025 og jeg har lige kalibreret mit refraktometer.

Salt: Jeg startede op på Aquaforrest reef salt. Så gik jeg over til Red sea (Den blå). Og er nu for et par måneder siden gået over på red sea pro.

Nitrat: Svinger et sted imellem 2-4 ppm.


Joel: Jeg fik aldrig startet op på zeovit. Der kom for meget i vejen med udlandsrejser osv. Så det er droppet. Men jeg fik da brugt zeobak og zeostart. :GO

Kasper: Det giver god mening med at der nok sker for meget på een gang... Det må jeg give dig ret i. Kan du uddybe det med lyset? At jeg KAN have for lidt lys? Jeg har haft grønalger i 6 mdr nu og de vil bare ikke slippe! Kirugerne er super til at holde det nede men der er stadig det fine grønne lag tilbage på glas og sten som bare er en øjebæ uden lige i min verden. Dog kan jeg se at mine grønalger vokser når jeg skruer op for lyset. Så jeg formår aldrig rigtig at få mit lys til at blive kraftigere end det er lige nu.

I en længere periode har jeg prøvet at læne mig opad red seas opskrift til "mixed reef" og det kræver jo højere værdier på alle kanter og heraf også PO4.
- derfor er den lidt høj. Men hver gang jeg passerer 0.04 så går algerne amok. Der kommer også brune spidser på korallerne. Så indtil videre har det ikke spillet for mig på den front. Så lige nu holder jeg lidt igen med reef energy. Og ja... Jeg må nok stoppe helt med det i en periode...

Mine fisk trives rigtig godt! De er sund og raske og dejlig fede! :K
Der går lige nu:

1 Gul kirurg
1 lilla kirurg
1 Lille palet krurg
1 Hvidbrystet kirurg
1 gråstribet kirurg (Kan ikke huske navnet)
2 Occelaris klovne
1 lille kanin fisk
3 små anthias
2 dannebrosrejer
1 hummer
5 mithrax krabber

Jeg må se om jeg kan få taget lidt billeder af korallerne selvom det er håbløst med min telefon.
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af Carsten »

Kan da kun være helt enig med de andre.
Jeg brugte også på et tidspunkt noget af det der Reef energy fra Red Sea, og fik også en masse alger. Kort efter at jeg stoppede med tilsætte det, begyndte algerne at forsvinde igen.
Hvorfor ikke bare stoppe med det fuldstændigt?
Et er at din saltholdighed er som den skal være, men hvorfor skifter du salt mærke?? Jeg har prøvet alle de mærker du nævner, og synes at Aquaforest Reef fungerer bedst - for mig.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af KasperT »

JJ skrev: Kasper: Det giver god mening med at der nok sker for meget på een gang... Det må jeg give dig ret i. Kan du uddybe det med lyset? At jeg KAN have for lidt lys? Jeg har haft grønalger i 6 mdr nu og de vil bare ikke slippe! Kirugerne er super til at holde det nede men der er stadig det fine grønne lag tilbage på glas og sten som bare er en øjebæ uden lige i min verden. Dog kan jeg se at mine grønalger vokser når jeg skruer op for lyset. Så jeg formår aldrig rigtig at få mit lys til at blive kraftigere end det er lige nu.
Min tilgang til at få balance er at ramme en algevækst som gør at kirurger og snegle mm kan gå og græsse. Men det skal ikke være desideret grønt på stenene. På glasset vil det nok blive ved med at være grønt hvis du ikke renser glasset et par dage.
Jeg ville vente med at gå særlig meget op i næringsværdierne NO3 og PO4 før der er balance i det.
Om de så ender på 0ppm/0ppm eller 5ppm/0.08ppm synes jeg ikke betyder så meget lige nu, lad akvariet stabilisere sig uden at prøve at styre det et bestemt sted hen.

Jeg synes det lyder positivt at du har alger der gror som fiskene vil spise. Det er rigtig godt foder og en god cyklus at få til at køre. Jeg vil gætte på at det kun er et spørgsmål om en måned eller to med ro på. Og så skal du måske overveje om du fodre for meget hvis de grønne alger bliver på stenene.
Med den algevækst tror jeg bare du skal lade lyset stå som det er nu. Fiskene burde kunne holde det helt nede med tiden.

Man kan styre næringen, især NO3, ved at regulere lyset. Jo mere lys jo mere næring fjerner algerne.
Men det er noget du kan lege med når det begynder at køre stabilt :-)
Det kræver nogle forsøg før man bliver god til det.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af JJ »

Carsten skrev:Kan da kun være helt enig med de andre.
Jeg brugte også på et tidspunkt noget af det der Reef energy fra Red Sea, og fik også en masse alger. Kort efter at jeg stoppede med tilsætte det, begyndte algerne at forsvinde igen.
Hvorfor ikke bare stoppe med det fuldstændigt?
Et er at din saltholdighed er som den skal være, men hvorfor skifter du salt mærke?? Jeg har prøvet alle de mærker du nævner, og synes at Aquaforest Reef fungerer bedst - for mig.
Tjaaa.... Hvorfor skiftede jeg i sin tid... tror jeg skiftede , da jeg blev anbefalet det og da det stadig ikke rigtig spillede for mig efter 6 mdr. så måtte der ligesom ske noget. Og jeg var alligevel løbet tør for salt såå... At jeg så er gået over til Pro salt istedet her på det sidste er jo egentlig et desperat forsøg for at få korallerne til at gro ved at forsøge at køre på red seas opskrift til mixed reef. Det behøver vi dog ikke diskutere i denne tråd, da det hurtigt fjerner fokus for mit egentlige problem.

