"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Jones »

... altså et af de akvarier jeg har solgt.

Det er som om jeg har mistet glæden ved saltvand. Jeg har haft for travlt og udelukkende fokuseret på at se fremad. Fremad mod opdræt. Og der har været unger. Flere gange, men de dør. Ikke af sig selv, men fordi jeg stadig ikke evner at gøre det godt nok. Det er frustrerende. Jeg har gode fisk, et system, som bør kunne huse dem, samt alt det nødvendige foder. Men de dør.

Til de af jer, der ikke ved hvad jeg taler om, kan jeg oplyse at jeg i over et år har forsøgt at opdrætte klovne. Jeg har solgt koraller, sten og fine akvarier for at prøve kræfter med det. Men det fungerer bare ikke. I hvert fald ikke endnu.

Og nu til sandheden. Jeg har overvejet at lukke ned. HAR overvejet, i et svagt øjeblik, som kan ramme selv den mest inkarnerede akvarist i dette gudsforladte forum.

På mit arbejde har jeg et 30 liters nanoakvarie med to a. percula. Der er et par blødkoraller, levende sten fra fiji, sand og lidt krible krable. Og så er der algerne. De står for eksport af skift, da det kører uden skummer. Og det fungerer bare. Det har kørt siden december og bliver pænere og pænere.

Glæden ved det lille akvarie er stor og det minder mig om, at det simple somme tider kan bringe megen glæde. Det minder mig også om at det er okay, at jeg ikke prøver at redde verden med mit forsøg på opdræt af klovne. Jeg kan jo se at der bliver produceret MANGE alle vegne efterhånden. Bare ikke i Danmark.

Mine tanker går nu på om jeg skal fortsætte med at forsøge at nå mit mål med opdræt, eller om jeg skal tilbage til et revakvarie. Vi har købt nyt hus og jeg drømmer om en rumdeler. Måske uden skummer, men med gode levende sten, tilførsel af phytoplankton på daglig basis osv. Noget selvkørende, smukt og simpelt. Det behøver ikke at have koraller der koster en formue. Blot noget smukt til stuen.

Har nogen af jer også prøvet at miste lysten til, at holde akvarie i en periode?

Venlig hilsen
Johan


o_O
dyr200
Reactions:

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af dyr200 »

ja prøvet det tit, men det er fordi hverdagen er så travl at jeg simpelthen ikke har tid til det


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Johan.

Fin beskrivelse af dine tanker :GO

Da jeg lukkede rumdeleren ned, manglede jeg lidt motivation. Kan godt følge dig i at vi ind i mellem, eller hele tiden tænker fremtid/fremad/udvikling, både i denne hobby, men sgu også i resten af livet. Ind i mellem så meget at vi “glemmer” at nyde det simple, men også SMUKKE.

Nu har jeg jo ventet længe på at få en stor balje op at køre igen, den bliver rimelig simpel i opsætning og ikke specielt ambitiøs mht koraller :GO

Mens jeg har gået og ventet på den nye balje har jeg haft “tårnet” kørende. Dét er simpelt, en lille bitte gammel Sander skummer med luftsten, en lille pH pumpe og det er det hele. En MASSE makro alger som der løbende høstes meget af. Fiskene stortrives, klovne parret yngler. Kauderni parret, som er søskende fra mit sidste kuld, øver sige at yngle og Poul (filfisk) tøffer rundt og spiser gladeligt flagfoder efter han har ædt alle glasroserne. Så, der skal ikke så meget til at det kører. :GO

Tilbage til dit spørgsmål. Jeg tror der er mange der ind i mellem er ved at droppe hobbyen og jeg tror det bla bunder i at “man” jagter det perfekte... De sidste nye trends.... Den helt specielle acro koral, som bare er svær at holde osv osv. Man kommer til at sammenligne sine egne resultater og sin egen balje med ALLE de super flotte baljer der er derude på nettet og tænker dét vil jeg også opnå, mens man sikkert glemmer at nogle af de mest “hypede” baljer køres af mere eller mindre professionelle akvarister, der typisk sponcereres af et, eller flere firmaer og disse personer laver ikke andet, end at passe akvarie. Når vi så sammenligner os med dem, så kan man sgu godt “miste modet” og få lyst til at stoppe.

Nå, det var en ordentlig smører...... lige nu GLÆDER jeg mig til at få gang i den nye U- AMBISIØSE balje :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kender kun alt for godt de følelser du beskriver. Jeg har selv haft perioder, hvor jeg følte at modgangen blev for stor.
Jeg tror ikke at jeg som Charlie har følt mig ramt af følelsen af, at det var for nemt. Det har nogen gange kørt for meget på autopilot og så er det gået galt. Jeg mistede opmærksomheden, den blev sat på standby og den grøft må jeg aldrig falde i har jeg fundet ud af.
Hver gang jeg har gået med tanken om at lukke ned og lave det hele om til et Amazon akvarie med Discus, røde neon og nannostomus arter, så har en af mine venner grebet fat i mig.
Jeg har så fået at vide, at jeg skulle tage en tudekiks og tørre øjnene. Lidt kontant, men rigtigt. For der er jo altid noget der lykkes og det kan man bruge til at rejse sig ved.
Vi møder alle modgang og så gælder det om at bide tænderne sammen.

Jeg har fuldt med i dit forsøg på klovneopdræt på sidelinjen. Både her på SF og på FB. Det ser jo ud til at du har alle forudsætninger på plads - som du også skriver.
Det er vanskeligt at opdrætte saltvandsfisk. Hvis det kun krævede at man købte fiskene, egnede akvarier og fik taget på at lave Phytoplankton og Rotiferer - så kunne alle jo lave det.
Jeg kendte en der præcis gjorde det jeg beskriver. Han gjorde alt det rigtige. Stort setup, flere forskellige sikre par, adskillige typer. Han fik oven i købet avlspar der havde lavet i 100 vis af unger. Han havde næsten på daglig basis telefonisk kontakt med den opdrætter, der hele vejen havde guidet ham. Det var hans avlsdyr han havde fået - men der kom ingen unger.
Han mistede modet og skilte sig af med det hele.

Samme opdrætter havde selv kæmpet i 10 år med at lave fridmanni. Han vidste at de kunne laves, vidste hvordan han skulle gøre, men han kunne kun få dem til et bestemt punkt - og så døde de. Han blev ved med at slås med det og pludselig var den der. Inden for få år, havde han lavet - og solgt så mange fridmannier, så han til sidst næsten måtte forære dem væk.
Alle butikker havde hans fisk gående.
Så hvis du virkelig gerne vil opdrætte Klovne, så er det vigtigt at blive ved. Ændre lidt hver gang det kikser. Pludselig rammer du formelen og så kan du lave dem på kommando.
Med fridmannierne ved jeg, at det var berigningen af foderet der var problemet. Opdrætteren var igennem alle tænkelige fabrikater, før han til sidst fandt den berigning der skulle til. Herfra kørte det af sig selv.

Vi har alle ture, hvor det går op og ned. Jeg tror, at hvis du blive ved og arbejder målrettet med det, som du også har gjort indtil nu, så vil det lykkes for dig - og så er glæden så meget større. Ting man har kæmpet for, som til sidst lykkes, giver den største glæde.
Og så skal vi alle tænke på en ting. Det er naturen der styrer, vi kan bare hjælpe til så godt vi kan, men naturen bestemmer selv.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Jones »

Det gav stof til eftertanke Erik.

Jeg giver det et forsøg mere. Mon ikke der følger en opdatering når der er nye unger


o_O
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af trine... »