Jeg har nu haft alger længe før jeg begyndte at dosere reef energy. Men jeg er enig... Jeg burde nok stoppe helt lige nu indtil jeg har opnået en stabil balance i akvariet. Jeg begyndte at dosere med det, da jeg længe har haft en mistanke om at det har været et nærings problem for korallerne. jeg ville så prøve at komme det til livs ved at dosere mig ud af det og prøve at give dem de bedste betingelser for at de kunne overleve og forhåbentlig gro.

Det har dog ikke haft nogen succes med sig hvad det angår. Ikke sagt at red seas produkter er spild af penge. - Reef energy er et ganske udemærket produkt! Men i mit tilfælde har der nok ikke været brug for det...
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af JJ »

KasperT skrev:
JJ skrev: Kasper: Det giver god mening med at der nok sker for meget på een gang... Det må jeg give dig ret i. Kan du uddybe det med lyset? At jeg KAN have for lidt lys? Jeg har haft grønalger i 6 mdr nu og de vil bare ikke slippe! Kirugerne er super til at holde det nede men der er stadig det fine grønne lag tilbage på glas og sten som bare er en øjebæ uden lige i min verden. Dog kan jeg se at mine grønalger vokser når jeg skruer op for lyset. Så jeg formår aldrig rigtig at få mit lys til at blive kraftigere end det er lige nu.
Min tilgang til at få balance er at ramme en algevækst som gør at kirurger og snegle mm kan gå og græsse. Men det skal ikke være desideret grønt på stenene. På glasset vil det nok blive ved med at være grønt hvis du ikke renser glasset et par dage.
Jeg ville vente med at gå særlig meget op i næringsværdierne NO3 og PO4 før der er balance i det.
Om de så ender på 0ppm/0ppm eller 5ppm/0.08ppm synes jeg ikke betyder så meget lige nu, lad akvariet stabilisere sig uden at prøve at styre det et bestemt sted hen.

Jeg synes det lyder positivt at du har alger der gror som fiskene vil spise. Det er rigtig godt foder og en god cyklus at få til at køre. Jeg vil gætte på at det kun er et spørgsmål om en måned eller to med ro på. Og så skal du måske overveje om du fodre for meget hvis de grønne alger bliver på stenene.
Med den algevækst tror jeg bare du skal lade lyset stå som det er nu. Fiskene burde kunne holde det helt nede med tiden.

Man kan styre næringen, især NO3, ved at regulere lyset. Jo mere lys jo mere næring fjerner algerne.
Men det er noget du kan lege med når det begynder at køre stabilt :-)
Det kræver nogle forsøg før man bliver god til det.
Aaah ja... Det har jeg tendens til at glemme....
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af JJ »

Her er lige lidt bileder af de enkelte koraller som halter ... Håbløst at få gode billeder med en telefon :rolleyes:

Bevares... Det er da ikke hele baljen som står ad H til. Men jeg har godt nok kylet mange koraller i skraldespanden! :G

Jeg skiftede 1/3 vand i går morges og det kunne de altså godt lide! Min Cataphylia som har været lukket siden marts måned er for første gang ved at åbne sig igen så småt. Samtlige zoas er fuldt åbne!

Det er jo ikke sikkert.. Men måske den forhøjede aluminium KUNNE stresse dem lidt. Så er det bare hvor fan den er kommet ind...
Vedhæftede filer
IMG_1987.JPG
IMG_1994.JPG
IMG_1988.JPG
IMG_1989.JPG
IMG_1990.JPG
IMG_1991.JPG
IMG_1992.JPG
IMG_1993.JPG
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af Carsten »

Lad være med at focusere på at der er et eller andet metal der står til en højere værdi end anbefalet. Tror ikke at der er kommet en test, uden at der har været et metal som har vist for høje værdier. Og det også i akvarier der har det godt.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af charlie saltvand »

Giver Carsten ret. Lad være m at fokuserer for meget på kommaer og nuller.

@Carsten, det kan lade sig gøre at få en prøve uden for høje metal tal, selv om det er sjældent jeg har oplevet det :GO
54BD4ACD-FB89-4A87-A476-905CE1DC2037.jpeg
68EE1345-AD62-4094-9B3C-1DD4C1D43C38.jpeg

Ses :W
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af Mic4700 »

..
Senest rettet af Mic4700 tirs 25. dec 2018 02:39, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: ICP test og koral-død

Indlæg af JJ »

Mic4700 skrev:Drop din , Rollermat den fjerner alt for meget næring fra korallerne , drop Biopellets totalt , drop Reef energy , der er alt for meget amino i det produkt , giver dig kun problemer med alger så længe du ikke har masser af store Sps kolonier , skru mere op for dit lys , rod ikke i baljen unødigt. :GO
Nice! Thats easy!! Tak! :-) :GO
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"