Lav evt en logbog eller journal så du kan holde styr på hvilke tweaks og småændringer du laver hen ad vejen, så er du altid lidt mere sikker på at kunne gøre kunsten efter når du, eller måske rettere sagt klovnene får held i sprøjten:-) altså med andre ord et datablad over parametrene helt ned i de mindste detaljer.
Erik: Du burde da blive akvaterapeut med den gudsgivne evne til at samle folk op fra bundlaget, hehe.
Jeg tror bestemt at vi næsten alle sammen rammer væggen med jævne mellemrum i denne hobby hvis vi har den længe nok. Selvom det jo nærmest er en uendelig mangfoldig verden med så mange facetter og nicher, så skal der alligevel ret meget til at fastholde ens interesse igennem lad os sige eksempelvis bare 20 år. Men respekt til dem der klarer sig igennem kriserne, det kan næsten sidestilles med et parforhold hvor man rammer 5 eller 10 års krisen osv osv og måske oveni købet får brug for rådgivning eller terapi hahaha.
Man kan hurtigt stirre sig så blind på en enkelt detalje eller problemstilling at man glemmer at sætte pris på helheden og bare nyde den for hvad den er, istedet for at gøre det til et arbejde/påtaget opgave, for så ender man ligesom i det forliste ægteskab hvor alting bliver af sur pligt og ikke af lyst! I kan godt høre at jeg taler af erfaring ikke :-) Tror nu sagtens at man kunne finde samme tråd i et ægteskabsrådgivningsfora, hvor ordet akvarie blot er skiftet ud med ægteskab i overskriften, hahahahaha.
Men mon ikke det er tid til et Patrick på søhesten ikon igen?


Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1142
Tilmeldt: tirs 5. jan 2010 18:41
14
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af trine... »

:)
Vedhæftede filer
images.png
images.png (3.62 KiB) Vist 2979 gange


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Anden »

Hvilket foder giver du forældre og er du sikker på det ik er deres æg og ik nødvendigvis "ungerne" der er noget galt med det er tit det problem jeg har, hvis æg mangler astaxantin så vil lys kunne dræbe unger på nogle uger og sådan er der rigtig mange stoffer som forældre skal have for at lave sunde æg og der ved også sunde unger, jeg tænker du nok har styr på det men jeg selv havde alt for meget focus på foder til unger men der er det tit for sent


Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Jones »

ocean nutrition flagefoder, pellets, lidt frost..... Det er jo ikke til at få rigtigt opdrætsfoder i DK....


o_O
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Anden »

Jones skrev:ocean nutrition flagefoder, pellets, lidt frost..... Det er jo ikke til at få rigtigt opdrætsfoder i DK....

Ok så har du jo grunden, men der er rigtig meget man ik kan få i dk og de fleste gode foder sælges kun på nettet og ik i butik da det er umuligt at styre hyldeliv.


Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af crazy seahorse »

@ Johan Jeg går ud fra at du er obs på Mofib. Ellers er den her:
http://www.marinebreeder.org/forums/viewforum.php?f=169" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Jones »

Hej Erik, ja jeg er opmærksom på mofib. Har læst mange gode ting derinde.

Jeg er sikker på at jeg skal have en ny beholder til yngel. Jeg nåede længst da den var af glas. Murerbaljen holder dem ikke i live mere end 48 timer. Den afgiver nok noget kemikalie til vandet.

Lige nu er mit problem at få fiskene til at lægge æg igen. Men jeg må optimere fodringen, samt sætte ind med gode faste rutiner om vandskift. Det er godt med et blødt skub i ryggen somme tider. Jeg tænker at jeg nok skal nå målet.


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:ocean nutrition flagefoder, pellets, lidt frost..... Det er jo ikke til at få rigtigt opdrætsfoder i DK....
Hvad er godt opdræts foder i dine øjne?

Moby sælger da Inve foder. Som bruges af professionelle, og som normalt ikke sælges til private.
Det firma er så lukket om deres produkter, at det vist normalt kun sælges i 6 eller 12 kilos pakninger.
Ved at mindst et firma, pakkede det om i mindre portioner til private. Men det blev stoppet. virker som om de ikke er
interesseret i at andre end store farme opdrætter
http://www.deepoceanshop.dk/foder/tilsa ... -1-kg.html" onclick="window.open(this.href);return false;

I England sælger de også noget
https://seahorsebreeder.co.uk/store/en/" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Jones »

Jeg ved det ikke. Andre har gjort det med almindeligt foder. Men lerrys fertility frenzy ville jeg gerne prøve.


o_O
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Carsten »

Jones skrev:Jeg ved det ikke. Andre har gjort det med almindeligt foder. Men lerrys fertility frenzy ville jeg gerne prøve.
Der er så mange variabler, at det med "andre har gjort det med almindeligt foder" ikke rigtigt duer.
Som Anden, er inde på, kan fejlen lige så godt være allerede hos forældrene. Et er at de får foder, men er det det rigtige foder?
Indeholder det alle de stoffer der skal til for at kunne producere levedygtigt afkom.

Der er noget som kaldes det "Mendelske kar" det stiftede jeg første gang bekendskab med da jeg oversatte en artikle om opdræt af farvefrøer.
Det gå ud på at det kangodt være at fisken/frøen fodres med en hel masse rigtigt foder, men er der blot en ting som ikke bliver opfyldt, så kommer der ikke
afkom som kan overleve på sigt. Forestil dig en gammeldags trætønde. Er der blot et bræt som ikke er i fuldlængde, så får fisken/frøen ikke nok af lige det ene stof
og det kna være nok til at afkommet dør


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af nbd »

Johan - du skal både have et flot revakvarium i stuen og en reol gemt af vejen med opdræt! Jeg har stor respekt for din ambitiøse tilgang til opdræt. Jeg tror bare, du skal være tålmodig, så lykkes det nok.

I forhold til foder, så behøver det måske ikke være så kompliceret endda. På dén søhestefarm, jeg besøgte på Tasmanien, opfodrer de unger på mosede lokalt fangede rejer. Jeg ved godt, at søhesteunger tager større foderemner fra start, men metoden var måske værd at afprøve - efter stadiet med rotiferer.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Anden »

Evt start med reef bugs fra Marc Weiss til forældre eller masstick i foder automat mindst 6gange om dagen (kun en lille smule) plus det andet du bruger så kommer der hurtig æg hvis de ser et overskud af foder men igen det er nok forældre der er skyld i unger ik overlever.
Er rimelig sikker på de fleste der opdrætter selv blander deres foder men måske jeg tager fejl du laver jo selv foder til unger så hvorfor ik blande lidt selv og se om det virker.
Problemet med meget fodre især flagefoder er at det er tøret eller dehydreret med varme og så er alt det gode væk


Billede
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Sarah R »

Jeg kan sagtens nikke genkendende til alt det du skriver. Men jeg tror altså at det er meget naturligt at der kommer perioder, hvor akvariet hænger en langt ud ad halsen. Det handler meget om, hvor travl hverdagen er, og om man dermed har overskud til at passe den. I de perioder er det bedst og bare acceptere at akvariet måske ikke lige trækker særligt meget, og så kun udføre det mest nødvendige for at holde det kørende, for pludseligt kommer interessen igen.
Jeg har masser af gange tænkt; Hvorfor sælger jeg ikke bare hele lortet, når jeg alligevel ikke har lysten til at passe det.
Men det har jeg guskelov aldrig gjort, for lige så snart man får noget afstand til det, så kommer interessen igen på et eller andet tidspunkt.
Med hensyn til dit klovneopdræt må du endelig spørge, selvom det er nogle år siden jeg har opdrættet, har jeg ført en dagbog som beskriver hvordan og hvornår. For mig var hele hemmeligheden, hvilken beholder yngelen fodres op i. Jeg har prøvet ALT, og havde kun succes med sorte opbevaringskasser ( dem til fødevarer). Det gør så at man ikke kan se dem fra siden, men det kunne jeg godt leve med.
Men spørg endelig, jeg vil gerne hjælpe med gode råd, så du kan få nogle til at overleve.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Glemte jeg mig selv på bunden af et akvarie?

Indlæg af Kasper j. »

Jeg tror at det er vigtigt at man holder det så simpelt så muligt dog uden at gå ned på det kritiske udstyr. Hvis man har en lidt dårlig indrettet sump, meget udstyr der skal vedligeholdes og ting der kan gå i stykker så mister man også interessen på et tidspunkt. I mit setup er der i alt 4 pumper. 2 stream, en wavebox en retur. En ATS til at fjerne N og P og derefter ballingvæsker. Jeg laver ikke vandskifte. Det kører super godt og næsten ingen vedligeholdelse.


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"